Ontwikkelaar van NPM library Gleamy
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
waarom?..omdat je monitoren koopt omdat je een zo neutraal mogelijk geluid wilt.. een actieve monitor zal mooi neutraal klinken.. dezelfde passieve monitor zal echter een gekleurd geluid weergeven doordat je hem op een hifi versterker aansluit...
das waar... is dat ook die 500 euro waard vraag ik me af? (moe tff meer overtuigd wordenOp dinsdag 09 april 2002 23:56 schreef nikao het volgende:
tsja.. monitoren altijd actief zou ik zeggen.
waarom?..omdat je monitoren koopt omdat je een zo neutraal mogelijk geluid wilt.. een actieve monitor zal mooi neutraal klinken.. dezelfde passieve monitor zal echter een gekleurd geluid weergeven doordat je hem op een hifi versterker aansluit...
Verwijderd
Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....
Dan zal je verrast zijn over hoe extreem weinig een hifi versterker "kleurt"... Verschillen tussen versterkers zijn zo enorm klein. De ingebouwde versterker van zo'n speakers is echt niet ineens heilig vergeleken met een normale hoor... Hij is hooguit ook goed en het is handigOp dinsdag 09 april 2002 23:56 schreef nikao het volgende:
tsja.. monitoren altijd actief zou ik zeggen.
Verwijderd
Verwijderd
Hifi speakers kleuren wel degelijk, er worden niet voor niks dure nearfield monitors gebruikt in speciale akoustische ruimtes om een zo eerlijk beeld van het geheel te krijgen, en ben zelf audio engineer, en wanneer ik mijn mix op een setje verschillende hifi speakers afluister (allemaal van hogo hifi kwaliteit) kleuren ze allemaal wel ergens, de een voegt iets toe te ander laat iets weg, heb hier een set van magnaat en die drukken bijv mono vocalen heel erg naar de achtergrond vergeleken bij nearfields als tannoyOp woensdag 10 april 2002 00:21 schreef JvS het volgende:
[..]
Dan zal je verrast zijn over hoe extreem weinig een hifi versterker "kleurt"... Verschillen tussen versterkers zijn zo enorm klein. De ingebouwde versterker van zo'n speakers is echt niet ineens heilig vergeleken met een normale hoor... Hij is hooguit ook goed en het is handig
Verwijderd
Lees mijn post nog eens door. Ik ben niet helemaal ignorant op dat gebied hoorOp woensdag 10 april 2002 00:27 schreef yardcure het volgende:
[..]
Hifi speakers kleuren wel degelijk, er worden niet voor niks dure nearfield monitors gebruikt in speciale akoustische ruimtes om een zo eerlijk beeld van het geheel te krijgen, en ben zelf audio engineer, en wanneer ik mijn mix op een setje verschillende hifi speakers afluister (allemaal van hogo hifi kwaliteit) kleuren ze allemaal wel ergens, de een voegt iets toe te ander laat iets weg, heb hier een set van magnaat en die drukken bijv mono vocalen heel erg naar de achtergrond vergeleken bij nearfields als tannoy
PS, studiomonitoren kleuren ook nog steeds behoorlijk. Neem maar eens een stuk op direct van de muziekant, speel dat af op een nearfield speaker en neem dat ook op. Zorg dat het weer evenhard is, en merk hoeveel het verschilt
Verwijderd
Natuurlijk er is geen 1 speaker die 100% flat is, maar mijn tannoy's hebben een vrij 'rechte 'freq. lijn, beter als hifi over het algemeen gesproken natuurlijk heeft tannoys vele betere monitor nog en andere merken natuurlijk ook, ik bedoel wie veel geld heeft kan altijd gekker halen,Op woensdag 10 april 2002 00:31 schreef JvS het volgende:
[..]
Lees mijn post nog eens door. Ik ben niet helemaal ignorant op dat gebied hoor.
PS, studiomonitoren kleuren ook nog steeds behoorlijk. Neem maar eens een stuk op direct van de muziekant, speel dat af op een nearfield speaker en neem dat ook op. Zorg dat het weer evenhard is, en merk hoeveel het verschilt. Ze geven wel heel netjes weer
.
maar inderdaad de vershillen zijn soms heel klein (maar wel nodig soms)
Of die Tannoys drukken ze naar de voorgrondOp woensdag 10 april 2002 00:27 schreef yardcure het volgende:
[..]
Hifi speakers kleuren wel degelijk, er worden niet voor niks dure nearfield monitors gebruikt in speciale akoustische ruimtes om een zo eerlijk beeld van het geheel te krijgen, en ben zelf audio engineer, en wanneer ik mijn mix op een setje verschillende hifi speakers afluister (allemaal van hogo hifi kwaliteit) kleuren ze allemaal wel ergens, de een voegt iets toe te ander laat iets weg, heb hier een set van magnaat en die drukken bijv mono vocalen heel erg naar de achtergrond vergeleken bij nearfields als tannoy
Monitoren zijn ook veranderd in de loop der jaren. Het is zelfs zo dat sommige HiFi freaks correctie curves gebruiken om te compenseren voor een bepaald type veelgebruikte monitor speaker (de BBC curve).
En er zijn natuurlijk ook verschillen onderling: Dire Straits wilde bijvoorbeeld maar met één type monitor speaker werken. Daar volgt logisch uit dat ook monitor speakers kleuren.
En als laatste wil ik kwijt dat er ook HiFi speakers worden gebruikt als monitor speaker. En dan bedoel ik niet die stomme Yamaha Ns-10, maar bijvoorbeeld de 801 van B&W.
verschrikkelijk goed hoor, ook een behoorlijk rechte lijn, maar ten eerste, men kasten en de wisselfilters zijn brak.
het is ook maar een home studio, dus ik ga niet met genelecs of mackie's zitten. btw, die kerel van de studiowinkel in dordt hier vertelde me dat die tannoy's beter waren dan die mackies. en ow jah, de behringer heeft wel betere specs, maar de tannoys waren beter. Zonder amp's erin, kosten ze 10x minder, dus vandaar. Die samson servo 170 ben ik ook van plan om te kopen. maar later.
Dat ligt niet zozeer aan de weergave van de studiomonitor, want die hebben een behoorlijk vlakke frequentiekarakteristiek. De kleuring die optreedt wordt veroorzaakt door de gebruikte microfoon.Op woensdag 10 april 2002 00:31 schreef JvS het volgende:
Neem maar eens een stuk op direct van de muziekant, speel dat af op een nearfield speaker en neem dat ook op. Zorg dat het weer evenhard is, en merk hoeveel het verschilt.
Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.
Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.
tja..tis ingewikkeld,..
maar goed..ik kan dus beter voor de prijs voor een passieve gaan!
maar ja..als je de passieve op je hifi versterker wilt aansluiten zal het inderdaad behoorlijk in prijs gaan schelen. al ben ik wel van mening (zoals hierboven ook al gezegd is) dat je dan je monitoren teniet doet....
ga je toruwens die monitoren ook als hifi speakers gebruiken?..of heb je voor het gewoon luisteren naar muziek andere speakers?
het scheelt me een stekker aansluiting
wat het scheelt.
de passieve zijn 149 a 157 euro de stuk, de actieve zijn 457 de stuk.
het scheel teen kleine 250 a 300 euro de stuk..dat is nogal wat vind ik
wat voor versterker heb je trouwens?
snap je? ik zou wel willen luisteren, maar dat gaat niet als ik niet weet waar ze die dingen vlakbij hebben
Verwijderd
ik weet niet waar je woont, maar ikzelf heb ze (de actieve) bij mediaconnection in hilversum gekocht....daar kun je ze in elk geval beluisterenOp woensdag 10 april 2002 10:29 schreef gitaarwerk het volgende:
snap je? ik zou wel willen luisteren, maar dat gaat niet als ik niet weet waar ze die dingen vlakbij hebben
(http://www.connectionbult.com/)
oh, je wilt de passieve beluisteren zie ik nu pas...
"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©
tnx..dan wordt et gewoon de passieve denk ik.Op woensdag 10 april 2002 11:01 schreef tbusquet het volgende:
Ik ken ze allebei.. En ik zou je de passieve aanraden als je al een amp hebt. Ik vind de amps die in de actieve zitten niet ZO enorm geweldig dat ze het extra bedrag waard zijn.
Het grote voordeel van active monitoren is dat ze actief gefilterd worden, en dus ook per driver een aparte versterker hebben.
Zoals waarschijnlijk wel iedereen bekend is zorgen passieve scheidingsfilters voor allerlei fase-draaïengen en impulsfouten, waardoor het geluid negatief wordt beïnvloed.
Actieve filtering heeft daar dus geen last van.
Trouwens: Ga maar eens een fatsoenlijke convectie-gekoelde versterker kopen die 2x140W/8ohm levert. Dan ben je ook een aardige duit kwijt.
Specs? Zie ondertitel...
FF terzijde: Ik ben dus ook ernstig op zoek geweest naar een goedkope monitor (mij groeit het geld ook niet op de rug), en kwam echt niet lager dan ongeveer 700 euro/stuk. Alles wat daaronder zat was geen optie, met als tragisch dieptepunt de Behringer Truth. Sjeesus, wat een takkegeluid produceert dat ding...
Mijn eindlijstje was: Genelec 1030, Genelec 1031, Tannoy 600A, Tannoy 800A en de Mackie 824. Puur op geluid zou het een race tussen de Mackie en de 1031 zijn geweest, maar gezien de prijzen van die dingen...
Uiteindelijk was het na nog een keer op mijn bankrekening kijken een keus tussen de 1030 en de 600A. Het is de 600A geworden omdat die volgens mij wat eerlijker is dan de 1030, en niet zo vermoeiend klinkt.
Specs? Zie ondertitel...
naja.. het is 10x zo goed als een normale hifi speaker en zeker beter dan dat die van mij nu zijn. en dat voor deze prijs?
Specs? Zie ondertitel...
kga et eens proberen.
Ik ga eerst wel eens ff kijken of ik die dingen kan betalen..dan zie ik wel ff verder.
bedankt voor et advies allen
dacht ik..........