[monitors]tannoy actief of passief?

Pagina: 1
Acties:
  • 141 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
aangezien ik niet teveel geld hebben wil ik eigenlijk de passieve. Of raad iemand mij aan beter de actieve te kopen?

voordelen en nadelen please. (ik heb geen ervaring met deze monitors)
(btw, het gaaom de reveal monitors)

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:17

JvS

Ik heb hem zelf ook

voordeel active: je kan ze direct op een mengpaneel aansluiten...

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
jup..das waar, heb al versterkers..maar et nadeel is ook dat ze 250 euro per speaker meer kosten!

• nikao
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-02-2022
tsja.. monitoren altijd actief zou ik zeggen.

waarom?..omdat je monitoren koopt omdat je een zo neutraal mogelijk geluid wilt.. een actieve monitor zal mooi neutraal klinken.. dezelfde passieve monitor zal echter een gekleurd geluid weergeven doordat je hem op een hifi versterker aansluit...

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
Op dinsdag 09 april 2002 23:56 schreef nikao het volgende:

waarom?..omdat je monitoren koopt omdat je een zo neutraal mogelijk geluid wilt.. een actieve monitor zal mooi neutraal klinken.. dezelfde passieve monitor zal echter een gekleurd geluid weergeven doordat je hem op een hifi versterker aansluit...
das waar... is dat ook die 500 euro waard vraag ik me af? (moe tff meer overtuigd worden :9 )

Verwijderd

Ik heb de beide, en ben meer tevreden over de passieve in combo met samson servo amp, mijn active set heeft last van storingen soms en ruist wel eens erger dan normaal zijn al 2x terug geweest en nu moeten ze weer terug (de samson amp is heel flat van karakterestiek raad geen hifi amp aan anders doe je je tannoy teniet)

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
die had ik al in gedachte, de samson, de hifi is een tijdelijke oplossing, maar die dingen zijn wel goed vind je?? (scheelt toch namelijk behoorlik wat pleuroos)

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-03 14:43

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

SAMSON RULES

www.hetkarretje.nl

moet ik ff promoten.

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op dinsdag 09 april 2002 23:56 schreef nikao het volgende:

Dan zal je verrast zijn over hoe extreem weinig een hifi versterker "kleurt"... Verschillen tussen versterkers zijn zo enorm klein. De ingebouwde versterker van zo'n speakers is echt niet ineens heilig vergeleken met een normale hoor... Hij is hooguit ook goed en het is handig

Verwijderd

ik heb zelf de servo 170 en die is meer als krachtig genoeg voor de tannoys, en ja deze zijn van hele goede kwaliteit specs om op te geilen, zeer flat van klank verneukt het geluid dus niet maar laat deze ongefilterd vervormd etc naar de speaker, bijna helemaal recht

Verwijderd

Op woensdag 10 april 2002 00:21 schreef JvS het volgende:

[..]

Dan zal je verrast zijn over hoe extreem weinig een hifi versterker "kleurt"... Verschillen tussen versterkers zijn zo enorm klein. De ingebouwde versterker van zo'n speakers is echt niet ineens heilig vergeleken met een normale hoor... Hij is hooguit ook goed en het is handig
Hifi speakers kleuren wel degelijk, er worden niet voor niks dure nearfield monitors gebruikt in speciale akoustische ruimtes om een zo eerlijk beeld van het geheel te krijgen, en ben zelf audio engineer, en wanneer ik mijn mix op een setje verschillende hifi speakers afluister (allemaal van hogo hifi kwaliteit) kleuren ze allemaal wel ergens, de een voegt iets toe te ander laat iets weg, heb hier een set van magnaat en die drukken bijv mono vocalen heel erg naar de achtergrond vergeleken bij nearfields als tannoy

Verwijderd

Je zou op een paar 2e hands sites kunnen kijken naar een setje kleine mfb's van philips de 534 ofzo kun je al voor een 200euro max per set kopen. Die kan je erg fijn voor monitoren gebruiken.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op woensdag 10 april 2002 00:27 schreef yardcure het volgende:

[..]

Hifi speakers kleuren wel degelijk, er worden niet voor niks dure nearfield monitors gebruikt in speciale akoustische ruimtes om een zo eerlijk beeld van het geheel te krijgen, en ben zelf audio engineer, en wanneer ik mijn mix op een setje verschillende hifi speakers afluister (allemaal van hogo hifi kwaliteit) kleuren ze allemaal wel ergens, de een voegt iets toe te ander laat iets weg, heb hier een set van magnaat en die drukken bijv mono vocalen heel erg naar de achtergrond vergeleken bij nearfields als tannoy
Lees mijn post nog eens door. Ik ben niet helemaal ignorant op dat gebied hoor :). Ik had het dus over Hifi-versterkers, dus de "wel degelijk" snap ik niet helemaal...

PS, studiomonitoren kleuren ook nog steeds behoorlijk. Neem maar eens een stuk op direct van de muziekant, speel dat af op een nearfield speaker en neem dat ook op. Zorg dat het weer evenhard is, en merk hoeveel het verschilt :o. Ze geven wel heel netjes weer :).

Verwijderd

Op woensdag 10 april 2002 00:31 schreef JvS het volgende:

[..]

Lees mijn post nog eens door. Ik ben niet helemaal ignorant op dat gebied hoor :).

PS, studiomonitoren kleuren ook nog steeds behoorlijk. Neem maar eens een stuk op direct van de muziekant, speel dat af op een nearfield speaker en neem dat ook op. Zorg dat het weer evenhard is, en merk hoeveel het verschilt :o. Ze geven wel heel netjes weer :).
Natuurlijk er is geen 1 speaker die 100% flat is, maar mijn tannoy's hebben een vrij 'rechte 'freq. lijn, beter als hifi over het algemeen gesproken natuurlijk heeft tannoys vele betere monitor nog en andere merken natuurlijk ook, ik bedoel wie veel geld heeft kan altijd gekker halen,

maar inderdaad de vershillen zijn soms heel klein (maar wel nodig soms)

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:21

Jag

Op woensdag 10 april 2002 00:27 schreef yardcure het volgende:

[..]

Of die Tannoys drukken ze naar de voorgrond :P. Studio monitors zijn ook niet heilig, zeker niet zulke goedkope als Tannoy reveals. Als je ziet hoeveel moeite HiFi speakerfabrikanten doen om kleuring te voorkomen, begrijp je al snel dat een goedkope studio monitor ook niet alles is.
Monitoren zijn ook veranderd in de loop der jaren. Het is zelfs zo dat sommige HiFi freaks correctie curves gebruiken om te compenseren voor een bepaald type veelgebruikte monitor speaker (de BBC curve).
En er zijn natuurlijk ook verschillen onderling: Dire Straits wilde bijvoorbeeld maar met één type monitor speaker werken. Daar volgt logisch uit dat ook monitor speakers kleuren.
En als laatste wil ik kwijt dat er ook HiFi speakers worden gebruikt als monitor speaker. En dan bedoel ik niet die stomme Yamaha Ns-10, maar bijvoorbeeld de 801 van B&W.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
Ik heb nu zelf een setje gebouwd met tonsil "high-end"speakers (zo goedkoop kan high end niet zijn)
verschrikkelijk goed hoor, ook een behoorlijk rechte lijn, maar ten eerste, men kasten en de wisselfilters zijn brak.

Afbeeldingslocatie: http://www.xtreme-gaming.net/3lancer/studio/1.JPG

het is ook maar een home studio, dus ik ga niet met genelecs of mackie's zitten. btw, die kerel van de studiowinkel in dordt hier vertelde me dat die tannoy's beter waren dan die mackies. en ow jah, de behringer heeft wel betere specs, maar de tannoys waren beter. Zonder amp's erin, kosten ze 10x minder, dus vandaar. Die samson servo 170 ben ik ook van plan om te kopen. maar later.

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:41

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Op woensdag 10 april 2002 00:31 schreef JvS het volgende:
Neem maar eens een stuk op direct van de muziekant, speel dat af op een nearfield speaker en neem dat ook op. Zorg dat het weer evenhard is, en merk hoeveel het verschilt :o.
Dat ligt niet zozeer aan de weergave van de studiomonitor, want die hebben een behoorlijk vlakke frequentiekarakteristiek. De kleuring die optreedt wordt veroorzaakt door de gebruikte microfoon. :)

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
en door de mengtafel. :)
tja..tis ingewikkeld,..
maar goed..ik kan dus beter voor de prijs voor een passieve gaan! :9

• nikao
scheelt dat echt zoveel in prijs dan?..(tijd niet meer gekeken naar monitoren) ..want toen ik aan het informeren was naar wat monitoren was het verschil in prijs tussen actief en passief meestal ongeveer net de prijs van een monitorversterker..

maar ja..als je de passieve op je hifi versterker wilt aansluiten zal het inderdaad behoorlijk in prijs gaan schelen. al ben ik wel van mening (zoals hierboven ook al gezegd is) dat je dan je monitoren teniet doet....

ga je toruwens die monitoren ook als hifi speakers gebruiken?..of heb je voor het gewoon luisteren naar muziek andere speakers?

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
die boxjes die je hierboven ziet houd ik ernaast. die kan ik switchen. tis niet om echt naar muziek mee te gaan luisteren.
het scheelt me een stekker aansluiting :9
wat het scheelt.
de passieve zijn 149 a 157 euro de stuk, de actieve zijn 457 de stuk.
het scheel teen kleine 250 a 300 euro de stuk..dat is nogal wat vind ik

• nikao
dat is inderdaad nogal wat.. ik zou als ik jou was het zaakje es gaan beluisteren.. gewoon versterker mee en vragen of je het verschil mag beluisteren.. en dan kun je met je eigen oren oordelen :)

wat voor versterker heb je trouwens?

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
das lastik..die passieve kan "JazzyJeff" bestellen voor me, en die actieve kan ik beluisteren in drodt (JazzyJeff woont in tilburg)
snap je? ik zou wel willen luisteren, maar dat gaat niet als ik niet weet waar ze die dingen vlakbij hebben

Verwijderd

Op woensdag 10 april 2002 10:29 schreef gitaarwerk het volgende:
snap je? ik zou wel willen luisteren, maar dat gaat niet als ik niet weet waar ze die dingen vlakbij hebben
ik weet niet waar je woont, maar ikzelf heb ze (de actieve) bij mediaconnection in hilversum gekocht....daar kun je ze in elk geval beluisteren

(http://www.connectionbult.com/)

oh, je wilt de passieve beluisteren zie ik nu pas... :)

• tbusquet
  • Laatst online: 11-02 23:14
Ik ken ze allebei.. En ik zou je de passieve aanraden als je al een amp hebt. Ik vind de amps die in de actieve zitten niet ZO enorm geweldig dat ze het extra bedrag waard zijn.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
Op woensdag 10 april 2002 11:01 schreef tbusquet het volgende:
Ik ken ze allebei.. En ik zou je de passieve aanraden als je al een amp hebt. Ik vind de amps die in de actieve zitten niet ZO enorm geweldig dat ze het extra bedrag waard zijn.
tnx..dan wordt et gewoon de passieve denk ik.

• DaDaJoker
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-01-2025

DaDaJoker

Specs? Zie signature...

Ik zit hier dus naar Tannoy System 600 Active te luisteren, en dat klinkt best wel, en produceren zomaar even 107 dB (2 x 70W rms /stuk).

Het grote voordeel van active monitoren is dat ze actief gefilterd worden, en dus ook per driver een aparte versterker hebben.

Zoals waarschijnlijk wel iedereen bekend is zorgen passieve scheidingsfilters voor allerlei fase-draaïengen en impulsfouten, waardoor het geluid negatief wordt beïnvloed.

Actieve filtering heeft daar dus geen last van.

Trouwens: Ga maar eens een fatsoenlijke convectie-gekoelde versterker kopen die 2x140W/8ohm levert. Dan ben je ook een aardige duit kwijt.

Specs? Zie ondertitel...

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
ok dadajoker, maar goed.. ik ben niet zo proffesioneel bezig.. het gaat er meer om dat ik gewoon al goed kan luisteren..

• DaDaJoker

DaDaJoker

Specs? Zie signature...

Probleem is dat je waarschijnlijk weinig opschiet met die Reveals, omdat ze lang niet laag genoeg gaan. Dit betekent dus dat als je gaat afmixen je (sub)laag (tot ongeveer 120 Hz) veel te hard zal gaan, en rommelig zal zijn. Verder zul je door gebrek aan laag je hoog wat terugschroeven, en zo een vrij neuzige, vlakke mix afleveren. Die Reveals zijn eigenlijk alleen maar bruikbaar voor stereo-imaging en fasecorrecties, of je moet d'r een subwoofer bijzetten.

FF terzijde: Ik ben dus ook ernstig op zoek geweest naar een goedkope monitor (mij groeit het geld ook niet op de rug), en kwam echt niet lager dan ongeveer 700 euro/stuk. Alles wat daaronder zat was geen optie, met als tragisch dieptepunt de Behringer Truth. Sjeesus, wat een takkegeluid produceert dat ding...

Mijn eindlijstje was: Genelec 1030, Genelec 1031, Tannoy 600A, Tannoy 800A en de Mackie 824. Puur op geluid zou het een race tussen de Mackie en de 1031 zijn geweest, maar gezien de prijzen van die dingen...

Uiteindelijk was het na nog een keer op mijn bankrekening kijken een keus tussen de 1030 en de 600A. Het is de 600A geworden omdat die volgens mij wat eerlijker is dan de 1030, en niet zo vermoeiend klinkt.

Specs? Zie ondertitel...

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
ik heb een mooie subwoofer gebouwd die behoorlijk rechtlijnig is en de filter daarin is wel een passie maar toch een vvrij goeie (butterworth)

naja.. het is 10x zo goed als een normale hifi speaker en zeker beter dan dat die van mij nu zijn. en dat voor deze prijs?

• DaDaJoker

DaDaJoker

Specs? Zie signature...

Als je dan toch al een subwoofer hebt, koop dan een stereo crossover, en flikker dat passieve filter overboord. Kun je die Reveals mooi actief 18/24 dB laten scheiden op 80 à 90 Hz, en dan heb je waarschijnlijk wel een supergeluidje. Let alleen ff op eventueel aanwezige impedantiecorrecties die in het passieve filter aanwezig zijn (LCR-netwerkje). Die moet je namelijk laten zitten!

Specs? Zie ondertitel...

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Topicstarter
leuk idee..
kga et eens proberen.
Ik ga eerst wel eens ff kijken of ik die dingen kan betalen..dan zie ik wel ff verder.
bedankt voor et advies allen

Verwijderd

hm hele interesante topic....Gitaar welke heb je aangeschaft?

• djazete
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-02-2020

djazete

steel

volgens mij nog geen een.. of ik moet me vergissen.. maar drRipsaw heeft ze laatst wel aangeschaft volgens mij (de tannoys actief)
dacht ik..........
Pagina: 1