Toon posts:

GeForce2 met 32 of 64 MB RAM???

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
I'm confused here.
Ik dacht altijd dat de GeForce2 met 64MB RAM beter zou presteren in hogere res. en 32 bits kleuren dan de goedkopere 32 MB RAM uitvoering, maar vlgs mij, nadat ik misschien wel tientallen benchmarks heb gelezen, is dat verschil op 1024x- (32 bits) en 1260x- (32 bits) nagenoeg verwaarloosbaar.
Misschien 2-5 fps verschil.
Heeft iemand benchmarks gezien die de extra kosten (zo'n 200,- meer voor 32 MB RAM extra)
rechtvaardigen. Of uit eigen ervaring?
Ik was eigenlijk van plan de Hercules Prophet 2 64 RAM aan te schaffen (de ATI RADEON zie ik toch van af, misschien wel dom maar ja...), maar als er geen verschil is met de 32RAM versie, dan ben ik met 800,- klaar :D (ipv. 1.000,- :( )
Iemand?

Verwijderd

Topicstarter
ff een benchmarkje gezocht (op Fastgraphics)
Afbeeldingslocatie: http://www.fastgraphics.com/reviews/00/09/gf2-roundup/index.5.gif
Ik zie daar geen veschil... met de 64 versie.

Verwijderd

De 64MB is handig wanneer er veel textures worden gebruikt. Hierdoor zal texture swapping minder snel worden gebruikt, wat direkt een negatieve impact op de performance heeft. Ook zal het positieve effecten hebben op de FSAA, hogere resoluties meervoudige FSAA mogelijk. Natuurlijk is het zo dat 32MB niet snel te weinig zal zijn in resoluties als 1024x768. 64MB is meer voor de nabije toekomst en dan zul je waarschijnlijk ook geen GTS meer hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Jaaawel, maar die performance impact zie ik niet terug in de benchmark (-s). En dat FSAA verhaal, ach tja, misschien leuk voor de volgende generatie vid kaarten. Maar mijn verhaal is als *nu* 64MB RAM geen betere benchmarks levert dan heeft het geen zin om *nu* een 64MB RAM kaart te halen. Want als je gaat praten over de toekomst (=game engines die veel meer power nodig hebben dan QIII nodig heeft) dan heeft een 64 MB RAM uitvoering ook adem tekort. Dan zal de Ultra wel bottom line zijn, en draait een NV20-25 pas soepel.

Verwijderd

Dat klopt, omdat Q3 niet een game is waarbij uitzonderlijk veel texture geheugen nodig is.
Althans, met 32MB heb je blijkbaar voldoende ruimte voor een hoge resolutie en texture opslag. Waar ik echter wel verschil verwacht te zien is bij MDK2. Dit spel gebruikt nl. hardware T&L.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, je hebt wel gelijk ja.
Van Anand:
"It seems that the best advice for one looking to upgrade now is to wait until 64 MB GeForce 2 GTS cards fall more in price. With the 32 MB cards dropping in price almost every few weeks, it seems that it is only a matter of time before the 64 MB cards are within the price range of current 32 MB cards. The performance gain from the extra memory may not be there now, but as games that do not take advantage of S3TC compression are released and texture sizes grow once again, the additional memory will most definitely equate to an increase in performance."
(http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=1263&p=16)

Ook van Anand:
"With so many quality cards on our hands, the winner is you. The choice in GeForce 2 GTS cards is not clear due to the vast and impressive variety of the contestants. If you are simply concerned with getting a 32 MB GeForce 2 GTS based card and and not concerned with any of the details, do with the ASUS V7700. If you are looking for a 64 MB GeForce 2 GTS based card, your only choice seems to be the Guillemot/Hercules 3D Prophet II GTS 64MB. If you are looking for the best performance at the best price, any of these cards will do. Finding the right GeForce 2 GTS for you is just a matter of looking a waiting, as many things in the computer world tend to be."
(http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=1275&p=26)

Van Firing Squad:
"we expected our 64MB GeForce DDR board to outperform the 32MB DDR board in more stressful situations. The 64MB board was able to slightly outpace the 32MB card in some tests, but in many of these cases the GeForce core was already pushed to its limit. As a result, the extra memory was a pretty debatable feature. "
(http://firingsquad.gamers.com/hardware/siluro64/default.asp)

MDK2:
Afbeeldingslocatie: http://firingsquad.gamers.com/hardware/siluro64/images/mdk21280.gif
tjaaaa, de Ultra... *hoest*1.500,-*hoest*

Pas bij 1.600x1.200 zie het verschil 32-64 RAM.
Afbeeldingslocatie: http://firingsquad.gamers.com/hardware/siluro64/images/mdk21600.gif

Wel 3 fps verschil in Quaver...
Afbeeldingslocatie: http://firingsquad.gamers.com/hardware/siluro64/images/reavhigh1280.gif

Alleen dus voor MDK2?
"64MB Memory: While we didn't see the performance benefits of the extra memory in Quake 3, we definitely noticed the improvement in MDK2. 3DMark 2000 testing offered a mixed bag depending on the situation. Sure, you may not use the extra memory offered on the Siluro 256 GTS in every situation, but it sure is nice having it there for backup."

Hmm, nou ja, misschien neem ik de Geforce2 64MB RAM uitvoering dan wel, just to be sure :D

ZUCHT..

Verwijderd

Bedenk gewoon hoe lang je er mee wilt doen. Koop je gewoon elk jaar een nieuwe, dan kun je beter de 32MB versie kopen. Staar je niet blind op die paar fps. Een dikke 50 fps in 1280 x 1024 is ook mooi genoeg en zal je zeker niet nekken het komende jaar. Wil je minstens twee jaar met je kaartje doen, koop dan een 64MB

• edward2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 31-01 01:56

edward2

Schieten op de beesten

Voor UT, DeusEx en straks Duke4ever scheelt het best wel wat, vooral op de reso's vanaf 1280.
Maar meestal kijkt men niet verder dan Q3 en 3Mark2K
Kijk maar eens op anandtech en dan bij de UT benches, scheelt (bijna)de helft en ja ik spreek ook uit ervaring, ik speel veel UT, vooral grote open mappen en dan merk je die 64 mb.
Verder is de Prophet2 64 mb met Hyundai geheugen uitgerust en deze is veel verder te overklokken dan z'n 32 mb broertje, ik heb zelf de Prophet2 64 mb gehad en deze liep max. op 225/415 zonder glitsches, veel halen de 400+ de 32'ers vaak 380 mhz mem.
Of dat voor jouw 200 gulden waard is moet je zelf bekijken.
Ik ben trouwens van de Prophet2 64 mb naar de Radeon 64 mb gegaan en daar heb ik geen spijt van:)

Niet op voorraad.

Verwijderd

Topicstarter
Gerucht...
[size=20]DN4Ever maakt gebruik van de nieuwe DOOMIII engine, dus ze wachten nog even![/size]
Zooooo, dat lucht op.
Edward, heb jij de Prophet2 64RAM omgeruild voor de ATI Radeon voordat de nieuwe det. drivers uitkwamen? Ik bedoel, misschien is de kleur kwaliteit beter, maar om nu te wachten op DX8 voor een wat betere prestatie...

Edit: he, doet de [/size] het hier niet?

• edward2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 31-01 01:56

edward2

Schieten op de beesten

Ja, omdat ik:
de 2d beeld kwaliteit van de Radeon beter vind vanaf 1280x1024;
d3d games met de Unrealengine sneller lopen op de Radeon, dan met de GeForce2, ik speel veel UT en DeusEx;
kick op EMBM aka MatroxG400:);
nou dat is het zo'n beetje, de GeForce2 blijft het openGL beest, maar de Radeon compenseert het in d3d en beeldkwaliteit 2d.
Zijn allebei topkaarten, maar voor Q3 is combo GeForce2+detonator3 veruit de beste.

Niet op voorraad.

Pagina: 1