APC Master Switch vraag

Pagina: 1
Acties:

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:43
Aloha,

Voor ons serverpark wil ik een APC MasterSwitch gaan aanschaffen en wel om de volgende reden:

In verband met de stroomvretende servers die wij hebben staan wil ik deze servers snachts uitschakelen en sochtends weer laten opstarten. Er staan ook een tweetal APC ups-en om t zaakje in de lucht te houden wanneer er powerfaillures zijn.

Nu mijn vraag: kan je met een dergelijke MasterSwitch gescheduled de servers down brengen en weer op een bepaald tijdstip laten booten? De manual die APC op de website heeft staan is hier niet echt super duidelijk over. En ik heb nog geen tijd gevonden om APC er zelf even over te bellen dus daarom hier de vraag.

Verwijderd

Je kan in ieder geval met een telnet sessie je switch aansturen dus met een scriptje op een 2e pc kun je wel wat fixen.

Ik vermoed dat je wel gescheduld je switch kan instellen. Maar je zou het ook via het os zelf regelen of het moederbord (heeft meestal voor het opstarten wel een optie met tijd)

Maar ik denk dat als je het via de powerswitch regelt
dit het meest bedrijfszeker is.

• _Arthur
Op dinsdag 09 april 2002 23:30 schreef Rismo het volgende:
Je kan in ieder geval met een telnet sessie je switch aansturen dus met een scriptje op een 2e pc kun je wel wat fixen.

Ik vermoed dat je wel gescheduld je switch kan instellen. Maar je zou het ook via het os zelf regelen of het moederbord (heeft meestal voor het opstarten wel een optie met tijd)

Maar ik denk dat als je het via de powerswitch regelt
dit het meest bedrijfszeker is.
Hmm ja telnet+scriptje is een oplossing, echter niet zo'n super nette :)

En t zijn compaq servers en die hebben niet echt een standaard bios met al die toeters en bellen er op.

Iemand die het toevallig wel zeker weet / kan nakijken op zijn/haar apc master switch?

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01:16

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Vrijwel ieder BIOS heeft tegenwoordig de mogelijkheid om de pc automatisch op te laten starten op een bepaald tijdstip. Er zijn vast ook wel progsels waarmee het systeem op een bepaald tijdstip uitgezet kan worden, waarbij het besturingssysteem netjes wordt afgesloten. Je gaat geen productieserver uitzetten door de stroom er bruut vanaf te halen, met alle gevolgen van dien zoals dataverlies als gevolg van bijv. stroomverlies in de write-back cache van de RAID controller.

• PieterJ
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-05 15:23
Als die UPS-en APC SMART UPS-en zijn kan je volgens mij die schedulen om down te gaan. Ze sturen dan een low-battery warning naar je server. Die vervolgens een shutdown procedure begint. Je servers gaan dan netjes down.

* PieterJ gebruikte deze procedure vroeger om de servers één keer in de week te resetten.

[EDIT] TYPO |:(

Verwijderd

Swithc zit verbonden via seriele poort, stuurt signaal, onder windows 2k werkt dit via de acpi?? preciese afkorting ff kwijt, hoort geloof ik bij je plug and play gebeuren, je power management..onder linux zal het tegenwoordig wel in de kernel zitten, voor unix heb ik zelf geen idee, maar aangezien deze apparaten bijna alleen bij bedrijven word ingezet zal hij vast ook wel met unix kunnen brabbellen. De switch sluit inderdaad niet in 1 x je machine af, maar geeft een kill signaal.

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Je kunt met een bash-scriptje wat snmp gaan schrijven?

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-04 18:30
Op dinsdag 09 april 2002 23:13 schreef _Arthur het volgende:
In verband met de stroomvretende servers die wij hebben staan wil ik deze servers snachts uitschakelen en sochtends weer laten opstarten.
Lijkt me geen goed plan: door zo vaak (koud) te booten wordt de kans groter op defecte harde schijven!

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

• HGM
  • Niet online

HGM

Op woensdag 10 april 2002 14:13 schreef paulhekje het volgende:

[..]

Lijkt me geen goed plan: door zo vaak (koud) te booten wordt de kans groter op defecte harde schijven!
Dagelijks uitzetten valt nogwel mee. Veel schadelijker is na een redelijke tijd draaien iedere keer uit en aan zetten. Maar goed is het inderdaad niet.

• _Arthur
Natuurlijk worden de servers ook niet 3-2-1 bruut uitgezet door de stroom er af te trekken. Iedereen snapt dat dat natuurlijk niet de bedoeling is.

Dus ze moeten gewoon netjes om zeg 21:00 worden geshutdowned en daarna de stroom er af. En om 08:00 komt de stroom er weer op en boot het systeem weer. En of dat nu wel/niet schadelijker is voor disks or whatever is niet aan de orde, daar hebben we het carepaq voor en de data die op die servers staat is niet bedrijfskritisch.

Verwijderd

In ieder geval kun je met een standaard APC masterswitch geen scheduled shutdown/bootup regelen vanuit het menu ;)

Als het al kan zal het zowiso met snmp o.i.d moeten.

• _Arthur
Op woensdag 10 april 2002 23:49 schreef Tredecim het volgende:
In ieder geval kun je met een standaard APC masterswitch geen scheduled shutdown/bootup regelen vanuit het menu ;)

Als het al kan zal het zowiso met snmp o.i.d moeten.
Na een telefoontje met APC ben ik daar ook achter. APC heeft trouwens wel een leuke 'online testdrive' zodat je al die menus/etc leuk kan bekijken.

Nu eens denken hoe we het wel in het vat gaan gieten. En snmp is natuurlijk niet noodzakelijk aangezien er 100 manieren zijn om de server -uit- te zetten, alleen nu nog die ene manier om hem weer aan te krijgen :)

• Mark
  • Laatst online: 02-05 14:22
Sorry, maar bij welk bedrijf werk jij ???? Ik hoop dat jij snapt dat de kosten van servers uitzetten 's-nachts niet opweegt tegen de kosten dat een server 's-morgens (om wat voor een reden dan ook) niet in de lucht is waardoor een x aantal mensen hun werk niet kunnen doen ???

• twixx
  • Niet online
Het uitzetten van de server lijkt me inderdaad niet opwegen tegen het risco van hardware uitval. Met andere woorden, APC gebruiken waarvoor hij bedoeld is, in geval van nood een hard-reboot. Succes!

• Hans
  • Niet online
offtopic:
twixx wat moet jij met een foto van Floris in je icon? heh :)

• twixx
  • Niet online
Hans, check http://gathering.tweakers.net/forum/user_profile/4738. Maar vraag me niet naar het waarom >:)

Verwijderd

Ik zou er niet aan beginnen. Het is gewoon niet goed voor je servers. Alleen al de dagelijkse temperatuursverandering is vragen om storingen.

Maar goed, als je het perse toch wil.. volgens mij zit je veel te moeilijk te doen. Onder zowel linux als windows is het gewoon mogelijk een shutdown te schedulen. Voor de startup kun je dan het bios gebruiken, of desnoods een wake-on-lan pc'tje neerzetten welke ze elke ochtend wakker maakt (oude 386 met flop is genoeg, gebruikt nagenoeg geen stroom.

Daar heb je geen masterswitch voor nodig hoor..
Pagina: 1