Stirlingmotor voor koeling.

Pagina: 1
Acties:
  • 581 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDtje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-01 14:51
http://utopia.knoware.nl/users/cdeweerd/n31.html
Ik kwam deze link tegen(ik moet voor school zo'n ding bouwen). Het is eigelijk een motor maar als je hem aandrijft wordt de ene kant warm en de andere koud. Tot 10 kelvin gaat zo'n ding, das -263 graden celcius!! Misschien een alternatief voor het bakbeest dat Dabit gebruikt voor zn koeling? Ik vond het we wat voor jullie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:53

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Ik denk dat het rendement niet erg hoog zal liggen wanneer je zo'n moter zelf bouwd.
10 kelvin is wel extreem laag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keida
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:49

Keida

dr.

Het zou wel superkewl zijn iig!

volgens mij is het rendement toch juist hoog?

Hmm, verder is het enige dat ik nog weet dat je op een gegeven moment de lucht vloeibaar ziet worden, ook een heel cool gezicht..

Dat ontwerp ziet er trouwens best simpel uit..

IJsdikte op de Elfstedentocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RolandWitvoet
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Maar je moet vervolgens de sterlingmotor weer koelen..

Wel zou je op een andere lokatie/tijdstip vloeibare zuurstof kunnen maken die je dan weer kunt gebruiken om je pc geruisloos mee te koelen :P

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5988

Op dinsdag 09 april 2002 23:08 schreef AMDtje het volgende:
Misschien een alternatief voor het bakbeest dat Dabit gebruikt voor zn koeling? Ik vond het we wat voor jullie.
Hey! Niet zo oneerbiedig! ;) :P

Alleen denk ik dat het nog niet zo makkelijk is om een Stirlingmotor te bouwen die bij 100W load de koude kant op -20 houd ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22679

Het zelf maken van een hete lucht motor, dat is een sterling motor toch, is niet echt gemakkelijk, zeker om een hoog rendement te halen zal je extreem precies moeten werken, toleranties zijn bijna niet toegestaan want een klein lek brengt het rendement al flink omlaag, een kennis van me heeft een sterling motortje die bij phillips is gemaakt, binnen in huis windstil met een spiritus vlam op de hete kop draait ie leuk en redelijk snel, maar probeer niets aan te drijven, dan staat het vliegwieltje erg snel stil, ik denk dus dat het voor de pc toepassingen niet echt geschikt is, als zou het als expiriment wel leuk zijn om zo`n ding te laten draaien op de warmte die een processor veroorzaakt, maar ja dan koel je de proc weer niet......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 787

Afbeeldingslocatie: http://image.conrad.nl/pix/672/G1/672017G1.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDtje
Op woensdag 10 april 2002 10:11 schreef DaBit het volgende:

[..]

Hey! Niet zo oneerbiedig! ;) :P

Alleen denk ik dat het nog niet zo makkelijk is om een Stirlingmotor te bouwen die bij 100W load de koude kant op -20 houd ofzo.
Ik denk dat jouw ontwerp ook niet makkelijk te maken is. Voor de gemiddelde nederlander is het misschien te moeilijk, maar jij moet het makkelijk kunnen!! (Eerbied genoeg? :Y) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDtje
Op woensdag 10 april 2002 15:18 schreef doehetzelver het volgende:
Het zelf maken van een hete lucht motor, dat is een sterling motor toch, is niet echt gemakkelijk, zeker om een hoog rendement te halen zal je extreem precies moeten werken, toleranties zijn bijna niet toegestaan want een klein lek brengt het rendement al flink omlaag, een kennis van me heeft een sterling motortje die bij phillips is gemaakt, binnen in huis windstil met een spiritus vlam op de hete kop draait ie leuk en redelijk snel, maar probeer niets aan te drijven, dan staat het vliegwieltje erg snel stil, ik denk dus dat het voor de pc toepassingen niet echt geschikt is, als zou het als expiriment wel leuk zijn om zo`n ding te laten draaien op de warmte die een processor veroorzaakt, maar ja dan koel je de proc weer niet......
Je moet ook niks aandrijven, je moet er een motor op zetten en dan wordt 1 kant warm en 1 kant koud. Net als een pelt eigelijk, maar dan zuiniger(gebruikt minder stroom). En er zijn hier genoeg mensen die erg nauwkeurig kunnen werken hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Judaz
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Judaz

--->) . (<---

Sterling motors worden veel gebruikt in boten. Ze zijn wel erg duur.
Theorie:
http://www.cse.iitk.ac.in/~amit/courses/371/abhishe/main.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralpy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-06 18:47
Ik heb ook zo'n ding voor school moeten bouwen, niet als warmtepomp, maar als motortje, met een kaarsje eronder.

Maar als warmtepomp zal zoiets echt niet makkelijk zelf te bouwen zijn, tenminste niet dat hij bijna 100W zal afvoeren.

Want het rendament van een zelfbouw zal echt klote zijn, die van ons was iets van 0.05%, dus 100 W warmte erin en 0.05 watt aan vermogen eruit op de as. Dus dan zal het rendament andersom als warmtepomp wel ongeveer hetzelfde zijn. Dus dan moet je een best goede motor hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDtje
Op woensdag 10 april 2002 16:17 schreef Ralpy het volgende:
Ik heb ook zo'n ding voor school moeten bouwen, niet als warmtepomp, maar als motortje, met een kaarsje eronder.

Maar als warmtepomp zal zoiets echt niet makkelijk zelf te bouwen zijn, tenminste niet dat hij bijna 100W zal afvoeren.

Want het rendament van een zelfbouw zal echt klote zijn, die van ons was iets van 0.05%, dus 100 W warmte erin en 0.05 watt aan vermogen eruit op de as. Dus dan zal het rendament andersom als warmtepomp wel ongeveer hetzelfde zijn. Dus dan moet je een best goede motor hebben.
Ik moet hem ook als motor bouwen, op een karretje en dan tegen mekaar racen. Heb je nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralpy
Op woensdag 10 april 2002 17:04 schreef AMDtje het volgende:

[..]

Ik moet hem ook als motor bouwen, op een karretje en dan tegen mekaar racen. Heb je nog tips?
Ik heb nog een werkende thuis, maar het is niet op dezelfde manier als jullie, wij hadden er 1 met een blikje en een zuiger en een balonnetje als 2de zuiger.
Maare smering is heeeel belangrijk, veel sileconespray enzo.
En die van ons maakte de meeste toeren, was met een gasbrander eronder en waterkoeling bovenop.
Maar ik weet niet wat voor brandstof jullie moeten gebruiken, maar gebruik geen waxinelichtjes, dat heeft zoveel rotzooi. Maar een spirutusbrandertje ofzo, veel meer warmte en veel makkelijker.
Ik zal het verslag van ons wel eens zoeken, misschien wel makkelijk voor jullie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 11509

Op woensdag 10 april 2002 15:25 schreef augustus het volgende:
[afbeelding]
Dat is geen Stirlingmotor hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralpy
Op woensdag 10 april 2002 17:26 schreef Generaal_Putlucht het volgende:

[..]

Echt wel hoor! Misschien lijkt het op het eerste gezicht er echt niet op, hij werkt volgens hetzelfde principe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDtje
Op woensdag 10 april 2002 17:22 schreef Ralpy het volgende:

Ik heb nog een werkende thuis, maar het is niet op dezelfde manier als jullie, wij hadden er 1 met een blikje en een zuiger en een balonnetje als 2de zuiger.
Maare smering is heeeel belangrijk, veel sileconespray enzo.
En die van ons maakte de meeste toeren, was met een gasbrander eronder en waterkoeling bovenop.
Maar ik weet niet wat voor brandstof jullie moeten gebruiken, maar gebruik geen waxinelichtjes, dat heeft zoveel rotzooi. Maar een spirutusbrandertje ofzo, veel meer warmte en veel makkelijker.
Ik zal het verslag van ons wel eens zoeken, misschien wel makkelijk voor jullie.
Wij moeteen ook een brander gebruiken. Ik weet niet of ik wat aan je verslag heb, maar als je die op zou willen zoeken graag, dan zie ik wel of ik er iets mee kan. Wij gaan trouwens ook waterkoeling bouwen, geeft zo'n ding veel warmte af? Water is namelijk zwaar en dat is minder als je een race gaat houden dus als het geen zin heeft doen we luchtkoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:18
Op woensdag 10 april 2002 17:26 schreef Generaal_Putlucht het volgende:

[..]

http://www.conrad.nl/cgi-bin/conshop/ConShop.pl?TK_EV[SEARCHSWS]=op&TK_PAR[SUCHBEGRIFF]=stirling&TK_PAR[USER_ID]=0200031291018453437&TK_PAR[TOPLEVEL]=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDtje
Is dit trouwens offtopic? We hebben het wel over de stirlingmotor, maar niet over koeling... :?
Pagina: 1