Naastenliefde... wat doe JIJ ermee?

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Gideon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Mij is onderlaatst iets overkomen dat me blijft achtervolgen. Een voorvalletje, dat wederom voor een zwarte bladzijde in m'n levensboek heeft gezorgd. Het lijkt iets onbenulligs, maar op de één of andere manier heeft het, iedere keer als ik eraan terugdenk, een hele nare bijsmaak en kan ik er absoluut geen vrede mee hebben. Het monster blijft aan m'n geweten knagen en herinnert me iedere keer wéér aan de zelfzuchtige neiging, diep in m'n bestaan geworteld, die zo nu en dan en op de meest onverwachte momenten de kop opsteekt.

(als je geen zin hebt in het beklag van een mens die aan z'n 'zonden' is ontdekt, stop direct met lezen; het zal je toch niet interesseren)

Het gebeurde twee weken geleden.
In de ban van een tele-objectief (lens voor fotocamera) vertrek ik op een vrijdagmiddag met de auto richting Utrecht om het door mij gewilde stuk gereedschap aan te schaffen. Het is een gebruikt objectief dat naar verhouding voor een redelijke prijs te koop staat. Op internet had ik 'em al zeker 3 weken in de prijslijsten zien staan, dus voor mij reden genoeg om het optiekje eens concreet van dichtbij te bekijken.
Ik rij Utrecht binnen en kom vlak voor de Daalsetunnel erachter dat ik beter via de Berekuil het centrum van Utrecht had kunnen benaderen. Immers, de winkel waar ik moet zijn, ligt niet ver van de Maliebaan, waar ik m'n karretje neer had kunnen zetten (wat ik dus ook wel vaker doe).
Nou goed, dan maar via Hoog Catharijne de stad in.

Loop ik daar, met m'n camerabody in een opgevouwen plastic tas, op het trottoir langs het Vredenburgplein, word ik door een onbekende man op een fiets nietsvermoedend van achteren benaderd. Zomaar. Opeens vanuit het niets.
De man verontschuldigd zich voor het feit dat hij me aanspreekt zonder mij eerst aan te kijken. En vooruitlopend op de gedachte dat ik wel eens overvallen zou kunnen worden, neemt hij de vermeende twijfel weg door te zeggen dat hij geen kwade bedoelingen heeft en me enkel om een gunst wil vragen.
Al goed, ik kijk de man al wandelend met een vluchtige blik aan - ergens in de 40, halflang krulletjeshaar, niet-al-te-verzord gelaat, donkere jas, voorovergebogen op een naar mijn idee nog-net-functionerende opoefiets.
Hij vertelt me op een ...laat ik zeggen... nogal professionele en geloofwaardige wijze dat hij in een tijdelijke noodsituatie zit (geen werk dus) en geen geld van zichzelf heeft om de aankomende nacht op een fatsoenlijke manier door te brengen. Ondertussen heeft hij al een euro bij elkaar gesprokkeld, maar, zoals vanzelfsprekend, hij komt nog wat tekort. Na nog een heel verhaal vraagt hij ten slotte of ik niet voor één keertje m'n hand over m'n hart wil strijken.
Dat zet me in sneltreinvaart aan het denken.

Ten eerste valt het me op dat de man mij op een allervriendelijkste manier voor het gesprek uitnodigt. Geen teken van twijfel of ik wel of niet op z'n verzoek in zou gaan, is in z'n woorden te bekennen. Hij staat wat dat betreft geheel open voor een situatie, waarvan hij de afloop niet kent (ik op dat moment ook niet). Maar... het kan ook een truukje zijn.
Ten andere sluit ik voor mezelf al uit dat het in ieder geval geen alcoholist is. Anders had ik het wel geroken. Hij fietst immers behoorlijk dicht naast me. Wellicht dat het een drugsverslaafde is, maar dat lijkt me zo op het eerste gezicht ook onwaarschijnlijk.
Ten derde is zijn niet te misverstane, scherpzinnige taalgebruik van een dusdanig niveau, dat ik me niet aan de indruk kan onttrekken dat de beste man ooit een behoorlijke opleiding heeft genoten. Dit laatste punt wordt het aanknopingspunt voor de tegenvraag aan m'n fietsende gesprekspartner.

Ik zeg zo: "Nou meneer, ik ben er vast van overtuigt dat iemand met zo'n vlotte babbel als u heeft niet aan het werk zou kunnen komen. Er is immers nog werk genoeg."
Meneer op de fiets: "Ja, maar ik heb NU geen werk; vroeger wel, maar NU niet."
Ik: "Hebt u dan geen uitkering?"
Meneer op de fiets: "Nee, want ik heb geen vaste verblijfplaats."
Ik (overweldigd door het antwoord en even zo gauw niet wetend wat hierop te zeggen): stilte.
Ik denk na en overweeg op grond van zijn 'wijze' manier van spreken zijn verzoek te verwerpen.
"Nee, sorry meneer. Ik vind dat u best kunt werken voor uw geld." Er achteraan denkend: lomperd! Zorg dan dat je zaakjes in orde zijn.
De ogenschijnlijk vriendelijke meneer rijdt zonder iets te zeggen verder op z'n gammele fiets richting marktplein en ik loop rechtdoor - einde gesprek.

Al lopend richting Nagtegaalstraat overzie ik in gedachten de situatie nog eens en begin pas écht na te denken over de genomen beslissing. Was het wel goed wat je deed? Ach, je had gelijk, die vent was heus niet achterlijk. Dat hoorde je toch? Maar als hij nu wél in een noodsituatie zit? Misschien niet zo dramatisch als hij deed vermoeden, maar wellicht reden genoeg om op-straat-lopende mensen op een bijzonder nette en betrokken manier te vragen om een gunst. Dat maak je immers niet iedere dag mee! Maar waarom moet mij dat uitgerekend NU overkomen, als ik voornemens ben een relatief grote koop te doen.
Wel een verschil, hoor. Ik, die zo rijk ben, dat de Belastingdienst gemachtigd is binnenkort een leuk bedrag van m'n spaarrekening af te schrijven, tegenover een man op een halfbrakke fiets die van zichzelf nog geen rooie eurocent heeft om een warme maaltijd te betalen. Natuurlijk kan dat zijn eigen schuld wezen. Maar misschien was de situatie inderdáád wel hopeloos. Ik stel me zo voor: man druk met werk/minimaal inkomen - vrouw met kids - leuke buurman - man moet overwerken - vrouw bij buurman - man betrapt vrouw op overspel - langdurige scheiding - kids met trauma - vrouw met buurman op onbekende bestemming - man in de goot.

M'n geweten draait weer op volle toeren en tot overmaat van ramp herinner ik me een passage uit de film 'Les Miserables' dat een tijdje geleden op een zondagavond op tv kwam. Niet eens zozeer een 'uitzonderlijk christelijke' film op een niet eens christelijke zender, maar de betreffende passage, aan het begin van de film, heeft m'n hart gebroken. De kern van het christelijk geloof kwam zó treffend en in alle eenvoud erin tot uiting, dat de beelden en gesproken woorden me sindsdien niet meer verlaten hebben. Ook nu niet.

Voor diegenen die de film en met name het betreffende stukje niet kennen:
de film speelt zich een eeuw of 2 geleden af en gaat over een fransman, Jean Valjean (of zoiets - gespeeld door Liam Neeson), die in z'n jonge jaren op een klein vergrijp wordt betrapt. Daarvoor wordt hij veroordeeld tot 20 jaar gevangenis, alwaar hij opwast tot een fysiek zéér krachtig man, maar mentaal, onder invloed van de heersende gevangenis-cultuur, hoogst verdorven raakt.
Na 20 jaren komt hij vrij en bezit feitelijk niet meer dan een stel kleren. Overal klopt hij aan, maar wordt nergens ontvangen. Ten slotte gaat hij maar het zwerversleven in en slaapt op een bankje. Door een onbekende wordt hij erop gewezen dat hij aan één deur nog niet heeft geklopt. Een deur van een enorm huis waarvan hijzelf denkt tóch niet ontvangen te zullen worden (er wonen immers rijke mensen die per definitie tóch al niks met de lagere bevolkingsklassen te maken willen hebben). Op aandringen van de onbekende klopt hij toch aan. De deur gaat open en een vriendelijke oude man laat hem binnen.
Hij schuift op uitnodiging van de oude man en zijn vrouw achter een bord rijk gevulde soep en eet als een bezetene met een glimmende, zilveren lepel zijn bord leeg. Het valt hem op dat die lepel wel érg opgepoetst is. En dat is niet alles; het hele huis staat vol met mooie dingen die veel waard zijn. In gedachten smeedt hij een plannetje om al dat moois om te zetten naar geld.
Ondertussen vraagt hij zichzelf af waarom die mensen hem binnenlieten. Het is immers geen vanzelfsprekend iets. Op zijn vraag of de gastheer en zijn vrouw niet bang zijn door hem vermoord te worden, stelt de oude man hem precies dezelfde vraag. Gezamenlijk komen ze tot de slotsom dat het een kwestie van onderling vertrouwen is.
's Nachts, als iedereen slaapt, behalve Jean Valjean, gaat hij op roverspad in het huis van zijn gastheer en vult een jutenzak vol met het mooie bestek en een aantal andere waardevolle spullen. De oude man wordt wakker van het gestommel en gaat op onderzoek uit. Daar ontdekt hij dat z'n gast hem in zijn eigen huis berooft. De dief en de eigenaar zien elkaar en Jean Valjean verkoopt de oude man een mep tegen z'n hoofd. De oude man valt bewusteloos neer op de grond.
De dief gaat er met een volle zak vandoor, maar wordt de volgende dag door plaatselijke dienders opgepakt. Op hun vraag waar al dat moois vandaan komt, antwoordt hij dat hij de spullen van de oude man heeft gekregen. Ter controle brengen ze hem bij de oude man en op de vraag of de inhoud van de jutenzak inderdaad is geschonken, antwoord de oude man tot ieders verassing: "Ja, ik heb ze aan hem gegeven." ...verbazing ten top... "Maar hij is nog wat vergeten..." en geeft Jean Valjean nog wat van z'n waardevolle spullen.
Iedereen is overdondert, maar Jean Valjean nog het meest. Wie had dát immers durven dromen? Hij begrijpt er helemaal niks van!
Op zijn vraag aan de oude man waarom hij hem dit aandoet, grijpt de man hem bij z'n schouders, kijkt hem diep in de ogen en zegt: "Vanaf nu begin jij een nieuw leven. Je oude leven is voorbij gegaan, want ik geef je terug aan God."
Jean Valjean staat perplex en ziet door deze ervaringen de harde waarheid van de oude man in. Hij staat bij de oude man in het krijt. Vanaf nu zóu hij inderdaad een nieuw leven beginnen. Wel een leven vol strijd tegen oude en verkeerde begeerten. Maar bovenal een leven waarin hij die oude man, als type van Christus, voor altijd als voorbeeld zou stellen voor z'n eigen leven.

Tot zover de film.

Ik vergelijk de situatie die ik zojuist meemaakte met de passage uit de film en kom tot de schokkende ontdekking dat ik geen enkele reden had om het verzoek van die arme man op z'n fiets te weigeren! Ik, die zo rijk ben in vergelijking met die man, die toch niet vanzelf in zo'n situatie is belandt! Wie ben ik om m'n medemens te onthouden van één van z'n levensbehoeften als hij er heel gewoon om vraagt! Mij kost die éne roteuro niks van m'n leven. Die man zal er vast en zeker veel méér waarde aan hechten als hij z'n leven ermee kan bekostigen. Zometeen ga ik er 750 stuks in één keer uitgeven, terwijl ik op voorhand al weet dat het me absoluut geen extra levensgeluk zal geven. Met wroeging in m'n geweten sta ik plotseling voor de foto-speciaalzaak.

De tele-lens zie ik op een stelling in de etalage staan. Ja, dat is 'em. Wat een klein ding eigenlijk! En dát moet zoveel kosten?!?! Zullen de kosten wel opwegen tegen de baten? Zo'n reguliere fotograaf ben ik nou óók weer niet! Ach, wat maakt het uit, ik heb toch al zoveel, dus dat objectief kan er dan ook wel vanaf. Want als ik 'em niet koop, zit ik thuis weer op plaatjes te kwijlen die ik hád kunnen schieten áls ik die lens had gekocht. Ja maar... heb je dat ding nu wel écht nodig? - tweestrijd tussen geweten en hebzucht - Zoveel geld dat je ook op een andere, veel rijkere manier kunt besteden. Je bent er zojuist nog mee geconfronteerd!

Na veel wikken en wegen besluit ik om de lens maar niet te kopen - ik ga niet eens naar binnen - en na de onomstotelijke conclusie dat ik fout zit, ga ik met gemengde gevoelens weer naar huis. M'n zelfzuchtige verlangens worden niet vervult (of moet ik eigenlijk zeggen: aangevuld) als 'straf' op het tekort aan naastenliefde.
Ondertussen zoek ik naar argumenten die m'n beslissing bijstaan. Ik kan ze niet vinden, want ze wegen bij lange na niet op tegen de argumenten van de onvoorwaardelijke liefde.

Nu, twee weken later, laat het me nog steeds niet koud. Maar nu het is anders. Dankbaarheid is de laatste tijd het woord dat m'n gedachten met regelmaat passeert. Dankbaar voor het gezonde leven dat ik leidt, ondanks z'n regelmatige mentale 'downs'. Dankbaar voor het feit dat m'n maatschappelijke positie ver van 'de goot' gelegen is. Dankbaar voor zorgzame ouders en de vrienden om me heen. Dankbaar voor het feit dat m'n leven een geschenk is waar pijn en moeite voor genomen is. Waarom besef ik dit alles zo bitter weinig?

Ik kom tot het voornemen dat, áls ik die man ooit weer tegenkom (of iemand anders die me in z'n nood persoonlijk benadert), ik hem zonder pardon zal geven wat hij nodig heeft. Nee, méér dan dat. Ik zal hem, net als in bovengenoemde film, overdonderen met een vloed aan vertrouwen en hem van harte gewillig maken de geschonken middelen met beleid en gemotiveerd te gebruiken. Zolang ikzelf geen gebrek heb, op wat voor gebied dan ook, is het niet nodig m'n medemens te ontzien. Uiteindelijk zal ik aan het eind van m'n leven de zogenaamde 'eigen' bezittingen óók maar los moeten laten. En dat kan morgen al zijn!

Het klinkt haast overmoedig. Zo niet belachelijk. Maar ik durf de uitdaging aan. De man op de fiets durfde in volledige overgave zijn vertrouwen in mij te stellen, terwijl ik, nota bene mezelf als christen identificerend, hem alleen maar wantrouwde en als gevolg daarvan de conversatie snel afkapte. Ik had zoveel méér kunnen doen! Die man zou eens moeten weten...

Nu weet ik gelukkig beter. 'k Vraag me alleen af hoelang ik stand hou :)

Is er iemand die dit (ook als niet-christen uiteraard) herkent? Je zult ongetwijfeld wel een keer met een zwerver of een junk of met welke onbekende medemens in nood dan ook onverwacht in aanraking zijn gekomen, maar hoe reageerde je erop? Welke invulling gaf je aan de situatie? En had je er vrede mee?

Kortom: welke betekenis heeft het begrip naastenliefde voor jou persoonlijk?

Verwijderd

volgens mij kan iedereen een postadres bij het leger des heils krijgen, om daarmee een uitkering te kunnen bemachtigen...

helaas is het zo dat de meeste mensen die om geld vragen dat meteen uitgeven aan harddrugs...en het daarom voor mij in elk geval voor de rest (die het echt nodig hebben, al weet ik ook niet in wat voor licht ik dat moet zien gezien het feit dat je altijd een uitkering kunt krijgen) verpesten

Verwijderd

Met onze huidige sociale voorzieningen kan iedereen, en ik zeg iedereen op wat voor wijze ook, dus waar ze dat postadres hebben maakt niet uit, maar je kunt hem krijgen, in zijn primaire levensbehoeften voorzien.

Voor mij is het duidelijk: iemand die mij om geld vraagt omdat ie geen geld heeft , geen werk blabla, die mag van mij vertrekken uit mijn gezichtsveld, want hij of zij krijgt niks. Dat is namelijk helemaal niet nodig in dit land en daar is voor mij de kous mee af.

Ik wil nog wel even toevoegen dat die man op dat moment om geld vraagt, dus aan het bedelen is. En laat bedelen nou bij de wet verboden zijn in ons land :)

Verwijderd

Op dinsdag 09 april 2002 22:09 schreef Gideon het volgende:
...hele lap tekst...

Kortom: welke betekenis heeft het begrip naastenliefde voor jou persoonlijk?
Deze situatie is heel herkenbaar. 'k Beschouw mezelf ook al Christen (rooms katholiek) en zelf deel ik zelden tot nooit in mijn weelde :( Theoretisch is het heel eenvoudig maar het woord in daad omzetten is heel moeilijk. Peis jezelf gelukkig als je zo'n zaken beseft. Nu kan je de volgende keer proberen de situatie anders af te laten lopen. Vergeving alom. Zolang je maar je rug niet naar Jezus (en dus ook je medemens keert).
Uitvluchten als 'ze krijgen toch geld van de staat' en 'ze kunnen er zelf iets aan doen' vind ik toch maar een goeikope uitvlucht, zo goed zit de maatschappij niet in mekaar, verre van :/ doe maar eens wat vrijwilligerswerk in marginale buurten, die ogen zullen wel open gaan :(

Groet-je

• xentric
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-08-2012
Poos geleden nog een programma over gezien...

Wist je dat je met bedelen ongeveer 300 gulden per dag kan
krijgen? En dat vrouwtje was echt een gare heroine junk die
er echt verschrikkelijk onverzorgd uitzag.

300 gulden per dag, das mooi wel 8400 gulden per maand, NETTO !

Als iemand mij vraagt of ik een euro voor hem/haar heb zeg
ik dat ik ze graag meeneem naar de snackbar, maar dan hoeft
het meestal al niet meer. Reden voor mij om aan te nemen dat
de persoon in questie niet echt mijn hulp nodig heeft en
blijkbaar geld nodig heeft i.p.v. primaire levensbehoeften.

Maar dat jij je behoorlijk schuldig voelt vind ik helemaal niet
vreemd. Jij verplaatst je even in zijn positie en denk, wie
ben ik om hem dat te weigeren. Voor hetzelfde geld stond ik
daar iemand aan zijn jas te trekken voor een beetje geld.
Barmhartige samaritanen bestaan nog steeds, 300 gulden per dag
bewijst dat de mens niet ongevoelig is voor het ongemak van
zijn medemens en daar maken sommigen gretig misbruik van.

Een schoolvriend van mij is ook afgegleden naar het wereldje
van rondzwerven en heroine gebruik. Ik heb het daar behoorlijk
moeilijk mee gehad. Ik zou hem graag kidnappen en in onze
kelder willen verzorgen totdat hij afgekicked is. Maar zo zit
de wereld niet in elkaar. Hij moet zichzelf uit de shit helpen,
en hoe graag ik ook wil, ik kan hem daar niet bij helpen...

Dus kop op, wees dankbaar dat je zelf niet zo rondloopt. Geef
je medemens wat jij vind dat je kan, mag of moet geven. Maar
laat dat schuldgevoel niet uitbuiten door een "onbekende" !

Als er een ding groter is dan het heelal, dan is het de menselijke verbeelding...

Verwijderd

Dat jij het goed hebt, heb je niet aan een of andere zwerver te danken.
Bedank liever diegene waarvan jij denkt dat hij/zij er voor heeft gezorgd heeft dat jij het goed hebt (of dat nu je ouders, je baas, Jezus/God of jezelf zijn)

Verwijderd

Ik kom regelmatig op station Amsterdam cs. Daar heeft een tijd lang een man rond gelopen, die heel netjes gekleed was en ook netjes sprak.
Hij kwam altijd om een gulden of een knaak vragen, want hij had zijn pinpas aan zijn vrouw uitgeleent en had net te weinig geld voor een trein kaartje om naar huis te gaan of zoiets vertelde hij.

Iedereen gaf hem die knaak of gulden. Wat bleek nou deze man verdiende hiermee meer dan de gemiddelde nederlander per maand verdient. Hij kwam regelmatig na een dag met 1000 piek thuis. Even 1 dag bedelen lekker verdient. Hoe bedoel je je naasten lief hebben als je belazerd wordt waar je bij staat.

Nu geef ik nooit geld aan iemand die er om vraagt. Dus mij heeft dit kerel niet kunnen belazeren. Ik geef wel als ze aan de deur komen of in de trein en ze kunnen zich legitimeren dan wil ik best voor mijn medemens een gift geven. Laatst in de trein vroeg een jongen om geld of om voedsel, dat wij bij ons hebben bijv. een appel ofzo. Nou had ik geen eten bij mij en gaf ik hem geld, nadat hij zich kon legitimeren (leger des heils).

Kijk ik denk zo; ik heb mijn naasten lief als mijn naasten ook zijn naasten lief heeft en helaas wil dit regelmatig ontbreken. Dus kies ik heel bewust als ik een gift geef. Ik werk niet mee aan het geven van geld om daar een verslaafde weer zijn drug of alcohol van te laten kopen. Dat ga ik niet bevorderen.

En me laten belazeren doe ik ook niet aan. Degene die je niet belazeren mogen diegene bedanken die dat wel hebben gedaan, want dankzij hen geven een heleboel mensen niet meer aan wel hulpbehoefende mensen.

Ik hoop voor jou dat je, je schuld gevoel snel kwijt raakt, want die man op die fiets zou best zo'n manneke kunnen zijn als die op Amsterdam cs. En hij kan altijd naar het leger des heils gaan of een dakloze krant verkopen. En dat deed hij niet dus ik krijg het vermoeden dat het een manneke is geweest dat je wilde belazeren met een zielig verhaal. Ik kan het mis hebben; ergens hoop ik dat, want iemand uitmaken voor een bedrieger is niet netjes. Maar je kent het gezegd;" de goede moeten onder de kwaade lijden".

En dat is de realiteit waar wij in leven en die kan soms heel lastig zijn. En moet je keuzes maken he.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:41

Cyphax

Moderator LNX
Ik vind dat altijd heel moeilijk.. ik zou niet zomaar zeggen wat jij tegen die man zei, en ach, misschien zou ik 'm wat geven. Naastenliefde over het algemeen kom je gelukkig nog zat tegen. Soms, als het echt nodig is, echter niet. Ik denk even terug aan dat voorval waarbij 2 treinconducteurs in elkaar werden geslagen door een groep jongeren, en de ENIGE die er wat aan deed was een 15 jarig meisje dat reageerde op de opmerking van een oudere vrouw die erbij stond, die luidde "die buitenlanders ook altijd". Meisje was zelf ook allochtoon. Maar dat buiten beschouwing gelaten, het feit dat een hele groep mensen erbij stond en gewoon niets deed is teleurstellend.
Naastenliefde is een mooi iets vind ik altijd.

Saved by the buoyancy of citrus

• Gideon
  • Nu online
volgens mij kan iedereen een postadres bij het leger des heils krijgen, om daarmee een uitkering te kunnen bemachtigen...
Dat bedacht ik me naderhand dus ook.

Maar waar het me werkelijk om gaat (en wat mij eigenlijk het meest dwars zit): het feit dat een dergelijk persoon je, met wat voor bedoeling ook, gewoon aanspreekt, is al een mooi aanknopingspunt om een goed gesprek te beginnen. Geld is in wezen van ondergeschikt belang. De reden waaróm hij in een zekere noodsituatie verkeert, is interessant! En als ik de kans op een goed gesprek door eigen schuld verspeel, doe ik zowel mezelf als de ander ermee tekort (getuige de lap tekst in de openingspost).

Nu weet ik wel dat de huidige zwerver of junk wat het 'bedelen' betreft ook wel zijn foefjes heeft (zelf heb ik 2 jaar in Rotterdam gewerkt waar je in de metro en op de stations iedere keer dezelfde figuren tegen het lijf loopt). Daartegen ben je dan ook opgewassen.

Maar mensen zijn inderdaad ontvankelijk voor het zichtbare leed van een ander. Daartegenover staat weer de doortraptheid van vele 'bedriegers', die maar al te graag misbruik maken van de eerlijkheid van de 'gewone man'. Wat dat betreft zal er in mijn situatie in Utrecht ook best een behoorlijk aandeel 'list en bedrog' op een uiterst subtiele wijze zijn toegepast, ik weet het niet.
Eén ding weet ik wel: de manier waarop de man op de fiets me in zijn scherpzinnige optreden benaderde, zorgde er wel voor dat helder denken ten gevolge van plotseling tekort aan zelfvertrouwen (en wellicht wat tekort aan 'zwervers-ervaring') achterwege bleef. Het gesprek afkappen is dan wel de snelste, kortste en minst nobele manier om weer 'back to reality' te gaan.

Nou ja, weer een ervaring rijker en een goeie les voor de volgende keer :)

(overigens heb ik door zekere 'schuldgevoelens' geen last van slapeloze nachten, hoor. Zo erg is het nou ook weer niet :) )

Bedankt voor de reakties tot dusver.

Verwijderd

Jouw verhaal las ik met verbazing, hoewel ik eerlijk gezegd blij ben te horen dat er nog mensen zijn die in ieder geval zélf nog nadenken over hoe (on)rechtvaardig de maatschappij soms is...

Het is niet belangrijk of je die man wat gaf ja of nee, belangrijk is dat je hem insluit in je gedachtenwereld en niet erbuiten plaatst zoals zoveel gebeurt.

Veel mensen beleven de maatschappij als een pretpark, zich niet beseffend dat een ziekenhuis, gevangenis of verpleegtehuis óók onderdelen van onze maatschappij zijn waarvoor we allemaal verantwoordelijk -behoren- te dragen.

Jij hebt de betrekkelijkheid van geld ondervonden op een manier die wel 'es bepalend zou kunnen zijn voor de rest van je leven alhoewel je 'nick' iets van een Christelijke achtergrond verraad dus het zou ook daardoor ingegeven kunnen zijn.

En wat die fietsende zwerver betreft:
het is hier in Nederland niet zo dat je zwervers écht helpt door hun geld te geven, je kunt ze wijzen op instanties die hun wel goed kunnen begeleiden en waar ze uiteindelijk toch terecht zullen komen.
Jouw financiële gift doet hun die beslissing nog even uitstellen.... ;)

Dat betekent nog niet dat je niet 'es naar hun verhaal kunt luisteren en ze moet negeren...

Verwijderd

Op dinsdag 09 april 2002 23:10 schreef xentric het volgende:
...
...
Dat is ook de reden waarom ik nooit geld geef aan zwervers/bedelaars. Ik kan niet of nauwelijks controleren wat ze met dat geld doen. Ik geef liever geld aan een of ander goed doel in afrika waarvoor ze medicijnen oid kunen kopen. Zij hebben het veeel harder nodig dat een paar zwervers hier in nederland.
Ik geef toe dat het soms lastig is om geen geld te geven als iemand je daar (op straat) om vraagt. Maar dat heeft volgens mij meer met emoties dan met je geweten te maken. Het is nog veel moeilijker om iemand in afrika recht in de ogen te kijken en geen geld geven voor medicijnen die hij/zij nodig heeft tegen een dodelijke ziekte.

• Zakkenwasser
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
2 weken terug was dat nog met een Z verkoper, hij zei dat hij net begonnen was, en alsie neit zoveel krantjes kon verkopen wasie gedoemd ofzo, sprak goed en beleefd, nouja dan koop ik wel zon krantje hoor. ;)
Op de damstraat ook wel, heel aardige dakloze man vragen om een gulden, en met beleefdheid erbij, tja, na al die junks op het CS, die dan raar zitten te mompellen.. tja.

maarja. help je medemens, in nood. maar niet de junks die zonoodig moeten spuiten en niet eten, ben dan neit verslaafd ofzo :9 mensen die dan dakloos zijn en het al moeilijk hebben, en het geld wat ze hebben kopen ze drugz van, kunnnen ze beter aan eten besteden, maarja :r

PSP 1000 @ 6.60 Pro C2 [+256GB]
PSVita @ Henkaku Enso [+256GB]
3DS @ Luma (B9S) [+160GB]
Nintendo Switch 3.0.1 [+256GB]

Verwijderd

9 vd 10 keer wordt je belazerd, dwz dat die persoon z'n problemen ook op kan lossen zonder daarvoor wildvreemden lastig te vallen.
nooit weet je zeker of je wel of niet belazerd wordt. ik weet wel dat ik er naar mijn idee te vaak ingetuint ben, en dat ik het risico om belazerd te worden liever niet neem.

Verwijderd

aanvulling:
wat ik dan wel met naastenliefde doe: m'n naasten het leven niet doelbewust zuur maken (ik ben wel eens chagerijnig - sorry), ook al vind ik ze niet allemaal even aardig.

• BitByter
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 09-01 08:55

BitByter

Prutst dit forum

300 gulden per dag, das mooi wel 8400 gulden per maand, NETTO !

Maar dat jij je behoorlijk schuldig voelt vind ik helemaal niet
vreemd. Jij verplaatst je even in zijn positie en denk, wie
ben ik om hem dat te weigeren. Voor hetzelfde geld stond ik
daar iemand aan zijn jas te trekken voor een beetje geld.
Barmhartige samaritanen bestaan nog steeds, 300 gulden per dag
bewijst dat de mens niet ongevoelig is voor het ongemak van
zijn medemens en daar maken sommigen gretig misbruik van.

Een schoolvriend van mij is ook afgegleden naar het wereldje
van rondzwerven en heroine gebruik. Ik heb het daar behoorlijk
moeilijk mee gehad. Ik zou hem graag kidnappen en in onze
kelder willen verzorgen totdat hij afgekicked is. Maar zo zit
de wereld niet in elkaar. Hij moet zichzelf uit de shit helpen,
en hoe graag ik ook wil, ik kan hem daar niet bij helpen...

Dus kop op, wees dankbaar dat je zelf niet zo rondloopt. Geef
je medemens wat jij vind dat je kan, mag of moet geven. Maar
laat dat schuldgevoel niet uitbuiten door een "onbekende" !
inderdaad, de volgende keer al kom ik een bedelaar tegen vraag ik "heb je honger ?" als hij dan ja zegt, neem ik hem mee naar de snackbar

Verwijderd

... Niet alles geloven wat je ziet hoor... Vooral als de EO weer aan de beurt is bij Twee Vandaag komen er vaak van die tendensieuze fatsoensverhalen langs (laatst nog over 'de Fantasy hype; één en al suggestieve beelden, depressieve songteksten met ondertiteling, suggestieve vragen en tendensieus gesneden, :r).
Geloof maar dat het heel weinig bedelaars/junks zijn die dat voor elkaar boksen.
Twee dingen: Een gebruiker eet veel minder dan wij en wat 'ie eet beperkt zich vaak tot vla, yoghurt en marsen e.d. Een bak friet zal 'ie vaak niet door z'n strot krijgen.

Bovendien: Dope is een primaire levensbehoefte voor een junk. Daar is nou juist die hele discussie over het voorschrijven van heroïne op gebaseerd. Als je iemand geld geeft, doe je dat imho uit naastenliefde en die zou zonder voorwaarden moeten zijn. Niet uit opvoedkundige overwegingen. De sloeber zit aan de grond, bedelt om geld, dat is erg genoeg. Wie zal 'm dan nog even gaan vertellen dat 'ie geen heroïne maar een broodje gezond moet gaan kopen? Zo werkt het gewoon niet.

Het is wel waar hoor, er lopen gewone oplichters rond (De bekende Duitse toerist met een verloren kaartje...) en dat kaf moet je even van het 'koren' scheiden, maar moeilijk is dat niet. Wat je niet moet doen is bij elke bedelaar denken dat 'ie 300 piek per dag verdient want dat zijn echt indianenverhalen.

En al was 't wel zo, geluk ermee zou ik zeggen.

Zelf trek ik nooit m'n portemonnee voor een bedelaar, als ik los geld in m'n zak heb geef ik wel vaak. Vaak zeg ik eerst 'nee', loop iets door, pak dan geld en loop terug (dan moet je hun gezicht eens zien!). Je wordt er nauwelijks slechter van en ik denk maar zo: je weet nooit waar je zelf ooit nog eens eindigt...

Verwijderd

Ik moet veel editten sorry:-)
Op donderdag 11 april 2002 13:30 schreef frytzzz het volgende:
\

Een bedelaar "verdient" niets die vraagt alleen wat hij door werken ook zou kunnen verkrijgen.

In Nederland hoeft niemand behalve door uit eigen voorkeur en/of keuze bedelaar te zijn.

ik geef geen gulden ze kunnen een tientje krijgen als ze mijn auto wassen.

Verwijderd

Ontopic:

Gideon, ik denk dat je toch met een praatjesmaker te maken hebt gehad en dat je eerste reactie dus de juiste is geweest. Ik zie ook niet zo goed wat je bedoelt met dat vertrouwen dat hij in jou zou hebben gesteld, maar goed.

Wat ik doe als ik de kans krijg is afrekenen voor iemand bij de kassa van een supermarkt als ze geen geld bij zich hebben of niet genoeg hebben. Altijd leuk :) Je moet wel resoluut zijn, want anders wordt het nog uit beleefdheid geweigerd ook. Je laat je adres achter om als ze willen het geld terug te geven.

Iets anders is het tolereren van een alcohol-zwerfster in m'n portiek, die heeft daar een paar jaar regelmatig gezeten. Op een bepaald moment werd het te gek, het was een hele vieze en het hele trappenhuis stonk. Plus dat je over d'r heen moest klimmen, was ook niet handig.

Laatst nog RAM-geheugen naar een Australische die ik nauwelijks ken gestuurd. Ik had het over, dus waarom niet.

Allemaal wel naastenliefdige dingetjes, toch?

Kortom, het is meer dan belangrijk om af en toe te geven, het maakt weinig uit wat of aan wie. Het moet wel zonder voorwaarden zijn, dat is essentiëel. Maar het is voor mij een bewezen feit dat het erg goed is om te doen. Ik ken wel mensen die helemaal niet in staat zijn om ook maar iets, zelfs geen aandacht, te geven, en dat zijn buitengewoon onaangename lieden. Laatst pleegde er nog een zelfmoord. Ik bedoel maar :)

Verwijderd

Op donderdag 11 april 2002 13:39 schreef rudivrol het volgende:
Een bedelaar "verdient" niets die vraagt alleen wat hij door werken ook zou kunnen verkrijgen.

In Nederland hoeft niemand behalve door uit eigen voorkeur en/of keuze bedelaar te zijn.

ik geef geen gulden ze kunnen een tientje krijgen als ze mijn auto wassen.
Gatverdarrie wat een crap. Keuze om bedelaar te zijn. Sjonge jonge je moet nog een hoop leren.

Sorry hoor maar dit gaat me echt effe een beetje te ver. Heeft waarschijnlijk weinig nut om dit met jou uit te discussiëren (we zouden het eens over het schrijnend gebrek aan psychiatrische zorg kunnen hebben bijvoorbeeld), maar praat eens een keer met eentje.

Verwijderd

Daklozen zijn een verschijnsel waar elke (kapitalistische) samenleving mee te maken heeft. Je kunt het gewoon niet geheel verhelpen.
Het is gewoon heel moeilijk om deze mensen te helpen. Veel mensen zijn in staat om zelf beslissingen te nemen. Als je dan kiest voor geen zorg dan kan de gemeente/staat ook niets meer doen.
We kunnen het aantal daklozen wel een heel eind omlaag brengen, maar dat kost geld. Veel geld. Het is de vraag of wij als samenleving dat er voor over hebben.

Ik vind dat je je naasten net zo goed lief kan hebben door bijvoorbeeld ontwikkelings landen te helpen. Daar worden veel meer mensen geholpen door de hulp die je geeft als hier in nederland. Ook al moeten mensen hier in nederland op straat slapen, ze hebben het altijd nog een stuk beter dan de mensen die elders in krottenwijken wonen.

Verwijderd

Ja een leuke vraag... Moet je wel of niet iets geven aan iemand die je op straat om wat kleingeld vraagt?

Persoonlijk geef ik ook niet altijd geld aan mensen die mij erom vragen, maar is dat omdat ik zelf gewoon geen rooie cent meer heb. Maar waarom zou je niks geven terwijl je zelf ligt te drijven in je eigen overvloed? Omdat het dan te gemakkelijk verdient is voor die ander?!

Wat mij altijd opvalt als mensen over daklozen en verslaafden hebben is dat mensen zo hard reageren. Eigen schuld dikke bult. Dat idee. Nou ja, natuurlijk mag iedereen er zijn eigen mening over hebben, maar mij zit het nogal dwars.

Het probleem is dat je iemand niet helpt door hem of haar een paar kwartjes te geven. Je helpt iemand op deze manier niet van zijn drugs of alcohol verslaving af. Het is dus een zeer korte termijn oplossing voor die persoon. Van dag tot dag leven en niet naar de toekomst kijken. Is het niet beter om met iemand een lange termijn afspraak te maken en hem inderdaad zelf weer aan het werk te laten gaan?

Ik zat laatst op het terras en er liep een jonge vent met die daklozen krantjes te zeulen", ik was een beetje aan het bekijken en beluisteren hoe mensen op hem reageerden en ik moet zeggen dat ik er misselijk van werd.

De meeste mensen schrikken terug en doen letterlijk een pas naar achteren en lopen zonder iets te zeggen langs hem heen.
Anderen zeggen: "nee sorry" en sommigen voegen er nog een haastig: "ik heb geen geld bij me" achteraan, terwijl ze met hun uitpuilende tassen vol nét gekochte prullen voortdraven.
Je hebt ook van die leukerds erbij die roepen: "sorry ik kan niet lezen" of "ga iets nuttigs doen en val me niet lasitg" of: "ga werk zoeken" of iets anders doms...

Net alsof een dakloze het niet vervelend vind om vernederende opmerkingen te krijgen. En net alsof zo'n jongen zelf ook niet liever als 'weet-ik-veel-wat' zou werken dan op de straathoek te staan met zo'n krantje en van die debielen met bijdehante opmerkingen aan te moeten horen. Dingen lopen nou eenmaal niet altijd zoals je het graag had gezien. Je hebt de dingen niet altijd helemaal in eigen hand en je kan niet alle gevolgen overzien van een beslissing, ook al zijn er vast wel weer mensen die beweren van wel.

Ik zou graag iets willen doen voor dakloze mensen waar ze écht iets aan hebben en ik zou graag die hardheid van mensen willen veranderen in liefde, maar ik kan zo weinig.
Ik denk niet dat wij meer kunnen doen dan wat kleingeld geven. En ook al is het misschien geen leuk idee dat jouw zuurverdiende 50 eurocent (spot-spot!) aan drugs van een ander op gaat, vergeet niet dat drugs voor een verslaafde een van zijn levensbehoeften is - even losstaand van het feit dat het wél zijn eigen keuze is geweest om met drugsgebruik te beginnen.

• Spooksel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:23

Spooksel

Spooksel!

Ik heb zelf ook eens een zwerver gehad die mij om geld vroeg, tijdens mijn (overigens korte) gesprek met hem stond hij een shag te rollen uit een nieuw!! pakje.
Op zo'n moment denk ik dan ook, als ik jou nu 1 of 2 euro (guldens toen nog ;)) of wat dan ook geef, dan koop jij er straks weer vrolijk een nieuw pakje shag van. Geen maaltijd of een slaapplaats, maar iets om jezelf van een secundaire behoefte te voorzien.
Of je dan moet denken aan de minder bedeelde medemens of niet, zulke lui krijgen dus geen geld van mij. Nu niet, nooit niet...

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

• Pino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:20
Ze kunnen mijn zakje met gezonde boterhammen krijgen. En 9 van de tien zijn daar erg blij mee.....

Vervolgens ga ik zelf naar de Mac oid :o

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

Verwijderd

Ah, dat doet mij denken aan de keer dat een man op utrecht CS mij om wat kleingeld vroeg. Ik gaf hem mijn kleingeld en hij sprong zowat een gat in de lucht omdat het alles bij mekaar zo'n 4 euro was ofzo...

Anyway, hij gaf me een handkus, noemde me een engel en vroeg of ik een sjekkie van hem wilde draaien. Mijn reactie in mezelf (niet hardop dus hahaha): "ieuwww... dat doe ik dus ook niet meer als die man me een handkus geeft en zijn shag hoef ik liever ook niet..." Ergens voel ik me nu nog heel slecht omdat ik eigenlijk walgde van een mens en volgens mij zijn we allemaal gelijk. Maar ja, van de andere kant denk ik dat mijn reactie niet zo vreemd was.

• Jules|IA
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-03-2025

Jules|IA

lid van MaMoeKIER

Op woensdag 10 april 2002 10:15 schreef Melkor het volgende:

[..]

Dat is ook de reden waarom ik nooit geld geef aan zwervers/bedelaars. Ik kan niet of nauwelijks controleren wat ze met dat geld doen. Ik geef liever geld aan een of ander goed doel in afrika waarvoor ze medicijnen oid kunen kopen. Zij hebben het veeel harder nodig dat een paar zwervers hier in nederland.
Ik geef toe dat het soms lastig is om geen geld te geven als iemand je daar (op straat) om vraagt. Maar dat heeft volgens mij meer met emoties dan met je geweten te maken. Het is nog veel moeilijker om iemand in afrika recht in de ogen te kijken en geen geld geven voor medicijnen die hij/zij nodig heeft tegen een dodelijke ziekte.
Ik geloof dus niet in die goede doelen. Ten tijde van mijn middelbare schooltijd was een goede doel-instantie tegenover mijn schoolgebouw gevestigd. Ik schrok me rot als ik zag wat voor auto's daar geparkeerd stonden: Audi A8, BMW 7 serie... Tja, dat roept vraagtekens op he :?

Verwijderd

vreemd dat de meeste reakties hier negatief zijn. het is toch niet zo'n enorme moeite om een beetje kleingeld te geven aan iemand die op de straat leeft en erom bedelt??? zitten jullie dan allemaal zo krap bij kas dat een eurotje een rib uit je lijf is?? ik hoef er in ieder geval niet minder om te eten, en zo'n gast is er blij mee.
als ie me belazerd dan is dat zijn probleem (bad karma.. :)), belazeren gebeurd tot in de hoogste kringen, en daar gaat het meestal dan niet om een beetje kleingeld. :( daar pas ik eerder op.
bovendien: er wordt met uitkeringen ook wel eens gefraudeerd, maar daarom schaffen we het toch ook niet gewoon helemaal af??? (get the beeldspraak??)

tegen iemand zeggen dattet z'n eigen schuld is en dat ie maar voor z'n geld moet werken vind ik behoorlijk kortzichtig en arrogant. het is makkelijk om dat te zeggen vanuit een positie waarin je weet dat je lekker naar je huisje kan, lekker ff internetten, de koelkast zit vol, etc. etc.
maar het leven kan vreemd gaan, je weet nooit waardoor iemand in zo'n positie is gekomen.
bovendien is dat eigenlijk niet belangrijk, iemand zit in een moeilijke situatie, dan moet je toch gewoon een beetje hulp bieden. als een zwemmer te ver de zee in gaat en bijna verdrinkt dan zegt de kustwacht toch ook niet: ja sorry jongen, had je maar beter moeten opletten, eigen schuld dikke bult???

vinnet goed dat de topicstarter beetje inzicht heeft gekregen uit zichzelf!

en voor al die mensen die zich christen noemen maar zich te goed voelen om iemand een muntje te geven: what goes around comes around.
heb zelf niet echt banden met het christendom ofzo, maar een beetje zorg voor de medemens lijkt me een natuurlijke reaktie.

Verwijderd

Ik ben het helemaal met je eens!! *D

Verwijderd

trouwen? *D

Verwijderd

Op donderdag 11 april 2002 17:57 schreef Black_Diamond het volgende:
Ik ben het helemaal met je eens!! *D
Ik dus ook. Wat een hebberig gedoe allemaal. :{

Daarbij, de essentie van iets geven is toch wel dat je het gebruik niet zelf wilt controleren? Anders is het geen gift, maar een transactie. Dat is wat anders!

Leef je, hoe moeilijk dat ook is, eens in in de positie van een bedelaar.

...Doe dan...

En?

Verwijderd

Op donderdag 11 april 2002 15:54 schreef Spooksel het volgende:
Ik heb zelf ook eens een zwerver gehad die mij om geld vroeg, tijdens mijn (overigens korte) gesprek met hem stond hij een shag te rollen uit een nieuw!! pakje.
Schande! Zwervers zouden alleen oude, tweede hands shag moeten mogen roken!
zie je nou zelf niet ook een beetje de idiotie van je redenering in...?
Op zo'n moment denk ik dan ook, als ik jou nu 1 of 2 euro (guldens toen nog ;)) of wat dan ook geef, dan koop jij er straks weer vrolijk een nieuw pakje shag van. Geen maaltijd of een slaapplaats, maar iets om jezelf van een secundaire behoefte te voorzien.
Tsssss. Droog brood en een dak. Meer hebben ze toch niet nodig? Nog effe en ze gaan nog bier kopen!!

|:(
Of je dan moet denken aan de minder bedeelde medemens of niet, zulke lui krijgen dus geen geld van mij. Nu niet, nooit niet...
Welke lui krijgen dan wél geld van jou? Daklozen met een duidelijk en schriftelijk plan (ter inzage) voor een rechte lijnsontwikkeling naar een succesvolle positie in de maatschappij, met de zorg voor ten minste drie kinderen van onder de tien, en volkomen buiten hun schuld (gerechtelijke uitspraak eveneens ter inzage) aan de grond geraakt?

edit:
En vraag een bonnetje!!

• xentric
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-08-2012
Op donderdag 11 april 2002 19:22 schreef frytzzz het volgende:
de essentie van iets geven is toch wel dat je het gebruik niet zelf wilt controleren? Anders is het geen gift, maar een transactie.
Die is raak !
Daar ga ik nog eens goed over nadenken, want hoewel ik met
goede bedoelingen een broodje aangeboden heb, ben ik aan de
essentie van "het geven" voorbijgegaan...
Thanx

Als er een ding groter is dan het heelal, dan is het de menselijke verbeelding...

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-01 10:31

PromWarMachine

Forsaken Archer

Met het begrip naastenliefde houd ik wel degelijk rekening. Niet zozeer in jouw geval, want mensen die bedelen geef ik ook geen geld, om de doodeenvoudige reden dat iedereen in Nederland geld kan krijgen, zoals al gezegd. In tegenstelling tot honderden andere landen zijn wij heel erg lief voor onze burgers.

Wel heb ik een hekel aan ruzie, echt ruzie heb ik dan ook nooit. Jammer dat je in je eentje niet je hele omgeving kan aanpassen maar als iedereen iets aardiger tegen elkaar zouden doen, zouden er minder oorlogen zijn. Ja, sta je van te kijken he? Maar ik denk het echt. Veel oorlogen zijn begonnen met een ruzie.

Maar veel relaties ook gelukkig :+

Dividend for Starters

Verwijderd

Op donderdag 11 april 2002 19:52 schreef PromWarMachine het volgende:
mensen die bedelen geef ik ook geen geld, om de doodeenvoudige reden dat iedereen in Nederland geld kan krijgen, zoals al gezegd.
Dat argument komt idd vaker voorbij en ik wil ook daar toch even op inhaken, omdat het, behalve niet helemaal waar, ook helemaal niet reëel is. En vaak wordt gebruikt.

Om recht op een uitkering te hebben moet je een adres hebben. Formeel heeft een dakloze dus géén recht op een uitkering. Dat is één.

In de praktijk kunnen veel daklozen wel een postadres bij bijv. het Leger Des Heils krijgen en zodoende een uitkering krijgen. Maar dan zijn er nog twee aspecten:

Een aanzienlijk aantal is zodanig geestelijk/sociaal beperkt, dat het regelen van zo'n postadres of zelfs een bankrekeningnummer te veel gevraagd is. Die mensen [b]kunnen dat gewoon niet[/b]. Ze zijn mensenschuw, of te chaotisch om zelfs maar na te denken over dat soort dingen. Dat is geen keuze van die mensen.

Daarnaast heb je de gebruikers. Goed, iedereen kan vanuit z'n positie waarin 'ie alles goed voor elkaar heeft die gasten tot hun dood verwijten dat ze nooit die eerste keer heroïne hadden moeten nemen, maar afkicken zullen ze daarvan niet. Het zijn gewoon sloebers met een peperdure ziekte. (Want heroïne- (of een combinatie-) verslaving is echt, heus, een ziekte. Weliswaar een verworven ziekte, maar toch een ziekte en een hele nare.)

Die ziekte is voor hen dus onontkoombaar. Nogmaals, je kunt roepen 'dat ze dan maar moeten gaan afkicken', maar dat is behalve inhumaan ook nog eens dom en weinig empathisch. Aan een uitkering van €600,- in de maand heeft een verslaafde niet genoeg (wie wel?).

We zijn dus helemaal niet zo lief, en niet iedereen in Nederland kan geld krijgen.

• Gideon
  • Nu online
Gideon, ik denk dat je toch met een praatjesmaker te maken hebt gehad en dat je eerste reactie dus de juiste is geweest.
Dat lijkt me vrij duidelijk. Maar dan moet ik er wel bij vertellen dat m'n 'juiste' reaktie niet het gevolg is van het feit dat ik 'em doorhad als praatjesmakende oplichter.
Ik zie ook niet zo goed wat je bedoelt met dat vertrouwen dat hij in jou zou hebben gesteld, maar goed.
Ik bedoel daarmee te zeggen, dat iemand in nood bij je komt om, zonder voorwaarden, jou iets te vragen dat hij nodig heeft.

Het woordje 'vertrouwen' benoem ik bewust, omdat uit z'n verhaal geen enkel stukje onverschilligheid naar voren kwam (of hij acteerde erg goed :) ). Dikwijls is dat wel het geval: een zwerver vraagt je wat, houdt er in z'n achterhoofd rekening mee dat ie niet altijd zal slagen en laat dat, bewust of onbewust, in de intonatie van z'n bewoordingen of in z'n gezichtsuitdrukking naar voren komen. Bij deze man was daar absoluut geen sprake van.

Vandaar dat ik, m.n. onder invloed van de instelling waarmee ik in Utrecht over straat liep, erdoor overweldigd werd en me in feite 'bedreigd' voelde. Normaliter hou je er wel rekening mee en voel je jezelf in dat opzicht 'verheven' boven degene die je om een gunst vraagt. Vanuit die positie kun je jezelf gecontroleerd inlaten in het verhaal van de gunstvrager. Maar als de positionering, wellicht onbedoeld, andersom is, knap ik erop af en is de meest snelle manier om er vanaf te komen door z'n verzoek om een gunst per direct af te wijzen.

Nu achteraf denk ik dat het probleem gewoon bij mezelf ligt. Zoals ik hierboven dus zei, beïnvloed door het doel waarvoor ik in Utrecht was, hield ik geen rekening met het feit dat er ook nog behoeftige mensen zijn die jou iets op de man af kunnen vragen.
Op zich niks mis mee, maar door het contrast tussen de relatief dure lens, waar ik helemaal 'vol' van was en die ik zéker zou aanschaffen, en de kleine bijdrage voor de behoeftige mens, die ik zéker niet zonder voorwaarden zou schenken, ben je er terdege van bewust dat er van gelijke verhouding geen sprake is. Natuurlijk besef je dat pas op het moment zodra je ermee geconfronteerd wordt.
Gevolg is, dat het dan wel héél ingewikkeld wordt. Het eerste wat dan wegvalt, is je zelfvertrouwen dat gepaard gaat met een wantrouwen jegens de gunstvrager (je hebt jezelf niet onder controle, laat staan je gesprekspartner). Het tweede een kans om de 'behoeftige naaste' het e.e.a. aan échte medemenselijkheid, in wat voor vorm ook, mee te geven. En dat is in 3 woorden: een gemiste kans!

Kortom: 't is gewoon stom van mezelf |:(

(en nu stop ik met m'n beklag)

Verwijderd

[b]Op donderdag 11 april 2002 19:36 schreef frytzzz het volgende:

Welke lui krijgen dan wél geld van jou? Daklozen met een duidelijk en schriftelijk plan (ter inzage) voor een rechte lijnsontwikkeling naar een succesvolle positie in de maatschappij, met de zorg voor ten minste drie kinderen van onder de tien, en volkomen buiten hun schuld (gerechtelijke uitspraak eveneens ter inzage) aan de grond geraakt?
Hahahahaha! Go Frytzzz!

Ik ben blij dat er toch nog heel wat mensen zijn met eens een keer een andere mening dan gewoon aan iemand voorbij lopen met "le neus in la lucht" want dat is om te :r

Verwijderd

Op donderdag 11 april 2002 19:15 schreef Hakkelaar het volgende:
trouwen? *D
>:) als jij denkt dat je daar gelukkiger van zal worden... sure... why not... (MOEHAHAHAHAHA!) >:)

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:53

Lordy79

Vastberaden

Op donderdag 11 april 2002 21:00 schreef Black_Diamond het volgende:

[..]

>:) als jij denkt dat je daar gelukkiger van zal worden... sure... why not... (MOEHAHAHAHAHA!) >:)
Ja maar... ja maar... ;( ;( ;( ;( :P

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Verwijderd

Op donderdag 11 april 2002 22:09 schreef Lordy79 het volgende:

[..]

Ja maar... ja maar... ;( ;( ;( ;( :P
Schatje!! Jij ook hier?! Hehehehe... ehm... ik ging niet trouwen hoor... Alleen met jou, toch? O+ O+ O+ O+ O+ O+ O+ O+ O+ O+ O+ O+ O+ O+ O+ O+ O+ O+ O+ O+

Verwijderd

Op donderdag 11 april 2002 22:19 schreef Black_Diamond het volgende:

[..]

Schatje!! Jij ook hier?! Hehehehe... ehm... ik ging niet trouwen hoor... Alleen met jou, toch? O+ O+ O+ O+ O+ O+ O+ O+ O+ O+ O+ O+ O+ O+ O+ O+ O+ O+ O+ O+
Jongens, eh... Is dit nou naastenliefde?? :P

Verwijderd

hehe, prachtig, verzoening alom :)
Pagina: 1