[IDE] 6 poorten, 12 drives

Pagina: 1
Acties:

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Ik heb dus het welbekende VIA 686b + Live! bug probleem.
Ik ben zeer tevreden van mijn Live!, deze wil ik niet vervangen.
Ik heb een MSI K7T Raid moederbord, dwz, 2 IDE controllers, 4 IDE poorten, max 8 Devices.

Uit ervaring weet ik dat enkel (GNU/)Linux 2.4.x de drivers op de RAID controller wil gebruiken als standalone drives.

Momenteel is mijn configuratie :

/dev/hda 5400 rpm hdisk.
/dev/hdb LG CDRW
/dev/hdc LG DVD
/dev/hdd Leeg
/dev/hde Maxtor 740DX
/dev/hdf Leeg
/dev/hdg Maxtor 740DX
/dev/hdh Leeg.

De CDR en DVD werken perfect op de a-d, maar de harddisk (/dev/hda) is enorm traag en er treed soms schijf corruptie op.

Wat zou er nu gebeuren als ik een losse IDE controller koop en optioneel in het BIOS de huidige a-d gewoon disable ?
Zou dit werken ? Gaat windows willen booten/lezen van deze schijven ? En zouden deze dan hda-d heten ?

Ik heb reeds 75€ verspild aan een rotslechte Terratec, dus als ik nu iets koop wil ik dat het zeker werkt.

• XTerm
schop

• XTerm
laatste schop

Er is een Abit bord: Abit MAX dat 4 Raid IDE poorten + 2 gewone heeft dus het zou moeten kunnen, heeft hier echt niemand 6 IDE poorten die me kan vertellen hoe het in mekaar zit ?

Verwijderd

Op vrijdag 12 april 2002 23:02 schreef XTerm89D het volgende:
laatste schop

Er is een Abit bord: Abit MAX dat 4 Raid IDE poorten + 2 gewone heeft dus het zou moeten kunnen, heeft hier echt niemand 6 IDE poorten die me kan vertellen hoe het in mekaar zit ?
Hoe wat in elkaar zit?

De Abit MAX AT7 heeft onboard ata133 support (2 kanalen, dus maximaal 4 ATA[PI]devices).

Verder heeft dit ding nog een HighPoint chip aan boord wat zorgt voor 4 kanalen, dus nog eens maximaal 8 devices extra.

Op het internet is voldoende informatie te vinden dat deze geintegreerde hpt374 RAID-chip zich ook uitstekend laat misbruiken voor non-raid configuraties.
Ofwel je kunt rustig 8 devices aansluiten zonder verplicht raid te gaan draaien.

http://www.hardcoreware.net/reviews/motherboards/abit_at7/1.php

• XTerm
Dat is het probleem niet, ik heb een MSI 6330 met 2 RAID kanalen die NIET standalone willen, en 2 gewone, die constant opgevreten worden door mijn Live! wat ik wil weten is, wat gebeurt er als ik er een losse IDE controler card in steek .

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:57
Als je in je BIOS aangeeft dat je van Promise of SCSI boot, zal een tweede promise controller gewoon moeten werken. ALs het goed is zou het FastTrak BIOS gewoon die andere controller ook moeten zien.

Edit:
wel eens gedacht aan een gehacked full-RAID BIOS erin en dan gewoon je disks als RAID-1 arrays in te stellen? Met de full hacked BIOS kan je gewoon onbeperkt arrays aanmaken, dus ook RAID-1 arrays van 1 disk. Windows zal hem als een array zien, Linux zal em gewoon als single disk zonder problemen kunnen aanspreken.
Pagina: 1