Wie oh wie helpt me?

Pagina: 1
Acties:

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:06

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Topicstarter
Hallo mensen,

Ik heb dus een klein probleem (nou ja groot mag ook).
Ik heb nu sinds een week een nieuwe pc. Dus ik beginnen met windows erop knallen. Dat lukte (duh ;)) maar nu blijft er iets errugs vaags over.
Als ik mijn computer boot dan gaat het in het begin goed. Alles wordt gecheckt etc.. eerste keer opstartscherm windows 98 krijg ik gewoon... en net als ie er bijna is... dan boot ie dus soms weer.
Hij begint dan weer lekker opnieuwe, ik krijg uiteraard de mededeling dat windows niet goed (lees fout) is opgestart. Met een beetje 'mazzel' grijpt windows dan in en zet een backup terug van zijn register (fijn.. meteen alle programma's die je NET erop het geknald waardeloos).
Na een paar keer rebooten komt ie er wel maar het blijft vaag. Voor de rest is ie rete-stabiel in windows (voor zover dat kan ;)) dus daar ligt het gok ik niet aan.
Het is dus ook niet altijd bij het opstarten. Soms gaat het in 1 keer goed, soms moet ie 1 keer reboten en soms 2, 3, 4 of 5 keer....

Specs zijn als volgt:

-Asus A7V
-Duron 700
-128 mb 133 mhz
-300 watt voeding
-SB!Live, Asus 6800 pure en standaard meuk

Iemand enig idee????? plz?

Verwijderd

Zoiets heb ik ook gehad toen ik mijn geheugen uitbreidde. Wat ik gedaan heb is een getalletje in de BIOS veranderd.

Zet CAS-Latency wat lager!
Je geheugen is waarschijnlijk te snel!

Als je hem LAGER zet wordt ie trouwens SNELLER!

• IceStorm

IceStorm

Topicstarter
Ok, ik heb nu op 2 gezet (de 2 getallen daarna staan op 3) maar het probleem is nog niet echt verdwenen.
Iig bedankt.

Nog andere mensen met suggesties?

Verwijderd

Alle instellingen qua geheugen op zijn langzaamst zetten in de bios is een optie. Alle hardware uit je pc halen wat niet direkt nodig is b.v. geluidskaart e.d.
Het hoeft niet direkt te helpen want het zou kunnen dat er al iets verneukt is in windows, je weet het maar nooit.
Ik zou alles standaard of trager instellen in de bios en alle (overbodige) hardware uit je pc halen en dan kaal opnieuw gaan installeren. En dan stap voor stap alles toevoegen en terugzetten tot je pc weer de fout in gaat. Dan weet je ongeveer waar het zit.
Het zou ook nog kunnen dat je geheugen (gedeeltelijk) stuk is.
Suk6

Verwijderd

Heb je al geprobeerd in veilige modus op te starten (F8 tijdens tekst 'Bezig met starten Windows 98...')? Als dat wel (een paar keer achter elkaar) lukt, dan ligt het zeer waarschijnlijk aan een device/driver die niet goed wordt geladen. Verwijder wat hardware, bv. je soundkaart en probeer het dan nog, of herinstalleer drivers. Dit kan wat tijd kosten maar soms wil het nog wel eens lukken (heb gisteren zelf zo'n een wonder mee mogen maken bij Windows 2000).

Drinkus

Verwijderd

Drinkus: kijk eens 1 berichtje erboven.

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-08 10:05

mutsje

Certified Prutser

probeer eens windows 2000 pro uit. ten eerste stabieler dan win98 en je kan er meer mee. ja ook je spelletjes blijven gewoon werken.

anders inderdaad wat bovenstaande berichten al aangeven opstarten met alleen hoogst noodzakelijke erin en langzaam opbouwen.
ik had bv een crashende setup bleek rotte geheugen module te zijn die niet meer wil samenwerken met andere modules stand alone nog wel.

• IceStorm

IceStorm

Topicstarter
Ja.. alles erop nieuw opzetten is ook een optie.....
Nog iemand een idee?

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
De tips hierboven zouden eigenlijk al het probleem moeten oplossen.

Mocht dat niet lukken: is je windows cd beschadigd? (krassen)

Dat heb ik 1 keer mogen meemaken: windows geinstalleerd. Alle programma's erop. En dan aan 1 stuk door crashen, vaag doen, slecht booten etc. Nieuwe cd gepakt, opnieuw geinstalleerd: weg problemen...

Verwijderd

Klinkt toch echt naar onbetrouwbaar geheugen, kun je niet even een andere DIMM proberen?

• Orac
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-08 00:43

Orac

Ik mis je papa.

Lees dit ff: http://www.tweakers.net/nieuws.dsp?ID=13345

Vooral in de reactie van phalcon staat veel info.

• IceStorm

IceStorm

Topicstarter
Voxx.. ik weet bijna zeker dat het NIET aan het mobo ligt....
Ik zal idd eerst een andere geheugenmodule proberen. Het rare is dat opstarten in veilige modus dus wel ALTIJD goed gaat (en daar heeft ie toch ook geheugen voor nodig toch? ;)).

Verwijderd

Anders zet je je settigns in het bios effe op default en ans dat niet werkt probeer je een andere cd want daar ligt het ook misschien aan

• Booster
  • Laatst online: 17-08 22:52

Booster

Superuser

Voor zover ik het heb kunnen bekijken, (ik heb achter die computer gezeten enzo) is het OF geheugen, OF een brakke Windows qwa drivers... (of een driver-related systeemonderdeel iig)

The cake is a lie | The Borealis awaits...

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:58

Dark

who tweaked the light?

Heb ook eens zoiets gehad, toen lag het aan de live! drivers, die een paar blauwe schermpjes gaven tijdens het opstarten. Een driver update verhielp dat conflict.
Om het op te lossen raadt ik het volgende aan:

Start de pc met een minimum aan hardware, alleen een vga kaart, 1 bankje geheugen, 1 harddisk(als master op primary ide), 1 cd-rom(als master op de secondary ide)en een floppydrive, haal alle overige kaarten eruit, en koppel andere drives en randapparaten los, op muis en toetsenbord na.
Start de pc en ga de bios in om daar alles op FAILSAFE en autodetect te zetten.
Start nu de pc op vanaf een boot floppy (zonder cd-rom onderst.) en partitioneer met fdisk, start opnieuw op van de floppy en formateer nu de harddisk.
Start nogmaals op van de floppy, deze keer met cd onderst., windows cd erin en tik:
d:[enter] (als d de letter van het cdstation is)
setup[enter]

als windows draait, ga je eerst de drivers installeren voor je vgakaart en mobo.
Sluit nu een voor een meer uitbreidingen aan (pc uitzetten ;) 1 ding inprikken/aansluiten en weer opstarten), dan de driver voor dat apparaat instaleren. ga zo door tot je alles weer hebt aangesloten of de fout hebt gevonden.

• IceStorm

IceStorm

Topicstarter
Ja, ik denk dat ik het volgende ga doen.
Eerst een ander geheugen bankje proberen. Als dat het niet is dan helemaal opnieuw beginnen, daarna bios naar 1.04 gooien (Yippie, first time BIOS flash ;)) zodat ik die ata-100 controller eruit kan gooien. Dan met minimale hardware en een nieuwe win98 cd win98 installen.. en dan stuk voor stuk er alles bijzetten...
Dan moet ik iets fouts tegenkomen :)

Ja, dat lijkt me een leuk project voor het weekend.. ;)

• IceStorm

IceStorm

Topicstarter
Ok, het weekend is nu voorbij en na een volledige freshe install met een andere CD lijkt alles keurig te werken :).

Iedereen bedankt iig... nou nog mijn BIOS flashen ;)
Pagina: 1