[EL] Led op COM Poort

Pagina: 1
Acties:

• Tead
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-08 18:21
Ik ben nu al een œuur de search aan het door spitten maar ik kan het niet vinden :(.

Kon een (Blauwe) Led nou wel zo op de Seriele Poort Of moest er een weerstand tussen van 470 Ohm.

Ik weet het de spanningen zijn +12v en 0 en daarom zou er een weerstand tussen moeten maar omdat de poort weinig stroom geeft (20mA) zou het ook weer eens niet waar kunnen zijn.

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-08 14:08

Atmoz

Techno!!

hoeft geen weerstand want bij een rode hoeft dat ook niet, dus bij een blauwe zeker niet!

oops...serieel...dan weeet ik het niet. bij parallel hoeft het niet..

• Positron
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-08 20:21

Positron

Immer positief! +1,6*10^-19 C

Als wat jij zegt waar is en je poort levert maar 20mA hoef je alleen het voltage omlaag te brengen met een weerstand die je serieel zet.

Je kunt ook een 12V-led kopen, weet je zeker dat je goed zit

Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!

• Tead
Nou hoor ik 2 verschillende dingen

• Positron

Positron

Op dinsdag 09 april 2002 21:25 schreef atmoz het volgende:
hoeft geen weerstand want bij een rode hoeft dat ook niet, dus bij een blauwe zeker niet!

oops...serieel...dan weeet ik het niet. bij parallel hoeft het niet..
Ehmm.. ik begrijp je ff niet, een weerstand zet je serieel om het voltage te verlagen, of parallel om de stroom te verlagen.

Een normale led is gebouwd voor een spanning tussen 1,5 en 3,5 volt ongeveer en wordt er niet blij van als je die zomaar op 12V zet.

• Mephix
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-11-2025
Op dinsdag 09 april 2002 21:28 schreef DenniZ-X het volgende:

[..]

Ehmm.. ik begrijp je ff niet, een weerstand zet je serieel om het voltage te verlagen, of parallel om de stroom te verlagen.

Een normale led is gebouwd voor een spanning tussen 1,5 en 3,5 volt ongeveer en wordt er niet blij van als je die zomaar op 12V zet.
hij heeft het hier over parallele poort en seriele poort.. niet over de aansluiting van de leds.. (toch?)

edit:
en voor de topicstarter: pak ff een multimeter en meet de spanning. Reken dan de benodigde weerstand ff uit een klaar...

Als je geen multimeter hebt, doet een 12V lampje ook al wonderen, aan de hoeveelheid ligt kun je dan wel zien of je met 12V of 5V te maken hebt. Ennn.. ook op 5V zal je weerstand moeten gebruiken.

• Positron

Positron

Op dinsdag 09 april 2002 21:30 schreef Mephix het volgende:

[..]

hij heeft het hier over parallele poort en seriele poort.. niet over de aansluiting van de leds.. (toch?)
Oohw.. op zo'n manier :+ hij heeft het over de parallelle poort :) Ik was in de veronderstelling dat ie z'n post ge-edit had nadat ik m'n 'verhaaltje' had gepost, en dat ie daarin iets zag over dat parallelle gedoe ;)

De parallelle poort geeft volgens mij 5V (don't shoot me on that) af, dus dat zou kunnen kloppen dat het werkt zonder weerstand maar als het klopt dat de seriele poort 12V geeft kan 'ie daar niet zomaar een ledje op aansluiten :+

• Tead
Ik werf hier ook niet veel wijzer van en heb het gewoon geprobeert.

Spanning: 12v
Stroom: 9mA

De Led werkt gewoon zonder weerstand op de 12v aansluiting en brand niet feller.
Pagina: 1