Op dinsdag 09 april 2002 20:34 schreef jput1 het volgende:
Ik heb XFree86 4.2.0 binaries geinstalleerd in Debian potato 2.2r6. Van de debian cd heb ik allen newbie help geinstallerd. Geen xserver-vga16 enz. Bij het installeren van de binaries zag ik al diverse errors, maar het ging toch door met installeren. Tot ik XFree86 -configure deed ging het mis.
Het idee van Debian is dat de software die je gebruikt in
packages zit. Een package bevat alle files van het programma, plus informatie over hoe die files geinstalleerd moeten worden, plus informatie over welke andere packages geinstalleerd moeten zijn om het programma te laten functioneren.
Er verscheen de volgende melding:
XFree8: /lib/libc.so.6: version "GLIBC_2.2" not found
(required bij XFree86).
Als je gewoon een binary tarball installeert (zoals jij blijkbaar hebt gedaan), dan krijg je bijvoorbeeld zulk soort dingen. XFree 4.2.0 heeft dingen nodig die jij niet hebt. Als je een .deb package had gehad, dan had deze geweigerd te installeren (als je hem met dpkg probeerde te installeren) of dan was hij de packages die XFree nodig heeft op gaan halen, had hij deze geinstalleerd en daarna XFree geinstalleerd (als je het met een goed geconfigureerde apt doet).
Al gaat het installeren en opstarten van XFree goed, dan zit je nog met het probleem dat dpkg (de Debian package manager) niet weet dat jij XFree geinstalleerd hebt. Als jij dan een .deb wil installeren die XFree nodig heb (alle grafische progsels in Debian dus), dan weigert dpkg dat, omdat dpkg niet weet dat jij al een XFree geinstalleerd hebt (en in het geval van apt gaat hij dus de XFree uit Debian halen en over de jouwe heen installen).
libc.so.6 dacht ik van de cd af te kunnen halen met apt-get install, maar dit prog. wordt niet herkend.
Dat is dan ook omdat de package waar libc.so.6 in zit 'libc6' heet, maar dat doet er niet toe - je hebt hem al. Die XFree die jij geinstalleerd hebt wil alleen een nieuwere. Potato is nu bijna twee jaar oud, en de versie die jouw XFree nodig heeft zit hoogstwaarschijnlijk niet in Potato.
Het is verstandiger de packages in Potato te gebruiken. En waarschijnlijk wil je upgraden naar Debian Woody (de 'testing' tree, die als het goed is over een maandje stable wordt).