Toon posts:

[Debian newbie] libc.so.6

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb XFree86 4.2.0 binaries geinstalleerd in Debian potato 2.2r6. Van de debian cd heb ik allen newbie help geinstallerd. Geen xserver-vga16 enz. Bij het installeren van de binaries zag ik al diverse errors, maar het ging toch door met installeren. Tot ik XFree86 -configure deed ging het mis. Er verscheen de volgende melding:
XFree8: /lib/libc.so.6: version "GLIBC_2.2" not found
(required bij XFree86).
libc.so.6 dacht ik van de cd af te kunnen halen met apt-get install, maar dit prog. wordt niet herkend.
Wat doe ik fout?

• a casema user
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-08 13:49
GLIBC niet geinstalleerd?

op http://www.rpmfind.net kan je kijken welke packet(s) je nodig hebt voor een bepaald bestand.

Taaaa taa taa taaaa taa taa ta taaataaaaa.

• yeadder
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Op dinsdag 09 april 2002 23:51 schreef a casema user het volgende:
GLIBC niet geinstalleerd?

op http://www.rpmfind.net kan je kijken welke packet(s) je nodig hebt voor een bepaald bestand.
mmm het is geen red hat of suse (geloof ik dat die ook met rpm werktkan het ook mis hebben)

maar op de debian package search site kun je kijken voor depends van bepaalde pakketjes

Verwijderd

glibc zit vast al wel in Debian. Wat moet je nou met rpms in Debian ?? Glibc van je Debian versie zal vermoedelijk te oud zijn voor X-4.2.0. En glibc zomaar updaten is niet zonder risico's; je kunt je systeem daar redelijk mee om zeep helpen. Ik ben geen Debian kenner maar ik denk toch dat je van stable naar testing moet of zo. Die stable loopt eeuwen achter met van alles :) Ik zou maar even advies afwachten van een Debian kenner :)

Verwijderd

Op dinsdag 09 april 2002 23:55 schreef janjanjansen het volgende:
Wat moet je nou met rpms in Debian ??
nou debian maakt toch alleen maar gebruik van rpm's ?

• a casema user
of Debian nou wel of niet RPMs ondersteunt maakt niet uit, zo kan je wel zien waar de fout zou kunnen zitten.
Dan kan je zelf de source zoeken en downloaden.

Verwijderd

Op dinsdag 09 april 2002 23:59 schreef zenith1982 het volgende:
Nee, dat is RedHat.
Debian maakt gebruik van Debian-packages met de extentie .deb

Verwijderd

Je beseft niet wat je roept. Glibc is de belangrijkste library op je systeem en als je die niet deskundig opwaardeert loop je kans dat een groot deel van je programma's niet meer werken omdat ze gelinked zijn aan een of meerdere bestanden van glibc. Dus zomaar een rpm dr overheen gooien leidt meestal tot een systeem die je weer vanaf 0 kunt gaan installeren. En dat zou je toch niet willen ?

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02:11
Op dinsdag 09 april 2002 23:59 schreef zenith1982 het volgende:
[..]
Nee, Debian maakt gebruik van het o zo superieure apt, en gebruikt .deb. Maar met "alien" kun je ook .rpms installeren:
code:
1
2
osiris@osiris:~$ apt-cache search alien | grep alien
alien - Install Red Hat, Stampede, and Slackware Packages with dpkg.

Ik heb de indruk dat jij het volgende eens moet proberen:
code:
1
apt-get install libc6

GA DUS INDERDAAD NIET ZOMAAR WAT .RPM's INSTALLEREN! (en waarom zou je ook? je hebt apt!)

ach...in een volgend leven lach je er om!

• AntiChris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-12-2025

AntiChris

Fulltime IJsland-fan

Ik weet niet hoe je aan die XFree 4.2.0 komt, of dat Debian pkgs zijn die speciaal gebuild zijn op potato of whatever...
edit:
Hier stond onzin

Momenteel is Branden (de X-maintainer van Debian) bezig met het packagen van 4.2.0, maar dat lukt nog niet helemaal zo lekker geloof ik en hij heeft ook weinig tijd. Bovendien zal dat alleen voor unstable gaan gebeuren en niet meer voor potato, die over enkele weken wordt afgelost als stable tree door woody. Ik raak nu steeds verder off-topic, dus ik kap maar.

Ohja, en Debian gebruikt uiteraard geen rpm's, want daar hebben we een beter systeem voor.

En það besta sem guð hefur skapað, er nýr dagur - Sigur Rós

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op dinsdag 09 april 2002 20:34 schreef jput1 het volgende:
Ik heb XFree86 4.2.0 binaries geinstalleerd in Debian potato 2.2r6. Van de debian cd heb ik allen newbie help geinstallerd. Geen xserver-vga16 enz. Bij het installeren van de binaries zag ik al diverse errors, maar het ging toch door met installeren. Tot ik XFree86 -configure deed ging het mis.
Het idee van Debian is dat de software die je gebruikt in packages zit. Een package bevat alle files van het programma, plus informatie over hoe die files geinstalleerd moeten worden, plus informatie over welke andere packages geinstalleerd moeten zijn om het programma te laten functioneren.
Er verscheen de volgende melding:
XFree8: /lib/libc.so.6: version "GLIBC_2.2" not found
(required bij XFree86).
Als je gewoon een binary tarball installeert (zoals jij blijkbaar hebt gedaan), dan krijg je bijvoorbeeld zulk soort dingen. XFree 4.2.0 heeft dingen nodig die jij niet hebt. Als je een .deb package had gehad, dan had deze geweigerd te installeren (als je hem met dpkg probeerde te installeren) of dan was hij de packages die XFree nodig heeft op gaan halen, had hij deze geinstalleerd en daarna XFree geinstalleerd (als je het met een goed geconfigureerde apt doet).

Al gaat het installeren en opstarten van XFree goed, dan zit je nog met het probleem dat dpkg (de Debian package manager) niet weet dat jij XFree geinstalleerd hebt. Als jij dan een .deb wil installeren die XFree nodig heb (alle grafische progsels in Debian dus), dan weigert dpkg dat, omdat dpkg niet weet dat jij al een XFree geinstalleerd hebt (en in het geval van apt gaat hij dus de XFree uit Debian halen en over de jouwe heen installen).
libc.so.6 dacht ik van de cd af te kunnen halen met apt-get install, maar dit prog. wordt niet herkend.
Dat is dan ook omdat de package waar libc.so.6 in zit 'libc6' heet, maar dat doet er niet toe - je hebt hem al. Die XFree die jij geinstalleerd hebt wil alleen een nieuwere. Potato is nu bijna twee jaar oud, en de versie die jouw XFree nodig heeft zit hoogstwaarschijnlijk niet in Potato.

Het is verstandiger de packages in Potato te gebruiken. En waarschijnlijk wil je upgraden naar Debian Woody (de 'testing' tree, die als het goed is over een maandje stable wordt).

• a casema user
Op woensdag 10 april 2002 00:04 schreef janjanjansen het volgende:
Je beseft niet wat je roept. Glibc is de belangrijkste library op je systeem en als je die niet deskundig opwaardeert loop je kans dat een groot deel van je programma's niet meer werken omdat ze gelinked zijn aan een of meerdere bestanden van glibc. Dus zomaar een rpm dr overheen gooien leidt meestal tot een systeem die je weer vanaf 0 kunt gaan installeren. En dat zou je toch niet willen ?
dan toeval dat het bij mij nog nooit fout gegaan is?
Heb weleens glibc RPMs geupdate en ging altijd goed. :)
en hoort glibc dan niet backwordscompatible (moeilijk woord zeg) te zijn :?

• 0siris
  • Laatst online: 02:11
Op woensdag 10 april 2002 00:11 schreef a casema user het volgende:

[..]

dan toeval dat het bij mij nog nooit fout gegaan is?
Gebruik je Debian?
en hoort glibc dan niet backwordscompatible (moeilijk woord zeg) te zijn :?
het heeft meer te maken met dat sommige programma's hard gelinkt zijn naar sommige libraries, en als je die libraries dan gaat vernieuwen, kan het fout gaan. Maar als topicstarter eens wil kijken of-ie al eens glibc geinstalleerd heeft (gehad) met:
code:
1
dpkg -l | grep glibc

en de uitvoer hiervan wil posten
(bij mij:)
code:
1
ii  libc6       2.2.5-3   GNU C Library: Shared libraries and Timezone

Dan zijn we al een heel stuk verder :)

ach...in een volgend leven lach je er om!

Verwijderd

Als je netjes upgrade met packages die bij je distro horen is er ook niks aan de hand. Maar met rpmfind vind je waarschijnlijk alleen glibc versies die niet bij Debian horen (o.a. RedHat) en als je die er op pleurt moet jij maar eens kijken wat er gebeurt met je mooie Linux systeempje.

• a casema user
Op woensdag 10 april 2002 00:16 schreef janjanjansen het volgende:
Als je netjes upgrade met packages die bij je distro horen is er ook niks aan de hand. Maar met rpmfind vind je waarschijnlijk alleen glibc versies die niet bij Debian horen (o.a. RedHat) en als je die er op pleurt moet jij maar eens kijken wat er gebeurt met je mooie Linux systeempje.
ik had beter het woord RPM en RPMFIND beter niet kunnen laten vallen, was alleen bedoelt om te achterhalen bij welk progje het probleem kan zitten of je nog zou moeten installeren.
Als iemand RedHat packets gaat installeren op een Debian systeem is die idd dom bezig.

[offtopic]
moet jij nog geboren worden?? geb.dat ->01 januari 2103

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Als je nou gewoon de source van XFree86 download en zelf gaat compileren met "make World && make install", zou ie gewoon moeten compileren tegen de libc6 en de glibc die je op je systeem hebt.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op woensdag 10 april 2002 10:21 schreef _JGC_ het volgende:
Als je nou gewoon de source van XFree86 download en zelf gaat compileren met "make World && make install", zou ie gewoon moeten compileren tegen de libc6 en de glibc die je op je systeem hebt.
Heb jij ook maar één woord van mijn post gelezen?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Op woensdag 10 april 2002 16:47 schreef deadinspace het volgende:

[..]

Heb jij ook maar één woord van mijn post gelezen?
Nu wel, waarin je zegt dat dat niet handig is omdat je packagesysteem overhoop wordt gehaald.

Aangezien hij toch al z'n packagesysteem overhoop heeft gehaald door een binary tarfile te installeren, zou een gecompileerde source de rotzooi nog net zo laten als het nu is.
Daarbij komt ook nog eens dat de Debian packages van Woody en Sid allebei nog op versie 4.1.0 zitten, wat voor mijn eigen doel onacceptabel is (Ik heb een S3 Savage2000, waarbij je pas met 4.2.0 fatsoenlijk in accell mode kunt draaien)

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op woensdag 10 april 2002 17:40 schreef _JGC_ het volgende:
Aangezien hij toch al z'n packagesysteem overhoop heeft gehaald door een binary tarfile te installeren, zou een gecompileerde source de rotzooi nog net zo laten als het nu is.
Right, maar dan weet dpkg nog steeds niet dat er al een X geinstalled is...
Daarbij komt ook nog eens dat de Debian packages van Woody en Sid allebei nog op versie 4.1.0 zitten, wat voor mijn eigen doel onacceptabel is (Ik heb een S3 Savage2000, waarbij je pas met 4.2.0 fatsoenlijk in accell mode kunt draaien)
Mja, Woody gaat nu bijna stable worden, dus daar gaat atm wat veel aandacht heen, de XFree maintainer had het druk met de XFree die in Woody komt.
Maar in jouw geval zou ik er dus voor kiezen om eerst XFree uit Debian te installen, en dan XFree 4.2.0 erover heen (liefst van unofficial .debs, als die er al zijn, zo niet, dan indien mogelijk in /usr/local). Magoed.

• odysseus
  • Laatst online: 11:13

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op woensdag 10 april 2002 00:15 schreef 0siris het volgende:
code:
1
dpkg -l | grep glibc

en de uitvoer hiervan wil posten
(bij mij:)
code:
1
ii  libc6       2.2.5-3   GNU C Library: Shared libraries and Timezone
offtopic:
Volgens mij komt die uitvoer er bij jou helemaal niet uit. Je grept namelijk op 'glibc' en dat komt helemaal niet in je uitvoer voor >:). Misschien dat je een bug in het algoritme van grep hebt ontdekt, maar ik denk eigenlijk van niet :P. Beter is het (voor Debian) om eens te kijken naar de uitvoer van 'dpkg -l | grep libc'.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Verwijderd

Topicstarter
dpkg -l | grep glibc levert totaal geen melding op (terug naar root), terwijl ik een nieuwe versie gedownload heb.
Daarna heb ik XFree86 4.2.0 binaries geinstallerd.
Als is startx geef komt de melding. xauth: /lib/libc.so.6:
version GLIBC_2.2 not found (required by /usr/X11R6/lib/libX11.so.6.
Ik ben al 2 weken bezig om in ieder geval fatsoenlijk te kunnen internetten met Debian. Als ik de standaard vga16 server installeer werkt dit wel, maar met te groot lettertype. Wat ik ook instel het blijkt maar moeilijk op gang te komen. Ik heb diverse howto's achter me kiezen zitten maar ik ben geen streep verder.
Ik heb een 3D Prophet (agp) van Hercules, deze staat niet op de lijst van grafische kaarten in de standaard Xfree86.
Iemand 'n idee welk alternatief ik zou kunnen kiezen?
Trouwens als ik SuperProbe doe komt ie met een Warning.
xviddetect herkent mij kaart ook al niet.
Het editten in /etc/X11/XF86Config b.v. de resolutie resulteert dat ik de instellingen weer op standaard moet zetten omdat de vga server niet meer opstart.
Wie het weet mag het zeggen (en zal ik heel dankbaar zijn)
Al met al heb ik me voorgenomen om me niet in de hoek te laten jagen door Debian, want ondanks alle ellende (er zijn nog meer details die niet lukken) vind ik het zeer leerzaam.
Ik ga nu maar vlug naar beneden want ik heb al half en half ruzie met mijn vrouw door dat Debian gelazer.
Alvast bedankt voor de moeite en voor het lezen van dit bericht.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op donderdag 11 april 2002 21:03 schreef jput1 het volgende:
Als is startx geef komt de melding. xauth: /lib/libc.so.6:
version GLIBC_2.2 not found (required by /usr/X11R6/lib/libX11.so.6.
Mja, dat blijft messy waarschijnlijk... Potato is tamelijk oud, en dan wil je daar een erg nieuw stuk software als XFree 4.2.0 op installeren.

Is het misschien geen idee om te herinstalleren, en dan Woody te installeren (de huidige Debian 'testing' tree, die over een paar weken Stable wordt als het goed is, hoewel je misschien liever bij testing blijft).
En dan gewoon de XFree 4.1.0 uit Woody installeren?
Als ik de standaard vga16 server installeer werkt dit wel, maar met te groot lettertype. Wat ik ook instel het blijkt maar moeilijk op gang te komen. Ik heb diverse howto's achter me kiezen zitten maar ik ben geen streep verder.
Ik heb een 3D Prophet (agp) van Hercules, deze staat niet op de lijst van grafische kaarten in de standaard Xfree86.
De 3D Prophet is toch een Kyro kaart? In dat geval: Kyro geeft (afaik) geen specs, dus de Open Source developers kunnen geen drivers ontwikkelen (of alleen dmv reverse engineering). Kyro is (was?) wel met drivers bezig, zie [topic=424453/1/25] .

In de tussentijd schiet je waarschijnlijk wat meer op met de 'svga' server (XFree 3.*) of de 'vesa' driver (XFree 4.*). vga/vga16 is tamelijk beperkt :)
Ik ga nu maar vlug naar beneden want ik heb al half en half ruzie met mijn vrouw door dat Debian gelazer.
Moejeniedoen he ;)
Pagina: 1