Toon posts:

2x Maxtor DiamondMax Plus D740X 80Gb RAID 0

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zojuist de raid faq doorgelezen maar toch heb ik een aantal vraagjes :

Ik wel dus raid 0 gaan draaien voor betere prestaties/snelheid. Maar heeft het wel zin met deze disks? Ik heb ergens gehoord dat deze disks erg langzaam zijn?

Ik heb een asus A7V333 + raid,sound is deze onboard raid wel snel genoeg? Of is het aan te bevelen om een extra adaptec kaartje aan te schaffen?

Ik krijg over 2 weken alles binnen, ik weet nu wel wat raid is en wat ik wil maar hoe moet ik het instaleren?

Wat gebeurt er nou eigenlijk als ik mijn 2 disks in raid zet? heb ik dan gewoon even veel ruimte als ik met zonder raid zou hebben? Krijg ik nu in windows aleen C: te zien ipv van C: & D:?

Ik heb nu nog een IBM 40gb 7200 toeren disk. Kan ik die er bij zetten zonder raid? Gewoon voor backup etc?

160gb is behoorlijk veel om te formateren, dus wil ik hier partities in maken. Hebben deze partities invloed op mijn snelheid?

Ik wil de volgende indeling

C: 60gb -Programma's/Windows
D: Games & Rest
E: Backup & rest <- IBM 40gb (non raid)

Ik formateer graag veel dus vandaar dat ik meerdere partities wil hebben.

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-03 23:07
Op dinsdag 09 april 2002 20:04 schreef [Elite]Hippie het volgende:
vehaaltje...
Ik zou het afraden... er hoeft maar iets met je RAIDset te gebeuren en je ben 160GB!! kwijt.
De snelheids winst zal ook niet altijd naar voren komen, tijdens het gamen merk je er helemaal niks van, laden gaat wat sneller maar so what....

Die 40GBer kan je er natuurlijk altijd bij plaatsen, geen probleem.

Heb zelf 2x 30GB IBM in RAID gehad totdat het mis ging ;)
En om nu tezeggen dat ik wat mis... iig geen data bij een fout :P

Heb hier btw. ook 2 D740Xen maar dan 40GB... ze maken wel redelijk veel herrie, vooral de hoge fluid toon is irri, zijn wel erg snel.

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:35
als je nou eff van www.asuscom.de het engelse boekje download als pdf :), en uitvoerig gaat bestuderen. Staat er volgens mij heus wel in hoe je een raid setje bouwt :).

Verwijderd

Topicstarter
Is het risico dat een disk kapot gaat in raid hoger dan?
Ik heb 2 andere systemen, 24x brander en dan nog die extra 40gb disk er naast. En ik heb toch niks belangrijks ;).

Als je maar 1 hdisk hebt, en die gaat kapot ben je ook alles kwijt..

Maar goed wacht nog ff op andere reacties.

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-03 23:07
Op dinsdag 09 april 2002 20:26 schreef [Elite]Hippie het volgende:
Is het risico dat een disk kapot gaat in raid hoger dan?
Ik heb 2 andere systemen, 24x brander en dan nog die extra 40gb disk er naast. En ik heb toch niks belangrijks ;).

Als je maar 1 hdisk hebt, en die gaat kapot ben je ook alles kwijt..

Maar goed wacht nog ff op andere reacties.
Het risico is 2x hoger aangezien je 2 disks gebruikt al 1 schijf, 1 stuk = alles weg.

Ik hou er niet zo van om steeds weer opnieuw alles te moeten d/l en installeren, geef mij maar een zeker systeem, kost me anders veel tijd :) Maar dat is persoonlijk.

Sja als je niks belangrijks hebt dat moet je het zelf weten, ik geef toen het staat wel stoer, en is soms aanzienlijk sneller.

• DustMan4u
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:02
ehm, als je die 40gb-er er bijzet (in dezelfde raid array dan) dan zakt je totale capaciteit in een keer naar 3x40=120gb ipv 2x80=160gb, omdat een raid array zich altijd aanpast aan de kleinste schijf in de array, maar je kunt natuurlijk gewoon een andere array aanmaken voor die 40 gb-er.

Domotica: Fibaro HC2 met diverse modules in het hele huis, Nest Hello & Cam IQ | 3D: Voron Switchwire

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:53

Wildfire

Joy to the world!

De D740x'jes zijn echt niet langzaam, heb zelf een 80gb D740x. Lekker vlot hoor!

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 09 april 2002 20:04 schreef [Elite]Hippie het volgende:
Ik heb zojuist de raid faq doorgelezen maar toch heb ik een aantal vraagjes :

Ik wel dus raid 0 gaan draaien voor betere prestaties/snelheid. Maar heeft het wel zin met deze disks? Ik heb ergens gehoord dat deze disks erg langzaam zijn?

Ik heb een asus A7V333 + raid,sound is deze onboard raid wel snel genoeg? Of is het aan te bevelen om een extra adaptec kaartje aan te schaffen?

Ik krijg over 2 weken alles binnen, ik weet nu wel wat raid is en wat ik wil maar hoe moet ik het instaleren?

Wat gebeurt er nou eigenlijk als ik mijn 2 disks in raid zet? heb ik dan gewoon even veel ruimte als ik met zonder raid zou hebben? Krijg ik nu in windows aleen C: te zien ipv van C: & D:?

Ik heb nu nog een IBM 40gb 7200 toeren disk. Kan ik die er bij zetten zonder raid? Gewoon voor backup etc?

160gb is behoorlijk veel om te formateren, dus wil ik hier partities in maken. Hebben deze partities invloed op mijn snelheid?

Ik wil de volgende indeling

C: 60gb -Programma's/Windows
D: Games & Rest
E: Backup & rest <- IBM 40gb (non raid)

Ik formateer graag veel dus vandaar dat ik meerdere partities wil hebben.
Kan iemand antwoord geven op de dikgedrukte texten hierboven? Thnx :)

Verwijderd

Als je Raid 0 gebruikt,zet je de schijven als het ware in serie,dus 80+80=160 gb.
Als je ze in Raid 1 zet(mirror,gespiegeld dus) zie je in feite maar 1 schijf,dwz dat er op allebei de schijven dezelfde data wordt weggeschreven.
De 40gbjer kan je als backupdisk gebruiken.
Mirror heeft mijn voorkeur,als er een schijf kapotgaat heb je alles nog.
En wat betreft snelheid,is wel zo miniem verschil.
Ik heb zelf een mirror en bevalt me uitstekend.

Verwijderd

Topicstarter
Nee ik heb duidelijk gekozen voor raid 0.

Nu nog antwoord op me vragen en ik kan b.v.s beginnen :D

Verwijderd

Lezen is ook een kunst!
Suc6.

Verwijderd

Topicstarter
Ack lol ik heb het zo druk dat ik jou post niet goed had gelezen |:(

Maar over die partities? Dus geen merkbaar verschil in snelheid? Das mooi :).

Verwijderd

Ok dan

• DustMan4u
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:02

Het is een raid controller, maar echt superveel snelheidswinst haal je er niet uit, het scheelt wel wat, maar niet veel. Een los kaartje zou een uitkomst zijn, maar neem dan een goede (en die zijn duur), en geen Promise Fasttrack 100 tx2 ofzo, want dat is hetzelfde als jouw onboard.

Zoals al verteld is, zet Raid0 de 2 harde schijven gewoon in serie. Je computer ziet hem dus als een grote hd van 160gb.

Deze kun je net zo benaderen als je een gewone hd van 160gb benaderd (alleen heb je voor WinNT kernel nog extra drivers nodig), en er dus ook gewoon partities van maken.
De partities zullen geen inbreuk doen op de snelheid, maar of je nou 1x60 en 1x100 doet of 1x160, het duurt allemaal evenlang.

Domotica: Fibaro HC2 met diverse modules in het hele huis, Nest Hello & Cam IQ | 3D: Voron Switchwire

Verwijderd

Topicstarter
Dus je wil zeggen dat zo'n raid systeempje met de onboard controller "bijna" geen zin heeft kwa snelheid?

als het nou normaal 1 is kwa snelheid is het dan nu maar 2?
Pagina: 1