[.NET]Eneg

Pagina: 1
Acties:

• Scare360
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:26
http://eneg.brokenwire.net

Een open-source initiatief voor C#.NET Wellicht dat iemand in de toekomst nuttige code uit de lib kan trekken of graag zelf een aan de ontwikkeling deel wil nemen. Je kan gewoon snippits mailen of later op de server gooien..deze worden in de ontwikkeling meegenomen.

Dit is voor de mensen die .NET wel zien zitten maar maar geen begin kunnen maken.

Veel plezier ermee ;)

LET OP: Prefab sectie is nog niet open! Deze zal een dezer dage opengaan met concept code

Verwijderd

Wat is eigenlijk het precieze nut van deze library? Wordt het een nuttig geheel van goed geteste (dus direct inzetbare) code, of een verzamel bak van losse snippets?
Verder wel een leuk initiatief :), alleen op dit moment nog niet veel meer dan dat ;).

/Edit: Waar staat Eneg trouwens voor :?

• Scare360
Op dinsdag 09 april 2002 18:48 schreef KoenM het volgende:
Wat is eigenlijk het precieze nut van deze library? Wordt het een nuttig geheel van goed geteste (dus direct inzetbare) code, of een verzamel bak van losse snippets?
Verder wel een leuk initiatief :), alleen op dit moment nog niet veel meer dan dat ;).

/Edit: Waar staat Eneg trouwens voor :?
staat iets van in de readme, het wordt een nuttig geheel ja. In mij release ik een nuttige build met een generic database wrapper, multi language support, shell om de enegx86.dll mee te testen.

De dll kun je gewoon includen in je projecten. De eneg lib is opgebouwd uit .NET only code en dus geniet het zaakje de voordelen van de managed wereld van .NET. De bedoeling is dat coders de voor hun nuttige features kunnen toevoegen in de eneg lib. Erg handig dus voor de hobby programmeurs. Trouwens een leuke gelegenheid om code te delen "echt te open sourcen voor een heus Microsoft product". Tevens krijgen beginnende en ervaren .NET coders de mogelijk inspraak te hebben in de ontwikkeling en kan en van mekaar leren. In mei wordt een CVS root aangemaakt en zal de eneg makkelijk op kunnen splitsen in stabiele / onstabiele versies.

Je kunt er dus van maken wat je zelf wilt!

Verwijderd

Ik heb het net ff bekeken (alleen de files, niet geprobeerd want ik heb VS.Net hier ff niet beschikbaar) maar ik moet zeggen dat ik weinig code heb kunnen ontdekken...
Kijk ik fout, of mist er iets in de .tar.gz (waarom geen gewone zip file, dit ziet er zo 'eng' uit...) :?

Als je wilt mag je mijn coding guidelines wel gebruiken, lijkt me iets beter dan '//Todo' :).

• Scare360
Op dinsdag 09 april 2002 19:12 schreef KoenM het volgende:
Ik heb het net ff bekeken (alleen de files, niet geprobeerd want ik heb VS.Net hier ff niet beschikbaar) maar ik moet zeggen dat ik weinig code heb kunnen ontdekken...
Kijk ik fout, of mist er iets in de .tar.gz (waarom geen gewone zip file, dit ziet er zo 'eng' uit...) :?

Als je wilt mag je mijn coding guidelines wel gebruiken, lijkt me iets beter dan '//Todo' :).
Eneg is precies 1 dag oud...denk je er goed aan te doen iig iets aan te bieden is het ook weer niet goed ;)

VS.NET: ik voeg in de 0.0.1 dan ook de build script toe om de zaak simpel met een bat te compilen.

Als je goed naar "het beetje" code kijkt zie je dat dit conform de guidelines geschreven is (die van jouw dan). Echter moet de source nog opgeschoond worden en voorzien van degelijke comments.

Ergens moet je beginnen en dus...dit is het begin. 0.0.1 bevat enkele zaken die nuttig zijn voor productie omgevingen. Verder valt er niet veel te melden alsdat wat jij opgemerkt hebt klopt.

Het is niet voor niks open-source... zonder contributies kom je nergens (hint)

Verwijderd

Op dinsdag 09 april 2002 22:43 schreef paulgielens het volgende:
Als je goed naar "het beetje" code kijkt zie je dat dit conform de guidelines geschreven is (die van jouw dan). Echter moet de source nog opgeschoond worden en voorzien van degelijke comments.
Ik dacht al: 'wat ziet die code er mooi verzorcht en duidelijk uit' :+.

Maar ik zal komend weekend 's naar de code kijken. Heb nu veels te weinig tijd ;(.

Op sommige plaatsen in de code zie ik copyrights van connexx (daar werk je :?) staan, heeft dit nog enige juridische gevolgen?

• Scare360
Alle source is "as-is" mochten er ergens copyrights staan dan is dat code die door mij geschreven is "ooit". Alle copyrights worden toegekend aan Eneg Group. Verder alle sources die ik daar ingepleurd heb zijn precies 20 minuten oud want langer heb ik niet aan de lib geproggeld. In de prefab sectie komen wat lappen code te staan die indien stabiel bevonden de lib ingetrokken worden.

De bedoeling is dat de zaak opgebouwd zal worden uit code toegezonden door gebruikers / ontwikkelaars. Ik heb iemand gevonden die een validatie extensie wil schrijven onder Eneg.Validation. Erg handig voor interface ontwikkeling etc. Zo vallen uiteindelijk alle stukjes op zijn plaats. Uiteindelijk hoop ik dat de eneg lib toegankelijk is voro iedereen met enkele nuttige functionaliteiten aangeboden voor nop. En wellicht dat het leerzaam is om code te delen op deze manier. Persoonlijk wil ik veel tijd besteden aan het compatible maken met n-tier logica. Het is dus niet onwaarschijnlijk dat ook webservices / XML services in de lib opgenomen worden alsmede interproces communicatie onderdelen als de Message Queue.

Leuke zaken dus!

Verwijderd

Op donderdag 11 april 2002 08:08 schreef paulgielens het volgende:
Alle copyrights worden toegekend aan Eneg Group.
Wat moet ik me bij deze group voorstellen? Een commercieel bedrijf, of wat anders?
De bedoeling is dat de zaak opgebouwd zal worden uit code toegezonden door gebruikers / ontwikkelaars. Ik heb iemand gevonden die een validatie extensie wil schrijven onder Eneg.Validation. Erg handig voor interface ontwikkeling etc. Zo vallen uiteindelijk alle stukjes op zijn plaats. Uiteindelijk hoop ik dat de eneg lib toegankelijk is voro iedereen met enkele nuttige functionaliteiten aangeboden voor nop. En wellicht dat het leerzaam is om code te delen op deze manier. Persoonlijk wil ik veel tijd besteden aan het compatible maken met n-tier logica. Het is dus niet onwaarschijnlijk dat ook webservices / XML services in de lib opgenomen worden alsmede interproces communicatie onderdelen als de Message Queue.

Leuke zaken dus!
Zeker, zeker :). Klinkt allemaal erg goed en interresant! Als ik wat tijd heb wil ik best wel eens kijken of ik ook een nuttige bijdrage zou kunnen leveren :).

• Scare360
Er zijn enkele kennissen van mij waaronder de mensen van Brokenwire die zich interesseren voor Linux en consorten. Aangezien de .NET runtimes voor Linux beschikbaar komen zal Eneg ook door hun onderhouden worden voor multi platform comp.

Aangezien ik zelf veel code rammel voor mijn werk/school etc en nogal eens opnieuw het wiel moet uitvinden leek het me leuk om gewoon alles in een lib te verzamelen. Mochten er wat meer mensen mee willen helpen dan kan er wel iets leuks uit groeien. Momenteel ontwikkel ik "voor professionele doeleinden" een hoop testprojecten welke ik wil samen voegen in Eneg ;) Momenteel heb ik onderdelen als Microsoft Message Queue, Microsoft Transaction Server, database connectiviteit SQL server 7 & 2000...evenals threading COM+ zaken ontwikkeld. Deze kennis verenig ik in de Eneg lib. Hopelijk is mijn kennis toepasbaar voor anderen en zullen deze als wederdienst snippits code of zelfs functionele classes willen contributen.

De Eneg lib blijft open-source en is vrij te gebruiken voor nog commerciele producten. Gewoon een hobby project wat wellicht uit kan groeien of vertakken in een community zoals we dat van andere open source projecten kennen.

Een leuk initiatief dacht ik om .NET eens met een wat positievere blik te benaderen dan de meeste tweakers zullen doen aangezien het een Microsoft product betreft.

Het zal dus linux/unix comp blijven...!!!

• brammetje
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-01-2025
t ziet er leuk uit..

ik hou het in de gaten..

Verwijderd

Op donderdag 11 april 2002 16:38 schreef paulgielens het volgende:
Aangezien de .NET runtimes voor Linux beschikbaar komen zal Eneg ook door hun onderhouden worden voor multi platform comp.

...

Het zal dus linux/unix comp blijven...!!!
:? :? :?

Doel je op Mono? Ik dacht dat dat nog wel een aantal jaartjes op zich liet wachten. Kan me eigenlijk niet voorstellen dat er binnen een jaar een .Net runtime voor != Windows uit gaat komen. Maar anders zou het wel mooi zijn :).

• Scare360
Op donderdag 11 april 2002 18:58 schreef KoenM het volgende:

[..]

:? :? :?

Doel je op Mono? Ik dacht dat dat nog wel een aantal jaartjes op zich liet wachten. Kan me eigenlijk niet voorstellen dat er binnen een jaar een .Net runtime voor != Windows uit gaat komen. Maar anders zou het wel mooi zijn :).
Tis een kleine moeite om de registry en specifieke Windhoos zaken te omzeilen. Om alle instellingen buiten de registry om te doen heb ik die Config klasse geschreven... welke bij lange na niet klaar is maar wel aardig om bv een ned.lan in te lezen en alle captions taal afhankelijk te maken...tevens worden bv connectionstrings in de config.cfg opgevangen.

kleine moeite en bespaard een hoop werk met een mogelijk port. Tevens zijn deze config bestandjes iets makkelijker in de omgang. Het is onderweg dus!

Verwijderd

Op donderdag 11 april 2002 18:58 schreef KoenM het volgende:
Kan me eigenlijk niet voorstellen dat er binnen een jaar een .Net runtime voor != Windows uit gaat komen. Maar anders zou het wel mooi zijn :).
Das toch gek, ik heb je zien posten in het Rotor topic en rotor draait ook op FreeBSD. en dan nu je niet voorkunnen stellen dat 't niet op een ander platform dan windows gaat komen.. :?

Verwijderd

Op donderdag 11 april 2002 21:25 schreef Yarvieh het volgende:
Das toch gek, ik heb je zien posten in het Rotor topic en rotor draait ook op FreeBSD. en dan nu je niet voorkunnen stellen dat 't niet op een ander platform dan windows gaat komen.. :?
Yep, maar da's toch alleen een C# compiler, en geen .Net framework. Da's iets meer dan alleen de compiler...
Ik moet bekennen dat het nut van een C# compiler voor freeBSD me ook niet binnen schiet, want je kan het wel compileren, maar niet runnen :?.

Maar mischien mis ik iets :).

• Scare360
Op vrijdag 12 april 2002 11:25 schreef KoenM het volgende:

[..]

Yep, maar da's toch alleen een C# compiler, en geen .Net framework. Da's iets meer dan alleen de compiler...
Ik moet bekennen dat het nut van een C# compiler voor freeBSD me ook niet binnen schiet, want je kan het wel compileren, maar niet runnen :?.

Runtimes zijn al klaar... heeft zo weinig zin om code te compilen maar geen runtime te hebben ;) Alleen zijn ze zo slim om niet alles in een keer op de markt te brengen. Neem maar van me aan dat .NET op alle gangbare platformen beschikbaar zal zijn voor 2003

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
KoenM: Yep, maar da's toch alleen een C# compiler, en geen .Net framework. Da's iets meer dan alleen de compiler...

Mwah, vind ik niet helemaal terecht. Kijk bijvoorbeeld eens naar wat Gnome met .NET doet. Ook hoeft natuurlijk niet een compleet framework aan libraries gelijk aan dat van het huidige .NET beschikbaar te zijn om iets met de programmeertaal C# te kunnen...

• Scare360
correct, feit is dat vele programmeurs wel gecharmeerd zijn van .NET. Niet zozeer om het webenabled concept, meer omdat de baseclasses zo gigantisch zijn. Object georienteerd en een fantastische ontwikkelomgeving als .NET!!! Nog maar te zwijgen over de gratis artikelen die MS aanbied via MSDN, kortom het plaatje is gewoon volledig en met de ondersteuning voor meerdere platforms heeft niet MS ons in zijn macht maar het concept oftewel het dotnet concept...het verenigen van technieken van de afgelopen jaren "leren van fouten". Ga nou niet lopen zeuren dat MS dingen van Java jat, want natuurlijk jat Sun ook van MS. En natuurlijk gaat Sun ook de monopolist uithangen zodra ze marktsegment van MS pikken...het gaat allemaal om de knikkers!

.NET ruleert

• Scare360
naja:
Voor de mensen die eens wat willen spelen met .NET. Ik heb zojuist de Eneg lib gecompileerd welliswaar met wat debug code. Er is een demo'tje bijgeleverd welke Multi Language support demonstreerd middels de enegx86.dll, sources included. In de prefabs sectie kun je snippits uit de lib vinden. Voor de mensen die GUI maken met .NET kan dit wel eens iets zijn!
Site:
http://eneg.brokenwire.net
Multi Language demo:
http://eneg.brokenwire.net/demos/MultiLanguages.tar.gz

Prefabs:
http://eneg.brokenwire.net/prefabs/

Ik zou graag wat commentaar ontvangen om wat zaken uit te breiden, wat leuke ideen zijn altijd welkom.
Pagina: 1