[peltier] koelt niet?

Pagina: 1
Acties:

• Macconner
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15-05-2013

Macconner

as if is mathers...

Topicstarter
Aloha!..

Ik ben / was van plan om een peltier te gebruiken om m'n 733@1007 te koelen ( zie [topic=461490]

echter...

met een 3Amp, 12V peltier wordt de cpu heel er heet (richting 75) (op 902mhz) op 733mhz stabiel op 40C.

een vriend van mij heeft een 6Amp 12V peltier, die er opgezet en wat denk je.. NOG heter!..:( .. beide peltiers in een testopstelling werken prima (lekker koud) .. Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn,

specs pc: 733@902 (nu even) @ 1.65V.
koelblok Alpha
Fan Delta (6800rpm)

iemand?

Macconner! | speed 733@1007 :)

Verwijderd

Zet je hem goed vast?

Doe je wel de koude kant tegen de cpu ? :9

btw wel raar dat die temp zo veel stijgt als je oc-ed..

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
peltier verkeerd om?

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

waarschijnlijk weet je dit wel en lach je me uit omdat ik dit post, maar voor de zekerheid wou ik nog even benadrukken dat als je de polariteit van een peltier omdraait, het een heel goed verwarmingselement is :)

Verwijderd

Cold plate gebruikt? (tussen cpu en peltier)

• ESteg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-02 13:11
Een peltier is altijd een goed verwarmingselement (nl. 1 kant koud (CPU) en 1 kant warm (koelblok)), en die warmte moet je wel kwijt kunnen....

Blijkbaar lukt dat bij jou niet... Op naar de waterkoeling ;)

• Macconner
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15-05-2013

Macconner

as if is mathers...

Topicstarter
Op dinsdag 09 april 2002 18:38 schreef a.p.versteeg het volgende:
Cold plate gebruikt?
Nope.. geen coldplate.. zit een soort van ' schuim ' rond de core, en de koude kant (peltier zit dus goed er op) direct op de core...

Macconner! | speed 733@1007 :)

Verwijderd

Op dinsdag 09 april 2002 18:40 schreef Macconner het volgende:

[..]

Nope.. geen coldplate.. zit een soort van ' schuim ' rond de core, en de koude kant (peltier zit dus goed er op) direct op de core...
Dan gaat het nooit goed werken, er moet een koperen plaatje van ongv. 3/4mm dik er tussen.(ocshop.nl)
Dit is nodig omdat je nu maar ter grote van je core de peltier gebruikt.Als je er een coldplate tussen zet word de warmte van je cpu verspreid over de gehele grote van je peltier.

Verwijderd

klinkt als dat je koeler de warmte van proc+pelt niet kan afvoeren, je proc geeft natuurlijk meer warmte af op hogere snelheden, en je zal met je lucht koeling op het randje zitten van wat je kan afvoeren

[edit]
cold plate hoef je echt niet bij OC shop te bestellen hoor, je kan gewoon een plaatje koper bij je locale metaal boer halen

Verwijderd

Levert je proc niet meer watts aan warmte dan je peltier kan verwerken?

• Petzl
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-12-2025
ik dacht dat de meeste peltier's pas echt werken als je ze rond de 15V gaf

Verwijderd

Op dinsdag 09 april 2002 18:42 schreef Hiro Shima het volgende:
klinkt als dat je koeler de warmte van proc+pelt niet kan afvoeren, je proc geeft natuurlijk meer warmte af op hogere snelheden, en je zal met je lucht koeling op het randje zitten van wat je kan afvoeren

Lees even eerst, er zit geen coldplate tussen.
DUS GAAT HET NOOIT GOED WERKEN

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Op dinsdag 09 april 2002 18:40 schreef ESteg het volgende:
Een peltier is altijd een goed verwarmingselement (nl. 1 kant koud (CPU) en 1 kant warm (koelblok)), en die warmte moet je wel kwijt kunnen....

Blijkbaar lukt dat bij jou niet... Op naar de waterkoeling ;)
weet ik
maar als je de polarateit omdraait heb je dus 2 warme kanten ;)

• koffercomputer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-01 12:51
3 ampere bij 12 volt geeft 36 watt. Dat zou meer moeten zijn dan het wattage dat je processor levert. Indien dit niet zo is, dan zal je peltier helemaal niets uitrichten, en zelfs je CPU opwarmen.

Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02

Verwijderd

Op dinsdag 09 april 2002 18:45 schreef a.p.versteeg het volgende:

[..]

Lees even eerst, er zit geen coldplate tussen.
DUS GAAT HET NOOIT GOED WERKEN
Sorry, heb niet alles gelezen.... :o

/me was weer te haastig

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Op dinsdag 09 april 2002 18:46 schreef m-m het volgende:

[..]

weet ik
maar als je de polarateit omdraait heb je dus 2 warme kanten ;)
Dan zou die processor niet eens door de post heenkomen, is nog erger dan zonder koeler draaien.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Verwijderd

Op dinsdag 09 april 2002 18:32 schreef Macconner het volgende:
Aloha!..

Ik ben / was van plan om een peltier te gebruiken om m'n 733@1007 te koelen ( zie [topic=461490]

echter...

met een 3Amp, 12V peltier wordt de cpu heel er heet (richting 75) (op 902mhz) op 733mhz stabiel op 40C.

een vriend van mij heeft een 6Amp 12V peltier, die er opgezet en wat denk je.. NOG heter!..:( .. beide peltiers in een testopstelling werken prima (lekker koud) .. Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn,

specs pc: 733@902 (nu even) @ 1.65V.
koelblok Alpha
Fan Delta (6800rpm)

iemand?
Dit kan heel goed werken maar dan MOET je er een coldplate tussen de core en de peltier zitten.
Ik heb dit ook gedaan met een P3 800@1098 en een Swiftech mc370.
-15 idle en 3c full load. Dit met een 12v 90watt peltier.

Verwijderd

zoek ff op www.waterkoeling.nl die exel scheet waarmee je kan uitrekenen hoeveel watt je proc afgeeft om te kijken of je pelt dat wel trekt, ook ff een coldplate er tussen EN vergeet niet dat een pelt wat anders werkt dan 'VxA zoveel kan ie verwerken'... mijn 156W pelt is 16V 16A, 256W aan poer nodig dus om effectief 156W te verpompen.

waarschijnlijk is je pelt gewoon niet sterk genoeg en ook denk ik dat je met je Alpha net aan zit, en eigenlijk al te krap
Pagina: 1