[Linux] Prios voor ip verkeer: NNTP, HTTP, FTP

Pagina: 1
Acties:

• Jochem
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:09
Ik wil eigenlijk prioriteiten invoeren voor mijn IP verkeer.. Als er bijvoorbeeld een FTP stream aanstaat en iemand wilt heel even internetten dan moet de de HTTP stream bijna ongestoord goed door kunnen gaan.

Ik zit een beetje te zoeken en heb al geprobeerd 'shaper' zo ver te krijgen. Maar dat werkt niet. Heeft iemand een idee?

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-08 12:09

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Via ipchains heb ik enkele regeltjes, maar ik weet niet of dit echt werkt. Dit is er vast ook nog wel in iptables variant!
code:
1
$IPCHAINS -A output -p tcp -d 0/0 ftp -t 0x01 0x10

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• a casema user
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-08 13:49
Tijdens compileren van mijn nieuwe kernel kwam ik hetvolgende tegen: QoS and/or fair queueing
When the kernel has several packets to send out over a network device, it has to decide which ones to send first, which ones to delay, and which ones to drop. This is the job of the packet scheduler, and several different algorithms for how to do this "fairly" have been proposed.

[......]

Taaaa taa taa taaaa taa taa ta taaataaaaa.

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02:11
Op dinsdag 09 april 2002 23:59 schreef a casema user het volgende:
Tijdens compileren van mijn nieuwe kernel kwam ik hetvolgende tegen: QoS and/or fair queueing
[..]
When the kernel has several packets to send out over a network device, it has to decide which ones to send first, which ones to delay, and which ones to drop.
Hmmz...ik heb liever dat-ie decide dat-ie NIETS dropt eigenlijk :/

ach...in een volgend leven lach je er om!

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

it0

Mijn mening is een feit.

Droppen is niet erg, hoort thuis bij het bucket algoritme.

zoek op QOS en lees ook de howto door. Dan vindt je op een gegeven moment een script copy paste en klaar.

• FendtVario
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05-2025

FendtVario

The leader drives Vario!

het droppen van pakketjes is niet zo erg, tcp/ip is een 'zeer' betrouwbaar protocol. Het bestaat uit een drie-weg communicatie, client en server sturen elkaar bevestigingen van ontvangen berichten. Als je een pakketje dropt, stuurt de server 'm naar verloop van tijd vanzelf weer, als er dan wel plek voor is krijgt de client hem wel.

Als je de regels goed instelt is er niet aan de hand, ik kan me voorstellen dat je SSH (of telnet, maar da's niet zo veilig over internet) voorrang wilt geven op alle verkeer omdat het een user-sessie is, daar bedoel ik mee, dat als je op de client een letter intoets dat deze naar de server gestuurd wordt en deze stuurt dan een update van de terminal terug. Als dit heel traag gaat typt dat zeer vervelend. Waarom dus niet wat http-pakketjes weggooien?

Je moet wel uitkijken met het weggooien van UDP en ICMP pakketjes, UDP is eenrichtingsverkeer en ICMP zijn netwerk-berichten. Deze worden niet alleen gebruikt door je computer maar vaak ook door routers en switches.

www.fendt.com | Nikon D7100 | PS5

Pagina: 1