Toon posts:

[video] Regie livebeelden, film en meer

Pagina: 1
Acties:
  • 153 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Het ochtendprogramma op de laatste schooldag van mijn school gaat de
vorm krijgen van een live TV-opname. Dit houdt in dat er een TV-studio
gecreëerd wordt, waar het publiek recht tegenover zit. Daarnaast zal
een groot projectiescherm worden opgesteld, waar de leaders,
commercials, items EN livebeelden op te zien zullen zijn. De projectie zal
geschieden met een beamer, de regie zal gevoerd worden met een
videomengpaneel, input is er van een tweetal PC's en een videocamera.
Als het enigszins mogelijk is, moet er wat camerageluid naar het
audiomengpaneel gestuurd worden, en ook met het idee van videomonitoring
voor de regie heb ik gespeeld.

Mijn vraag is, of een dergelijke opstelling voldoet:

Afbeeldingslocatie: http://www.kleywegt.nu/~mkleywegt/lsd.gif

... of dat er zaken zijn die ik over het hoofd zie... :7

Het probleem is dat ik dit nog niet eerder gedaan heb, en
de ik de gozer die er verstand van heeft maar steeds niet te
pakken krijg.

Is er iemand die vaker met dit soort dingen gestoeid heeft
en commentaar op het plan kan geven...?

Bvd... :P

[edit]
Het is misschien ook handig om er even bij te zeggen dat ik alle
apparatuur nog bij elkaar moet sprokkelen... 8-)
Voordat ik allerlei zinloos spul huur (zal niet alles zelf kunnen ritselen),
zou ik graag willen weten of dit in theorie een goede opstelling is... :D

Verwijderd

Ik heb niet echt ervaring met zoiets als dit, maar de goude regel voor dit soort dingen die altijd geld: TESTEN DIE ZOOI.
Gewoon 1 of 2 keer proberen vantevoren en kijken wat er fout gaat.

• Hobbybob123
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-12-2025
Ik zou zelf voor een live tvopname toch voor meer dan 1 camera gaan, zodat je als 'regisseur en/of schakeltechnicus' de andere camera die niet 'actual' staat aanwijzingen kan geven zodat hij je het volgende shot kan aanbieden. bijv. als je het publiek filmt met de andere kamera alvast naar een spreker gaan etc.

Maar goed, ik heb wel een beetje ervaring. (Heb de studio van Call TV nu veronica Live gebouwd en enkele virtuele studio's toen ik nog in als video engineer werkte in Hilversum 4 jr geleden..) maar als je nog wat wilt weten vraag je maar!

Verwijderd

Topicstarter
De mogelijkheden zijn wel wat beperkt, als het gaat om bijvoorbeeld
meerdere camera's... ten eerste vakkundig personeel... ik heb nu de
beschikking over een jongen die weet wat ie doet qua film, en zeer
waarschijnlijk een lokale omroep camera.

Die jongen zal constant draaien (om een opname te maken), en
zal dus zo constant mogelijk een goed shot moeten hebben.
De tijden dat hij een ander shot gaat uitzoeken, en sowieso op andere
gezette tijden zal ander beeldmateriaal getoond worden.

Over de communicatie tussen regie en cameraman heb ik nog niet echt
concrete ideeen, eventueel met een headset ofzo, maar het kan zijn
dat dat niet van de grond komt, het blijft een low-budget evenement ;)
(alhoewel er toch een slordige € 750,- in gaat zitten, aan licht en
dergelijke)

Ik ben eigenlijk vooral benieuwd of ik mijn plannen met de in m'n
eerste post genoemde middelen kan realiseren, of dat er voor
live-werk nog wat meer benodigd is...

Verwijderd

Veel 2KWers en profieltjes,... dat doet et em voor TV.
Verder zou ik ook voor minimaal 2 camera's gaan,...

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Hmmm.. wat wil je precies, kwa schakelen ?

Een aantal dingen zijn essentieel.

Als je meer camera wilt gaan doen, zul je OF van te voren moeten afspreken welke camera wat doet, of je zult een intercom verbinding moeten realiseren waarmee de regisseur contact houdt met de cameramensen.

Als je overgangen ala crosjes, wipes etc wilt gaan maken tussen je bronnen (computer, camera etc.) zul je toch echt een ref. moeten hebben waar je al je bronnen aan kun slaven, dit is ws. alleen niet te realiseren als je met "consumenten" spul aan de gang gaat. Anders moet je een mengtafel regelen met goede getimde TBC's voor iedere input. En dan nog is het maar de vraag of het gaat werken.
Monitoring is essentieel voor een regisseur en schakeltechnicus, anders weet je niet wat je kunt schakelen, en wanneer je moet schakelen.

Verder is je setup in orde (in de basis dus).

Maar je moet even EXACT bedenken WAT je precies wilt.. en dan kan je gaan kijken hoe je het aan zult gaan pakken.

Vergeet niet dat je en vertraging krijgt tussen het beeld van je beamer en je sources.. Dus houd daar ook rekening mee ivm het geluid.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 10 april 2002 10:33 schreef video-editing.nl het volgende:
Veel 2KWers en profieltjes,... dat doet et em voor TV.
Verder zou ik ook voor minimaal 2 camera's gaan,...
Op woensdag 10 april 2002 11:23 schreef tbusquet het volgende:
Als je meer camera wilt gaan doen, zul je OF van te voren moeten afspreken welke camera wat doet, of je zult een intercom verbinding moeten realiseren waarmee de regisseur contact houdt met de cameramensen.

Als je overgangen ala crosjes, wipes etc wilt gaan maken tussen je bronnen (computer, camera etc.) zul je toch echt een ref. moeten hebben waar je al je bronnen aan kun slaven, dit is ws. alleen niet te realiseren als je met "consumenten" spul aan de gang gaat. Anders moet je een mengtafel regelen met goede getimde TBC's voor iedere input. En dan nog is het maar de vraag of het gaat werken.
Monitoring is essentieel voor een regisseur en schakeltechnicus, anders weet je niet wat je kunt schakelen, en wanneer je moet schakelen.

Verder is je setup in orde (in de basis dus).

Maar je moet even EXACT bedenken WAT je precies wilt.. en dan kan je gaan kijken hoe je het aan zult gaan pakken.

Vergeet niet dat je en vertraging krijgt tussen het beeld van je beamer en je sources.. Dus houd daar ook rekening mee ivm het geluid.
Bedankt voor de reacties... :)
Het begint me nu even te duizelen... ;(
2KW's... profieltjes... ref... TBC's...
Zou iemand me misschien willen uitleggen wat de functie, en/of
meerwaarde is van deze fenomenen?

Ik kan overigens opmerken dat er eventueel wel een of andere video 8
camera een overgangshot kan maken, bijvoorbeeld van achteruit de zaal,
maar die opvullende rol had ik eigenlijk toebedacht aan de pc's.

Overgangseffecten zijn natuurlijk wel leuk, maar niet echt noodzakelijk.

Wat precies de bedoeling is:

• Tijdens het (live) programma een camera man op het podium die andere
shots maakt dan de frontale aanschouwing (die het publiek de hele tijd
dus ziet) zodat het geheel minder statisch wordt.
• De camera neemt de hele tijd op, zodat van de beelden later nog
een montage kan worden gemaakt (ik heb de zieke neiging om al mijn
uitspattingen te vereeuwigen, hetzij muziek, hetzij dit soort dingen,
hetzij iets anders...)
• De camera moet naar buiten kunnen (i.v.m. programmaonderdeel buiten)
• De regie (ik heb supervisie over het geheel, zal ook bij de regie
zitten) moet inderdaad de input op het projectiescherm verzorgen,
door livebeelden af te wisselen met een zaalshot, danwel ander
beeldmateriaal.
• Het auditieve gedeelte laat ik even buiten beschouwing, als het
enigzins kan wil ik wel graag het camerageluid in de zaal laten horen,
bijvoorbeeld tijdens het buitenonderdeel. :P

En de vertraging in het beeld... lijkt me op zich nog niet zo'n
probleem, lipsync lijkt me sowieso al onmogelijk, en als het een
beetje binnen de perken blijft vind ik het prima... 8-)

Verwijderd

Topicstarter
Is er iemand die hieromtrent nog wat te melden heeft :?

Verwijderd

Topicstarter
Ben er nog niet helemaal uit... ;(

Iemand...?

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Op maandag 15 april 2002 20:19 schreef deMatthijs het volgende:
Ben er nog niet helemaal uit... ;(

Iemand...?
Waar heb je nog problemen mee dan ?

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-03 12:22
zoizo meer dan 3 camera's gebruiken wanneeer je naar buiten gaat zorg dat er een cameraman kan meelopen met een assistent die de cameraman en de signaal kabel begleidt zorg dat je vanaf je regie plek meerdere monitoren hebt staan voor elke camera 1 en wanneer je buiten een groot gebied moet bestrijken rond 25m2 dan moet je daar ook meerdere camera's hebben,
eventueel kun je een camera op statief neerzetten en die vanachter in de zaal staat en dan inzoomen op de sprekersdesk.

geluid: wanneer er bij je sprekersdesk een vast iemand staat die verder niet rondloopt kun je een gewone microfoon met kabel nemen, wanneer je een presentator hebt die (uiteraard) rondloopt zorg dat die persoon draadloos is dus een bodypack zender met clip on-mic zorg ook dat diegene een extra handmicrofoon opzak heeft voor opmerkingen of vragen uit de zaal dan kan diegene daarheen lopen en z'n mic pakken en eventueel 2 microfoons (gedraad) op een centrale plek neerzetten in de zaal (bijv links en rechts) zodat men daar eventueel naartoe kan lopen wat ook van belang is dat de boxen in de zaal opstatief moeten worden geplaatst dit scheelt boxen in alle 4 de hoeken een box en buiten ook een aantal

communicatie: de gehele crew uitrusten met portofoons liefst met headsets de cameramensen zoizo met headset en dan het liefst zonder ptt-functie (push to talk op een knopje drukken om te kunnen praten) maar camera mensen moet hun handen aan de camera houden dus handsfree

licht: kun je laten bedienen door een lichtcomputer

en het is niet een overbodige luxe om ruim van te voren alles op te zetten en alles rustig doorlopen dus 2 dagen de kantine afsluiten (mocht het daar afspelen) en dan alles rustig opzetten neem de tijd wanneer het dan fout gaat heb je tenminste de tijd om het probleem op te lossen
stel ook een assistent aan en een tweede assistent regie
jij kunt hun dan instructief doorgeven die zei moeten uitvoeren en zij kunnen de boel overzien en raporteren aan jouw voor meerdere vragen zet ze hier maar neer of mail naar Corsmit@hotmail.com

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• shure-fan
oja voor de mensen die buiten voor de camera komen die mensen moeten ook draadloze mic's hebben anders krijg je teveel kabels zoveel mogelijk audio draadlooos

• bananenbuurman
  • Laatst online: 03-05-2024
die gast wil gewoon een klein filmpie maken, jullie praten em de NOB61 aan...

Videonics MX1 huren (heeft geen REF nodig)
heeft 4 inputs dus 3 cheapass consumentencams en 1 pc (1 pc lijkt me overigens voldoende) MX1 heeft hele mooie functie om al je inputs op één monitor te kunnen bekijken. dus je hebt maar twee monitoren nodig; actual en preview. je kunt ook je audio over deze MX1 laten lopen maar daar zou ik persoonlijk een aparte audiomixer voor nemen die het geluid van een microfoon dichtst bij de spreker opneemt. verder neem ik aan dat je het op wilt nemen ook nog dus gewoon een paar VHS'en dr achter hangen en doorlussen. (jaja, heb je VDA en TBC voor nodig maar deze gast wil gewoon een filmpie maken!) een intercom is idd handig maar is lastig om zelf te maken. (voor de kenners: SEG2000 van sony gebruiken: heeft roodsignalering en intercom en interne BB generator als je dan toch zonodig een UVW ofzoiets drachter moet hangen)
en idd als je bewegende cams hebt is een assistent wel handig.

lastige klusje zal het worden...

nah basta!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:26

Jag

Ik zou taken verdelen: bijvoorbeeld één iemand het geluid laten doen. Die laat je een mix maken voor de opnamen plus een mix voor weergave.
Wat betreft het geluid, ik weet niet precies wat je van plan bent. Maar zender microfoons moet je wel mee kunnen omgaan. Er kunnen veel dingen mee mis gaan (vocht in de zender, slechte ontvangst, accu leeg, slecht geplakte zender, gestommel door bewegende kleding, enz) en bovendien zijn ze erg duur om te huren, zeker als ze net zo goed moeten klinken als een normale mic. Het geeft natuurlijk wel lekker veel bewegingsvrijheid.
Met licht is het zo dat je voor tv opnames nooit genoeg kan hebben. Doe niet alleen maar front, maar reserveer ook genoeg voor tegenlicht. Anders wordt het erg plat (=lelijk!).

Ik snap trouwens niet hoe je het voor elkaar wilt krijgen met 700,- euro, dat is echt niks.

• iGadget
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-07-2025

iGadget

Wowsers!

-grinnik- 700 Euro... zou ik maar niet te hoge eisen stellen aan je uiteindelijke product :)

ff inhoudelijk:
TBC's / ref heb je nodig om al je verschillende bronnen aan elkaar te syncen. Doe je dit niet dan kun je niet fatsoenlijk schakelen tussen de verschillende bronnen zonder _ontzettende_ dippen in het beeld te krijgen.

Mahgoed, wel een gaaf project zeg, toen ik op de middelbare school zat kon ik alleen maar van zoiets dromen :)

Zoals lada ook al zei: bouw de hele set ruim van tevoren op en test het allemaal uit... repeteer alles wat je wilt doen, meerdere keren desnoods. Je loopt ongetwijfeld tegen dingen aan die niet lekker lopen en als je tijd genoeg hebt kun je deze zaken eventueel nog aanpassen / verbeteren.

Suc6 iig, ik ben erg benieuwd naar het resultaat!

"I'll just use my Go-Go-Gadget handbook!"

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor alle reacties... :P

De huidige stand van zaken:

De bezetting:
• 1 regisseur
• 1 persoon voor de lichtmix
• 1 persoon voor de geluidsmix
• 1 persoon voor de videomix

Het tijdsplan:
Het programma duurt van 10:00 tot 12:30, de middag ervoor
zullen alle spullen worden opgebouwd, en de avond en eventueel nacht
zullen worden gebruikt voor proefdraaien.

De werkwijze:
Enkele mensen hebben opmerkingen gemaakt over het geringe budget, voor
de duidelijkheid, dit is alleen voor de lichtfaciliteiten. Alle geluidsapparatuur is
op wat microfoons na gratis geleverd door mijn school. De videoconfiguratie
zal ik deels ritselen, deels huren. Neemt niet weg dat we lekker amateuristisch
bezig blijven ;)

Ik ga uit van een opstelling met twee camera's, waarvan er één op een vast
punt achterin de zaal staat, voor een overzichtsshot. Op het podium is de enige
cameraman actief, die voor de interessante beelden zal zorgen.

De regie zal vanuit achterin de zaal alle licht-, geluid- en videoprocessen sturen.

Ik heb niet zo'n vertrouwen in de samenwerking tussen videomengpaneel en
audiomengpaneel, dus ik ga alle processen uit elkaar halen.
Alle licht-, audio- en videoprocessen zullen onafhankelijk zijn, hetgeen de
synchronisatie tussen de diverse onderdelen zal vergemakkelijken, ook
zal het de kwaliteit van het aangebodene verbeteren.

De spulletjes:
• Lichtbatterij: theaterspots, pars, moving heads, scans, rookmachine e.d.
• Geluid: volledig p.a. systeem, met draadloos microfoonsysteem,
zeer waarschijnlijk een headset microfoon
• Video: 1 professionele camera, 1 handycam, te huren videomengpaneel,
videorecorder, monitoren
• Overig: 1 video-PC, 1 geluid-PC

Verder:
Op dinsdag 16 april 2002 00:02 kwam shure-fan met een hoop nuttige tips, waaronder:

communicatie: de gehele crew uitrusten met portofoons liefst met headsets de cameramensen zoizo met headset en dan het liefst zonder ptt-functie (push to talk op een knopje drukken om te kunnen praten) maar camera mensen moet hun handen aan de camera houden dus handsfree
Heb ik overwogen, maar omdat er geen onverwachte items in het programma
zitten, en vooraf redelijk duidelijk is hoe en waar de beste beelden kunnen en
moeten worden geschoten, lijkt me dit teveel overbodige luxe om er geld
aan te besteden...
Op dinsdag 16 april 2002 01:57 schreef bananenbuurman een interessant verhaal:

Videonics MX1 huren (heeft geen REF nodig)
heeft 4 inputs dus 3 cheapass consumentencams en 1 pc (1 pc lijkt me overigens voldoende) MX1 heeft hele mooie functie om al je inputs op één monitor te kunnen bekijken. dus je hebt maar twee monitoren nodig; actual en preview.
Klinkt interessant en voldoende voor mijn klus :)
Ik kan alleen geen bedrijf vinden die dit apparaat verhuurt... suggestie?
Het liefst in het oosten van het land 8-)
Op dinsdag 16 april 2002 05:15 schreef iGadget het volgende:

TBC's / ref heb je nodig om al je verschillende bronnen aan elkaar te syncen. Doe je dit niet dan kun je niet fatsoenlijk schakelen tussen de verschillende bronnen zonder _ontzettende_ dippen in het beeld te krijgen.
Kan ik hieruit opmaken dat zonder TBCs en REF stukken zwart beeld
te zien zijn bij het schakelen tussen beeldbronnen? Nogmaals, ik ben
niet direct uit op mooie overgangseffecten (kost geld :P), maar ik heb
de overgangen het liefst wel naadloos in elkaar zitten.

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04-2025
Op dinsdag 16 april 2002 21:12 schreef deMatthijs het volgende:

Het is misschien handig om even bij het begin te beginnen wat dit betreft. Alle videobronnen (in nederland) leveren een PAL signaal, met 50 halve beeldjes (fields) interlaced per seconde. Als je wisselt tussen twee videobronnen, dan lopen die meestal niet in de pas met elkaar, en de TV/beamer kan dan pas weer beginnen met displayen als ie doorheeft waar het begin van het beeldje zit in het signaal. Afhankelijk van hoe goed de TV of beamer daarmee om kan gaan duurt dat van zegmaar 1/25e van een seconde tot soms een halve-driekwart seconde (of het kan heel erg zijn en 2-3 seconden duren). Vergelijk een vga monitor als je van resolutie wisselt, het kost even tijd voordat ie doorheeft wat ie moet laten zien.

Een Ref slaat in dit geval volgens mij op een apparaat wat simpelweg een referentie-frequentie levert, die aan alle videobronnen wordt gevoerd, en al die videobronnen zorgen er dan voor dat ze allemaal met die ref in de pas gelijk lopen, zodat als er geswitcht wordt dat in een keer kan zonder dat er opnieuw gesynced hoeft te worden door de ontvangende TVs.

Een TBC (Time Base Corrector) bestaat in z'n meest geavanceerde vorm simpelweg uit een computer met een video-in poort en een video-uit poort: signaal wordt gedigitaliseerd en met een brand-spanking-nieuwe klok weer geoutput (en als je in je videomengtafel voor ieder signaaltje zo'n ding hebt, kun je die dus met elkaar gelijk laten lopen). Je kunt het ook analoog doen, en das veel goedkoper, maar het is ook moeilijker uit te leggen :)

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

• Baklap
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05-2023

Baklap

Grrr pak icoon ... pak !!!!

offtopic:
Jasper mooi uitgelegd hoor :)

|Avid-Encoding-Editing-Authoring|

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Indien mogelijk camera's met draadloze zender, is écht ideaal!

• shure-fan
nee juist niet draadloze camera's omdat je anders signaal verlies hebt van je beelden en wie zou dan de antennes moeten dragen (had ik anders ook wel als tip gegeven)

in de studio's in hilversum en aalsmeer gebruiken ze ook gewoon gedraade camera's maar dan met een paar hondert meter meer aderige kabel want daar moeten meer dan alleen het video signaal doorheen

• shure-fan
Op dinsdag 16 april 2002 21:12 schreef deMatthijs het volgende:
Dank voor alle reacties... :P

De huidige stand van zaken:

De bezetting:
• 1 regisseur
• 1 persoon voor de lichtmix
• 1 persoon voor de geluidsmix
• 1 persoon voor de videomix

Het tijdsplan:
Het programma duurt van 10:00 tot 12:30, de middag ervoor
zullen alle spullen worden opgebouwd, en de avond en eventueel nacht
zullen worden gebruikt voor proefdraaien.

De werkwijze:
Enkele mensen hebben opmerkingen gemaakt over het geringe budget, voor
de duidelijkheid, dit is alleen voor de lichtfaciliteiten. Alle geluidsapparatuur is
op wat microfoons na gratis geleverd door mijn school. De videoconfiguratie
zal ik deels ritselen, deels huren. Neemt niet weg dat we lekker amateuristisch
bezig blijven ;)

Ik ga uit van een opstelling met twee camera's, waarvan er één op een vast
punt achterin de zaal staat, voor een overzichtsshot. Op het podium is de enige
cameraman actief, die voor de interessante beelden zal zorgen.

De regie zal vanuit achterin de zaal alle licht-, geluid- en videoprocessen sturen.

Ik heb niet zo'n vertrouwen in de samenwerking tussen videomengpaneel en
audiomengpaneel, dus ik ga alle processen uit elkaar halen.
Alle licht-, audio- en videoprocessen zullen onafhankelijk zijn, hetgeen de
synchronisatie tussen de diverse onderdelen zal vergemakkelijken, ook
zal het de kwaliteit van het aangebodene verbeteren.

De spulletjes:
• Lichtbatterij: theaterspots, pars, moving heads, scans, rookmachine e.d.
• Geluid: volledig p.a. systeem, met draadloos microfoonsysteem,
zeer waarschijnlijk een headset microfoon
• Video: 1 professionele camera, 1 handycam, te huren videomengpaneel,
videorecorder, monitoren
• Overig: 1 video-PC, 1 geluid-PC

Verder:
[..]
maar met portofoons kun je de camera mensen wel aanwijzigingen geven zoals " wil je wat meer inzoomen zodat het shot wat meer gefocust is"
Heb ik overwogen, maar omdat er geen onverwachte items in het programma
zitten, en vooraf redelijk duidelijk is hoe en waar de beste beelden kunnen en
moeten worden geschoten, lijkt me dit teveel overbodige luxe om er geld
aan te besteden...
[..]

Klinkt interessant en voldoende voor mijn klus :)
Ik kan alleen geen bedrijf vinden die dit apparaat verhuurt... suggestie?
Het liefst in het oosten van het land 8-)
[..]

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 16 april 2002 22:34 schreef Jasper Janssen een heel verhelderend verhaal:

Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Heel duidelijk, dank je wel... :)
Ik heb uit andere bronnen begrepen dat de beamer waarschijnlijk
de bottle-neck zal zijn, aangezien de kwaliteit van dit apparaat uit
zal maken of er wel of geen REF danwel TBC nodig zal zijn.
Het blijft dus uitproberen...
Op woensdag 17 april 2002 00:07 schreef shure-fan de volgende dingen:

In de studio's in hilversum en aalsmeer gebruiken ze ook gewoon gedraade camera's maar dan met een paar hondert meter meer aderige kabel want daar moeten meer dan alleen het video signaal doorheen

Met portofoons kun je de camera mensen wel aanwijzigingen geven zoals " wil je wat meer inzoomen zodat het shot wat meer gefocust is"
Aan kabels geen gebrek, dat scheelt alweer :P
En die portofoons, als ik het voor elkaar kan krijgen zal ik dat zeker
doen, het heeft gewoon duidelijk meerwaarde. :D

• bananenbuurman
  • Laatst online: 03-05-2024
Op woensdag 17 april 2002 00:07 schreef shure-fan het volgende:
nee juist niet draadloze camera's omdat je anders signaal verlies hebt van je beelden en wie zou dan de antennes moeten dragen (had ik anders ook wel als tip gegeven)

in de studio's in hilversum en aalsmeer gebruiken ze ook gewoon gedraade camera's maar dan met een paar hondert meter meer aderige kabel want daar moeten meer dan alleen het video signaal doorheen
gewoon triax aap, is éénaderig :Z
Pagina: 1