• sigma01
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-04 11:55
Kema: KPN en Vodafone beste netten

Volgens keuringsinstantie Kema heeft KPN nog steeds het beste mobiele net in Nederland, Vodafone volgt, Ben is derde.

Het gaat om een door Ben betaald, maar onafhankelijk onderzoek van de Kema. In het onderzoek is gekeken naar de geluidskwaliteit van mobiele spraakverbindingen, het percentage niet tot stand gekomen verbindingen ('failed call') en het percentage afgebroken verbindingen ('dropped call').
Kema concludeert dat:

KPN Mobile het laagste percentage niet tot stand gekomen verbindingen heeft.
Vodafone het laagste percentage afgebroken verbindingen heeft.
Ben samen met KPN Mobile de beste geluidskwaliteit heeft, significant beter dan Dutchtone, Telfort en Vodafone.
Voor de test heeft Kema in februari en maart 2002 dit jaar heel Nederland doorkruist met 5 gsm-toestellen aan het oor. Metingen zijn uitgevoerd in provinciehoofdsteden, in steden met meer dan 100.000 inwoners en op snel- en rijkswegen.

De Nederlandse wegen waarop Kema haar metingen deed.

Op de onderdelen Žfailed callŽen Ždropped callŽ derde plaatsen. Ben ziet daarin naar eigen zeggen het resultaat van een maandenlange verbetering van haar eigen netwerk.

Ben plaatste in het laatste half jaar 600 mobiele antennes bij.

De rangorde van de providers op de drie testonderdelen:
code:
1
2
3
4
5
6
Provider     Geluidskwaliteit  Dropped Failed 
Ben     2            3   3
Dutchtone   5            4   5
KPN     1            4   1
Telfort   3          2   4
Vodafone     4           1   2
(c) planet multimedia

Ik ben het er mee eens dat ben op dit moment een van de betere netwerken is. Het resultaat van vodafone valt mee tegen.

P3 667 Mhz, 384MB ram, 20GB maxtor+60GB IBM (60GXP), Matrox G400 dh, asus mobo, Philips 109b10 + Philips 17B

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-05 09:14
Als je alleen dat laatste even tussen code tags zet, en de rest quote, leest het al een stuk beter :)

• sigma01
Is gebeurd. Had al gezien dat het er een beetje vernageld uitzag >:).

P3 667 Mhz, 384MB ram, 20GB maxtor+60GB IBM (60GXP), Matrox G400 dh, asus mobo, Philips 109b10 + Philips 17B

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:35
Dit is een test in stedelijk gebied! De uitslagen zouden waarschijnlijk anders zijn als het een test in heel Nederland is. Ik vind Ben nog steeds heel erg slecht, in een stad met +/- 30000 inwoners waar ik woon kan je in de winkelstraat in het centrum niet eens binnen bellen omdat de ander dan bijna onverstaanbaar is. Thuis is de ontvangst alleen buiten nog te doen en Nokia's zonder antenne doen het binnen niet eens.

• sigma01
Mijn ervaring met Ben is dat ze bijna overal goed bereik hebben (ook in het buitengebied!). Dit kan komen omdat mijn telefoon erg gevoelig voor GSM signalen is. Maar in bossen (die minimaal 5 km van dorpen afliggen) heb ik minimaal een bereik van twee (vd vier!).

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:49
ik heb altijd ben gehad en heb nooit echt geklaagd
alleen binne ist af en toe moelijk bellen

kheb nu dutchtone
en ut is nie echt beter of slechter

Tijd van werken, tijd van rusten

Verwijderd

Ik had in het begin Libertel dat was goed, toen ging ik naar Ben... (ze waren nog kort op de markt) onwijs slecht bereik, drop calls etc... alleen maar problemen... tone 2 jaar Dutchtone...

Van DT krijg ik echt de PIEP PIEP PIEP.... slecht bereik, factureringen gingen meestal fout (bij meer mensen die ik kende). Als je problemen had wat dus altijd weer het geval was duurde het een half uur voordat je ONBESCHOFT te woord werd gestaan... :r en uiteindelijk problemen niet verholpen werden... de SERVICE Van DT bestaat gewoon echt niet... ik heb nog veel meer probs gehad en nog wat mensen hier maar das te lang verhaal...

Nu TElfort 1.5 jaar en ik vind het wel voldoende, niet onwijs goed ofzo maar ben in ieder geval van dat Dutchtone gezeik af... en dat bevalt me erg goed...

Voordeel van TF is dat ze met hun telefoons het goedkoopst zijn... en ook de meest leuke aanbiedingen hebben...

Verwijderd

Op dinsdag 09 april 2002 16:35 schreef Pc123 het volgende:
Dit is een test in stedelijk gebied! De uitslagen zouden waarschijnlijk anders zijn als het een test in heel Nederland is. Ik vind Ben nog steeds heel erg slecht, in een stad met +/- 30000 inwoners waar ik woon kan je in de winkelstraat in het centrum niet eens binnen bellen omdat de ander dan bijna onverstaanbaar is. Thuis is de ontvangst alleen buiten nog te doen en Nokia's zonder antenne doen het binnen niet eens.
Afbeeldingslocatie: http://web.planet.nl/multimedia/2002/wegen.gif
Langs bovenstaande wegen hebben de test plaatsgevonden voor de volledigheid. Hoort bij bovenstaand stukje.....

• tijsco
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
echt weer een test van niks,
in grote steden/langs grote wegen heeft elk netwerk wel goed bereik.
probeer het maar eens op het platteland ofzo, dan komt ben er echt wel een stuk slechter vanaf.

Verwijderd

Tja uiteraard kan er maar een de beste zijn KPN ;)
Pagina: 1