Toon posts:

[WC] verdeling van waterstroom & weerstand

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga straks in mijn systeem behalve de CPU ook de videokaart, chipset en RAM koelen. Nu ben ik daarvoor het volgende van plan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
                    +++++++
    +++++++     /--------+ GPU +-----\
====+ CPU +======== /      +++++++  \=========
====+     +======== \      +++++++  /=========
  ^ +++++++     \--------+ RAM +-----/     ^
  ^              ^   +++++++         ^
  ^         ^    ^             ^
10mm ID    splitter  6mm ID        10mm ID

De 10mm (binnendiameter) slang word dus opgesplitst in 6mm slang. Dit omdat 6mm slang nu eenmaal een stuk hanteerbaarder is dan 10mm slang, wat vooral belangrijk is bij de videokaart en het RAM.
Nu is de vraag: naar hoeveel 6mm slangetjes moet ik gaan? Als ik er te weinig neem dan rem ik de flow te hard. Neem ik er teveel, dan zullen enkele segmenten nauwelijks enige flow krijgen.

Ik kan het verdelen via de simpele regel A6mm, totaal = A10mm, waarbij A het oppervlak is van de binnendiameter van de slang. Als je dit uitrekent, dan kom je op 2.77 6mm slang uit, dus 3 stuks. (A10mm=52.PI=78.5mm2. A6mm=32.PI=28.3mm2. A10mm/A6mm = 2.77)

Maar, helemaal correct is het niet, want die 6mm slangen voegen ook weer extra weerstand toe, simpelweg omdat ze meer wandoppervlak hebben.

Dus, naar hoeveel parallelle 6mm segmenten kan ik de 10mm slang splitsen?

edit:

'Alles 10mm' is geen optie, 'Alles 6mm' ook niet. Kraantjes ertussen zetten was ik ook al niet van plan, net zo min als een regelsysteem met microcontroller gebruiken plus een stel flowmeters en elektromechanische kleppen om de flow per segment precies goed te krijgen.

Verwijderd

misschien omdat ik n00b ben ofzo,
maar waarom splitten ??

lijkt mij handiger om het gewoon achter elkaar te leggen.. niet ??

of wordt het water dan te warm ??

Verwijderd

Topicstarter
omdat ik dan naar elk dingetje 10mm of dikkere slangen moet leggen. Dat kan prima bij de CPU, de chipset lukt ook nog wel, maar de videokaart en het RAM geheugen worden lastiger.

Verwijderd

hmmm leuke natuurkunde vraag!

wat je moet doen denk ik ( tis alweer een tijd geleden)

is als je de flow gelijk wil houden; de weerstand gelijk houden. Dat betekent dus dat de omtrek van de cirkels gelijk is aan de omtrek van de hoofdcirkel dus als je een dwarsdoorsnee neemt van een de slang van 10 moet de omtrek daarvan gelijk zijn aan de totale omtrek van de andere slangen. heb je dit bereikt dan heb je de minste weerstand waardoor de flow niet wordt afgeremd.

(alleen vraag ik me dan af of je wel een even grote oppervlak hebt bij de grote cirkel als bij de kleine cirkels. Want is dat niet t geval dan heb je alsnog een toename in weerstand)

Ik kan dit wel ff voor je berekenen als je me kan zeggen welke waar bij hoort: 2*pie*r en pie*r^2.
welke hoort bij omtrek cirkel en welke bij oppervlakte?

(tja zoals ik al zei, tis een tijdje geleden he maar opzich makkelijk te berekenen)

• sMoOhT
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
alles 6mm en dan achter elkaar.

• jedel
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-02 20:54

jedel

Kevlar

het is uit te rekenen
maar, je moet dan de weerstand van je leiding syteem weten
weerstand leiding = weerstand rechte stukken buis + weerstand bochten + weerstand kopelstukken/afsluiters.

als dit in beide afsplistinge gelijk is is de flow gelijk....

er van uit gaande dat je een centrifugaal pomp hebt is de druk in de leiding omgekeer evenredig aan de flow (bij een verdringer pomp is de flow nagenoeg constant)

het in iedergeval niet makelijk uit te rekenen
* jedel pak zijn dictaat pomp en pijpleiding sytemen er ff bij

nu ook XP² workstation --> xp2200² = 3600MHz computing power bp6 (stof-vanger)

Verwijderd

Er is een intergraal van de stroming in een slang te berekenen. Zo kun je dus rekening houden met de verandering van de weerstand van de smallere slang.
Als je deze gebruikt kun je dus stroming A = stroming B toepassen.
Maar waarschijnlijk is de toegevoegde weerstand wanneer je twee dunne slangen neemt minimaal. Dit lijkt mij dus de beste oplossing.

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:26

Epsilon

uhm..
even voor doervoer breedte kijken

5^2*3,14=78,5 mm^2

3^2*3,14=28,26 mm^2

2*28,26= 56,52 mm^2

De doorvoerbreedte is dus aanzienlijk verminderd als je van 1x10mm naar 2x 6mm gaat.
Ik denk dat je beter voor 2x8mm kan gaan. Dan ben je 50,24mm^2 doorvoer breedte voor 1 slang. Dan heft de extra doorvoer de weerstand van de zijkant van de slangen ongeveer wel weer op.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 09 april 2002 15:47 schreef jedel het volgende:
het is uit te rekenen
maar, je moet dan de weerstand van je leiding syteem weten
weerstand leiding = weerstand rechte stukken buis + weerstand bochten + weerstand kopelstukken/afsluiters.
Zo nauwkeurig krijg ik het toch niet vor elkaar, dus als het verhaal klopt voor de slangen vind ik het best. Dat koppelstukken en onbalans in de segmenten voor een ongelijke flow zorgen, vooruit dan maar. Als het maar voldoende is per segment.
er van uit gaande dat je een centrifugaal pomp hebt is de druk in de leiding omgekeer evenredig aan de flow (bij een verdringer pomp is de flow nagenoeg constant)
Yup, centrifugaalpomp.
Op dinsdag 09 april 2002 15:48 schreef Sidewinder het volgende:
Maar waarschijnlijk is de toegevoegde weerstand wanneer je twee dunne slangen neemt minimaal. Dit lijkt mij dus de beste oplossing.
Ehm, 2x 6mm heeft een heel wat lager oppervlak dan 1x 10mm. 3x 6mm zou kwa oppervlak in de buurt komen, maar dan zit je nog met de weerstand van de wanden.

Epsilon: ik ga 6mm slang gebruiken. En zelfs die vind ik al behoorlijk aan de (te) dikke kant. Maar 4mm word echt dun.

Verwijderd

Op dinsdag 09 april 2002 16:04 schreef DaBit het volgende:

[..]

Ehm, 2x 6mm heeft een heel wat lager oppervlak dan 1x 10mm. 3x 6mm zou kwa oppervlak in de buurt komen, maar dan zit je nog met de weerstand van de wanden.
.

Ja stom dat bedoel ik, hoe koud is je vloeistof op dat punt, de weerstand van je wanden heeft namenlijk de maken met de viqositeit van de vloeistof ( deze is afhankenlijk van de temp.) Als de vloeistof op dat punt stroperig dik is zal de invloed van de want groter worden.

Ik weet dat je laatst bezig bent geweest met het beperken van die stroperigheid (visqositeit) als je de waarde hiervan weet (van je gekozen mengsel) zou het precies uit te rekenen moeten zijn.

• jedel

jedel

Kevlar

oke hier komt het

∆p_wr= æ * œ ñ v²= druk door wrijving

voor rechte buis stukken

æ=f * (L / D)

f =64/Re
voor laminaire stroming
dan geen invloed door ruwheid buis

turbulente stroming

f=0,3164/4e machts wortel RE

4,10^3<Re<10^5
1/wortel f = -0,8+ log

Re= ñ v D/ ç

y*rho=ç

y = 10^-6 [m^2/s] voor water

ik denk dat je uit kan gaan van laminaire stroming

Re>10^5 is turbulent

ik zou een aantal waardes ff op zoekn in je binas zoals ç en zo want daar ben ik niet heel zeker van.

apendages weken bijna net zo
alleen is de æ (de dimensiolze weerstands coeeficnt dangegeven)
en word de weerstand per appandage vermenigvuldigd met het aantal aanwezig

maar ja jij werkt met slangen toch net ff moeilijker
waarschijnlijkt......

je debiet....veranderd toch.......omdat ej altijd extra wrijving hebt door meer buis........

• jedel

jedel

Kevlar

Op dinsdag 09 april 2002 16:15 schreef Sidewinder het volgende:

[..]

.

Ja stom dat bedoel ik, hoe koud is je vloeistof op dat punt, de weerstand van je wanden heeft namenlijk de maken met de viqositeit van de vloeistof ( deze is afhankenlijk van de temp.) Als de vloeistof op dat punt stroperig dik is zal de invloed van de want groter worden.

Ik weet dat je laatst bezig bent geweest met het beperken van die stroperigheid (visqositeit) als je de waarde hiervan weet (van je gekozen mengsel) zou het precies uit te rekenen moeten zijn.
de vicositeit van water veranderd niet zo veel bij verschillende temperatuur (ik weet niet hoe het zit met water met antivries)

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-02 09:13
domme opmerking:

10mm naar 3x6? ->
koppelstuk van 10 (binnendiameter 9????) naar
3 koppelstukken 6mm binnen (doorlaat 5mm)....

9mm->64mm2
3x5mm->3x19,6=58,9mm2

Ik zou aan het begin splitten, 1 van 6 en 1 van 10. Heb ik momenteel ook. Ik had eerst een dual vtech 800l/u systeem maar heb dut vervangen door een eheim 1200l/u systeem...

De weerstand in zo'n verdeelstuk is dermate hoog, en hierdoor zakt je flow erg....

if broken it is, fix it you should

• jedel

jedel

Kevlar

toevoeging

omdat je (waarschijnlijk) een impeller pomp hebt
en dat volgens mij onder de centrifugaal pompen valt
is je flow direct gerelateerd aan de Pman = manometrische op voer druk = P opvoerhoogte + P leidingverliezen

je moet dan de pompkarakteristieken van je pomp weten
is oa grafiek met Pman op Y-as en Ve (flow) op de X-as
de lijnen er in zouden voor een centrifugaal pomp moetn liken op iets minder als een 1/4 cirkel met de centre in de oorsprong

voor een verdringer pomp staan bijna recht op maar helen een beetje achter over......

dus je flow is zowiezo minder......en dat heeft bijna niets te maken met of het diameter gelijk is......maar met de weerstand (wel afhankelijk van het diameter)

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 09 april 2002 16:15 schreef Sidewinder het volgende:
Ik weet de viscositeit in cP (centipoise). Niet zo uit m'n hoofd, maar thuis heb ik dat ergens.
Op dinsdag 09 april 2002 16:19 schreef jedel het volgende:
oke hier komt het

<knip>
Ik mis nog wel meer grootheden, zoals œ ñ, etc. Opzich niet zo'n ramp, want het gaat mij om de relatieve weerstand t.o.v. dezelfde lengte 10mm slang.

Helaas heb ik geen laminaire flow in m'n slang. Maar ik denk dat ik er wel uitkom.
Op dinsdag 09 april 2002 16:20 schreef jedel het volgende:
de vicositeit van water veranderd niet zo veel bij verschillende temperatuur (ik weet niet hoe het zit met water met antivries)
Water met antivries verandert in appelstroop bij lage temps. Ik gebruik nu een water/methanol mengsel, en dat werkt al een stuk beter. Ik heb niet het idee dat de viscositeit veel verandert. De absolute viscositeit is net iets lager dan die van zuiver water.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 09 april 2002 16:25 schreef elgringo het volgende:
domme opmerking:

10mm naar 3x6? ->
koppelstuk van 10 (binnendiameter 9????) naar
3 koppelstukken 6mm binnen (doorlaat 5mm)....
Nee, dat zijn al binnendiameters. Alleen de 1/4" pijp heeft een nog iets kleinere binnendiameter.
Ik zou aan het begin splitten, 1 van 6 en 1 van 10. Heb ik momenteel ook. Ik had eerst een dual vtech 800l/u systeem maar heb dut vervangen door een eheim 1200l/u systeem...

De weerstand in zo'n verdeelstuk is dermate hoog, en hierdoor zakt je flow erg....
Ik heb meerdere 6mm kringlopen nodig (ruwweg chipset, ram en videokaart), en dan lijkt het me efficienter om het zo te doen.

• jedel

jedel

Kevlar

Op dinsdag 09 april 2002 16:44 schreef DaBit het volgende:

[..]

Ik weet de viscositeit in cP (centipoise). Niet zo uit m'n hoofd, maar thuis heb ik dat ergens.
[..]

Ik mis nog wel meer grootheden, zoals œ ñ, etc. Opzich niet zo'n ramp, want het gaat mij om de relatieve weerstand t.o.v. dezelfde lengte 10mm slang.

Helaas heb ik geen laminaire flow in m'n slang. Maar ik denk dat ik er wel uitkom.
[..]
ik ken alleen centistokes.......

œ ñ waar staan deze voor ik ken ze niet?

maar zoale ik al zei.....
het maakt niet uit of de weerstand hoger/lager is tov de rest het is de som die telt niet de grootste
het enige wat gebeurd is dat je druk in de slang/ v van het medium veranderen
volgens Bernoulli
p1+rho*g*h1+1/2*rho*v1^2=p2+rho*g*h2+1/2*rho*v2^2+Pwr

Verwijderd

Je kan rekenen wat je wil je weet een hele boel vactoren gewoonweg niet zoals weerstand van de slangwanden de waterdruk en de stroomsnelheid deze zijn allemaal van belang bij deze berekeingen.
Ik denk dat je gewoon een ringleiding (denk aan je cv) moet legggen van 10 mm en aftappen met 6 mm.

Wordt je temp te hoog dan kan je altijd nog je resevoir vergroten of een groter pomp er op zetten.

Zelf heb ik wc op mijn cpu en videokaart met alles 10 mm en gewoon door gekoppelt gestrest ongeveer 35 graden

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 15:21

Twarp

just grin...

Heu, eeh leuk al die berekeningen, maar kan je gewoon niet voor trail en error gaan, dan weet je meteen dat het werkt (of niet). Meten is weten hebben ze mij verteld, en werkt vaak het snelst en het best.
Later kan je altijd nog Tweaken >:)

Maar ik zou in dit geval voor 4*6mm slangen gaan voor elk onderdeel 2 slangen.

Maareh DaBit, heb jij je project maar weer opgepakt? Want ik vond het echt zonde dat je er mee was opgehouden.

Meh ...

• mrknowitall
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-11-2022

mrknowitall

Hardware junkie

Volgens mij doe je veel te moeilijk. Ik zou alleen naar de doorstoming kijken, verlies hou je toch. Je hebt du 3 slangen van 6 mm nodig om in elk geval de juiste doorstroom te houden. Meeste warmte wordt door de GPU geproduceerd dus 2x, geheugen 1 slang.

Desnoods kijk je ff hoelang heel het treintje er over doet om een speciekuip te vullen ofzo. Kan je ook het verlies berekenen

Ik zou wel aandacht besteden aan de splitter. Zelf heb ik wel eens zitten denken aan een kopperblokje met een V-vormige ruimte erin. Input smal is dan 10 mm output breed 6mm. Slanglengte gelijk houden is van belang.

One of the animals has left its cage today.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 09 april 2002 17:09 schreef Twarp het volgende:
Heu, eeh leuk al die berekeningen, maar kan je gewoon niet voor trail en error gaan, dan weet je meteen dat het werkt (of niet). Meten is weten hebben ze mij verteld, en werkt vaak het snelst en het best.
Oh, jawel, maar iok vind het makkelijk als ik om te beginnen al ongeveer goed zit. Vooral met zoveel onzekere factoren als in dit project.
Maar ik zou in dit geval voor 4*6mm slangen gaan voor elk onderdeel 2 slangen.
Hmmm. Ik zat ook al te denken aan 3 of 4 slangen.
Maareh DaBit, heb jij je project maar weer opgepakt? Want ik vond het echt zonde dat je er mee was opgehouden.
Opgehouden was ik er niet mee (zoek maar es naar DaBit). Snel gaat 't ook niet, maargoed.

• Acidfire
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-08-2025

Acidfire

Burning Universe

Waarom je ram koelen? Dat heeft bijna geen zin... Ik denk dat je beter je northbridge kan koelen...

• jedel

jedel

Kevlar

Op dinsdag 09 april 2002 17:16 schreef mrknowitall het volgende:
Volgens mij doe je veel te moeilijk. Ik zou alleen naar de doorstoming kijken, verlies hou je toch. Je hebt du 3 slangen van 6 mm nodig om in elk geval de juiste doorstroom te houden. Meeste warmte wordt door de GPU geproduceerd dus 2x, geheugen 1 slang.

Desnoods kijk je ff hoelang heel het treintje er over doet om een speciekuip te vullen ofzo. Kan je ook het verlies berekenen

Ik zou wel aandacht besteden aan de splitter. Zelf heb ik wel eens zitten denken aan een kopperblokje met een V-vormige ruimte erin. Input smal is dan 10 mm output breed 6mm. Slanglengte gelijk houden is van belang.
doorstroom boeit niet!

idd berekenen is niet heel makkelijk/niet noddig.

wat je kan doen is idd bouwen en kijken wat je debiet is....
leiing verleizen zijn erg laag....apendage verleizen zijn erg hoog

bv

25mm pijp
met een debiet van 0.75L/sec
geeft een opvoerhoogte verlies van 4.05 m voor elke 30m pijp
(doe scheeps bouw dus aleen amar lomp grote pijp)
met een debiet van 1.5L/sec --> 15,5m (kwadratisch)
1 bocht (haaks) zorgt al voor 0.76 m verlies (ook 25 mm pijp)

dus het grooste verlies zal wel zitten in de waterblock's
en ik denk dat de verliezen in de buis niet heel significant zijn.........
je kopelstukkken, en splitters wel weer

maar je hoeft dus niet een gelijk oppervlak te houden......je zit toch met je delta H verschil en zo......(ram hoger dan CPU en chipset en GPU) dus de druk op de leidingen/de snelheid in de leidingen is nooit constant......

Verwijderd

en en dus

• jedel

jedel

Kevlar

misschien een rare maar wat voor proc heb je?
want als het een echt heet hoofd is
en je toch genoeg cooling powerhebt.
is het misschien een idee om in tegen stroom te coolen dus eerst de minderwarme dingen (mem, chipset) en dan de warmere (GPU, CPU)

• Petzl
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-12-2025
ik heb dus 10 aftakkingen op mijn weterpomp

1x 12mm voor CPU
1x 12mm voor voeding
1x 10mm voor vga
1x 8mm voor Chipset
4x 8mm voor HD's
2x reserve

ik hang alles gewoon paralel

flow regelen kan je door je slangen een beetje dicht te klemmen , dit wel ben ik niet van plan ...

Verwijderd

Waarom niet alles parallel?
Dus een splitter direct na de pomp, met een 10mm naar je cpu, en kleinere diameters naar de rest.

Afbeeldingslocatie: http://www.dwpg.com/contentdata/images/984495050.pjpeg
Deze is geloof ik van Bladerunner (die van die mooie gepolijste videokaartkoeler).

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-02 09:13
Op dinsdag 09 april 2002 16:47 schreef DaBit het volgende:

[..]

Nee, dat zijn al binnendiameters. Alleen de 1/4" pijp heeft een nog iets kleinere binnendiameter.
[..]
hoe kan dat nou, als een een slang heb met 10mm binnendiameter komt er een koppelstuk in wat kleiner is (9mm???) en dit zal bij de 6mm slang ook zo zijn...

if broken it is, fix it you should

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 29 april 2002 12:05 schreef elgringo het volgende:

[..]

hoe kan dat nou, als een een slang heb met 10mm binnendiameter komt er een koppelstuk in wat kleiner is (9mm???) en dit zal bij de 6mm slang ook zo zijn...
Ik gebruik 1/2" slang met als kleinste koppelingen 12mm pijp, die een ID hebben van 10mm. De dunnere slangen die ik gebruik zijn 8x6mm (ODxID). Blijft over de 1/4" pijpjes die ik gebruik; die hebben een buitendiameter van 6.2mm en een binnendiameter van ca. 5.5 mm. En da's afgerond wel 6mm :)

Verwijderd

Nog even over die Bladerunner-kast:
Hij gebruikt 16 messing slangaansluitingen met schroefdraad in de kast.
Ik heb ze niet goedkoper dan 8 gulden gezien, dus heeft ie alleen al 130 gulden aan slangnippels besteed -en dan vergeet ik de pomp/radiator/reservoiraansluitingen nog.
Dat is dan een verdomd dure oplossing. En hij gebruikt ook nog aluminium.

Ik vind Dabits huisvlijt-splitter dus veel mooier! ;)

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:54

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Op maandag 29 april 2002 14:11 schreef augustus het volgende:
Nog even over die Bladerunner-kast:
Hij gebruikt 16 messing slangaansluitingen met schroefdraad in de kast.
Ik heb ze niet goedkoper dan 8 gulden gezien, dus heeft ie alleen al 130 gulden aan slangnippels besteed -en dan vergeet ik de pomp/radiator/reservoiraansluitingen nog.
Dat is dan een verdomd dure oplossing. En hij gebruikt ook nog aluminium.

FF voor de mieren-fetisjisten:
Da's 3,63 p/st, 58,99 in totaal :P

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 29 april 2002 14:11 schreef augustus het volgende:
En heel wat goedkoper :)

Kosten zijn in totaal een euro ofzo.
Pagina: 1