scheikunde vraag (weddenschap)

Pagina: 1
Acties:
  • 251 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Sogree
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 02-01 14:13

Sogree

..::te huur::..

Topicstarter
Ik weet niet of ik hem hier moet stellen of in HK, maar hier zitten volgens mij de meest knappe koppen (mogen de mods bepalen), (ik weet niet of ik hem uberhaupt wel mag stellen) Ik kan een etentje winnen bij een oudklasgenoot indien ik deze vraag beantwoord; ik zelf weet NIETS van scheikunde (hij denkt dus dat het voor mij onmogelijk is om dit te beantwoorden, en daar heeft hij gelijk in, dus probeer ik het zo,

dit is de vraag:

In een reactor staan: 1 pH electrode, 1 sulfide specifieke electrode en 1 referentie electrode. Als alle electroden in de reactor staan varieert het signaal van de sulfide electrode 20mV. Indien de pH electrode uit de reactor wordt gehaald, varieert dat nog maar 2 mV. Hoe kan dit?

Ik had de voorgaande 3 vragen wel goed, en dit is de laatste vraag!

Is er iemand hier die dit niet als chinees klinkt?

Verwijderd

De vraag klopt niet:

Welke referentie elektrode wordt gebruikt SHE of calomel?
(al kan het ook zonder dit gegeven)

Het potentiaal verschil tussen de pH en sulfiet is 20mV of tussen sulfiet en ref. elek? en als je de pH-elek er uit haalt 2mV (tov welke heb je nou de 20mV gemeten?)

Als je wat duidelijker bent kan ik je mischien helpen want ik heb donderdag tentamen over elektrochemie.

• Sogree

Sogree

Topicstarter
euhhhhh weet niet, effe voorzichtig informeren

• Sogree

Sogree

Topicstarter
Dat van die she of calomel heb ik niet gevraagd, dat gelooft hij toch nooit dat ik dat kan weten. Maar de variatie is tussen de de sulfide electrode en referentie electrode.

Verwijderd

Dus eerst meet je 20mV tussen sulfide en ref. en zonder de pH elektrode meet je 2mV tussen sulfide en ref electrode.

Met de gegevens die je nu hebt kan het niet worden opgelost mijns inziens, laat me het antwoord maar eens weten.

Ik denk dat hij doelt op: hoe kan het dat je een potential verschil meet in een vloeistof met twee elektrodes, dat kan ik wel uitwerken maar zoals de vraag nu gesteld is kan ik geen kant op. Sorry

Verwijderd

Dat je een potentiaalverschil meet lijkt me vrij duidelijk, dat is het doel van de opstelling: De sulfide-concentratie meten (door de potentiaal van de sulfide-elektrode te vergelijken met die van de referentie-elektrode). Maar ik vraag me af wat voor pH-elektrode het hier is: een standaard combi-elektrode (die dus ingebouwd een referentie-elektrode heeft) of een simpele elektrode die aangesloten zit op dezelfde referentie-elektrode. Ik denk het laatste, aangezien in het eerste geval de elektrode een geheel onafhankelijk apparaat is, waarvan ik me nauwelijks voor kan stellen dat hij de meting van de sulfide-potentiaal beinvloedt. Of het moet een heel brakke elektrode zijn die met de sulfide in de oplossing reageert, maar aan die kant moet je het denk ik niet zoeken.

In het tweede geval kan ik me wel enigzins voorstellen dat de meting van de pH-elektrode tov de referentie-elektrode de meting van de sulfide-elektrode verstoort, aangezien via de referentie-elektrode de beide elektroden verbonden zijn. Maar dan gaan we richting de natuurkunde van elektrische stromen, waar ik niet meer dan VWO-kennis van heb.

Hoeveel tijd heb je voor deze weddenschap? Ik zou graag de mening van andere scheikundigen hier horen :)

• Molybdenum
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-01 08:42
de topicstarter heeft het over een variatie van de potentiaal. bedoel je dat het signaal niet stabiel is en met 20 mV fluctueert en als je de pH electrode verwijdert nog maar met 2 mV?

• Sogree

Sogree

Topicstarter
Okee, Molybdenum heeft gelijk, het gaat om de fluctuatie die eerst 20 is, en na het verwijderen van dat PH ding nog maar 2.

Ik heb hem vervolgens de opstelling laten beschrijven; en gevraagd of het allemaal onafhankelijke kastjes zijn, en dat was zo. Ook was de vloeistof geaard (kan dat???)

p.s. Als ik zo naar mijn oudklasgenoot luister lijkt het net of hij een probleem op zijn instelling* beschrijft waar hij niet uitkomt. Ik weet dus niet zeker of hij zelf het antwoord wel weet

*instelling is een uni die sinds kort wasmiddelen sponsert ;)

• Mr.Nobody
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
dat signaal loopt omdat je met 2 elektroden aan het meten bent in 1 oplossing.

Opensource delphi componenten (http://www.delphi-jedi.org)

• Molybdenum
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-01 08:42
Op dinsdag 09 april 2002 17:06 schreef Sogree het volgende:
Okee, Molybdenum heeft gelijk, het gaat om de fluctuatie die eerst 20 is, en na het verwijderen van dat PH ding nog maar 2.

Ik heb hem vervolgens de opstelling laten beschrijven; en gevraagd of het allemaal onafhankelijke kastjes zijn, en dat was zo. Ook was de vloeistof geaard (kan dat???)

p.s. Als ik zo naar mijn oudklasgenoot luister lijkt het net of hij een probleem op zijn instelling* beschrijft waar hij niet uitkomt. Ik weet dus niet zeker of hij zelf het antwoord wel weet

*instelling is een uni die sinds kort wasmiddelen sponsert ;)
Universiteit Wageningen!

Verwijderd

Is die oud-klasgenoot een student aan de universiteit wageningen? Hmmm, dan moet het een studiegenootje zijn. Vraag me af wie er hier zo sadistisch is >:)

• Sogree

Sogree

Topicstarter
Op dinsdag 09 april 2002 18:02 schreef Mr.Nobody het volgende:
dat signaal loopt omdat je met 2 elektroden aan het meten bent in 1 oplossing.
Is dit nu het goede antwoord? lijkt me zo simpel?
Universiteit Wageningen!
Klopt, het is volgens mij wel net andersom
Is die oud-klasgenoot een student aan de universiteit wageningen? Hmmm, dan moet het een studiegenootje zijn. Vraag me af wie er hier zo sadistisch is
Is de vraag zo sadistich??

Verwijderd

op zich niet, het lijkt me meer een vraag van imand die zelf ook geen idee heeft waarom zn onderzoekje mar niet wil lukken. Maar om dat nu te vragen aan iemand die geen scheikunde studeert, is wel wat dubieus...

Maarre, ben nu wel heel benieuwd wie van mijn studiegenootjes zo aan het prutsen is :P

• harmageddon
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:33
PH en MV hebben vrij weinig met elkaar te maken...
MV is verschil tussen de electrode en de oplossing.
PH is het aantal H+(H30+) in de oplossing
dus volgens mij klopt het niet.

Aap!

Verwijderd

PH en MV hebben vrij weinig met elkaar te maken...
MV is verschil tussen de electrode en de oplossing.
PH is het aantal H+(H30+) in de oplossing
dus volgens mij klopt het niet.
pH meet je met een pH-elektrode. Wat deze feitelijk doet is de potentiaal (in mV dus) veroorzaakt door de H+ in de oplossing vergelijken met de potentiaal veroorzaakt door een bepaalde standaardoplossing, en dit potentiaalverschil omrekenen naar een H+ concentratie via de wet van Nernst.

• Banzi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-01 09:47
Kan het niet zijn dat die ene electrode als katalysator werkt, en reageert met de vloeistof en de andere electroden? Lijkt mij dat dat de enige oplossing kan zijn.

Veel verder dan de VWO-scheikunde stof ben ik ook niet hoor.

Ik zag, ik nam en ik kwam...

Verwijderd

Een elektrode die reageert met de oplossing? Tja, het kan wel, maar dan heb je wel een heel vreemde elektrode te pakken :) Of eentje die kapot is waardoor de vloeistof vanbinnen naar buiten komt ofzo.

Maar als dat zo is, verdwijnt het effect niet zodra de elektrode uit de oplossing gehaald is, de vervuiling blijft immers in de oplossing aanwezig.

• Mr.Nobody
  • Niet online
Op woensdag 10 april 2002 11:09 schreef Sogree het volgende:

[..]

Is dit nu het goede antwoord? lijkt me zo simpel?
zoals al gezegt, beide werken met een spanning. beide lopen door de vloeistof, ze zijn dus niet meer uitelkaar te krijgen. eigenlijk wil je dat stoompje A naar B gaat en C naar D en dat lukt dus niet. :)

Verwijderd

Dude, dat kan niet eens. Combi elektroden: een referentie elektrode + indicatie elektrode. Hoe komt hij aan een derde??? Waar dient die voor?

Verwijderd

Op woensdag 10 april 2002 17:55 schreef Captain Proton het volgende:
Een elektrode die reageert met de oplossing? Tja, het kan wel, maar dan heb je wel een heel vreemde elektrode te pakken :) Of eentje die kapot is waardoor de vloeistof vanbinnen naar buiten komt ofzo.

Maar als dat zo is, verdwijnt het effect niet zodra de elektrode uit de oplossing gehaald is, de vervuiling blijft immers in de oplossing aanwezig.
Nee hoor, dat is een verzadigde calomelelektrode. Dat is calomel (Hg2Cl2) en kaliumchloride. De kaliumchloride oplossing lekt langzaam door de poreuze bodem. Daarom is deze niet bruikbaar voor halogeniden. En moet men dus af en KCl oplossing worden toegevoegd

• Mr.Nobody
  • Niet online
Op woensdag 10 april 2002 20:03 schreef Araneae het volgende:

[..]

Nee hoor, dat is een verzadigde calomelelektrode. Dat is calomel (Hg2Cl2) en kaliumchloride. De kaliumchloride oplossing lekt langzaam door de poreuze bodem. Daarom is deze niet bruikbaar voor halogeniden. En moet men dus af en KCl oplossing worden toegevoegd
het is een sulfide specifieke electrode, cl stoort er dus niet op. als je een cl specifieke electrode had dan was dit wel zo en kreeg je een steeds hoger signaal, niet een fluctuerend signaal.
Dude, dat kan niet eens. Combi elektroden: een referentie elektrode + indicatie elektrode. Hoe komt hij aan een derde??? Waar dient die voor?
tegen wie heb je het hier, is mij niet helemaal duidelijk :?

Verwijderd

mV niks met pH te maken !!!! Dus wel he.
sterker nog, 1pH eenheid verschil komt overeen met een potentiaal van 0.0591V ofwel de bekende 59mV.

Met het verhaal wat er nu ligt kan je dus niks.
Je hebt trouwens die weddenschap al snel gewonnen als hij het zelf ook niet snapt.

Verwijderd

Zoals al gezegd, daar hoort een sulfide-elektrode niets van te merken. Daarnaast is over het algemeen de chloride-lek te verwaarlozen, en als ie dat niet is zie je het vanzelf doordat je signaal niet stabiel wordt, maar blijft oplopen.

• Sogree

Sogree

Topicstarter
Op woensdag 10 april 2002 20:27 schreef Subbase het volgende:
Met het verhaal wat er nu ligt kan je dus niks.
Je hebt trouwens die weddenschap al snel gewonnen als hij het zelf ook niet snapt.
Dit weet ik niet zeker, maar dat vermoed ik. Maar als het werkelijk onbeantwoordbaar is, dan flans wat van de hier gebruikte termen in elkaar en probeer me er wel uit te bluffen.

Laat in ieder geval zeker weten hoe het afgelopen is!
Pagina: 1