DVD naar Divx nog steeds 1.8 GB

Pagina: 1
Acties:

• Majestic
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22-01-2024

Majestic

Neerlandici.

Topicstarter
Ik heb dus gisteren voor het eerst een divx gemaakt. Van de DVD Wildthings :) Met cladDVD movie geript, FlaskMPGEG er op los gelaten en ja hoor, na 15 uur was het zover, m'n eerste divx film. Prima gewerkt geen skips e.d. super ! Maar wat schetst mijn verbazing de divx file is 1.8 GB !! Terwijl 9 van de 10 divxen op 1 cd moeten passen. Wat doe ik fout ?

Instellingen FlasKmpeg:
Low motion divx codec
Audio 48,000 h 188kb/s
720 x 350 (ongeveer)
smoothnes 100%
keyframe om de 10 sec.

Je brengt me helemaal van mijn abrikoos.

• GarBaGe
  • Laatst online: 12-03 14:52
Je kan ook de bitrate van je videostroom instellen. Die zal waarschijnlijk bij jouw boven de 1Mbit/sec hebben gelegen. Dit is de voornaamste oorzaak voor de grootte van je DivX.

De meeste rips zijn 400.000 - 600.000 bits/sec, met uitschieters tot 900.000 bits/sec.

Persoonlijk vind ik een rip van 1 - 1,5 GB (2 CD's) een stuk beter van kwaliteit, omdat het verschil met DVD dan erg klein is.
Al die rips van 600 MB (die dus overal te vinden zijn) vind ik persoonlijk te klein. Geluid is vaak slecht en beeld nog slechter... Vooral bij projectie naar een scherm van 1,5 bij 1 meter (thuisbioscoop) ;)

Dus ik zou zeggen: Way to go!!

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Majestic

Majestic

Neerlandici.

Topicstarter
okay way to go, maar ik wel hem wel op cd krijgen (max. 2) dat gaat nu niet meer lukken ben ik bang.

• Logic
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:45

Logic

SmartOS:Love at First Boot

Ik zou zeggen gebruik dan avichop
kan je hem mooi in tweeen zagen

If it bleeds, it can be killed!

• GarBaGe
  • Laatst online: 12-03 14:52
Dus, videobitrate aanpassen (desnoods bitrate calculatord gebruiken).
Opnieuw 15 uur wachten en voila: kleiner bestand.
Choppen en klaar ;)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Majestic

Majestic

Neerlandici.

Topicstarter
Ik neem aan dat als ik een lager bitrate neem het wel iets sneller gaat (het comprimeren dan). Heb avi-chop ooit weleens gehad, maar ben hem nu kwijt. Iemand ?

• Enigma69855
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-03-2022

Enigma69855

Candle in my eye.......

de grootte licht hier toch echt aan je audio kwaliteit, je moet de audio no comprimeren naar mp3 formaat met programma als VirtualDub.

Je bedoelt denk ik trouwens ook 100% crispness (betere kwaliteit). Ik zou de fast motion codec gebruiken trouwens, geeft volgens mij over het algemeen ook betere kwaliteit.

Wegens verhuizing te koop gevraagd: Sociaal leven in omgeving Arnhem

• Majestic

Majestic

Neerlandici.

Topicstarter
Wat zo handig is aan Flaskmpeg is dat hij gelijk de audio erbij comprimeert naar mp3 formaat. Je hoeft dus niet achteraf geluid erachter te zetten met virtualdub. Fast motion codec scheelt dat veel in de omvang van de divx ?

• Enigma69855
  • Laatst online: 12-03-2022

Enigma69855

Candle in my eye.......

Scheelt niet in grootte, wel in kwaliteit! :-)

Dan denk ik dus dat je de bitrate van het beeld te hoog hebt!

Je kan zowiezo nog wat ruimte besparen door WMA codec te gebruiken, zelfde geluids kwaliteit op iets meer als de helft van de ruimte van een mp3.:-)

Wegens verhuizing te koop gevraagd: Sociaal leven in omgeving Arnhem

• Majestic

Majestic

Neerlandici.

Topicstarter
okay, probleem is duidelijk bitrate van videomateriaal stond op 910 bits/sec.

WMA vs. Mp3 is volgens Enigma69 dus zelfde kwaliteit maar kleinere omvang in het voordeel van WMA, mmm, maar eens proberen dan.

Fast motion codec maar eens proberen op 600 bits/sec. Kijken wat er dan gebeurt, hoor echter verhalen van Fast motion gebruikt een variabele bitrate. Als dat zo is is die 600 natuurlijk niet in te stellen.

Verwijderd

Inderdaad zul je de bitrate van je videostroom moeten gaan verkleinen om je DivX op 1 CD te krijgen. Door een DivX te maken met Avi2Mpeg kan je deze met de bitrate calculator vrij nauwkeurig uitrekenen dat de uiteindelijke DivX inderdaad op 1 CD past (695Mb). Alleen bij films langer dan 2 uur, wordt de bitrate dusdanig laag dat de kwaliteit van de DivX niet echt om over naar huis te schrijven is. Mijn ervaring is dat je videostroom niet lager moet worden dan 600 kbit/sec.
Door met Avi2Mpeg (videostroom) en Graphedit (audiostroom) de DVD te rippen en deze later samen te voegen met Virtual Dub, duurt het ook heel wat minder lang (6 uur totaal) voor het maken van de DivX. Lijkt op het eerste gezicht wel wat ingewikkelder, maar na het maken van je eerste DivX op deze manier zal je echt geen behoefte hebben meer aan FlaskMpeg.
Voor een Avi2Mpeg, Graphedit, Virtual Dub ripguide; http://fm4.org/tutorial/index.html

GrTnX Corleone.

• Majestic

Majestic

Neerlandici.

Topicstarter
6 uur lijkt me wat al te kort. Zeker voor het systeem waarmee ik nu divx codeer. PII 400 met 128 MB. Volgens mij (en volgens vele guides) duurt het Flaskmpg even lang als met mpeg2avi en virtualdub.

Correct me if i'm wrong

Verwijderd

Okay, ik had even mijn systeem moeten vermelden, want dit heeft inderdaad invloed op de snelheid van het maken van een DivX.
Voor een film van 90 minuten kost het me zo'n 6 uur voor het maken van een DivX. Hierbij moet je nog wel de tijd van DeCCS optellen, maar dat is afhankelijk van de snelheid van je DVD speler.
Mijn systeem is een PIII-450Mhz, 192Mb en een 7200rpm HD. Zeker weten dat Avi2Mpeg en GraphEdit dit sneller doen dan FlaskMpeg!!!

GrTnX Corleone.

• rood
  • Laatst online: 24-11-2022

rood

BLaH die BLaH

De hele handleiding bij fm4.org werkt zeker als een trein zelf al redelijk veel films op die manier gemaakt en nog binnen een redelijk tijdsbestek ook, kwaliteit is altijd 1 of 2 cd`s en gewoon goed, maar ik zou zeker zeggen dat je wat programma`s uit moet proberen om een proggie te vinden dat voor jou makkelijk te gebruiken is en het gewenste resultaat heeft......niet iedereen snapt meteen allesalhoewel met die handleiding van fm4.org had ik het zelfs in 1 keer door:))

I used up all my sick days, so I'm calling in dead

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:52

Wimo.

Shake and Bake!

Hmmz.. ik zit er ook over te denken om een dvd speler te kopen en dan zo nu en dan een ripje te maken :) Hoe lang zal dat ongeveer duren met onderstaand systeem?

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-03 20:42
Ik lees toch echt:<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Audio 48,000 h 188kb/s[/quote]Een 48kHz MP3 160Kbps neemt (doh) maar 20kb/s!

Volgens mijn berekeningen scheelt dat op een film van 2 uur zo'n 864 megabyte.

Geef mij maar een Warsteiner.

Verwijderd

Ja, ga inderdaad eerst je audio ook eens met MP3 doen. En natuurlijk ook de bitrate van de video wat omlaag, afhankelijk van de lengte van de film.

Enigma69:
Zelf heb ik echt veel liever de low-motion codec, met SMOOTHNESS op maximaal. Maar goed, ieder z'n smaak.

Als je naar 1 CD gaat DivXen, kun je trouwens beter de resolutie wat verlagen (400*??? of 640*??? ofzo); voor de originele resolutie heeft ie dan toch te weinig bandbreedte, en wordt het beeld zelfs slechter dan bij een iets lagere resolutie.

Ik werk zelf trouwens met een tussenstap via VirtualDub omdat ik er zelf ondertiteling bij wil mixen (niet DOOR het beeld maar eronder, op de zwarte balk).
De decodering van een 2 uur-movie naar AVI's met Indeo RAW codec (perfecte kwaliteit, compressie van niks, factor 2.7) duurt zo'n 4.5 uur, en daarna DivX/MP3-compressen en mixen met VirtualDub zo'n 2.5 uur. Totaal dus 7 uur (Athlon-750).

Verwijderd

Nou, Wimo zoals je hierboven al hebt kunnen lezen heb je meerdere manieren om een DVD te rippen. De eenvoudigste is zonder meer FlaskMpeg, een van de snelere methode met betere kwaliteit zal Avi2Mpeg, GraphEdit en Virtual Dub zijn.
De laatste manier zal met jouw systeem schat ik op zo'n 6 uur totaal uit komen. Hierbij zal het maken van de videostroom het meeste tijd in beslag nemen 3-4 uur, maar dat laat je je compy gewoon 's-nachts doen.
De standaard audio frequentie van een DVD is 48Khz, deze frequentie wil nog wel eens bij wat goedkopere geluidskaarten problemen geven. In de praktijk is een audiostroom voor een film in MP3-formaat 44Khz-128Kbps wel voldoende.
MP3: 48Khz-160Kbps = 20Kb/s
Mp3: 44Khz-128Kbps = 16Kb/s
Het verschil wordt dan bij een film van 2 uur; 7200 sec * (20-16Kb/s)= 28,1Mb, dus Knakker volgens mij heb je ergens een rekenfoutje gemaakt!!!!!

GrTnX Corleone.

• sampoo
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>720 x 350[/quote]resolutie en bitrate verlagen
Vooral de resolutie! naar bv 512x288
512x288@1000kbits/s geeft een VEEL beter resultaat dan 720x350x1200kbits/s en voor het afspelen van 720x350 heb je veel processorkracht nodig. Dus als je merkt dat je DivXje ineens begint te happeren omdat mediaplayer een belasting van 100% geeft op quality 4 dan licht het daar aan. Wil je perse een 1 CD DivX dan moet je de resolutie nog een beetje verlagen 448x252 bv (bij 16: 9).

Zet je keyframe trouwens op elke 1 sec! Spoelt een stuk makkelijker en recoden gaat dan ook een stuk makkelijker.<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Fast motion codec maar eens proberen op 600 bits/sec. Kijken wat er dan gebeurt, hoor echter verhalen van Fast motion gebruikt een variabele bitrate.[/quote]Fast en Low motion zijn beide VBR alleen trekt Fast motion zich weinig aan van een bitrate boven de 600kbits/s. Probeer eens een stukje film te coderen met 1000kbit/s Fast motion en 3000kbit/s Fast motion. Verschil in kwaliteit is 0 en verschil in bestandsgrootte is nul.

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:52

Wimo.

Shake and Bake!

Thnx voor de uitleg :) toch maar eens gaan shoppen

• Majestic

Majestic

Neerlandici.

Topicstarter
Heb een nieuwe rip gemaakt.
Ditmaal audio wel op mp3 gezet ipv PCM (silly me !) videokwaliteit op 2000 kbits/s
1.3 gigieg, precies 2 cd'tjes en een super kwaliteit !

Pagina: 1