Tijd klopt niet en pc gaat soms niet aan

Pagina: 1
Acties:

• Bonkdoos
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-11-2025
Hoi,

Een tijd geleden begon mijn klokje ineens achter te lopen. Tevens ging mijn pc niet aan als ik op het aan / uit knopje drukte. Pas na een paar keer rammen en 50 keer drukken ging ie aan.

Ik had dus hier gelezen en kwam tot de conclusie: de bios batterij is op. Dus ik heb een nieuwe gekocht, maar beide problemen zijn er nog steeds! Ik heb nu wel Atomtime die steeds de klok synchroniseert, maar het probleem van het niet aangaan is er nog steeds. Bovendien vind ik het gewoon slordig dat die klok altijd achterloopt als ik m'n pc opstart (als het tenminste lukt...)

Wie heeft er een oplossing?

Mijn systeem:

Asus a7v / TB 800
256 mb ram
Windows ME

zeg niet altijd wat je weet, maar weet altijd wat je zegt

Verwijderd

Maak je pc 's open en probeer 'm us aan te zetten door middel van een schroevendraaier ofzo. Gewoon de pinnetjes waar nu je power-switch aan zit gebruiken. Hou hier gewoon iets van ijzer er tegenaan duwen...

• Vae Victis
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-08 23:36

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

Je moet even een nieuwe batterijtje op je mobo gooien.
Dan moet hij het als het goed is doen. :)
[edit]
bedoel met gooien, gewoon je batterij vervangen die nu op je mobo zit.
[edit 2]
oeps, niet gezien, al gedaan dus. |:(
Bios resetje proberen, of je mobo is (misschien) naar de knoppen aan het gaan.

Verwijderd

Op dinsdag 09 april 2002 13:54 schreef Vae Victis het volgende:
Je moet even een nieuwe batterijtje op je mobo gooien.
Dan moet hij het als het goed is doen. :)
[edit]
bedoel met gooien, gewoon je batterij vervangen die nu op je mobo zit.
ff goed lezen, dat heeft hij al gedaan.

Bios in default zetten.

Verwijderd

Je kan ook het bios eens flashen. Het kan namelijk zijn dat na verloop van tijd de "geheugencellen" in een bios wat slechter worden. Als je hem opnieuw flashed kan het weer beter uit te lezen zijn.

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-08 14:39

BaRF

bijna kerst

Op dinsdag 09 april 2002 14:29 schreef IconOS het volgende:
Je kan ook het bios eens flashen. Het kan namelijk zijn dat na verloop van tijd de "geheugencellen" in een bios wat slechter worden. Als je hem opnieuw flashed kan het weer beter uit te lezen zijn.
serieus? mm misschien hier ook een idee :)

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Verwijderd

Meestal gebeurt dit pas na een jaar of wat maar ik meen het.

Verwijderd

Euhm hoe kunnen die dan in godsnaam slechter worden als ik vragen mag? Een bitje kan de waarde 0 en 1 hebben. En dat verandert naar mijn weten echt niet vanzelf in je bios-chippie.

edit:

ps. soms wil het wel eens zo zijn dat wanneer je geheugen kapot is, je pc de ene keer wel wil booten en de andere keer niet. Misschien nog een puntje wat je ff kan proberen.

Verwijderd

Het gaat ook niet om die bitjes, maar om het uitlezen. Als ze zijn verzwakt, worden ze soms niet meer goed gezien. Net als verouderde ram een comp instabiel maakt, omdat ook daar het onmogelijk is alles goed uit te lezen, omdat het "vervaagd" is.

Verwijderd

Je snapt me niet helemaal geloof ik. Hoe kan een waarde van 1 of 0 nou vervagen?
Het kan geen 0.95 worden ofso hehe.

Verwijderd

Ik heb nog nooit van EEPROM (=Flash) gehoord dat geheugencellen gaan vervagen o.i.d. DRAM heeft wel de eigenschap dat data in flip-flops verloren gaat als deze niet elke xx ms ververst worden, maar daar heeft EEPROM geen last van.

Mijn tip: laat je PC eens een tijd aanstaan. Blijf je problemen houden, vervang dan de knoopcel-batterij op je moederbord. Je kunt gerust een batterij van een ouder moederbord proberen.

• Bonkdoos
Ik heb opnieuw bios versie 1004d geflashed, maar het probleem is nog steeds niet opgelost...helaas

• JWO
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:56

JWO

je had toch vroeger ook van die RTC insteek kaartjes is dat niet wat?

• Bonkdoos
Op dinsdag 09 april 2002 19:59 schreef Tweaker-Willem het volgende:
je had toch vroeger ook van die RTC insteek kaartjes is dat niet wat?
Waar doel je precies op? Ik wil geen insteekkaartje, ik wil een pc die normaal functioneert! Dus dwz waar de tijd goed loopt, die ook altijd aangaat en het liefst niet te vaak vastloopt...

• JWO
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:56

JWO

Op dinsdag 09 april 2002 20:01 schreef Bonkdoos het volgende:

[..]

Waar doel je precies op? Ik wil geen insteekkaartje, ik wil een pc die normaal functioneert! Dus dwz waar de tijd goed loopt, die ook altijd aangaat en het liefst niet te vaak vastloopt...
ik probeer te zeggen dat het vroeger nog wel eens voorkwam dat je Real Time Clock (RTC) aan bagger ging dan was zo'n RTC insteek kaartje de oplossing die nam ut werk dan over.. wat dat aan/uit probleem is ? geen id misschien alle kaarten ff opnieuw er in en je schakelaar controleren..

• Bonkdoos
Op dinsdag 09 april 2002 20:03 schreef Tweaker-Willem het volgende:

[..]

ik probeer te zeggen dat het vroeger nog wel eens voorkwam dat je Real Time Clock (RTC) aan bagger ging dan was zo'n RTC insteek kaartje de oplossing die nam ut werk dan over.. wat dat aan/uit probleem is ? geen id misschien alle kaarten ff opnieuw er in en je schakelaar controleren..
O zo bedoel je het. Nou zoveel is die klok me nou ook weer niet waard hoor, misschien ligt de oplossing wat meer voor de hand!

• Bonkdoos
Ok het is me gelukt, hij gaat nu helemaal niet meer aan....hoe vaak ik ook op het knopje druk. Bij contact maken met ijzer doet ie het ook niet...Het groene lampje op het mobo brandt wel, maar er is geen gang in te krijgen. Geen fans, geen piepje, niks....help! :S

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
is het niet de ATX stekker op het mobo die niet goed vastzit :?

soms is het echt zoiets simpels :)

• Bonkdoos
Op vrijdag 12 april 2002 20:11 schreef veldmuis het volgende:
is het niet de ATX stekker op het mobo die niet goed vastzit :?

soms is het echt zoiets simpels :)
Nee, want het groene lampje op het mobo brandt wel!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-08 16:59

Sherlock

No Shit

Op dinsdag 09 april 2002 13:37 schreef Bonkdoos het volgende:
...Mijn systeem:

Windows ME
Zou het hier niet aan liggen? Mijn vader had datzelfde tijdsprobleem, en iedere keer ná het opnieuw opstarten was de tijd weer goed. Nu XP eropgezet en geen problemen.

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Op dinsdag 16 april 2002 12:55 schreef JerryH het volgende:

[..]

Zou het hier niet aan liggen? Mijn vader had datzelfde tijdsprobleem, en iedere keer ná het opnieuw opstarten was de tijd weer goed. Nu XP eropgezet en geen problemen.
tijd probleem zou misschien kunnen, maar dat opstart probleem niet... daar staat je OS helemaal los van...
Pagina: 1