Toon posts:

afdrukgrootte / pixelgrootte

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Misschien een domme vraag maar ik zit met een vraag over de grootte van het afdruken van een foto.
Ik heb een foto genomen met een digitale camera van breedte 2045 x hoogte 1536 pixels. Deze wil ik afdrukken met een grootte van 13 x 9 cm, zonder verlies van de originele foto. Dus dezelfde kwaliteit en hetgeen er op de foto staat.
Ik heb geen formaten in cm maar in pixels en nu moet de afbeelding 9 x 13 op papier komen.
1e vraag: als ik deze foto resize naar een grootte in pixels hoeveel moet ik dan instellen voor een grootte van 9 x 13 CM (in pixels?)
2e vraag: Wat moet ik dan aanpassen (bijv in paintshop pro 7:
de resolutie?
Doekgrootte?
Afdruk schaal bij het afdrukken? (maar hier kun je alleen maar een percentage kiezen?

Bijv dank,

Corné

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-09 14:17

André

Analytics dude

In photoshop kun je de foto scalen in centimeters. Plus daar kun je de printgrootte ook instellen in alle eenheden.

• fatbenny
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-03-2023
Hoewel het leuk is om mijn eigen naam te zien onder een post (heet ook Corné 8-)) is het niet de bedoeling om onder elke post elkaar de groeten te doen of te bedanken. ;)

Verwijderd

Dat kan heel makkelijk met IrfanView:

http://www.irfanview.com/ (freeware)

(Ik had onlangs hetzelfde probleem met PSP)

• Verwijderd
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-01-2022
Corne is een oenige naam maar buiten dat :{ De printgrootte hangt af van de resolutie van je printer. Een beetje leuke foto kan je al bij 150 DPI printen (Dots(puntjes) per inch(2.54cm)) maar hoe hoger je komt hoe mooier natuurlijk.

Ik ga het niet voor je uithoofdrekenen maar als je in photoshop doet het volgende:

Image > Size > instellen op afstanden ipv. pixels > resolutie op 300 instellen > centimeter waardes aangeven (wel je afbeelding in dezelfde verhoudingen croppen eerst) en je voer daar al je gegevens in dan hoort de print er netjes uit te komen. Tips:

- Converteer je afbeelding naar CMYK kleurkes, scheelt een hoop latere kleurafwijkingen bij het printen.
- Check nadat je je image hebt aangepast aan afstanden en DPI terug naar hoeveel pixels ie wordt, het mooiste is om iets onder je origineel te zitten, zit je er boven, dus... (toch hoofdrekenen) 13cm/2.5 5.2*300DPI = 1500 Pixels je zei dat de afbeelding 2045 pixels is dus dat is prima, stel je de print in op 600 DPI dan gaat photoshop de afbeelding uitrekken met zijn software wat nie zo mooie resultaten opleverd.

Instellen op 300 DPI, das een prima formaat voor je foto.

• fatbenny
Op dinsdag 09 april 2002 12:55 schreef Spiney het volgende:
Corne is een oenige naam maar buiten dat ...
arne niet gelukkig :P

en dan laten we je achternaam buiten beschouwing

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-08 15:56

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op dinsdag 09 april 2002 13:08 schreef fatbenny het volgende:

[..]

arne niet gelukkig :P

en dan laten we je achternaam buiten beschouwing
Jij heet arne? en arne is niet een oenige naam?

Dan past jouw naam niet goed bij jou... ghehehe...

Je usericon:

Afbeeldingslocatie: http://www.angelfire.com/music/rabbitdance/images/dancecorky.gif

Zeer slim van je... Angelfire vertikt het om hun webspace beschikbaar te stellen zodat anderen lekker foto's eraf kunnen halen zonder eerst naar angelfire te gaan :+

Maar ontopic:
Spiney... wat een omslachtige methode... Waarom niet gewoon de maten opgeven bij printen zoals Yogho zegt?

• fatbenny
[te erg off-topic, maar het moet eruit]
om verwarring tegen te gaan |:(

spiney heet arne
[/te erg off-topic, maar het moet eruit]

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-08 15:56

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op dinsdag 09 april 2002 13:18 schreef fatbenny het volgende:
[te erg off-topic, maar het moet eruit]
om verwarring tegen te gaan |:(

spiney heet arne
[/te erg off-topic, maar het moet eruit]
:) kon het niet zien in je gegevens...

Verwijderd

Topicstarter
Het gemakkelijkst is om gewoon de maten voor te printen opgeven, maar ik gebruik een programma (photogenetics) die dit niet kan. Daarom weet ik niet wat er allemaal met DPI enz gedaan moet worden en is volgens mij ook niet nodig.
Ik moet in photogenetics de foto resizen van 2045 pixels breed en 1250 pixels hoog naar een 9 x 13 cm formaat op papier.

Hoe veel moet ik nu instellen in pixels om een afdruk te krijgen van 9 x 13 cm?

[cutter edit - luister naar je naamgenoot en post geen groeten aub :) ]

Verwijderd

Op dinsdag 09 april 2002 15:59 schreef freddie het volgende:
Het gemakkelijkst is om gewoon de maten voor te printen opgeven, maar ik gebruik een programma (photogenetics) die dit niet kan. Daarom weet ik niet wat er allemaal met DPI enz gedaan moet worden en is volgens mij ook niet nodig.
DPI is nogal heel erg nodig om de pixelgrootte te kunnen berekenen die overeen komt met 9 * 13 cm.

Daarnaast zul je ook moeten croppen omdat de verhoudingen veranderen: 2045 / 1250 = 1,636 terwijl 13 / 9 = 1,444

Verwijderd

leuk, en mijn topic hierover werd gesloten :{

Verwijderd

Op dinsdag 09 april 2002 18:29 schreef Geqxon het volgende:
leuk, en mijn topic hierover werd gesloten :{
Er spelen nog wel meer factoren een rol bij het bepalen of een topic dicht gaat of niet. Jouw topic was niet bepaald netjes te noemen. freddie hier stelt zijn vraag tenminste op een fatsoenlijke manier.

Verder: lees dit topic even door, en als je dan nog vindt dat je ongelijk wordt behandeld, dan mag je een topic openen in LA. Maar ga niet in een ander zijn topic lopen zeuren svp.
Pagina: 1