Ik ben helemaal ten einde raad. Ik wil windows opnieuw instaleren op mijn computer (een oude computer) Pentium-S 75 MhZ en ik wil windows 98se instaleren, maar daar gaat het niet om. Als ik de computer opstart met de opstartdiskette dan word mijn CD-ROM speler niet meer herkend, terwijl die het altijd gedaan heeft. De CD-ROM speler zit niet direct aangesloten op het moederbord maar via een aparte kaart. Ik weet zeker dat het aan de IDE-aansluiting ligt, maar wat het is geen idee. Ik heb ook al geprobeerd om em aan te sluiten op de geluidskaart maar toen deed die helemaal niks meer, de computer starte niet eens op. De CD-ROM speler is van SONY (CDU33A) ik heb een diskette met de drivers, maar zelfs als ik die installeer gebeurt er nog niks. het merk van het adapter kaartje waar de CD-ROM op aangesloten is weet ik niet, maar er staat COD333 op (geen idee wat het betekend) Is er iemand maar dan ook iemand die mij kan helpen, want ik weet het echt niet meer.
Verwijderd
goed,GOED in de bios gekeken ?
daar zit het meestal
ookal kijk je er wel eens overheen
(dat heb ik vroeger ook gehad met mn pI en toen zat het in de bios)
daar zit het meestal
ookal kijk je er wel eens overheen
(dat heb ik vroeger ook gehad met mn pI en toen zat het in de bios)
Ik heb geen idee waar ik dan zou moeten kijken. Ik heb namelijk niet zo heel veel verstand van computers. Kun je mij zeggen waar ik dan precies naar moet kijken.
Verwijderd
mmz ik weet niet wat voor bios je hebt en welke versie
mm als je wa meer info hebt kan ik MESCHIEN wat meer zeggen
kk weet het zo ook niet uit mijn hoofd
als ik er achter zit kan ik meer zien (als ik achter mijn eigenbios zit)
als ik thuis ben zal ik wel ff kiken als je dan nog geen antwoord hebt
mm als je wa meer info hebt kan ik MESCHIEN wat meer zeggen
kk weet het zo ook niet uit mijn hoofd
als ik er achter zit kan ik meer zien (als ik achter mijn eigenbios zit)
als ik thuis ben zal ik wel ff kiken als je dan nog geen antwoord hebt
Nou ik heb even gekeken. Als de computer opstart staat er:
Award MODULAR v4.50PG
(als ik het goed heb opgeschreven, kan het kloppen?)
en als ik naar setup ga dan staat er
ROM PCI/ISA BIOS (2A5L7F09)
CMOS SETUP UTILITY
AWARD SOFTWARE, INC
Ik hoop dat dat de informatie is die je bedoelde anders moet je het maar zeggen.
Award MODULAR v4.50PG
(als ik het goed heb opgeschreven, kan het kloppen?)
en als ik naar setup ga dan staat er
ROM PCI/ISA BIOS (2A5L7F09)
CMOS SETUP UTILITY
AWARD SOFTWARE, INC
Ik hoop dat dat de informatie is die je bedoelde anders moet je het maar zeggen.
Verwijderd
Even alles bijelkaar gooien, je CD-ROM is aangesloten via een adapter kaartje en dan ga ik er even vanuit dat dit geen IDE is, waar ook je harde schijf op aangesloten is. Via de geluidskaart aansluiten is geen optie, dat is denkelijk geen IDE, en werkt toch niet bij jou.
Is het volgende mogelijk:
Eerst een DOS (6.x of zo) te installeren op je harde schijf en dan de drivers van je CD-ROM speler, dit zou altijd moeten werken en van hier uit je W98se installeren.
Is het volgende mogelijk:
Eerst een DOS (6.x of zo) te installeren op je harde schijf en dan de drivers van je CD-ROM speler, dit zou altijd moeten werken en van hier uit je W98se installeren.
Waar haal ik een DOS vandaan? Ik dacht dat dat er altijd al op stond. Ik kan het nergens vinden op internet.
zoek eens op free-dosOp dinsdag 09 april 2002 19:33 schreef vandenhork25 het volgende:
Waar haal ik een DOS vandaan? Ik dacht dat dat er altijd al op stond. Ik kan het nergens vinden op internet.
Verwijderd
hmmz als je je cdrom op een aprte kaart heb zitten zal je daar waarschijnlijk ook wel drivers voor moeten installeeren
Verwijderd
kijk eens of je ide1, 2 hebt en of die aan of uit staan.Op dinsdag 09 april 2002 12:35 schreef vandenhork25 het volgende:
Ik heb geen idee waar ik dan zou moeten kijken. Ik heb namelijk niet zo heel veel verstand van computers. Kun je mij zeggen waar ik dan precies naar moet kijken.
dit is mij eens overkomen, en pas na een uur achter gekomen
Ik ben trouwens bang dat het geen IDE aansluiting is, want ik had gister de computer uit elkaar gehaald en zag dat hij niet eens in de IDE poort kon. Wat het wel is weet ik niet, maar ja. De computer doet het trouwens nu helemaal niet meer, nadat ik em uit elkaar heb gehaald. Waarschijnlijk iets verkeerd aangesloten of zo. Ga maar even proberen em te maken.
Computer doet het inmiddels weer, maar nog steeds doet de CD-ROM speler het niet. Heb veel dingen geprobeerd. Drivers te installeren, weet alleen niet of dat nou specifiek de drivers waren voor dat kaartje. Maar bij eerdere keren hoefde ik dat ook niet te doen. Dit is pas de eerste keer dat de CD-ROM speler het niet doet. Normaal deed die het altijd met een opstartdiskette. Ik snap er echt niks van. Gister weer een uur of 2 eraan gezeten. In de BIOS gekeken naar dingen die het konden zijn, niks gevonden. Ik weet nu trouwens niet meer of het wel een IDE aansluiting is, want hij past niet eens op de tweede IDE-poort. Wat het wel is zou ik niet weten. Maar als je de CD-ROM probeerd aan te sluiten via de harde schijf (als slave dus) dan blijft de cd-rom maar draaien en kan die em nog steeds niet vinden. Iemand een oplossig? want ik weet het niet meer. Weet iemand misschien wat voor kaartje dit kan zijn waar die op aangesloten zit. Als je dat kaartje eruit haalt, dan krijg je trouwens ook geen beeld. Heb een beetje gezocht of het ergens stond, wat dat ding zou kunnen zijn, maar niks gevonden. Ik hoop echt dat iemand mij kan helpen
DOS staat toch in je BIOS ofzo? want als je format c: doet dan kan je nog gewoon DOS gebruiken, terwijl de HD leeg is.Op dinsdag 09 april 2002 19:33 schreef vandenhork25 het volgende:
wat wel duidelijk is dat dat dit een (hele) oude cdrom is 
ik zou zeggen gezien de levensduur, kan hij het misschien begeven hebben, maar always look on the bright side of life.
dus probeer eens iets anders als je je cd niet aan de gang krijgt onder dos.
Leen een parallele zip, op 100mb passen wel de win95 installatie files.
of haal je hd eruit, zet het in een andere pc, en zet zo de installatie dir erop. zet hem daarna terug en ga hem vanaf je hd installeren, als je onder windows komt, herkent ie vanzelf je cd wel weer, en anders kun je vanuit daar gaan troubleshooten, maar je kunt iig op die pc verder werken.
dit scheelt je een hoop geërger als je onder dos de drivers niet weer kunt vinden.
zelf denk ik dat je ook kunt proberen om de drivers die je hebt (op je cdrom setup floppy), naar je win98 bootfloppy tussen de andere atapi en scsi
cd drivers zetten, natuurlijk wel de config.sys en autoexec.bat aanpassen zodat jouw speciale drivers ook geladen worden
ik zou zeggen gezien de levensduur, kan hij het misschien begeven hebben, maar always look on the bright side of life.
dus probeer eens iets anders als je je cd niet aan de gang krijgt onder dos.
Leen een parallele zip, op 100mb passen wel de win95 installatie files.
of haal je hd eruit, zet het in een andere pc, en zet zo de installatie dir erop. zet hem daarna terug en ga hem vanaf je hd installeren, als je onder windows komt, herkent ie vanzelf je cd wel weer, en anders kun je vanuit daar gaan troubleshooten, maar je kunt iig op die pc verder werken.
dit scheelt je een hoop geërger als je onder dos de drivers niet weer kunt vinden.
zelf denk ik dat je ook kunt proberen om de drivers die je hebt (op je cdrom setup floppy), naar je win98 bootfloppy tussen de andere atapi en scsi
cd drivers zetten, natuurlijk wel de config.sys en autoexec.bat aanpassen zodat jouw speciale drivers ook geladen worden
Verwijderd
Het is toch geen server met 2 netwerkkaarten??
Ik heb het probleem gehad dat ik win wel kon installeren, maar in win de cd-rom niet meer zag.
Als dit het geval is moet je in de bios "load setup defaults" aanklikken. Gaat ie alle hardware opnieuw indelen(instaleren??)
Is die adapter waar je cd-rom aanhangt wel geinstaleerd??
Probeer je cd-rom aan te sluiten op je mobo
Ik heb het probleem gehad dat ik win wel kon installeren, maar in win de cd-rom niet meer zag.
Als dit het geval is moet je in de bios "load setup defaults" aanklikken. Gaat ie alle hardware opnieuw indelen(instaleren??)
Is die adapter waar je cd-rom aanhangt wel geinstaleerd??
Probeer je cd-rom aan te sluiten op je mobo
Gelukkig dat er zoveel mensen hebben gereageerd. Maar ik heb eens wat meer informatie opgezocht over de CD-ROM speler. Allerlei boekjes die ik kwijt was heb ik weer gevonden.
Maar de driver van mijn CD-ROM had ik al op mijn bootdisk gezet maar nog steeds kan die em niet vinden. Maar de informatie die ik nu heb is:
CD-ROM -> SONY CDU33A DOUBLE SPEED
en dat kaartje waar ik het steeds over had is is een Host adapter card en daar staat het volgende over geschreven:
This section describes the jumper settings and the procedures for installing and connecting the built-in drive with host adapter card. The card can be installed in any empty expansion slot in a computer having an ISA bus.
En dan staan er nog een aantal dingen, maar het soort kaart is een COR-333. En hoort bij de SONY CD-ROM.
Maar dat van die harde schijf in de andere computer zetten vond ik wel een goed idee. Als niemand een idee heeft ga ik dat proberen. Maarja ik hoop gewoon dat iemand iets weet. En dat ie versleten is lijkt me sterk want voordat ik ging fdisken deed die het nog gewoon. Lijkt me sterk als ie in de tussentijd is stukgegaan.
Maar de driver van mijn CD-ROM had ik al op mijn bootdisk gezet maar nog steeds kan die em niet vinden. Maar de informatie die ik nu heb is:
CD-ROM -> SONY CDU33A DOUBLE SPEED
en dat kaartje waar ik het steeds over had is is een Host adapter card en daar staat het volgende over geschreven:
This section describes the jumper settings and the procedures for installing and connecting the built-in drive with host adapter card. The card can be installed in any empty expansion slot in a computer having an ISA bus.
En dan staan er nog een aantal dingen, maar het soort kaart is een COR-333. En hoort bij de SONY CD-ROM.
Maar dat van die harde schijf in de andere computer zetten vond ik wel een goed idee. Als niemand een idee heeft ga ik dat proberen. Maarja ik hoop gewoon dat iemand iets weet. En dat ie versleten is lijkt me sterk want voordat ik ging fdisken deed die het nog gewoon. Lijkt me sterk als ie in de tussentijd is stukgegaan.
nou je hebt zo te zien dus toegang tot een andere pc...
1. wat je dus nu doet: bouw de hd waarop je windows 98
wilt installeren effe in die pc...
2. maak deze hd in dos bootable door format schijf: (zelf letter invullen) /s te doen.
3. kopier win 98 hele ceedee naar de harde schijf.
4. zet je harde schijf terug in de oude computer.
5. start de pc op en run de setup in de windows 98 directorie
de ceedeerom wordt waarschijnlijk in win 98 gevonden.
1. wat je dus nu doet: bouw de hd waarop je windows 98
wilt installeren effe in die pc...
2. maak deze hd in dos bootable door format schijf: (zelf letter invullen) /s te doen.
3. kopier win 98 hele ceedee naar de harde schijf.
4. zet je harde schijf terug in de oude computer.
5. start de pc op en run de setup in de windows 98 directorie
de ceedeerom wordt waarschijnlijk in win 98 gevonden.
uhm. jaja. niet dus... dos staat dan nog in het geheugen geladen. start maars opnieuw op... zul je zien dat je een boot failure krijgt.Op donderdag 11 april 2002 12:58 schreef Silvermonkey123 het volgende:
[..]
DOS staat toch in je BIOS ofzo? want als je format c: doet dan kan je nog gewoon DOS gebruiken, terwijl de HD leeg is.
too fly for a white guy
De sony CDU-33A heeft een aparte interface (non-ide).
Drivers hiervoor:
http://www.vobis.de/bbs/support/brett72/173a.exe
Drivers hiervoor:
http://www.vobis.de/bbs/support/brett72/173a.exe
SuccesComplete DOS installation disk for the CDU-31A & CDU-33A CD-ROM drives.
edit:
geweldige cd-speler trouwens
geweldige cd-speler trouwens
Er is een tijd van werken en een tijd van genieten.
Heb het een aantal jaren geleden ook gehad, wilde win98 installeren... NIks. Gewoon nieuwe cd-rom-drive gekocht. Maar ik denk niet dat die van jou kapot is, wel?
Probeer anders een andere drive erin te zetten, als je die nog een hebt uit een andere pc.
Probeer anders een andere drive erin te zetten, als je die nog een hebt uit een andere pc.
Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58
Pagina: 1