[Win2k] inaccesible_bootdevice?!?

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• pr0mpt
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-01 15:52
Beste tweakers,

ik had een p3 500mhz van Slett, maar da 3 jaar lijkt hij er mee op te gaan houden
dus heb ik gisteren een upgrade setje overgekocht, en vervolgens mijn HW overgeheveld.

nieuwe HW:
MSI-K7TPRO moederbord
Duron 1000Mhz Processor

heb dus mijn 20 gig Maxtor met win2k, DVD speler, CD/RW, 256MB RAM, Turtlebeach soundcard, DVD card [oid], 3Com 905C en Geforce 2 GTS overgezet en goed erin gezet

nu boot ie netjes [en veel sneller :) ], en gaat hij over naar win2k
vervolgens begint hij met dat blauwe balkje te laden, en ineens krijg ik een blauw scherm met wat letters en cijfers [sorry precieze weet ik niet meer, ben nu op me werk namelijk] en de melding "inaccessible_bootdevice"

Weet iemand misschien hoe dat komt, en hoe ik het misschien in godsnaam op lossen kan?
mag namelijk me data niet kwijt raken, ivm belastingstroep van me vader... dus format en opnieuw installeren is [nog] geen optie

ik heb de CD en ook de bootdisks, dus indien nodig kan ik die ook gebruiken...

alvast bedankt voor jullie hulp

pr0mpt - It never hurts to help!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:58

Croga

The Unreasonable Man

Ik heb zelf iets dergelijks meegemaakt bij het in gebruik nemen van mijn ATA100 controler (voorheen had de HDD alleen op UDMA33 gewerkt).

De enige oplossing was toen met behulp van DOS flopje backup maken van de belangrijkste bestanden op de HDD en daarna formatttteren....

(ik hoop dus dat iemand anders een beter oplossing voor je heeft ;))

Verwijderd

Ik heb dit ook een aantal keren meegemaakt. Bij mij lag het aan de SCSI kaart, althans de drivers hiervoor. Tijdens e installatie van W2k Wordt er gevraagd naar third party drivers ( die moet je handmatig installeren door op F6 te drukken)Doe je dit niet, krijg je de inaccesible boot device. Probeer anders toch ff de exacte foutmelding te noteren en zoek dit op in Technet. Wordt je absoluut niet dommer van ;)

Verwijderd

Omdat je een andere HD controller hebt en daar dus nog van te voren geen driver van hebt geinstalleerd kan Windows 2000 tijdens het laden van zijn kernel geen IDE controller vinden en dus ook automatisch geen HD's

Probeer met de restore functie van Windows 2000 je systeem (deels) opnieuw te installeren (niet via restore command promt maar helemaal restoren)

Grote kans dat je wel alle hotfixes en service packs opnieuw moet installeeren

Suc6

Verwijderd

ik heb dat ook gehad, en ik heb dat nog steeds als ik een HD aan mijn ATA 100 controller van compudata hang.

Het is iets met de drivers van die controllerkaart. Meer info over mijn probleem staat in de volgende link: [topic=453795]
Bij de installatie kon ik de drivers niet installeren, na de installatie van win2k ook niet, want als ik dat wil doen geeft win2k spontaan een blauw scherm.
Opstarten zonder drivers geeft inaccesible_bootdevice error. Dus ik weet eigenlijk totaal niet wat ik moet doen.

In de search staat over dit probleem weinig info, blijkbaar is het iets moeilijks, het gekke is dat die kaart bij linux totaal geen probs geeft.

Verwijderd

Toch nog maar even een duidelijke(re) oplossing geven dan:

Bestaande installatie overhevelen naar nieuwe PC;

Probeer de juiste drivers te vinden voor je IDE Controller waar je opstart HD aanzit (bijv. Promise ATA 100 controller of de drivers van de chipset van de nieuwe hardware) en zet deze op flop (niet in mappen etc gewoon zo uit het zipfiletje axtract to A:)

Start de nieuwe PC op met de Windows 2000 (of XP) cdrom (origineel natuurlijk). En specificeer 3th party drivers (die van je ATA 100 controller bijvoorbeeld)

Voer nu een repair uit op je bestaande Windows installatie en er is een grote kans dat het weer gaat werken, alleen de hotfixes van Windows en Office zijn verloren gegaan, meeste instellingen en programma's niet.

<disclamer>
(ik ben natuurlijk nergens verantwoordelijk voor hé, dus als iemand met deze procedure zijn pc sloopt of alles kwijt is, is dat zijn probleem en niet de mijne)
</disclamer>

• pr0mpt
ok, ik heb net degene effe gebeld van wie ik ehm overgekocht heb, die kwam met het idee dat het misschien door de VIA chipset drivers komt

nou hebbik me HDD al eens bij me broer's comp erin gedaan, maar daar kreeg hij dezelfde foutmelding, en dit is ook met VIA chipset als het goed is

dus zou ik dat ook onder 3rd party drivers moeten installeren?
ik probeer het later vanavond nog een keer, maar alvast bedankt and keep 'ehm comming!

• pr0mpt
bump!!

ik heb nu nog me oude compie aan, waar de HDD het wel op doet, maar ben nog steeds zoekende naar een oplossing
hoe krijg ik het in godsnaam voor elkaar dat hij gewoon opboot als ik ehm aansluit op het andere mobo?
anyone?
please?

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Probeer dit eens:

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;q257813

Noteer anders de code die gegeven wordt op het blauwe scherm. De code ziet ongeveer zo uit: 0xC0000034 (o.i.d.) Met die code kun je op het technet van Microsoft je probleem en de oplossing opzoeken... Voor meer info, check het stappenplan van WOS.

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• d-motion
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-08 16:45

d-motion

zow... en dan nu...

Niet alleen de drivers kunnen voor problemen zorgen.

Kijk eens hoe die drive PRECIES in de bios staat. Neem die gegevens over op je nieuwe computer.

Mischien dat dat helpt. Bij mij namelijk wel!

WWW.RC5.NL

• pr0mpt
opties die ik heb als ik zoek onder die Microsoft troep is bootvirus
maar daar houden ze geen rekening mee, dat ik gewoon van mobo verwissel.
Het zou dus niet zo zijn dat ik de Via4in1 drivers moet installeren bij het win2k recovery menu?
of wel

please help me out

• pr0mpt
ok mensen, ik ben zeker niet de enige blijkbaar met dit probleem, maar ik heb een paar handige dingen gevonden, and I'd like to share the information
Link: een Windows2k forum/board
enkele oplossingen [die voor bepaalde mensen wel gewerkt hebben, ik ga het zo proberen]
• oplossing 1
I fixed this error by changing the jumper on the harddisk to other mode of primery master harddisk
• poging 2
Now I have found a working solution for W2k problems with my Ultra100 card in UDMA mode 5 giving an Inaccessible Bootdevice error.
Do like this:

Use the Ultra100 cable (often yellow with blue connector at one end). _No_ need to switch cable types to normal IDE.

Now:

1. Go into BIOS and change from Auto drivetype to Manual type. Set the UDMA Mode to 2 and let all other parameters remain on their automatically suggested values (Works on Award BIOS anyway).
2. Install W2k with default drivers.
3. Install ASUS INF-updates from the CD-ROM that came with the motherboard.
4. Install ASUS enhanced ATA driver from the same CD-ROM that came with the motherboard.
5. Reboot and on bootup go into BIOS and change back to Auto detect mode (which means UDMA mode 5 is restored).

Now W2k will work just fine and the disk will be very fast once more!
• dit kan je ook nog proberen
Just wanted to let you know a change to a 40-pin standard IDE cable worked fine for me too! I am using an ASUS P4T motherboard, Ultra ATA100 bult into the motherboard
and IBM Deskstar 40GB diskdrives.
• nogmaals verwezen naar UDMA uitschakelen, voor meer info zie oplossing 2
I had this issue when putting my existing Win 2k drive in a new case (and board.)
I resolved it by disabling UDMA in the bios. Good Luck!
Blijkbaar is het ook al bij MS bekend
Here's a Microsoft knowledgebase article that might be helpful too. Basically, you can't move harddrives (or images) around like you could with Win98 or NT. MS Tech Support admits it's becoming a HUGE issue with W2K. Check out article ID: Q216915 [blijkbaar ook iets te vinden onder Q198859]
Zoals gezegd, ik ga dit zo proberen
i hope it works
anders maar weer terug naar het vorige configje [hoe hij nu zit dus]...
iemand nog tips met wat ik het beste doen kan?
het lijkt er op dat het meeste met ATA100 controllers te maken hebben [UDMA ervan veranderen enzo], maar ben niet bekend dat ik die heb...
ga dus ook eerst die 40 pins andere kabel proberen
iemand anders nog tips met wat ik het best kan doen op het moment?

thank!

• pr0mpt
g1#$!@%#qt
daar ben ik dus weer

oplossingen geprobeerd:
• HDD op "niet master device" gezet
• andere IDE kabel geprobeerd
• proberen recovery console, wist nou niet echt wat ik daar mee kon bereiken
• UDMA op auto gezet [heb geen UDMA 5 of ATA100 controller]
• booten met floppies en 3rd party drivers kiezne, maar heb dan een floppy nodig met 3rd party drivers, alleen heb alleen de MSI CD van het moederbord

iemand anders nog enig advies?
ik weet het niet meer hoor
zit er over te denken als me vader klaar is met die belastingszooi, ehm te formatteren.... kwil gamen damnit :P

PS hoeveel mensen kennen dit gevoel... net iets nieuws hebben, en het niet kunnen gebruiken/uittesten..
kword er gek van!

• d-motion
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-08 16:45

d-motion

zow... en dan nu...

Nogmaals :

Niet alleen de drivers kunnen voor problemen zorgen.
Kijk eens hoe die drive PRECIES in de bios staat. Neem die gegevens over op je nieuwe computer.

Mischien dat dat helpt. Bij mij namelijk wel!

WWW.RC5.NL

• Spyro_the_Dragon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04-2013
Wat ik niet snap is dat mensen het normaal vinden om een HD met een geinstalleerd systeem in een heel ander systeem te hangen en dan verwachten dat dat 'sans problemes' werkt. Daar is juist een windows install voor bedoeld.....

Ik heb niet gelezen of je de oplossing van het bij de hand houden van de IDE controller drivers hebt geprobeerd bij een system restore....

Als je er niet uitkomt: zet alle data op een andere partitie (niet op c) en doe een verse install in je nieuwe comp...

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

• pr0mpt
Op woensdag 10 april 2002 11:32 schreef Spyro_the_Dragon het volgende:
Wat ik niet snap is dat mensen het normaal vinden om een HD met een geinstalleerd systeem in een heel ander systeem te hangen en dan verwachten dat dat 'sans problemes' werkt. Daar is juist een windows install voor bedoeld.....

Ik heb niet gelezen of je de oplossing van het bij de hand houden van de IDE controller drivers hebt geprobeerd bij een system restore....

Als je er niet uitkomt: zet alle data op een andere partitie (niet op c) en doe een verse install in je nieuwe comp...
tja, ik verwachtte ook niet dat het sans problemes zou werken, maar dit is gewoon klote
en ehhhh, dat van die IDE controller drivers bij de hand houden, zoals ik al gezegd heb, voor zover ik weet geen ATA100 oid problemen, want die isser niet
en wou wel die 3rd party drivers invoeren voor de VIA 4in1 Chipset, maar heb alleen die CD , en hij vraagt om een floppy...nou hebbik niet echt zin om 650MB aan floppies te gaan gebruiken

en ik zou nog moeten wachten voor ik dus een clean install kan doen op een andere partitie, want zoals gezegd hebbik op dit moment een probleem met me vader die nog dingen nodig heeft die nu geïnstalleerd zijn...

maar dat was wel mijn uiteindelijke doel ja... clean install met XP erop denk ik
moet dan wel nog ff dat bankje RAM van me collega terugkrijgen [denk dat hij doet alsof hij van niets weet, teringlaaier] want dan draai ik wat lekkerder nog..

maar op het moment dus nog geen opties? en ehhh, ja die namen kloppen gewoon hoor in me bios, is gewoon dezelfde, dat lijkt mij dus ook niet het probleem

Verwijderd

Op woensdag 10 april 2002 11:32 schreef Spyro_the_Dragon het volgende:

tja... dat zei ik ook al tegen ehm, maar naar mij wou ie niet luisteren (edit: hier stond iets wat niet liev was)

/me is vriendinnetje van pr0mpt
Op woensdag 10 april 2002 11:56 schreef pr0mpt het volgende:

maar op het moment dus nog geen opties? en ehhh, ja die namen kloppen gewoon hoor in me bios, is gewoon dezelfde, dat lijkt mij dus ook niet het probleem
ja maar je bios snapt het ook wel, maar Windows niet

• Jaymz
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:55

Jaymz

Keep on moving !

Zover ik weet wil "inaccessible bootdevice" simpelweg zeggen dat Win[xxx] je bootpartitie _niet_ ziet. En 95 van de 100 keer (zo niet 99 van de 100) is de oorzaak het hebben / laden van de verkeerde driver.

Blijkbaar heeft je 'nieuwe systeem' een andere controller, en heeft Win[xxx] een andere driver nodig. Wat je dus moet doen, is je oude config in ere herstellen, daarmee booten, de juiste drivers installeren, overgaan naar de nieuwe config en booten.

Je KUNT evt. met je nieuwe config Win2K installeren, om zodoende erachter te komen welke driver er gebruikt wordt (gebruik dan wel een hdd die leeg kan/mag ) :)

Succes :)

Verwijderd

Het probleem zit hem niet in de drivers. Win2K kijkt naar de chipset van het system (lees MB) is dit anders dan waar het eerst in zat, dan heb je dus een probleem.

Wij gebruike ghost om machines klaar te maken voor gebruikers maar zodra er een ander systemboard in zit dan werkt het niet.

De enige oplossing alles opnieuw installeren.

• La_Pazz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-09 09:51
Misschien stomme vraag, maar is je nieuwe masterdrive wel ge-activeerd? (fdisk, make active oid)
Zonder actieve drive valt er niets te booten (of was dat alleen bij w9x?

• Spyro_the_Dragon
Drive is nog actief (lees: de primaire partitie, driveletter c, is actief). Dit is nl niet afhankelijk van de computer waar de schijf in hangt.....

Het enige wat nog kan (maar volgens mij al genoemd) is ff de jumpers checken op master, slave of CS. Zou kunnen dat ie op CS staat per ongeluk.

Maar ik blijf erbij dat dit probleem niet echt op te lossen is zonder een verse install, zeker omdat het idd een andere IDE controller is en ook nog een andere chipset.

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:30
als je hem in de computer van je broer kan doen
waarom hang je die dan niet als 2de harde schijf derbij en pomp je dan niet alle data over?

• pr0mpt
Op woensdag 10 april 2002 14:23 schreef Jaymz het volgende:
Zover ik weet wil "inaccessible bootdevice" simpelweg zeggen dat Win[xxx] je bootpartitie _niet_ ziet. En 95 van de 100 keer (zo niet 99 van de 100) is de oorzaak het hebben / laden van de verkeerde driver.

Blijkbaar heeft je 'nieuwe systeem' een andere controller, en heeft Win[xxx] een andere driver nodig. Wat je dus moet doen, is je oude config in ere herstellen, daarmee booten, de juiste drivers installeren, overgaan naar de nieuwe config en booten.

Je KUNT evt. met je nieuwe config Win2K installeren, om zodoende erachter te komen welke driver er gebruikt wordt (gebruik dan wel een hdd die leeg kan/mag ) :)

Succes :)
ok, ik vraag het me dus nu ook af he
ik heb ehm wel op Master staan, das zeker niet het probleem
maar nu hebbik dus de vraag of ik vanuit me oude [lees=werkende comp] gewoon als ik in win2k zit, kan ik dan gewoon die VIA4in1 drivers installeren?!?
gaat hij dan niet vreemd doen? omdat hij ze niet herkent ofzow?

zou dat wel graag willen weten, anders gooi ik gewoon de drivers van VIAArenA.comerop, en doe ik ehm in die "nieuwe"comp
zou dat misschien kunne?!?

en ja, ik weet het, format & clean install is de beste optie, maar zoals ook al eerder verteld, is dat op het moment nog niet mogelijk, aangezien me vader wat dingen dringend nodig heeft

thanks 4 all the help so far

PS mijn broer woont niet meer thuis
kan dus niet zo ff langs zijn computer claimen

• Jaymz
  • Laatst online: 06:55

Jaymz

Keep on moving !

Volgens mij moet dat wel kunnen. Als je in je ouwe config een werkende brander hebt, is het slim om van de data een backupje te maken. Of je hangt er een tweede HDD naast (als je die ergens hebt liggen), en zet je daar ff de data op :)

Onder het mom: "Better safe than sorry" :P

• Spyro_the_Dragon
Gaat het soms naast de data om werkende, geinstalleerde programma's die je wilt behouden (zoals belastingaangifte)?

Want in dat geval ligt het misschien wat lastiger en kun je niet zomaar een backupje maken, maar kost het wat meer moeite....

Maar heb je de oplossing van een repair install in het nieuwe systeem al geprobeerd waarbij je tijdens de repair de drivers van je nieuwe mobo/IDE controller installeert?

• pr0mpt
Op donderdag 11 april 2002 08:18 schreef Spyro_the_Dragon het volgende:
Gaat het soms naast de data om werkende, geinstalleerde programma's die je wilt behouden (zoals belastingaangifte)?

Want in dat geval ligt het misschien wat lastiger en kun je niet zomaar een backupje maken, maar kost het wat meer moeite....

Maar heb je de oplossing van een repair install in het nieuwe systeem al geprobeerd waarbij je tijdens de repair de drivers van je nieuwe mobo/IDE controller installeert?
bingo
eindelijk iemand die ehm door heeft!
ja, het gaat om belastingstroep waar op DIT moment nog mee gewerkt word ja! dus ik kan niet zomaar ff formatten ofzow
maar als ik nu repair doe met 3rd party drivers, blijft de data dan behouden, en mijn configuratie werkend?
anders blijf ik dus maar wachten tot hij er klaar mee is, en the moment dat hij klaar is meteen overzetten [met XP natuurlijk erbij ipv Win2K]
en ehhh Jaymz, ja ik heb een brandertje eraan zitten dus backuppen wil wel lukken ja!

tot nu toe heel erg bedankt voor al jullie hulp!

• wietse.cc
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-12-2023
Ik had het probleem ook met Windows 2000 waarin 2 wat oudere udma 33 schijven zaten. Nieuw moederboard (via chipset) erin en boem, blauw scherm, Inaccesible BootDevice. Balen. De oplossing was heel simpel:

In de bios van het AOpen AK 33 moederboard instellen dat UDMA "DISABLED" is en klaar! De schijven draaien op het nieuwe moederboard. Geen repair voor windows, alleen een aanpassing in de bios.

Misschien dat iemand anders hier ook wat aan heeft ... (??)

• Drag0nsden
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15-09 22:52

Drag0nsden

To GoT, or not to GoT...

Ik heb ik prob al vaker gehad, en omzeild:

Op oude PC, de drivers van de IDE controller naar "Standard Dual PCI IDE Controller" veranderd.
Wel even rebooten om drivers actief te maken.
Daarna PC afsluiten, HD overzetten, nieuwe PC weer aanzetten.
Meestal detecteerd hij gelijk de nieuwe IDE controller, maar soms moet je die handmatig van drivers voorzien.

• Gman
  • Laatst online: 20-09 11:36
Het overzetten van een OS (W2K bijv) van een Intel naar AMD of andersom kan, maar dan moet je wel Sysprep.exe draaien, deze maakt het systeem klaar voor een image en voor distributie.

Ik heb helaas geen AMD systemen @ work maar ik denk dat het gaat werken.
Zeker als je een Answer File maakt waarin je het een en ander insteld.

Als je dit alles gedaan hebt dan "reset" ie alle drivers en moet je alles opnieuw installeren aan drivers.

Sysprep zit bij de Admin Pack van het OS.
Pagina: 1