[PC2] Waar silicagel te krijgen?

Pagina: 1
Acties:
  • 4.454 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5988

Topicstarter
De topictitel zegt het al: waar kun je gewoon los een paar honderd gram silicagel krijgen? Je weet wel: dat spul dat lichtblauw is als het droog is, en roze verkleurt als het verzadigd raakt.

Het zit soms in kleine zakjes, maar da's niet echt een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
misschien bij overtoom? die heeft ook verpakkingsmateriaal enzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16379

Verkopen ze zoiets niet in zakken bij de bouwmarkt om in van die vochtvreters te doen.

Of is dat ander spul? De werking is volgens mijn het zelfde.

Alleen dat silicagel kan je zeker in de magnetron doen en dan is het weer goed. Ik weet niet of het met dat vochtvreter spul kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNDaRK
  • Laatst online: 10:12
@ google.nl

hier te bestellen... in belgie...

Alleen grote aantalen :(

suc6!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShockRaver
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-04 20:32
Op dinsdag 09 april 2002 11:30 schreef M_DaRK het volgende:
@ google.nl

suc6!
meschien inkoop actie starten.. ?

I7 7700K - DDR4 32GB Dominator - AMD RADEON RX6800 XT MB - OD11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaNDaRK
  • Laatst online: 10:12
Op dinsdag 09 april 2002 11:39 schreef LaMaGRa het volgende:

[..]

meschien inkoop actie starten.. ?
Tja kan wel, maar ik weet niet wat ik met dat spul moet doen :?

ik neem aan dat het voor DaBit's phase chance project is, en dat heb ik niet ;) En voor de rest weet ik niet wat ik met die soort vochtvreters moet doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 47187

Ik kan het op school gewoon gratis bij het magazijn afhalen.

Rood roze en blauwig ziet dat eruit.
Gebruiken we op het lab ook als vochtvreters jah.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 40255

is geen silicagel, is kopersulfaat, bind per molecuul 6 watermoleculen. Daarom veranderd de kleur..

Paar minuten in oven op 100°C en het is weer blauw.

Is niet gratis bij scholen te krijgen.. die lui zouden wel gek zijn...

Trouwens als je dit in je case wil leggen werkt het alleen maar averechts. Het trekt al het vocht uit de omgeving door je case heen voordat het opgenomen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snars
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

I reject your reality, and substitute my own.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=MOL=-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-11-2019

-=MOL=-

R.I.P. TEC 172W 23-10-2002 :(

Op dinsdag 09 april 2002 12:01 schreef ionize het volgende:
is geen silicagel, is kopersulfaat, bind per molecuul 6 watermoleculen. Daarom veranderd de kleur..

Trouwens als je dit in je case wil leggen werkt het alleen maar averechts. Het trekt al het vocht uit de omgeving door je case heen voordat het opgenomen wordt.
Daarom maakt hij dus een luchtdichte bak voor zijn mobo.

Verder suc6 gewenst aan Dabit met het zoeken!

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op dinsdag 09 april 2002 11:48 schreef Darkice het volgende:
Ik kan het op school gewoon gratis bij het magazijn afhalen.
Rood roze en blauwig ziet dat eruit.
Gebruiken we op het lab ook als vochtvreters jah.
Klopt inderdaad, daar word het ook gebruikt. Je kunt zeker niet een paar honderd gram regelen?

Daar word het wit van. Kopersulfaat kleurt blauw als het vocht opneemt.
Het komt dan ook in een vrijwel luchtdichte bak te zitten.
Op dinsdag 09 april 2002 12:13 schreef _sNaRs_ het volgende:
En Bison Vochtvreter dan?
Dat heb ik nu, maar Bison Vochtvreter heeft een paar grote nadelen:

- Het lost zoveel vocht op dat het vloeibaar word. Om dat spul normaal te kunnen gebruiken moet ik het dus in tissues ofzo gooien opdat eventueel vloeibaar vocht niet in mijn kast terecht komt.

- De te halen vochtigheid met dat spul is maar 40-60%, en da's mij nog te veel eigenlijk. Silicagel zou dat beter moeten doen.
(ooit je hand in een zak gestoken met een silicagel vochtvanger erin? Man, je huid droogt meteen uit).

Silicagel geeft een duidelijke kleurindicatie, het droogt beter, het blijft vast, en het is te regenereren. Ideaal dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Het is wel kopersulfaat, maar wit, als het vochtig is is het blauw, en als je het vocht er uit laat verdampen is het idd weer wit.
Maar ik denk dat silicagel iets anders is. Een paar jaar geleden had je van die dingen die je in een bloemenvaas deed, dat werd dan een soort gelei, dat zou ook wel kunnen.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op dinsdag 09 april 2002 12:44 schreef DaBit het volgende:

[..]

Klopt inderdaad, daar word het ook gebruikt. Je kunt zeker niet een paar honderd gram regelen?
[..]

Daar word het wit van. Kopersulfaat kleurt blauw als het vocht opneemt.
[..]

Het komt dan ook in een vrijwel luchtdichte bak te zitten.
[..]

Dat heb ik nu, maar Bison Vochtvreter heeft een paar grote nadelen:

- Het lost zoveel vocht op dat het vloeibaar word. Om dat spul normaal te kunnen gebruiken moet ik het dus in tissues ofzo gooien opdat eventueel vloeibaar vocht niet in mijn kast terecht komt.

- De te halen vochtigheid met dat spul is maar 40-60%, en da's mij nog te veel eigenlijk. Silicagel zou dat beter moeten doen.
(ooit je hand in een zak gestoken met een silicagel vochtvanger erin? Man, je huid droogt meteen uit).

Silicagel geeft een duidelijke kleurindicatie, het droogt beter, het blijft vast, en het is te regenereren. Ideaal dus.
CuSO4.6H2O = roze
CuSO4 = blauw

Gewoon silicagel neemt amper vocht op. dit gebruiken wij in HPLC en GC kolommen om normal-phase scheidingen uit te voeren. Dit spul is wit en blijft wit.

Kopersulfaat gebruiken we in exicatoren om sterk hygroscopische stoffen te bewaren buiten vocht, en om FTIR materiaal absoluut droog te houden. H2O stoort een FTIR bepaling zodanig dat de gegevens onbruikbaar worden.

Kopersulfaat is in een oven te regeneren. Door de energie die door warmte geleverd wordt, worden de bindingen tussen H2O moleculen en het kopersulfaat molecuul verbroken en verdampt het water.

Te bestellen bij Merck en Acros chemicals:
Copper(II)sulfate anhydrous CuSO4

molecuulgewicht :159,6 gr/mol
zuiverheid :min 99,0%
Cas-no :7758-99-8
solub in water :203gr/L
spec density :3,60gr/cm3 (20°C)
prijs :250gr 22
:1000gr 75

Okee.. iemand nog andere meningen???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=MOL=-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-11-2019

-=MOL=-

R.I.P. TEC 172W 23-10-2002 :(

Op dinsdag 09 april 2002 13:03 schreef ionize het volgende:

[..]

CuSO4 = roze
CuSO4.6H2O = blauw

Gewoon silicagel neemt amper vocht op. dit gebruiken wij in HPLC en GC kolommen om normal-phase scheidingen uit te voeren. Dit spul is wit en blijft wit.

Kopersulfaat gebruiken we in exicatoren om sterk hygroscopische stoffen te bewaren buiten vocht, en om FTIR materiaal absoluut droog te houden. H2O stoort een FTIR bepaling zodanig dat de gegevens onbruikbaar worden.

Kopersulfaat is in een oven te regeneren. Door de energie die door warmte geleverd wordt, worden de bindingen tussen H2O moleculen en het kopersulfaat molecuul verbroken en verdampt het water.

Andere meningen hmmmmmmmmm, ik denk dat ik het wel met je eens ben, heb iig weinig toe te voegen. :)

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31627

Op dinsdag 09 april 2002 13:03 schreef ionize het volgende:

[..]

CuSO4.6H2O = roze
CuSO4 = blauw

Sorry hoor, maar CuSo4 is echt wit, en gehydrateerd is het blauw, en dit is CuS04.5H2O (kopersulfaatpentahydraat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Whatever. Ik heb thuis nog wat kopersulfaat liggen, en dat is blauw van kleur. Doe ik er wat van op een lepeltje en verwarm ik dat, dan komt het kristalwater vrij, dat begint te koken, en het resultaat is een witte substantie. Gooi daar een paar druppels water bij, en je hebt weer blauw kopersulfaat.

Hoe goed bruikbaar is waterloos kopersulfaat als droogmiddel? Tot welke relatieve vochtigheid kan het lucht drogen? Hoeveel vocht kan het opnemen voordat de drogende werking voorbij is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op dinsdag 09 april 2002 13:42 schreef Penaa het volgende:

[..]

Sorry hoor, maar CuSo4 is echt wit, en gehydrateerd is het blauw, en dit is CuS04.5H2O (kopersulfaatpentahydraat)
WHOAUAIH!!!!
HET IS ROZE !!!!

ik heb het net verd*m*e nog getest!
water erop: roze
na 10min in de droogstoof op 102,3°C: blauw dus NIET gehydrateerd!!!

waarom willen jullie gewoon geen chemicus geloven???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op dinsdag 09 april 2002 13:55 schreef DaBit het volgende:
Hoe goed bruikbaar is waterloos kopersulfaat als droogmiddel? Tot welke relatieve vochtigheid kan het lucht drogen? Hoeveel vocht kan het opnemen voordat de drogende werking voorbij is?
hoeveel gr is het?

aantal gr x molgewicht x 6 /molgewicht water = gram water op te nemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27345

Hmm tsja ik dacht ook dat kopersulfaatanhydraat wit was, kloppen mijn scheikundelessen dan niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hmm het zit al wel lang in de exicatoren.. het zou kunnen zijn dat het inmiddels vervuild is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Op dinsdag 09 april 2002 14:46 schreef ionize het volgende:
hmm het zit al wel lang in de exicatoren.. het zou kunnen zijn dat het inmiddels vervuild is
Ik kan me de verwarring wel voorstellen, want bij materiaalkunde (waar ik studeer/werk) hebben ze het ook in gebruik om o.a. samples droog op te slaan, en ik zie ook roze, wit èn blauw in die speciale glazen potten zitten...

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31627

Het kan best zijn dat jij chemicus bent, ionize. Maar ik weeet ook wel waar ik over praat en ik heb het hier over CuSo4 en CUSO4.5H2O. CuS04 in pure, droge vorm is wit, maar wordt al snel blauw, mits niet goed afgeschermd, door waterdamp uit de lucht. Het neemt hierbij VIJF (jij zegt zes) watermolekulen om zich heen en wordt blauw. Vandaar dat kopersulfaat ook wordt gebruikt als reagens op water. Misschien heb jij het over een andere (die roze) koperverbinding? Misschien is dit met 6 H20 molekulen? Wie weet.....

In ieder geval: DaBit misschien moet je eens bij een schoenenwinkel gaan kijken. Vaak zit er een klein zakje van dat spul bij de schoenen als je ze koopt i.v.m. water en aantasting van leer enzo.........misschien heb je er wat aan. Ik meen dat ik er nog wat vanaf weet, maar daar kan ik zo gauw niet opkomen. Dat hoor je nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:57

Epsilon

Ik zal het voor eens en altijd oplossen voor meneer de chemicus, die ook welles een foutje maakt.

Kijk in BINAS op bladzijde 112 (tabel 65)

Kijk bij CuSO4(s) en dan zal je zien dat het WIT Is

Kijk daaronder bij CuSO4 . 5H2O En dan zal je zien dat dat BLAUW is

ZUCHT :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Op dinsdag 09 april 2002 15:12 schreef epsilon het volgende:
Kijk bij CuSO4(s) en dan zal je zien dat het WIT Is

Kijk daaronder bij CuSO4 . 5H2O En dan zal je zien dat dat BLAUW is

ZUCHT :)
Kom, val 'em niet te hard: het kleinste beetje (en dit haal ik uit m'n hoofd, dus ik kan er ook naast zitten) verontreiniging aan chroom is genoeg om het wit te veranderen in roze. En dan hebben we het over minimale hoeveelheden van ver onder de 0,1 %.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op dinsdag 09 april 2002 14:28 schreef ionize het volgende:
hoeveel gr is het?
aantal gr x molgewicht x 6 /molgewicht water = gram water op te nemen
Ja, dan is het ZEKER voorbij. Maar de efficiency zal toch al veel sneller in elkaar zakken, neem ik aan?

Oftewel: hoe bruikbaar is het in de praktijk? Mijn luchtdichte bak heeft een inhoud van ongeveer 28 liter. Hoeveel CuSO4 heb ik nodig om dit een beetje droog te houden?
Op dinsdag 09 april 2002 15:06 schreef Penaa het volgende:
In ieder geval: DaBit misschien moet je eens bij een schoenenwinkel gaan kijken. Vaak zit er een klein zakje van dat spul bij de schoenen als je ze koopt i.v.m. water en aantasting van leer enzo.........misschien heb je er wat aan.
Jawel, maar dat zijn van die verdomd kleine zakjes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-04 20:27

job

Op dinsdag 09 april 2002 15:18 schreef JumpStart het volgende:

[..]

Kom, val 'em niet te hard: het kleinste beetje (en dit haal ik uit m'n hoofd, dus ik kan er ook naast zitten) verontreiniging aan chroom is genoeg om het wit te veranderen in roze. En dan hebben we het over minimale hoeveelheden van ver onder de 0,1 %.
chroom?? koper bedoel je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Op dinsdag 09 april 2002 15:54 schreef damster het volgende:

[..]

chroom?? koper bedoel je.
Ik bedoel een aantal PPM (parts per million) chroom verontreiniging in de CuSO4, dat zou al genoeg voor verkleuring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-04 20:27

job

aha, oke, dit zou idd kunnen, hoe komt dat chroom er nou precies in dan? of is dat een domme vraag.

reactie op hieronder: aha, zo dus. ja helemaal mee eens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Op dinsdag 09 april 2002 15:57 schreef damster het volgende:
aha, oke, dit zou idd kunnen, hoe komt dat chroom er nou precies in dan? of is dat een domme vraag
Het chroom kan in kleine hoeveelheden meekomen bij de winning (of is het produktie??) van CuSO4.

En zolang de stof niet chemisch zuiver hoeft te zijn om te werken, waarom dan moeilijk doen om die verontreiniging eruit te halen ?

Maar nogmaals, of dit nou chroom is weet ik niet zeker. Feit is dat zouten, en CuSO4 is een zout, kunnen verkleuren door zeer kleine verontreinigingen met andere elementen. Vandaar dat de discussie van wist/roze/blauw pas nuttig is als je weet hoe zuiver het CuSO4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dzzz. jullie hebben gelijk... wit zonder.. blauw met..

dzz... exicator is wel silicagel met kleurstof na een blik in het potje zuivere CuSO4 bleek mijn ongelijk.. excuses.. rest v/d gegevens klopt wel..

trouwens BINAS???? ik zit niet op de HAVO ofzow...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frisbee
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Probeer het eens bij een tuinder }:O als je er een in de buurt hebt. Die gebruiken soms kleine hoeveelheden er van bij de bemesting.
Vaak wel blauw, maar dat is met drogen wel weer wit te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schaapje_BlaaT
  • Laatst online: 22:58
als je nog es in Groningen bent, kom het dan maar halen
bij ons op het lab
hier staan ongeveer alle denkbare droogmiddelen
overigens, kopersulfaat is droog wit en nat blauw
de silica die we hier hebben (voor het drogen) is blauw
en verkleurt als het nat wordt (zit indicator in), er is ook fijn silica poeder
maar dat lijkt me niet handig, dat stuift nogal
je kunt anders ook proberen aan calciumchloride of magnesiumsulfaat te komen

ASUS ROG Strix B650-A | AMD 7600X | Kingston 32GB DDR5 6000 CL36 | Kingston KC3000 1TB | Asrock RX6600 8GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

LOL !!

We hebben inderdaad met z'n allen lekker langs elkaar heen zitten ouwehoeren over kleur...

Silicagel = SiO2 en DAT is het goedje wat water opneemt. Daarnaast is het gecoat met een indicator, dat kan CuSO4 zijn, en ja, die stof kleurt van wit naar roze.

Er is ook silicagel (Type III) dat van blauw naar wit kleurt, want daarop zit een compleet andere indicator! (Kon even niet vinden wat voor chemische verbinding dat dan was.)

Zo, en dus sloeg ik ook de plank helemaal mis met m'n verontreiniging enz. enz.

DaBit: Antwoord op je vraag van "hoever kom je ermee" = je komt tot onder de 5% luchtvochtigheid. Tenminste, eenvoudige vochtigheidsgraadmeters, die geven 0 aan. Dus je valt binnen die marge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak-Freak
  • Laatst online: 22-04 20:31

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

Ik heb net even zo'n zakje Silicagel opengemaakt.
Het waren gewoon witte bijna transparante korrels.

Na ze een tijd in een oven verhit te hebben zagen ze er alleen maar een beetje bruin verbrand uit.

Ik denk dus dan Silicagel zelf niet van kleurveranderd maar dat dat puur afhankelijk is van de gebruikte indicator die er in zit verwerkt.

Veel suc6 verder nog met je project Dabit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_x007
  • Laatst online: 20:50
Op dinsdag 09 april 2002 11:30 schreef M_DaRK het volgende:
@ google.nl

suc6!
glijk maar 100 kilo doen?? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Laatst online: 25-04 22:31
Ik ben TOA op een school en nu geloof ik dat Aluminiumfosfaat een nog veel betere vochtvreter is: 16 H2O alleen blijft de kleur wit. Door massabepaling weet je hoeveel het heeft opgenomen.
Misschien kan ik wel wat versturen, zeg maar wat je nodig denkt te hebben.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op dinsdag 09 april 2002 16:50 schreef Schaapje_BlaaT het volgende:
als je nog es in Groningen bent, kom het dan maar halen
bij ons op het lab
Oei, Groningen is een beeeeetje uit de richting...
je kunt anders ook proberen aan calciumchloride of magnesiumsulfaat te komen
CaCl2 droogt onvoldoende, helaas :( Magnesiumsulfaat weet ik niet of dat makkelijk te krijgen is.
Op dinsdag 09 april 2002 19:11 schreef JumpStart het volgende:
DaBit: Antwoord op je vraag van "hoever kom je ermee" = je komt tot onder de 5% luchtvochtigheid. Tenminste, eenvoudige vochtigheidsgraadmeters, die geven 0 aan. Dus je valt binnen die marge.
Maar is dat nou met silicagel, of met kopersulfaat?
Op dinsdag 09 april 2002 21:32 schreef universal creations het volgende:
Ik ben TOA op een school en nu geloof ik dat Aluminiumfosfaat een nog veel betere vochtvreter is: 16 H2O alleen blijft de kleur wit. Door massabepaling weet je hoeveel het heeft opgenomen.
Misschien kan ik wel wat versturen, zeg maar wat je nodig denkt te hebben.
Kun je eens nazoeken tot welke luchtvochtigheid ik daarmee kan drogen? Lost aluminiumfosfaat op in zijn eigen kristalvocht?

Hoeveel ik nodig heb? Hmm, toch wel een paar honderd gram denk ik. Anders blijf ik aan het verversen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Wij hebben een potje van dat spul staan, waar dus droog poeder inzit, terwijl het geheel gehydrateerd is. Ik zal morgen eens de proef op de som nemen om te kijken tot hoever ik het droog kan krijgen mbv een brander (en dan heel snel lucht/water-dicht afsluiten).

Stom dat ik vergeten ben om vandaag nog te kijken in chemicalienkast, zodat ik zeker weet dat het om deze stof gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

Op dinsdag 09 april 2002 16:33 schreef ionize het volgende:
dzzz. jullie hebben gelijk... wit zonder.. blauw met..

dzz... exicator is wel silicagel met kleurstof na een blik in het potje zuivere CuSO4 bleek mijn ongelijk.. excuses.. rest v/d gegevens klopt wel..

trouwens BINAS???? ik zit niet op de HAVO ofzow...
Wat boeit het nou of je op de HAVO zit of niet?!?!
Tabellenboek is tabelle boek.

maar waarschijnlijk zal jij daar iets anders hebben idd. Maar het ging erom dat DAAR het bewijs stond :). meer had ik niet voorhanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Even een berekeningetje gemaakt: elke gram AlPO4 kan ongeveer 1,5 gram water opnemen. Wat is het volume van de kast trouwens. Bij een luchtvochtigheid van 40 % (normaal dus) bestaat lucht uit 1 % uit waterdamp (volume percentage neem ik aan). Dus per liter water zit er 10 gram water in. Dus per liter heb je 7 gram AlPO4 nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Op woensdag 10 april 2002 14:18 schreef DaBit het volgende:

[..]

Maar is dat nou met silicagel, of met kopersulfaat?
[..]
Gewoon silicagel (is wit, blijft wit ;) ), met een kleurindicator. Dat laatste kan kopersulfaat zijn.

Bedenk wel dat een venster in je kast wel praktisch kan zijn, zodat je de verkleuring van de indicator kan volgen!

Dus even een eenvoudig window-case-mod erbij is misschien wel een idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Sorry als ik het zeg maar:
wat een gelul over chemische afkortingen zeg.
Man ik snap er niks van terwijl ik in de MAVO de beste in de klas was.
Naja te kort gehad natuurlijk.

Maar volgens mij ging het om dat DaBit die gel nodig heb.
Of zit ik nou mis?

Ik zal eens in mijn baas zijn bestelboek kijken of er iets tussen staat.
Werk in schoenmakerij, we gebruiken het niet maar we hebben natuurlijk ook niet alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op woensdag 10 april 2002 19:49 schreef universal creations het volgende:
Wat is het volume van de kast trouwens?
De kast meet 53x33x16cm, dus da's uit het blote hoofdje zo'n 28 liter.
Bij een luchtvochtigheid van 40 % (normaal dus) bestaat lucht uit 1 % uit waterdamp (volume percentage neem ik aan). Dus per liter water zit er 10 gram water in. Dus per liter heb je 7 gram AlPO4 nodig.
Bij welke temperatuur heb je nu gerekend? Want hoe hoger de temperatuur, hoe hoger de hoeveelheid waterdamp. Toch is het wel een goede richtlijn.

Wil ik dus dat ik mijn bak een keer of 5 kan openen voordat ik het AlPO4 moet droogstoken, dan zou ik dus ruwweg 5*7*28 = een kilo van die rommel nodig hebben. Hmm, klinkt veel, en dat is een dure grap.

En tot welke RV kan ik drogen met dat spul?
Op woensdag 10 april 2002 20:11 schreef JumpStart het volgende:
Gewoon silicagel (is wit, blijft wit ;) ), met een kleurindicator. Dat laatste kan kopersulfaat zijn.

Bedenk wel dat een venster in je kast wel praktisch kan zijn, zodat je de verkleuring van de indicator kan volgen!

Dus even een eenvoudig window-case-mod erbij is misschien wel een idee.
Een venster komt er zowiezo in, omdat ik tijdens het testen precies wil kunnen volgen wat er gebeurt. De bovenkant van de mobobak word ook van plexi.

Kun jij me niet aan wat silicagel helpen?
Op donderdag 11 april 2002 08:31 schreef Xavier het volgende:
Maar volgens mij ging het om dat DaBit die gel nodig heb.
Of zit ik nou mis?

Ik zal eens in mijn baas zijn bestelboek kijken of er iets tussen staat.
Werk in schoenmakerij, we gebruiken het niet maar we hebben natuurlijk ook niet alles.
Ja, ik heb het nog steeds nodig. Als je eraan kunt komen, graag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:17

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

gewoon gips neemt toch ook vocht op nietwaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Jawel, keukenzout ook, maar hoeveel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Laatst online: 21-04 15:03
Eigenlijk hoeft het niet zo heel veel uit te maken tot welke luchtvochtigheid je kunt drogen met iets.
Als je snel genoeg op kunt nemen dan is 99 procent al best goed, je krijgt dan geen condens als het afkoeld.
(kan lucht onder het vriepunt nog water op bevatten?).
Blijven deze vochtvreters het vocht vasthouden als het weer opwarmt? Zo ja, dan kun je je afgesloten kist gewoon een keer in de diepvries zetten en dan is de lucht daarna altijd droog.
Correct me if I'm wrong.
Anders kun je hem natuurlijk altijd vullen met een "droog" gas.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raafz0r
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-04 18:36
Acros heeft wel silicagel, in allerlei soorten en maten (1kg, 30 kg, you name it). Alleen moet je daar (zoals voor alle leveranciers van chemicalien op grotere schaal) een account voor hebben.

Als je echt niet aan silicagel kunt komen zou ik kunnen proberen of ik een AIO van m'n opleiding zover kan krijgen om zoiets te bestellen, maar dat lijkt me een erg lastige oplossing.

[edit]
Dit lijkt er op: http://www.matedex.be/nl/materiaal/chemische/electrolube.htm

Die kun je bestellen zonder allemaal gegevens in te hoeven vullen.

Verder, over hoeveel water silicagel opneemt:
Afbeeldingslocatie: http://www.mrw.interscience.wiley.com/kirk/articles/adsoruth.a01/image_n/nfg003.gif
(de gestreepte lijn is van Silica gel, hoewel d'r verschillende soorten zijn).

Dit plaatje komt van Kirk-Othmer en nog een keer Kirk-Othmer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

AlPO4 is een No Go, omdat dat lastiger droog te stoken is: verhit het te sterk en het veranderd van struktuur.

SiO2 met indicator is wat dat betreft veel vriendlijker, dat zou je thuis in de oven gewoon kunnen droogstoken.

Silicagel kost ongeveer 10 euro excl. BTW per kilo.

De silicagel hier komt bij J.T. Baker vandaan, en je hebt goeie kans dat je er als particulier ook wel kan bestellen, als het tenminste niet om echt nare stofjes gaat. Tel# 0570-687500 of zie http://www.jtbaker.com/

Direct bestellen :P
http://www.jtbaker.nl/bin/prod_gevonden.ASP?zoekprodnr=1826&language=EXP = Silica gel 1-3 mm met CoCl2 indicator
http://www.jtbaker.nl/bin/prod_gevonden.ASP?zoekprodnr=1827&language=EXP = Silica gel 3-6 mm met CoCl2 indicator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

Op donderdag 11 april 2002 08:31 schreef Xavier het volgende:
Sorry als ik het zeg maar:
wat een gelul over chemische afkortingen zeg.
Man ik snap er niks van terwijl ik in de MAVO de beste in de klas was.
Naja te kort gehad natuurlijk.
Tja, jij hebt nooit echte scheikunde gehad. Wel iets zoals "natuur-scheikunde". Dan heb jij het inbouwen van water in rooster nog niet gehad idd. Die chemische formules enzo zijn vrij standaard die je ,als je nog scheikunde hebt, moet kennen.

Maar ff ontopic:
Ik bedacht me net een proefje dat we gehad hadden bij het hoofdstuk over kristalwater enzo. Dat was soda poeder dat verwarmt werd. Dan komt het water uit de soda, maar er zit meer massaprocent water dan andere stof (die stof weet ik dus niet) dat die stof gewoon in het water oplost!

Maar die stof die overblijft als je soda droogstookt, welke stof is dat. Misschien is dat wel bruikbaar. Het zal waarschijnlijk aardig verkrijgbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
ALLES WAT TOT NU TOE ALS OPLOSSING IS VOORGEDRAGEN KAN DE PRULLENBAK IN

De oplossing is simpel, effecient, erg goedkoop en makkelijk aan te komen:

Na2CO3 x 10 H2O

oftewel: SODA

Tegenwoordig is SODA in de supermarkt bijna alleen maar in de zuivere vorm te krijgen en dus hoef je ook niet droog te stoken (voor de zekerheid kun je dit alsnog doen).

Waarom is SODA zo effectief, sterker nog vele malen efficienter dan al die andere oplossingen, btw silicagel neemt maar 2 H2O op.

De molaire massa van zuivere SODA is 106u, dat betekent dat je met 106 gram SODA ongeveer 180 gram water kunt absorberen, oftewel 1,7 x het eigengewicht: zeer efficient dus.

Enige nadeel is: je hebt geen indicator. Dus moet je er gewoon een hygrometer in plaatsen, zodra de meter gaat stijgen is de SODA verzadigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

Op donderdag 11 april 2002 18:41 schreef universal creations het volgende:
ALLES WAT TOT NU TOE ALS OPLOSSING IS VOORGEDRAGEN KAN DE PRULLENBAK IN

De oplossing is simpel, effecient, erg goedkoop en makkelijk aan te komen:

Na2CO3 x 10 H2O

oftewel: SODA

Tegenwoordig is SODA in de supermarkt bijna alleen maar in de zuivere vorm te krijgen en dus hoef je ook niet droog te stoken (voor de zekerheid kun je dit alsnog doen).

Waarom is SODA zo effectief, sterker nog vele malen efficienter dan al die andere oplossingen, btw silicagel neemt maar 2 H2O op.

De molaire massa van zuivere SODA is 106u, dat betekent dat je met 106 gram SODA ongeveer 180 gram water kunt absorberen, oftewel 1,7 x het eigengewicht: zeer efficient dus.

Enige nadeel is: je hebt geen indicator. Dus moet je er gewoon een hygrometer in plaatsen, zodra de meter gaat stijgen is de SODA verzadigd.
goed van mij he ;)

ik was lekker eerder!!! lekker puh :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Nobody
  • Niet online
Op woensdag 10 april 2002 19:40 schreef epsilon het volgende:

[..]

Wat boeit het nou of je op de HAVO zit of niet?!?!
Tabellenboek is tabelle boek.
hij bedoelt het 'Handbook Of Chemistry and Physics'. en die heb ik er ff bij gepakt :)

staat in bij kopersulfaat: gray powder.
en dan heb ik het om precies te zijn over koper(I)sulfaat
koper(II)sulfaat is groen/wit
en koper(II)sulfaat, pentahydraat is blauw.

dit boek is niet te vergelijken met binas.

opname van silicagel is:
Water absorption capacity (24 hrs.,80 % relative humidity) => 27 %

ok, ik hoor het wel of jullie het met me eens zijn :)

Opensource delphi componenten (http://www.delphi-jedi.org)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Op donderdag 11 april 2002 18:42 schreef epsilon het volgende:

[..]

goed van mij he ;)

ik was lekker eerder!!! lekker puh :P
ik had je quote eerlijk gezegd niet gelezen, maar ik kwam er vandaag op school achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Op donderdag 11 april 2002 18:45 schreef Mr.Nobody het volgende:

[..]

hij bedoelt het 'Handbook Of Chemistry and Physics'. en die heb ik er ff bij gepakt :)
Oftewel: Rubbere Robby!

Interessant boek, maar niet echt handig in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

[..]
:?

Hoe wil je met een hygrometer ooit vochtgehalte vast stellen als het vocht ingesloten is in de roosterstructuur van het soda ?? Of mis ik nu iets ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Nobody
  • Niet online
Op donderdag 11 april 2002 18:51 schreef universal creations het volgende:

[..]

Interessant boek, maar niet echt handig in gebruik.
ken hem bijna uit m'n hoofd, alleen kopersulfaat moest ik nog leren, bij deze :+

Opensource delphi componenten (http://www.delphi-jedi.org)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

Op donderdag 11 april 2002 18:52 schreef JumpStart het volgende:

[..]

:?

Hoe wil je met een hygrometer ooit vochtgehalte vast stellen als het vocht ingesloten is in de roosterstructuur van het soda ?? Of mis ik nu iets ?
uhm jah :)

want als het soda verzadigt is, stijgt de luchtvochtigheid.

Als het soda nog niet verzadigt is blijft de luchtvochtigheid gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 45135

Ga naar een petrochemisch bedrijf bij je in de buurt (ja klinkt achterlijk maar ze geven t zo weg) en vraag naar MEA. Bij bedrijven zoals Air-Products of een andere LPG, Propaan, etc fabricant. Dat vochtvreterspul is ook goed btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Op donderdag 11 april 2002 19:32 schreef epsilon het volgende:

[..]

uhm jah :)

want als het soda verzadigt is, stijgt de luchtvochtigheid.

Als het soda nog niet verzadigt is blijft de luchtvochtigheid gelijk.
Met andere woorden, je hebt dus geen waarschuwing vooraf, geen geleidelijke verkleuring, (van wit naar roze, bij CuSO4 of van donkerblauw naar wit bij CoCl2.) maar in een relatief korte tijd ineens de noodzaak dat je je soda moet gaan droogstoken.

Kweetniet, ik zou liever willen zien aan de kleur "dat we pas op, zeg, 1/3e of de helft van de capaciteit ziten."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

[..]

[..]
Wat ik me vervolgens afvraag is dit: Ok, soda kan dan wel véél water opnemen, maar hoe sterk trekt het water aan ?

Allemaal goed en aardig dat je het in 100% luchtvochtigheidsgraad bijna het dubbele aan eigen gewicht op kan laten nemen, maar je schiet er geen donder op als het beneden de 50% luchtvochtigheidsgraad gewoon niet meer hygroscopisch ( = water-aantrekkend ) zou werken ... (Ik weet niet hoe het verloop is van soda.)

Van silicagel weet ik dat het doorgaat tot zeer dicht bij de 0 % luchtvochtigheidsgraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak-Freak
  • Laatst online: 22-04 20:31

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

bewaar gewoon voor de zekerheid een extra zak soda goed afgesloten in de vriezer. SODA kost toch bijna niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Met een eenvoudige berekening kun je bepalen hoeveel SODA je nodig voor een bepaalde ruimte. Hier neem je het dubbele van en strooit dit op de bodem van de ruimte (groot oppervlak). Met een hygrometer kun je zien dat de luchtvochtigheid eerst daalt, tot op een stabiel (en hopelijk laag) niveau. Als er verder geen lucht meer in de ruimte komt, zal de luchtvochtigheid niet meer stijgen en de SODA niet verder verzadigen. Op het moment dat je de kast opent, zal de luchtvochtigheid even stabiel blijven, tot dat de SODA verzadigd is, waarna de luchtvochtigheid weer gaat stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Op donderdag 11 april 2002 19:53 schreef universal creations het volgende:
[..]

Met een hygrometer kun je zien dat de luchtvochtigheid eerst daalt, tot op een stabiel (en hopelijk laag) niveau.

[..]
Tsja, hoe laag is laag, met soda ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op donderdag 11 april 2002 18:45 schreef Mr.Nobody het volgende:
Juist... Heb hier 55e ed. uit 1975 :Y) op de plank staan, oud ik weet het maar feiten veranderen toch niet... Welke heb jij?
dit boek is niet te vergelijken met binas.
niet echt nee.. lolz... ietsje meer bladzijden.. 3000+
niet echt een boek dat ze je iedere dag mee naar school kunnen laten slepen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op donderdag 11 april 2002 20:00 schreef JumpStart het volgende:
Tsja, hoe laag is laag, met soda ?
Dat is ook mijn vraag...
Ik zou eventueel wat kopersulfaat als indicator toe kunnen voegen aan de soda. Sodaoplossingkje maken, wat kopersulfaat toevoegen, en indampen.

Soda heeft overigens wel een groot nadeel: water+CO2 vormen een waterige H2CO3 oplossing, welke in water natuurlijk in een H+ en HCO3- ionenpaar opgesplitst word. En dat reageert natuurlijk uitstekend met de carbonaten in de soda. Er kan overigens een foutje inzitten: ik ben mijn HAVO scheikundekennis wel erg ver kwijt.

En dan nog de vraag: waarom gebruikt geen hond in de industrie soda als droogmiddel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Op vrijdag 12 april 2002 12:00 schreef DaBit het volgende:

[..]
En dan nog de vraag: waarom gebruikt geen hond in de industrie soda als droogmiddel?
Omdat soda 'verdampt' (sublimeert/neerslaat, whatever.) Hoe dan ook, je complete kast komt dus onder de soda aanslag te zitten. En dat is ook nog eens lekker basisch, dus tast van alles aan. Aluminium ??? Bye Bye! Om dan nog even niet te spreken van aantasting van je moederbord...

De reden dat de industrie silicalgel gebruikt is omdat het heel erg inert is, in tegenstelling tot andere stoffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hmm, ik heb toch het idee dat silicagel het beste is voor mijn toepassing. Aan al het andere kleven wel weer een of meerdere nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Initial G
  • Laatst online: 25-04 12:29

Initial G

f.k.a. GKLQuake

anders jat je ze uit schoendozen in schoenenwinkels :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

Op vrijdag 12 april 2002 12:00 schreef DaBit het volgende:

[..]

Dat is ook mijn vraag...
Ik zou eventueel wat kopersulfaat als indicator toe kunnen voegen aan de soda. Sodaoplossingkje maken, wat kopersulfaat toevoegen, en indampen.

Soda heeft overigens wel een groot nadeel: water+CO2 vormen een waterige H2CO3 oplossing, welke in water natuurlijk in een H+ en HCO3- ionenpaar opgesplitst word. En dat reageert natuurlijk uitstekend met de carbonaten in de soda. Er kan overigens een foutje inzitten: ik ben mijn HAVO scheikundekennis wel erg ver kwijt.

Over die reactie zou ik met niet te veel zorgen maken :)
Water lost zelfs op in water. Jaja, klinkt logisch.
Uitleg: water is H2O
Dat kan splitsen in H+ en OH- dus dat heb je altijd.

Ik heb even de baseconstante van HCO3- opgezocht en die is 2,2 * 10-8
Dit komt er op neer dat dit een heel lichte base is, ik denk zelfs niks om je zorgen over te maken. Dit omdat soda zelf ook een base is, geloof pH10 oid, tegenover de ongeveer 8 van HCO3-.

ik hoop dat ik het goed heb met me havo scheikunde, maar als ik het fout heb hoor ik graag wat het wel moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Op vrijdag 12 april 2002 14:11 schreef epsilon het volgende:

[..]

ik hoop dat ik het goed heb met me havo scheikunde, maar als ik het fout heb hoor ik graag wat het wel moet zijn.
Je theorie klopt (geloof ik) wel, de praktijk is echter niet hierop gebaseerd... De praktijk is dat soda niet inert is, en dat metalen na verloop van tijd er door kunnen worden aangetast, en dan niet alleen de metalen die in direct contact staan, maar op alle plekken waar lucht komt.

Ik heb hier op de vakgroep eens even nagevraagd, en had dus ook meteen het antwoord: Silicagel is inert, soda niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

Op vrijdag 12 april 2002 14:18 schreef JumpStart het volgende:

[..]

Je theorie klopt (geloof ik) wel, de praktijk is echter niet hierop gebaseerd... De praktijk is dat soda niet inert is, en dat metalen na verloop van tijd er door kunnen worden aangetast, en dan niet alleen de metalen die in direct contact staan, maar op alle plekken waar lucht komt.

Ik heb hier op de vakgroep eens even nagevraagd, en had dus ook meteen het antwoord: Silicagel is inert, soda niet.
toch ben ik blij om dit te horen :), geeft me een beetje vertrouwen in me exame dat ik over een maandje moet maken ofzo....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Laatst online: 22:55

Bezulba

Formerly known as Eendje

Op donderdag 11 april 2002 18:02 schreef JumpStart het volgende:
AlPO4 is een No Go, omdat dat lastiger droog te stoken is: verhit het te sterk en het veranderd van struktuur.

SiO2 met indicator is wat dat betreft veel vriendlijker, dat zou je thuis in de oven gewoon kunnen droogstoken.

Silicagel kost ongeveer 10 euro excl. BTW per kilo.

De silicagel hier komt bij J.T. Baker vandaan, en je hebt goeie kans dat je er als particulier ook wel kan bestellen, als het tenminste niet om echt nare stofjes gaat. Tel# 0570-687500 of zie http://www.jtbaker.com/

Direct bestellen :P
http://www.jtbaker.nl/bin/prod_gevonden.ASP?zoekprodnr=1826&language=EXP = Silica gel 1-3 mm met CoCl2 indicator
http://www.jtbaker.nl/bin/prod_gevonden.ASP?zoekprodnr=1827&language=EXP = Silica gel 3-6 mm met CoCl2 indicator
dabit lijkt me toch duideijk dat je hiermee al een heel eind komt? want 10 euro voor een kilo is niet veel imho.. :)

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik zal die lui eens bellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op donderdag 11 april 2002 18:02 schreef JumpStart het volgende:
Helaas pindakaas; als particulier kun je daar niets halen. Ze verwezen me door naar Boon, maar ook zij leveren niet aan particulieren :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Op vrijdag 12 april 2002 16:09 schreef DaBit het volgende:

[..]

Helaas pindakaas; als particulier kun je daar niets halen. Ze verwezen me door naar Boon, maar ook zij leveren niet aan particulieren :(
Check je mail...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Done....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Silicagel, 2-3 mm korrels, CoCl2 indicator, kost 13,80 Euro per kilo, excl. BTW...

Alleen is het niet of nauwelijks te koop voor particulieren. Ik heb éénmalig wat kunnen regelen voor dabit, maar dat is voor de rest helaas niet nogmaals even te doen. :{

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsYgHo
  • Laatst online: 14:12
Mischien dom, maar goed, wij hebben in de kattenbak ook silica korrels liggen, das een zak van 5 liter voor 10,25€

Spul werkt zeer goed, geen stank en 1 zak@2 week@ 1kater en 1 poes, het heet sillicat...

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Op vrijdag 12 april 2002 18:43 schreef PsYgHo het volgende:
Mischien dom, maar goed, wij hebben in de kattenbak ook silica korrels liggen, das een zak van 5 liter voor 10,25€

Spul werkt zeer goed, geen stank en 1 zak@2 week@ 1kater en 1 poes, het heet sillicat...
Heeft alleen geen indicator stof, dus je weet niet wanneer het 'vol' zit met water. Plus, die silica kattenbakkorrels, dat is voor een (groot :?) gedeelte niet-actieve poreuze vul-stof, vanwege marketing overwegingen van de producent: vulstoffen erbij maakt het A) goedkoper te produceren, en B) zorgt ervoor dat de klant het vaker moet verversen en dus vaker het spul koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsYgHo
  • Laatst online: 14:12
Op vrijdag 12 april 2002 18:57 schreef JumpStart het volgende:

[..]

Heeft alleen geen indicator stof, dus je weet niet wanneer het 'vol' zit met water. Plus, die silica kattenbakkorrels, dat is voor een (groot :?) gedeelte niet-actieve poreuze vul-stof,
Er zitten blouwe korrels in (10% schat ik ), en die geven wel degelijk aan waneer die vol zitten,..

Wat betreft het niet actieve vulstof, dat weet ik niet ale korrels lijken hetzelfde, en nemen prima aansteker gas op >:) , zijn net kaarsjes je moet toch wat als jeje verveelt

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Ik heb vandaag eens geprobeerd om silica-gel (roze) in te dampen: => blauwe met witte korrels. Ik begon met 5,00 gram en eindigde met 4,00 , dus het absorbeerd bijna niets!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Op vrijdag 12 april 2002 20:01 schreef universal creations het volgende:
Ik heb vandaag eens geprobeerd om silica-gel (roze) in te dampen: => blauwe met witte korrels. Ik begon met 5,00 gram en eindigde met 4,00 , dus het absorbeerd bijna niets!!!
Was het, voor je begon met indampen wel helemaal verzadigd dan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

HEHEEE, het is zover...

Klote bureacratie werkt tegen, dus dan maar gewoon even het nodige aan silicagel recyclen. Maandag heb ik een pot drooggestookte silicagel voor je Dabit. Wel 2 kilo als je wilt (hoezo overkill ?) tegen verzendkosten, het spul zelf is 'gratuit'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bredend
  • Laatst online: 22:07
Ik heb dit topic nou echt met interesse gelezen en het sloot perfect aan op wat ik heb geleerd afgelopen week op school :)

Aangezien ik van plan ben om een bong te maken, heb je uiteraard veel waterdamp. Dus ik denk dat ik maar ff wat zoda in een taktische opstelling zet en ook wat kopersulfaat van school meekrijg.
btw, als je wit kopersulfaat laats aanbakken word het grijs. (bij mij dan :) ) Maar is dat omdat het koper(I)Sulfaat word???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op vrijdag 26 april 2002 20:10 schreef JumpStart het volgende:
HEHEEE, het is zover...

Klote bureacratie werkt tegen, dus dan maar gewoon even het nodige aan silicagel recyclen. Maandag heb ik een pot drooggestookte silicagel voor je Dabit. Wel 2 kilo als je wilt (hoezo overkill ?) tegen verzendkosten, het spul zelf is 'gratuit'.
Da's neit zo'n moeilijke keuze: 2 kilo dan maar :)
Neem maar contact op via E-mail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-03 16:26
Wel eens RIJST in een potje zout gezien??? Rijst kan VEEL vocht opnemen, (2x eigen gewicht). Rijst is goedkoop en kan overal gekocht worden, regelt de luchtvochtigheid terug tot minder dan 20 procent geloof ik. Maar 't is zeker 't proberen waard!

Trouwens ik zou geen zouten in je kast toelaten, die kunnen icm met vocht stroom doorlaten en oxidaties veroorzaken...

Is dat nou zo moelijk??? *D

Nu gaat ik lekker maffen! :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Op zondag 28 april 2002 02:46 schreef Benadski het volgende:
Wel eens RIJST in een potje zout gezien??? Rijst kan VEEL vocht opnemen, (2x eigen gewicht). Rijst is goedkoop en kan overal gekocht worden, regelt de luchtvochtigheid terug tot minder dan 20 procent geloof ik. Maar 't is zeker 't proberen waard!

Trouwens ik zou geen zouten in je kast toelaten, die kunnen icm met vocht stroom doorlaten en oxidaties veroorzaken...

Is dat nou zo moelijk??? *D

Nu gaat ik lekker maffen! :z
Licht er maar net aan wat voor een zouten. Want zoals je weet (aan je reactie te zien), kan niet elke Red-Ox spontaan optreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-03 16:26
Ok, ok, niet alle zouten zorgen misschien voor oxidatie, maar de meeste dacht ik wel, daarom issut wel belangrijk om te weten lijkt me?
Pagina: 1