Toon posts:

[FAN]schakelaars

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
(en ja, ik heb de search al bekeken)

Ik vind in de search veel zaken over het aan/uit schakelen van fans, maar dat zijn die, met een molex schakelaar.

Nou wil ik het volgende weten:

Ik heb dus 2 PAPST ultra silent fans, met een 3-pin connector. Hiermee kan ik toch de rpm's meten, als ik mij niet vergis. Is het mogelijk om hier een 7V/12V/0V schakelaar tussen te zetten? En kan ik dan de uitlezing nog behouden?

En waarvoor staan de kleuren van die PAPST fans? Ik zie daar een witte, blauwe en rode kabel.

Op een molex connector zitten 2 zwarte kabels, zijn dat beide de massa?

Trouwens, het viel me wel op dat veel tekeningetjes van de schema's in de search naar een 404 leiden. :-(

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Op dinsdag 09 april 2002 10:57 schreef gabberatski het volgende:
Ik heb dus 2 PAPST ultra silent fans, met een 3-pin connector. Hiermee kan ik toch de rpm's meten, als ik mij niet vergis. Is het mogelijk om hier een 7V/12V/0V schakelaar tussen te zetten? En kan ik dan de uitlezing nog behouden?
Schakelen kan, maar dan zul je alleen op 12V je RPM meting behouden. Op 7V schakelt de sensor tussen 12V en 5V i.p.v. 12V en 0V, waardoor de rpm-meting niet meer werkt!
Op een molex connector zitten 2 zwarte kabels, zijn dat beide de massa?
Yup. Die komen gewoon allemaal samen op dezelfde aansluiting in je voeding!
Trouwens, het viel me wel op dat veel tekeningetjes van de schema's in de search naar een 404 leiden. :-(
Ja, dat kan gebeuren. Die plaatjes zijn meestal gehost op pagina's van de users hier. Daardoor kan het zijn dat iemand een keer z'n webspace leeggooit, waardoor je een mooie 404 krijgt..

Verwijderd

Topicstarter
Heeft iemand een leesbaar schemaatje?

Verwijderd

Op de fan:
zwart draadje - min
rood draadje - plus 12 volt
geel draadje - rpm meting

Wat je dus moet doen is het voltage op de rode draad aanpassen. De zwarte draad moet wel op de min blijven als je RPM meting wilt houden dus je kan niet op de aloude manier 7 volt maken. Je moet een regelbaar iets maken of genoegen nemen met 5 volt.

Het gele draadje gaat naar je fan-connector op je moederbord.

Verwijderd

of het ligt aan mij maar dit denk ik
kan je niet de 3 pins strippe > molex strippe
op elkaar aansluiten
en een POT ertussen (een draaiknop waarmee je mooi geleidelijk van 12v tot 0v kan gaan)
da lijkt me beter
als dit fout is zeg het ff en leg het dan ook uit waarom
(ja, ik ben in leer *D)

Verwijderd

Topicstarter
Is het mogelijk om zonder een POT meter te werken (ik heb schakelaars die op 3 standen kunnen staan, en vond die mooi) en ik mijn RPM uitlezing ervoor opoffer?

Eigenlijk is dat toch niet zo van belang?

BTW, zoals ik al zei, hebben die PAPST andere kleuren, nl wit , blauw en rood. Waarvoor staan die dan?

Verwijderd

ik zou het niet weten
probeer de search ??
en anders een mogelijk klein topicje ?

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Op dinsdag 09 april 2002 13:01 schreef gabberatski het volgende:
Is het mogelijk om zonder een POT meter te werken (ik heb schakelaars die op 3 standen kunnen staan, en vond die mooi) en ik mijn RPM uitlezing ervoor opoffer?
Kan wel hoor.. Dan moet je gewoon achter 2 polen van de schakelaar een extra weerstand solderen. (5W weerstand ofzo)..
Da's gewoon een beetje proberen, en dan komt dat wel goed.

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:40

Cheezus

Luiaard

Op dinsdag 09 april 2002 13:01 schreef gabberatski het volgende:

Eigenlijk is dat toch niet zo van belang?

BTW, zoals ik al zei, hebben die PAPST andere kleuren, nl wit , blauw en rood. Waarvoor staan die dan?
Je zou ook een 7809 of 7805 (voor 9 of 5 volt) tussen de 12V en de 0V zetten dan blijft je rpm meting waarschijnlijk ook nog goed.
En je kan hem zo ook nog maken dat je tussen de 9 of 5 en 12 volt kunt schakelen (en eventueel uit).

Als je een witte een blauwe en een rode draad hebt zou de rode wel de + zijn, de blauwe de - en de witte rpm uitlezing.

• SEPP
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-06-2022
Zalman fanmate ertussen. Dan kun je hem alleen niet uitzetten.

Verwijderd

Topicstarter
ik zou dit schema gebruiken:

[img][url="http://www.fanbus.com/thelab/Schematics/dv_712_single_led.jpg"]ttp://www.fanbus.com/thelab/Schematics/dv_712_single_led.jpg[/url][/img]

alleen zie ik uit de fan maar 2 kabels vertrekken, terwijl ik er 3 heb. Welke is overbodig?

Verwijderd

Topicstarter
*kick*

• Snipisnap
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025
wit=RPM
die gebruik je dan dus niet.

"It certainly appears so..."

Verwijderd

Topicstarter
aha
FAN --> kabels
en rood = rood
en blauw = zwart?

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:40

Cheezus

Luiaard

Op dinsdag 09 april 2002 16:01 schreef primusz het volgende:
Als je een witte een blauwe en een rode draad hebt zou de rode wel de + zijn, de blauwe de - en de witte rpm uitlezing.
Op woensdag 10 april 2002 08:50 schreef gabberatski het volgende:
aha
FAN --> kabels
en rood = rood
en blauw = zwart?
ja dus :)
Pagina: 1