Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] Makkelijk te bouwen PIC/Atmel programmer

Pagina: 1
Acties:
  • 345 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:14
Ik moet een paar PIC chips porgrammeren en een atmel chippie, ik ben geen geweldige soldeerder, dus ik wil het zo eenvoudig mogelijk, ik wil het kunnen maken op standaard printplaatjes, ik wil niet hoeven etsen ofzo

wie kan mij links geven naar de eenvoudigste programmers voor deze chips (liefst een apparaat voor allebei)

• Vdub
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-07 19:03

Vdub

Wie anders?

Wat wil je gaan programmeren als ik het vragen mag?
Zijn dat chipcards of cips met voetjes?

• Tele
  • Niet online
Hier staat een mooie programmer voor meerdere types, maar er is nog zoveel meer mogelijk als je op google zoekt naar "simple pic atmel programmer" :)

• arjandijk162
Op dinsdag 09 april 2002 10:10 schreef Vdub het volgende:
Wat wil je gaan programmeren als ik het vragen mag?
Zijn dat chipcards of cips met voetjes?
cips met een voetje

• hellfire_ultd
  • Laatst online: 20-11 06:38

hellfire_ultd

Effe checke!

Ik heb zelf zo'n parallelle kabel in elkaar gedraaid om atmels mee te programmeren. Ik heb hem ergens gevonden op de "AVR webring". Werkt perfect i.c.m. bestaande programma's (Ponyprog)

• Smackers
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
In het vorige nummer van elektuur staat een programmer voor Atmel chips. Je kan dan de printplaat bestellen. Er waren niet zo veel onderdelen nodig en daardoor is het solderen ook niet moeilijk.

Athlon Xp 1700+, Soyo Dragon Plus, 512 MB ddr, Radeon 8500

Verwijderd

Ik zit een beetje met het zelfde probleem. Er zijn wel verschillende DIY programmers te vinden op internet, maar bijne geen enkele is geschikt voor de PIC16F876 (DIP) en later de 16C63 (SOIC). Dus als iemand toevallig hier een leuke programmer voor weet, let me know.

topicstarter: wat voor pic wil je eventueel gaan gebruiken? Programmers voor bijv de 16F84 zijn overal te vinden. Gewoon ff zoeken en je hebt gelijk een paar hits.

• arjandijk162
ik wil UIR (universal infrared reciever) bouwen, dat kan idd met de 16f84, maar ook met de 12C509, die is een stuk goedkoper, dus ik denk dat ik die ga gebruiken

ow jah, het moet niet te veel kosten en een print bij elektuur bestellen is sowieso duur, daarbij wil ik het op standaard printplaatjes kunnen doen

• arjandijk162
ik heb een hele eenvoudige atmel programmer gevonden, namelijk hier:
http://www.myplace.nu/avr/yaap/index.htm

ik wil de "jesper's original" gebruiken
Maar wat betekent dit:
My own original interface, using only 5 resistors.

This interface is supersimple and uses only 5 resistors. But it will load the circuit so the plug will have to be removed when the target is running.

Kan ik hier trouwens ook mee programmeren?
Connection Parallelport-->Controller (Win95/98/NT):
http://jaichi.virtualave.net/avr-prog-e.htm
Afbeeldingslocatie: http://jaichi.virtualave.net/connect.gif
en wat betekenen die twee pijltjes rechts naar het circuit? en betekent dat pijltje met +5v dat ik ergens 5 volt vandaan moet halen?

• arjandijk162
Op dinsdag 09 april 2002 10:33 schreef Zotty het volgende:
Ik zit een beetje met het zelfde probleem. Er zijn wel verschillende DIY programmers te vinden op internet, maar bijne geen enkele is geschikt voor de PIC16F876 (DIP) en later de 16C63 (SOIC). Dus als iemand toevallig hier een leuke programmer voor weet, let me know.

topicstarter: wat voor pic wil je eventueel gaan gebruiken? Programmers voor bijv de 16F84 zijn overal te vinden. Gewoon ff zoeken en je hebt gelijk een paar hits.
http://www.lancos.com/prog.html ondersteund de pic16f876 iig

heb hier trouwens ook een mooie PIC programmer gevonden
Afbeeldingslocatie: http://www.jdm.homepage.dk/newpic82.jpg
ziet er ook niet zo moeilijk uit, dus wel de moeite waard
http://www.jdm.homepage.dk/newpic.htm

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-11 15:59

Atmoz

Techno!!

Mag ik vragen wat je hiermee kunt?

• Super_ik
  • Laatst online: 30-11 12:44

Super_ik

haklust!

Op dinsdag 09 april 2002 15:48 schreef atmoz het volgende:
Mag ik vragen wat je hiermee kunt?
ja, je pic proggen

;)

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• Ralpy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-11 13:53
Ik heb hier heel toevallig een Electuur van september 2001 op mijn buro liggen, staat een amtel programmer in, maar is niet echt een simpel schema, want die andere die ik hier zo zie zijn een stuk simpeler.
Ik heb zo ook geen scanner, dus kan het niet laten zien.

• Super_ik

Super_ik

haklust!

k wou t artikel gaan scannen, maar k weet zeker dat er veel makkelijkere programmers zijn, deze is veel te ingewikkeld voor zo weinig gebruik.

8<------------------------------------------------------------------------------------

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Op dinsdag 09 april 2002 15:53 schreef Super_ik het volgende:

[..]

ja, je pic proggen

;)
Ja, maar kun je daar dan bijvoorbeeld iets inzetten dan data ofzo? Ik stel me voor dat je bijvoorbeeld je naam erin kunt programmeren, en dat je die dan later uit kan lezen ofzo. Maar waarvoor gebruiken jullie het dan? Noem eens een paar toepassingen of foto's please...

• Super_ik

Super_ik

haklust!

een pic of atmel is gewoon een klein ictjs waar een complete cpu en geheugen inzit, je kunt er programmas voor schrijven, en die dan in in de pic proggen met een programmer. door hardware aan de pootjes te hangen kun je dingen besturen enzo

Verwijderd

Op dinsdag 09 april 2002 18:18 schreef Super_ik het volgende:
een pic of atmel is gewoon een klein ictjs waar een complete cpu en geheugen inzit, je kunt er programmas voor schrijven, en die dan in in de pic proggen met een programmer. door hardware aan de pootjes te hangen kun je dingen besturen enzo
met welke programmer taal prog je zoon geval dan?

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-11 10:02

Corn

Raar jongetje

Assembler of JAL (Just Another Language) Ja dit bestaat echt, en is heel makkelijk te leren (net pascal)

• Super_ik

Super_ik

haklust!

Op dinsdag 09 april 2002 18:24 schreef Cornholio2001 het volgende:
Assembler of JAL (Just Another Language) Ja dit bestaat echt, en is heel makkelijk te leren (net pascal)
JAL!, hebbik ook nog in t begin een tijdje mee gewerkt ja, rielext taaltje ja, werkte echt mega simpel en perfect.

naja, toch maar overgestapt op asm, vind ik toch leuker :) lekker datasheets doorspitten ed, woei :)

Verwijderd

Op dinsdag 09 april 2002 17:58 schreef atmoz het volgende:

[..]

Ja, maar kun je daar dan bijvoorbeeld iets inzetten dan data ofzo? Ik stel me voor dat je bijvoorbeeld je naam erin kunt programmeren, en dat je die dan later uit kan lezen ofzo. Maar waarvoor gebruiken jullie het dan? Noem eens een paar toepassingen of foto's please...
Je kunt erin zetten wat je wil, dat is juist het mooie ervan :)
Om een voorbeeld te geven; op m'n werk ben ik bezig met het komplete USB protocol in een PIC te krijgen in PIC assembler (bijna klaar >:)). Maar je kunt er bijvoorbeeld ook een display mee aansturen of een lichtkrant maken. Of een terminal, of dit, of dat, echt wat je maar wil. Het is alleen niet supernel, maar maar datmaakt voor de meeste toepassingen niet uit.

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Dus om iets te maken met een advanced baybus bijvoorbeeld moet ook gaan. Iets wat je in de software kunt instellen, en dan naar die PIC schrijven, zodat de baybus bijvoorbeeld alles insteld zoals jij dat wilt. Hierbij denk ik aan:

-FAN voltage
-FAN RPM
-max. temp. (anders FAN aan)
-uitlezen via software welke FAN's aan of uit staan
-uitlezen via software hoeveel volt een FAN draait
-etc...

Dit is dus allemaal mogelijk?

Ik heb zelf enige ervaring met Qbasic, en weet dus wel ongeveer wat aan te sturen via de parallele poort. Moet ik dan denken dat dit ongeveer zo werkt? Het lijkt me leuk om zoiets te maken voor in mijn kast. (Zo'n programmeble PIC, wat iets kan aansturen)

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

AVR-studio van www.avrfreaks.com of www.avrfreaks.net, daar heb je wel een startersbordje voor nodig (e.185,- bij Conrad) Dan kan je verschillende amtel ic's mee programmeren.
(en je hoeft niet te solderen, en programmeren gaat via de seriele poort)

-edit-
zijn gewoon de zelfde sites, ik dacht dat ze verschillend waren.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• arjandijk162
Op dinsdag 09 april 2002 21:09 schreef Resistor het volgende:
AVR-studio van www.avrfreaks.com of www.avrfreaks.net, daar heb je wel een startersbordje voor nodig (e.185,- bij Conrad) Dan kan je verschillende amtel ic's mee programmeren.
(en je hoeft niet te solderen, en programmeren gaat via de seriele poort)

-edit-
zijn gewoon de zelfde sites, ik dacht dat ze verschillend waren.
nee, da's niet echt wat ik zocht, ik wilde zelf wat eenvoudigs bouwen. De pic gebruiker in deze topic, gebruiken jullie allemaal een profesionele programmer?

• Super_ik

Super_ik

haklust!

nee, om mijn pic 16f84's te proggen gebruik ik een zelfbouw dingetje dat in de elektuur stond, kan t artikel wel voor je scannen als je wilt.

Verwijderd

Op dinsdag 09 april 2002 14:49 schreef arjandijk het volgende:

[..]

http://www.lancos.com/prog.html ondersteund de pic16f876 iig

heb hier trouwens ook een mooie PIC programmer gevonden
[afbeelding]
ziet er ook niet zo moeilijk uit, dus wel de moeite waard
http://www.jdm.homepage.dk/newpic.htm
Deze heb ik na gemaakt en werkt naar alle tevredenheid, alleen gebruik wel een beter voetje (met gedraaide contacten of beter nog, zo'n zif-geval). In een middagje in elkaar gedraaid.

Afbeeldingslocatie: http://www.newpoints.net/zooi/brander.jpg

Ale je hiervan het expirimenteerprint-schema wilt hebben dan roep je maar, dan scan ik die erbij. Scheelt namelijk weer een hoop uitgetekent.

• arjandijk162
Is deze voor Pic procesoors en Atmel processors geschikt?

Ben idd wel benieuwd naar het schema

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-11 13:41
Je kunt er ook kaartjes voor satelliet-ontvangst mee proggen. Daar heb ik een pic-programmer voor.

Verwijderd

of een playstation mee ombouwen

• JeroenT
  • Laatst online: 26-11 19:45

JeroenT

hoi!

Op donderdag 18 april 2002 17:44 schreef mightyspawn het volgende:
of een playstation mee ombouwen
dat is geen PIC maar een (e)EPROM ;)

• Lamborghini
  • Laatst online: 08-06-2022
Op dinsdag 09 april 2002 13:58 schreef arjandijk het volgende:
ik wil UIR (universal infrared reciever) bouwen, dat kan idd met de 16f84, maar ook met de 12C509, die is een stuk goedkoper, dus ik denk dat ik die ga gebruiken
Vindt je het gek dat die goedkoper is.
De 12C509 kun je maar eenmalig programmeren. Die 16f84 zo vaak als je wilt!!!!

Verwijderd

Eindelijk maar eens de tijd genomen om een net schema van m'n programmer te maken :z

Het werkt perfect met software die de JDM programmer kan gebruiken en ik hem hem speciaal gemaakt voor ISCP, omdat de Picstart plus van Microchip zelf dit niet goed kan.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/clairvoyant/zotty/PICprogrammer.gif

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:06
http://www.circuitsonline.net/circuits/view.php?id=91
Deze is iig geschikt voor pic chips, ik ben er nog niet mee bezig geweest dus ik weet nog niets af van die chips.(Leuk voor na de examens!)
Misschien is deze iets?

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
(sorry voor het schopje)

Ik wil dat bovenstaaande schema (van j_iscool) maken maar ik heb nog een vraagje.. Dit Elco en die Zenerdiode, welke kant moeten die op?ik bedoel, moet het minnetje van de Elco richting pin 5 of pin 14? en aan welke kant moet het streepje op de diode zitten?

sorry, ik begrijp nooit wat van die schakelingen, heb er al een hoop met opgeblazen :)

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
* Robino schopt even mee :+
Lamborghini schreef op 19 april 2002 @ 00:23:
[...]

Vindt je het gek dat die goedkoper is.
De 12C509 kun je maar eenmalig programmeren. Die 16f84 zo vaak als je wilt!!!!
Waar kan je dat zien dat de PIC16F84 meerdere keren te prog. valt en de PIC12C509 maar 1x :?

Link PIC16F84 fabrikant
Link PIC12C509 fabrikant

PDF PIC12C509, staat het daar in :?

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:06
frim schreef op 10 oktober 2002 @ 11:48:
(sorry voor het schopje)

Ik wil dat bovenstaaande schema (van j_iscool) maken maar ik heb nog een vraagje.. Dit Elco en die Zenerdiode, welke kant moeten die op?ik bedoel, moet het minnetje van de Elco richting pin 5 of pin 14? en aan welke kant moet het streepje op de diode zitten?

sorry, ik begrijp nooit wat van die schakelingen, heb er al een hoop met opgeblazen :)
De - van de elco komt aan pen 5 van de pic.
En de diode met het streepje aan gnd (5)

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

Verwijderd

atmoz schreef op 09 april 2002 @ 19:02:
Dus om iets te maken met een advanced baybus bijvoorbeeld moet ook gaan. Iets wat je in de software kunt instellen, en dan naar die PIC schrijven, zodat de baybus bijvoorbeeld alles insteld zoals jij dat wilt. Hierbij denk ik aan:

-FAN voltage
-FAN RPM
-max. temp. (anders FAN aan)
-uitlezen via software welke FAN's aan of uit staan
-uitlezen via software hoeveel volt een FAN draait
-etc...

Dit is dus allemaal mogelijk?

Ik heb zelf enige ervaring met Qbasic, en weet dus wel ongeveer wat aan te sturen via de parallele poort. Moet ik dan denken dat dit ongeveer zo werkt? Het lijkt me leuk om zoiets te maken voor in mijn kast. (Zo'n programmeble PIC, wat iets kan aansturen)
Tuurlijk is dat allemaal mogelijk, zie mijn Xtreme Baybus elders in dit forum. die loopt op een Atmel AVR controller, die is ISP... Via dat 5 weerstanden schema zoals bovenin deze draad staat. Supersimpel, supermooi en alle software is gratis verkrijgbaar, inclusief een C-compiler (een ECHTE ook nog (GNU) )

• Lamborghini
Rave17 schreef op 10 oktober 2002 @ 11:56:
* Lamborghini schopt even mee :+
[...]
Waar kan je dat zien dat de PIC16F84 meerdere keren te prog. valt en de PIC12C509 maar 1x :?
Dat kun je zien in de datasheet van de controllers. Die 12C509 is een OTP. Dit staat voor "One Time Programmable". Dus als je die hebt geprogged en je heb perongeluk een software fout dan moet je dus weer een nieuwe PIC kopen om het erin te zetten want die oude kun je niet meer herproggen. Alles bij elkaar zul je dus waarschijnlijk duurder uitkomen en nog niet eens de mogelijkheid hebben je firmware te updaten.

De 16F84 heeft een Flash ROM geheugen, en zoals Tweakertjes weten kun je Flash meerdere malen herprogrammeren/beschrijven. Dus deze PIC is idd duurder maar het heeft wel zo zijn vele voordelen om deze te nemen, vooral in de hobby/testfase.

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
j_iscool schreef op 10 oktober 2002 @ 12:37:
[...]

De - van de elco komt aan pen 5 van de pic.
En de diode met het streepje aan gnd (5)
right dank je wel.. en die transistor, vanaf de platte kant gezien, komt de linker dan aan pin 13?

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Lamborghini schreef op 10 oktober 2002 @ 13:03:
[...]

Dat kun je zien in de datasheet van de controllers. Die 12C509 is een OTP. Dit staat voor "One Time Programmable". Dus als je die hebt geprogged en je heb perongeluk een software fout dan moet je dus weer een nieuwe PIC kopen om het erin te zetten want die oude kun je niet meer herproggen. Alles bij elkaar zul je dus waarschijnlijk duurder uitkomen en nog niet eens de mogelijkheid hebben je firmware te updaten.

De 16F84 heeft een Flash ROM geheugen, en zoals Tweakertjes weten kun je Flash meerdere malen herprogrammeren/beschrijven. Dus deze PIC is idd duurder maar het heeft wel zo zijn vele voordelen om deze te nemen, vooral in de hobby/testfase.
Hmm, ik had juist de PIC12C508 willen hebben. Wil ergens mee als proef beginnen en heb niet gelijk 16 I/O poorten nodig. Vond de PIC12C508 juist wel handig, niet te duur (iets van minder dan 3 euro) en niet teveel I/O poorten. Iemand anders een idee voor een goedkope en simpele PIC maar wel met Flash ROM :?

• Lamborghini
Rave17 schreef op 10 oktober 2002 @ 19:15:
[...]

Hmm, ik had juist de PIC12C508 willen hebben. Wil ergens mee als proef beginnen en heb niet gelijk 16 I/O poorten nodig. Vond de PIC12C508 juist wel handig, niet te duur (iets van minder dan 3 euro) en niet teveel I/O poorten. Iemand anders een idee voor een goedkope en simpele PIC maar wel met Flash ROM :?
Die zijn er naar mijn weten niet.
Wel heeft de fabrikant Atmel kleine flash microcontrollers die erg goedkoop zijn. Alleen die werken weer anders dan een PIC, dat zijn namelijk AVR's. Dus heb je er ook een andere programmer voor nodig (overigens niet moeilijk te vinden)
Pagina: 1