[Netware 5.1] Filesystem unload zichzelf

Pagina: 1
Acties:

• schot
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-09-2025
Op onze IBM servers op het werk hebben wij laatst een SCSI schijf toegevoegd. Wij hebben in deze server nu 2 schijven hangen, maar sinds de nieuwe er bij in zit heb ik een aantal problemen (de nieuwe schijf is zo gemound dat de oude en nieuwe schijf als een partitie worden gebruikt):

* De nss (novell filesystem) unload af en toe spontaan zichzelf. Ik ben dan genoodzaakt de server weer helemaal opnieuw op te starten, wat een hoop gedoe veroorzaakt :(

Heeft iemand een idee waarom de nss zich zelf gaat unloaden, het gebeurt dus sind de nieuwe SCSI schijf er bij in hangt.

Verwijderd

Heb je wel de nieuwste sp-packs geinstalleerd (SP4)
nieuwste hardware drivers wil ook wel eens helpen.

En het is ook niet raadzaam om een partitie aan te maken die verspreidt is over meerdere schijven.

• schot
We draaien nu Service Pack 3 maar zou het daar aan kunnen liggen????

Verder is het juist de kracht van de NSS om van meerdere schijven 1 partitie te maken, dit is echt vaan groot belang i.v.m. de locatie waar alle tekeningen van Solidworks worden opgeslagen.

Iemand anders nog een ideetje of eerst maar een nieuw Service pack runnen.

Verwijderd

Wat zegt de console log?

• Kirpeknots
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 07-08 23:39

Kirpeknots

Wazzup!

Is het filesysteem unloaded of het volume dismounted?

Als een schijf namenlijk slecht wordt dan dismount Novell de volumes op die schijf automatisch. Herstarten brengt hem wel terug maar hij zal dismounten als de schijf weer kuren gaat vertonen.

Check d.m.v. een SMART-uitleesprogramma van de schijffabrikant of de schijf nog goed is.

• schot
Het filesystem is unloaded, maar ik zal die ook de test die jij voorstelt eens proberen.

• Myrdhin
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:08
Ik meen me te herinneren uit de Advanced Adm cursus dat het niet aangeraden wordt om NSS partities te mixen met native netware fileystem partities. Wat ik bedoel is dat je in je NSS pool een native netware partitie hebt zitten en (van bv. je 2e schijf) een NSS partitie daaraan toevoegt.
Ik zal dit nog even opzoeken in de boeken.

• schot
Ahhhhhhhhhhhhhh, vanmorgen weer de hele boel gechrashed. Ik kreeg de melding dat de data niet naar de fat kon worden geschreven. Iemand nog een idee wat ik nog kan doen, of waar ik een smart uitleesprogramma van IBM kan vinden voor SCSI schijven want die kan ik ook nog niet vinden.

Verwijderd

Dat hoef je niet eens te proberen lijkt mij .. Ik heb hier een server staan die precies dezelfde klachten had en ook uitzichzelf (soms) opnieuw opstarte. SP4 eroverheen gehaald en weg problemos (hierdoor creeer je natuurlijk ook weer nieuwe probleempjes, maar een beetje systeembeheerder lost die in een uurtje op)

• mr_a
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-05-2023
Er zijn na SP2 wel wat patches uitgebracht voor filesys.nlm, maar dat is traditional. Ik had met traditional FS probs op een server, ik heb gewoon chronisch gepurged, ge-VRrepaired, filesys gepatchd, etc. daarna is het probleem dat eerst om de week was niet meer voorgekomen (4 maanden en counting).

"There's just a nice looking, quiet computer..." | Mac mini 1.42 | AMD 64 dual core power! | pc specs

Verwijderd

Persoonlijk zou ik nooit 2 schijven samensmelten tot 1 volume. Gaat 1 schijf kapot, is het hele volume weg en unrecoverable. Iets te vaak gezien. Meestal is een van de 2 schijven ook duidelijk ouder dan de ander; de zwakste schakel bepaalt de levensduur van die partitie.

• mr_a
Op donderdag 27 juni 2002 16:38 schreef MrLeeJohn het volgende:
Persoonlijk zou ik nooit 2 schijven samensmelten tot 1 volume. Gaat 1 schijf kapot, is het hele volume weg en unrecoverable. Iets te vaak gezien. Meestal is een van de 2 schijven ook duidelijk ouder dan de ander; de zwakste schakel bepaalt de levensduur van die partitie.
Tsja, dat is een kwestie van afwegen van dit risico en verdeling van je geldelijke resources over meerdere noden. Bij mij draait 1 servertje op zo'n manier: VOL1 volume op 2 schijven. We hebben die keus bewust gemaakt, als we het anders wouden moest de server geherinstalleerd worden, zou mij een dag kosten, is weer geld van de klant. Plus we hadden vertrouwen in dit bakkie: schijven draaien al 4 jaar probleemloos, kunnen dat nog wel een jaartje uithouden. Inmiddels een half jaar verder en het is nog steeds OK.

"There's just a nice looking, quiet computer..." | Mac mini 1.42 | AMD 64 dual core power! | pc specs

Verwijderd

Je hebt wel een goede backup mag ik hopen?

Verwijderd

Op donderdag 27 juni 2002 16:38 schreef MrLeeJohn het volgende:
Het is inderdaad heel gevaarlijk om 2 HD's onder novell als 1 volume te maken, als 1 hd crashed, kun je nooit meer bij je data komen, dus als je een 6 jaar oude server hebt, met 6 jaar oude schijven die 24/7 draait en je plaatst er een nieuwe in, dan is gezien de leeftijd de kans groot dat de oude een keer de geest geeft en dan is deze configuratie gewoon bloedlink, daarom, wordt het volume ook elke keer gedismount, de nieuwe of de oude hd zal wel kuren hebben en op een gegeven moment ben je alles kwijt (probeer vrepair eens om je hd te checken)

• mr_a
Op zaterdag 29 juni 2002 10:04 schreef Unexplained het volgende:
Je hebt wel een goede backup mag ik hopen?
wordt dagelijks gebackupd.
In het geval van een HD crash dus 50% kans dat het de SYS schijf betreft, dus dan server herinstallatie. Is het de andere schijf dan is alleen VOL weg. Wat dat betreft maakt het niet uit met als je VOL maar op 1 schijf had staan, in beide instanties moet je toch je server herinstalleren. Alleen mirroring of RAID lost dit op.

Pagina: 1