[Auto] Versterker met volumeregeling

Pagina: 1
Acties:
  • 224 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Marv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-06 06:52
Situatie:
- Auto met (6) boxen (geen radio/versterker aanwezig)
- Computer met sb16 als geluidsbron (zonder volumeregeling)

Probleem:
- Volume regeling :?
- Aansluiting van sb16 <-> boxen

Nu werd me aangeraden een versterker te kopen met een volumeregeling en daar dan alles op aan te sluiten.

Ben gisteren even bij de Regenboog langsgeweest en daar was de goedkoopste versterker met volume regeling 300 euro :{

Weet er iemand een winkel met een goedkope versterker met volumeregeling of kan het ook met een gewone versterker + potmeter :? (en komt die potmeter dan tussen versterker en boxen of tussen computer en versterker... heb d'r geen verstand van :P)

"Everything I've ever done or said is the complete opposite of what I've wanted" -- George

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Je kunt inderdaad een potmeter (stereo...) tussen je PC en de versterker zetten. Let er wel op dat je een logarithmische potmeter koopt om je volume mee te regelen. Als je een lineare koopt is het volume lastiger te regelen, je zit dan de hele tijd op een klein stukje van de slag van de potmeter te draaien om het geluid harder of net iets zachter te zetten.

Mocht je een schemaatje nodig hebben, dan moet je maar even gillen. Stelt niet zoveel voor.

Een versterker met volume regeling is niet handig omdat de volumeregeling dan op de versterker zit (in je kofferbak ?), dat lijkt me dus niet zo handig.

• Marv
Op dinsdag 09 april 2002 08:45 schreef masaman het volgende:
Je kunt inderdaad een potmeter (stereo...) tussen je PC en de versterker zetten. Let er wel op dat je een logarithmische potmeter koopt om je volume mee te regelen. Als je een lineare koopt is het volume lastiger te regelen, je zit dan de hele tijd op een klein stukje van de slag van de potmeter te draaien om het geluid harder of net iets zachter te zetten.

Mocht je een schemaatje nodig hebben, dan moet je maar even gillen. Stelt niet zoveel voor.

Een versterker met volume regeling is niet handig omdat de volumeregeling dan op de versterker zit (in je kofferbak ?), dat lijkt me dus niet zo handig.
Moet ik nog ergens speciaal op letten bij de versterker of bij de (logaritmische) potmeter? Ik heb 6 boxjes in m'n auto zitten maar ik weet niet precies hoe die verbonden zijn.. of maakt dat allemaal niets uit en past dat zowieso op elke versterker. :?

Edit: ow ja... schemaatje? Voor de aansluiting van de potmeter op de pc/versterker bedoel je?

"Everything I've ever done or said is the complete opposite of what I've wanted" -- George

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
SB16 is 2 kanaals (stereo) volgens mij, geen 4 kanaals (dubbel stereo) toch ?
Ik weet niet of je een 4 kanaals versterker overweegt (kun je geluid voor en achter in de auto apart regelen qua volume) ?
Standaard zou ik het volgende voorstellen:
SB16 <kabel> stereo potmeter <kabel> stereo versterker <kabels> 6 luidsprekers.
Ik neem aan dat je 4 luidsprekers voor (hoog/laag) en 2 achter hebt ?
Hoe ga je trouwens je muziek kiezen die je speelt op je PC ?
Extra schermpje, extern keyboard ? Anders kun je het volume ook regelen met de mixer die op de SB16 zit. Scheelt je weer een losse volumeknop en kabels door je auto.

• Marv
Op dinsdag 09 april 2002 09:16 schreef masaman het volgende:
SB16 is 2 kanaals (stereo) volgens mij, geen 4 kanaals (dubbel stereo) toch ?
Volgens mij 2 kanaals

Ik weet niet of je een 4 kanaals versterker overweegt (kun je geluid voor en achter in de auto apart regelen qua volume) ?
Is niet nodig denk ik maar als het niet veel duurder is neem ik wel een 4 kanaals :) (voor als het hele project niet gaat lukken en ik koop toch een radio :P)

Standaard zou ik het volgende voorstellen:
SB16 <kabel> stereo potmeter <kabel> stereo versterker <kabels> 6 luidsprekers.
Lijkt mij ook een logische opbouw

Ik neem aan dat je 4 luidsprekers voor (hoog/laag) en 2 achter hebt ?
Heb 2 speakers voorin de auto... 2 schuin achter me (bij de achterbank).. en 2 in de hoedenplank

Hoe ga je trouwens je muziek kiezen die je speelt op je PC ?
Extra schermpje, extern keyboard ? Anders kun je het volume ook regelen met de mixer die op de SB16 zit. Scheelt je weer een losse volumeknop en kabels door je auto.
Ik zat te denken aan een keyboard dat ik dan ga aanpassen en dan mooi (proberen) weg te werken... wel nog zo dat het te bedienen is.. heb toch maar een paar toetsen nodig.... maar als ik het volume kan regelen via de mixer op de sb heb ik dan nog een potmeter nodig?

Kwa beeld had ik een lcd'tje in gedachten... het dos mp3 playertje dat ik gebruik ondersteunt standaard lcd'tjes die aangesloten zijn op de lpt poort :7