Computer hangt net voor booten

Pagina: 1
Acties:

• anitime
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-07-2025
Hallo,

Vanavond heb ik geprobeerd "even" een mobo + CPU te vervangen in mijn email/internetcomputer.
Ik had/heb een P2-400 met 256 Mb PC-100 SDRAM, op een Asus P2B mobo. Er zitten 2 HD's op (primary IDE), en een CD-rom op de secondary IDE. Verder nog wat PCI- en ISA-kaartjes.
Werkt allemaal als een trein, maar ik heb nog wat hardware liggen.

Ik wilde dus de boel een beetje upgraden naar een Asus A7V en een Athlon 1GHz. Zelfde geheugen, zelfde HD's, etc.
Dat ging allemaal wel, en aanzetten, BIOS instellen lukt allemaal goed. Zelfs de Ultra-ATA-100-detectie verloopt goed (zit niks op aangesloten).

Maar dan:
Na deze detectie komt de lijst met IRQ-instellingen, en daaronder hoort dan "Updating EMI information" en/of "Updating ESCD information" te komen, en dat gebeurt dus niet. De compu hangt compleet. :(
CTRL-ALT-DEL werkt ook niet meer, harde reset wel.

Ik heb al geprobeerd:
-alles loskoppelen (behalve de graphics card)
-diverse instellingen in de BIOS (wel/geen PnP, andere boot-volgordes, boot virus detection aan/uit, etc.)
-kabels naar de HD vervangen
-connecties controleren
-CPU temperatuur controleren (41 graden C)
-CPU frequentie manueel en jumperless

Nu heb ik m'n ouwe zooi weer teruggezet, en alles werkt weer als een zonnetje.

Is mijn mobo kapot? Het heeft tot 6 maanden geleden in mijn andere compu gezeten, en prima gewerkt.

Weet iemand wat er aan de hand is?

Bij voorbaat dank.

Daniel

• DaDaJoker
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-01-2025

DaDaJoker

Specs? Zie signature...

Hmmm...

Mischien je voeding te licht ofzo.

Probeer voor de zekerheid eens alles d'r uit, 1 dimm, en dan met de videokaart uit je andere computer...

Specs? Zie ondertitel...

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:56

almightyarjen

When does the hurting stop?

Eh, moeilijk...

Ik zou eerst ff je bios default loaden. Verder zou ik er een PCI-video kaart inzetten (als je die nog hebt), al je CD-ROM e.d. loskoppelen, PCI-kaarten d'r uit, en als het even kan je HD ook loskoppelen en booten vanaf disketten. Zet dan ook in je BIOS je IDE detectie op "none". En de rest dus default laten. Check ook ff of je je jumpers goed hebt staan en of je geheugen er goed in zit en of je geheugen in de bios op 100MHz staat ingesteld. Als-ie het dan nog niet doet, dan weet je 100% zeker dat of je processor of je mobo aan gort is. Suc6 ermee. :)

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

• anitime
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-07-2025
Bedankt voor de snelle reacties.

Ik heb inderdaad als enige nog niet geprobeerd met een PCI grafische kaart. Dat had ik al wel bedacht, maar ik had geen tijd/zin om een andere computer open te schroeven, kaart er uit, etc.
Dat ga ik eens proberen dan.

Bedankt!

Daniel