Cistron ADSL + internet delen

Pagina: 1
Acties:

• dlmh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:36
Geachte allemaal.
Ik heb sinds kort Cistron ADSL en wil dit natuurlijk HEEL GRAAG delen met m'n huisgenoten (MAXX abbo is in me eentje toch wat duur :P).
Na wat gehannes (en frustratie) moest ik op de harde manier leren dat de Alcatel modem tweak niet werkt op het Cistron netwerk... had ik overigens eerder aan ze moeten vragen.. Wisten ze ALLES van |:(
Nu doe ik het dus maar op de wat conventionelere :) manier... een PC als router... een PC met WinXP als router.. :z
Ik had al behoorlijk wat ervaring met internet delen via de kabel (Chello), dus ik was al aan de slag geweest. Één NIC voor internet (DHCP) en één met fixed IP (192.168.0.1). Mijn huisgenoot heeft ook een XP machine en daar moet het op DHCP. Nou krijg ik dit dus met GEEN MOGELIJKHEID aan de praat :(.
Ik heb echt van ALLES GEPROBEERD. Ook na doorlezen van de netwerk FAQ op GoT kwam ik er niet wijs uit.

Als ik zijn PC op DHCP zet, krijgt hij een IP in de 167.xxx.xxx.xxx reeks (weet niet zo meer precies), wat dus betekent dat hij geen DHCP server kan vinden. Zet ik 'm op fixed IP (192.168.0.2) en probeer ik mijn computer te pingen dan krijgt ie 'Cannot reach host' (in eerste geval een time-out).
Ik heb de kabels tot 2 keer getest met een LAN-test apparaatje, maar daar is ECHT NIKS MIS MEE. Heb nog geprobeerd hem ook hetzelfde IP te geven (192.168.0.1) als mijn computer en dan geeft ie idd een IP-conflict (dus er is een verbinding! DIE WERKT!).
Had WinXP bij hem al opnieuw geinstalleerd, maar mocht niet baten... (Windows heeft de nare eigenschap om rare netwerkinstellingen te gebruiken en die je alleen met herinstallatie van Windows 'schoon' kan krijgen.)

Heeft iemand na dit gezwam nog ideeen???

PLZ PLZ PLZ Let me know !

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein

• QBiT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-06 21:32
Beide pcs gebruiken het zelfde subnet mask ? neem aan van wel. verder kun je in xp in de conn. info zien of het ip van de dhcp afkomstig is. Geeft je switch/netwerkkaart aan dat er een verbinding is ? (lichtje) probeer beide pcs eens een statisch ip te geven ( met zelfde subnet), en kijk of ze elkaar dan wel lukken pingen. dhcps willen om een vage reden nog wel eens niet goed gaan. vertel verder eens wat meer over je netwerk topologie; is het een peer to peer netwerk, of een hub switch ? wat voor kabels liggen er tussen en waar het je ze met die lan tester op getest (cross of straight)?

suc6

Verwijderd

bah... ik wou ook mijn cistron gaan delen met alcatel modem tweak. =/

• dlmh
Ze hebben hetzelfde subnetmask (nl. 255.255.255.0) en de server heeft een statisch IP. Heb zowel DHCP als Static IP op de client geprobeerd... helaas !
De lampjes op de switch branden jah.

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein

• narotic
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-11-2021
Hoeveel IP adressen krijg je? Want het is mijn onduidelijk waarom je op die tweede computer dhcp in wil stellen. Die moet toch immers over het lan verbinding maken met de router? Wat mij de beste opzet voor jou lijkt, in het geval je 1 ip adres hebt:

Internet --> Modem --> ADSL NIC in je router op DHCP(vergeet niet ICS aan te zetten!) --> LAN NIC in je router op 192.168.0.1 --> LAN NIC in je client op 192.168.0.2.

Op je client stel je dus ip 192.168.0.2 in, subnet 255.255.255.0, gateway 192.168.0.1 en als DNS server ook 192.168.0.1. In principe moet alles dus dan werken :) .

Meerdere IP adressen gebruiken via een router wil waarschijnlijk niet. Daar zou je een DHCP relay agent voor nodig hebben, die sowieso al niet in XP zit. Bovendien zitten er dan nog allemaal regels aan vast. Dan zou je je Modem op de uplink van een switch moeten koppelen. Maar ik denk dat bovenstaande methode goed werkt voor jou.

edit:
copy-paste anders even de output die je krijgt als je op beide pc's vanaf de prompt 'ipconfig /all' doet. Misschien kunnen we wat met die informatie

- = Step Into The Pit | Industrial Strength = -

• dlmh
De genoemde instellingen heb ik ook gebruikt...

Zal morgen wel ff tekeningetje maken hoe het eruit ziet en de ping replies, ipconfigs e.d.

Trusten iedereen (ben geen die-hard tweakert... :P)

• dlmh
Ben er inmiddels achter... brakke switch |:(

Pagina: 1