Versterker nodig bij geluidskaart

Pagina: 1
Acties:

• h.hoepel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:59
Ik ben een totale newbie op gebied van geluid. Ik heb sinds pas een nieuwe DVD-speler en een 22" monitor gekocht en nu moet er nog mooi geluid bij. Maar nu weet ik niet wat voor geluidskaart ik voor zo iets nodig heb en of ik ook een losse versterker nodig heb. Ik zou wel graag mijn minidisc speler en mijn stereotoren aan kunnen sluiten (stereotoren heeft digitale ingange en tulpingang). Wie kan mij hier ff bij helpen.

• Engineer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-05 00:03

Engineer

Software

.

[ Voor 100% gewijzigd door Engineer op 13-10-2018 11:54 ]

• h.hoepel
Op maandag 08 april 2002 22:41 schreef hdd het volgende:
Versterker aan je soundkaart kan nooit kwaad :Y)
Als hij zelf versterkt merk je het snel genoeg (Natuurlijk niet in 1 keer de hele volume knop een end open draaien)
Dus is in priciepe niet nodig voor een simpele gebruiker?

• Banzi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-07 11:15
Dat ligt eraan wat je wilt gaan doen... Als je dvd's wilt spelen, wil je waarschijnlijk 5.1 kanaals geluid (lijkt me van wel tenminste). De 5.1 geluidskaarten hebben geen eigen versterker aan boord (geeneen tegengekomen tenminste)... Dus dan heb je wel een aparte versterker nodig.

Ligt er dus helemaal aan wat je ermee wilt doen, en hoeveel je er dan aan uit wilt geven... Je kan het zo duur maken als je zelf wilt...

Ik zag, ik nam en ik kwam...

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:03

JvS

Ik heb hem zelf ook

Je kan je geluidskaart gewoon op je stereo aansluiten. Want daar zit al een versterker in... Geen speciale geluidskaart nodig of wat dan ook :o.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• h.hoepel
Op maandag 08 april 2002 22:48 schreef Banzi het volgende:
Dat ligt eraan wat je wilt gaan doen... Als je dvd's wilt spelen, wil je waarschijnlijk 5.1 kanaals geluid (lijkt me van wel tenminste). De 5.1 geluidskaarten hebben geen eigen versterker aan boord (geeneen tegengekomen tenminste)... Dus dan heb je wel een aparte versterker nodig.

Ligt er dus helemaal aan wat je ermee wilt doen, en hoeveel je er dan aan uit wilt geven... Je kan het zo duur maken als je zelf wilt...
Het is inderdaad de bedoeling om DVD's te gaan bekijken. Dus dan zou ik een versterker nodig hebben. Daar heb ik alleen helemaal geen verstand van dus kan iemand mij vertellen of zeggen waar ik een goede site kan vinden met info hierover.

• h.hoepel
Op maandag 08 april 2002 22:49 schreef JvS het volgende:
Je kan je geluidskaart gewoon op je stereo aansluiten. Want daar zit al een versterker in... Geen speciale geluidskaart nodig of wat dan ook :o.
Ik ben er vergeten bij te vermelden dat ik graag surround geluid zou willen |:( en dat ondersteunt mijn stereotoren dus niet.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:03

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op maandag 08 april 2002 22:52 schreef h.hoepel het volgende:

[..]

Ik ben er vergeten bij te vermelden dat ik graag surround geluid zou willen |:( en dat ondersteunt mijn stereotoren dus niet.
Dan moet je een simpele dolby digital versterker hebben en een geluidskaart met een digitale uitgang. Een terratec 512i is er zoeen. Een digitale uitgang heb je nodig om dolby digital van de PC naar de digitale ingang van een dolby digital receiver te sturen :).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• h.hoepel
Op maandag 08 april 2002 22:55 schreef JvS het volgende:

[..]

Dan moet je een simpele dolby digital versterker hebben en een geluidskaart met een digitale uitgang. Een terratec 512i is er zoeen. Een digitale uitgang heb je nodig om dolby digital van de PC naar de digitale ingang van een dolby digital receiver te sturen :).
Ok tnx hier kan ik wat mee, ga gelijk wat spullen en prijzen zoeken :)

• Leon_The_Pro
  • Laatst online: 19-08-2023
Ik heb zelf een Soundblaster Live 5.1 geluidskaartje. Hieraan hangt via een coax kabeltje m'n dolby digital receiver (Yamaha RX-V396). Het Dolby digital 5.1 signaal reist vanaf de dvd of een divx-film met ac3 geluid naar m'n geluidskaart, in digitale vorm door de coax-kabel en dan m'n receiver in. Die decodeert het signaal met de ingebouwde decoder.
Je hebt mijns inziens de volgende mogelijkheden:

Optie 1
*een geluidskaart die een digitale uitgang heeft (coax of optisch) en dolby digital onboard heeft, ik raad een soundblaster live 5.1 (ca 40 euro) of beter aan.
*Een receiver met een dolby digital (en eventueel ook dts) decoder aan boord die het werk dan doet; namelijk het decoderen van het multichannel-geluidssignaal. Je geluidskaart is dan alleen een noodzakelijk tussenstation.
*een zooi speakers, minstens 2 frontspeakers, 2 rear speakers en, zeer belangrijk, een centre speaker.
edit:
en natuurlijk nog een subwoofer als je geen lastige buren hebt.. >:)

Optie 2
*een geluidskaart die een dolby digital decoder onboard heeft en die analoge uitgangen heeft voor de front-, rearspeaker en subwoofer en centrespeaker. Ook hier raadt ik de Soundblaster live 5.1 aan als een prima oplossing voor niet al teveel geld.
*Een receiver die geen dolby digital en/of dts decoders onboard heeft maar alleen pro-logic met analoge ingangen voor alle surround speakers. Je kan er dan vanaf een externe bron (in dit geval je soundblaster kaart) de afzonderlijke signalen voor alle kanalen inleiden. Er lopen dan dus 3 kabels (stereojack naar dubbel tulp) vanaf je geluidskaart naar je versterker. De receiver werkt dan puur als versterker van de analoge ingangssignalen, de geluidskaart doet het decodeerwerk.
*En natuurlijk nog steeds de zelfde zooi speakers.

De goedkoopste oplossing is de tweede maar heb je wat meer te besteden geven de meeste mensen (inclusief ikzelf) toch de voorkeur aan optie 1. Immers laat je je multichannel geluidssignaal liever decoderen door een geluidskaartje van 40 euro of een mooie receiver van een paar honderd euro...
Succes!

"Failure isn't about falling down, Failure is staying down"

• h.hoepel
Op maandag 08 april 2002 23:15 schreef Leon_The_Pro het volgende:
Lap met hele nuttige info...
Bedankt voor de hele nuttige en uitgebreide beschrijving. Ik heb in priciepe wel wat meer te besteden (ik weet nog niet helemaal hoe de prijzen liggen). En wat voor recierer is een beetje goed en waar haal ik die?

• Leon_The_Pro
  • Laatst online: 19-08-2023
Op maandag 08 april 2002 23:21 schreef h.hoepel het volgende:

[..]

Bedankt voor de hele nuttige en uitgebreide beschrijving. Ik heb in priciepe wel wat meer te besteden (ik weet nog niet helemaal hoe de prijzen liggen). En wat voor recierer is een beetje goed en waar haal ik die?
Poeehh da's dus een lastige vraag. Ik zou eerst eens nagaan wat je voor speakers en de versterker wilt uitgeven. Als je niet te zuinig hoeft te doen zou ik een receiver met dts nemen. Je hebt keuze uit vele merken, van sony en philips tot aan yamaha, harman kardon en nog gekker aan toe... Er zijn al wel eerder topics over geweest in dit forum dus je zou even kunnen searchen.
Het kan natuurlijk geen kwaad om even mijn persoonlijke voorkeur door te laten schemeren...ik ben zelf al voorzien van een leuke receiver (Yamaha RX-V396) maar als ik nu iets nieuws zou kopen zou ik denk ik voor een Yamaha RX-V620 (reken zeker op ca 600 euro) of een RX-V800 (nog duurder) gaan.
Je kan denk ik het best naar een goede zaak gaan en daar eens lekker gaan luisteren, dan naar huis gaan en een paar dagen nog eens te luisteren en dan pas een keuze maken. Gebruik verder gewoon de search in dit forum want er is echt al redelijk veel over receivers en speakers gepost en daar kan je je voordeel mee doen.

"Failure isn't about falling down, Failure is staying down"

Pagina: 1