Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.
Wanneer heb je die gekocht? Ik heb namelijk afgelopen weekend zo'n ding verkocht, zou wel heel toevallig zijnOp maandag 08 april 2002 21:01 schreef Prammenhanger het volgende:
Ik heb dus een tijdje geleden een velleman-kitje gekocht, de fm-oscilator k1771
Kan je iets specifieker zijn over wat er precies niet gebeurd? Zendt hij niks, stuurt hij geen geluid mee, kan je hem niet afstemmen?
Een paar punten waar je met dat dingetje op moet letten zijn de correcte aansluiting van de mic en de antenne. Ook de voeding (batterijtje van 9 volt) moet goed aangesloten zijn. Wanneer je hem in een metalen kassie bouwt en je doet geen antenne naar buiten toe, doet hij ook niks.
Nee, een iets langer tijdjeOp maandag 08 april 2002 21:14 schreef Lampje het volgende:
Wanneer heb je die gekocht? Ik heb namelijk afgelopen weekend zo'n ding verkocht, zou wel heel toevallig zijn
Ik zal even een picje schieten, maar hij zendt niks, of m'n twee radio's ontvangen niks...
Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.
de onderkant, neuh, geen soldeerwonder
Bovenkant komt...
Bovenkant:
ehmm 15 zul je bedoelenstandaard kitje hooguit 400 meter
ook ff de voorkant
oke gedaan dus
ziet er niet uit, voortaan de weerstanden VLAK tegen de pcb
Reality beats fiction by far!
Hail to the guardians of the watchtowers of the north
Hm, ja, geen soldeerwonder, maar zo zijn de onderdelen makkelijker te verwisselenOp maandag 08 april 2002 21:31 schreef E-MANs het volgende:
ziet er niet uit, voortaan de weerstanden VLAK tegen de pcb
Nee, met de juiste antenne en setup kan je makkelijk meer dan een kilometer halen (moet je wel weten waar je mee bezig bent)Op maandag 08 april 2002 21:31 schreef E-MANs het volgende:
[..]
ehmm 15 zul je bedoelen
ken je niet ff de layout enzo hiero zetten
Verwijderd
ik op mijn A-99 (van 27 mz bakkie) kon je net 15 - 20 halen.Op maandag 08 april 2002 21:37 schreef Lampje het volgende:
[..]
Nee, met de juiste antenne en setup kan je makkelijk meer dan een kilometer halen (moet je wel weten waar je mee bezig bent)
Zegt me niks...wat is het?Op maandag 08 april 2002 21:39 schreef E-MANs het volgende:
[..]
ik op mijn A-99 (van 27 mz bakkie)
Dit velleman zendertje heeft 1 milliwatt zendvermogen. Als je inderdaad wat kennis van zenden hebt, zal je zelf wel weten hoe ver je daar mee kan komen.
Ik weet er zelf ook niks van, maar mijn chef bij de winkel heeft in het verleden veel met hoogfrequent gedaan en die vertelde dat dus aan de klant (eigenlijk zei hij 1,5-2km, maar hij wil nog wel eens overdrijven, dus heb ik het maar door 2 gedaan
Dat ledje heb ik er zelf opgezet, om te kijken of de batterij werkte. Maar hier het een en ander aan info:Op maandag 08 april 2002 21:38 schreef E-MANs het volgende:
hoe zit dat met het ledje?
ken je niet ff de layout enzo hiero zetten
Dat was het weer.
En nu ben je dus vergeten de diode te monteren.....Op maandag 08 april 2002 21:50 schreef Prammenhanger het volgende:
[..]
Dat ledje heb ik er zelf opgezet, om te kijken of de batterij werkte. Maar hier het een en ander aan info:
Ik zie niks zitten onder de led, daar hoort nog een diode te zitten.Op maandag 08 april 2002 21:53 schreef Prammenhanger het volgende:
Nee, ik heb er alleen wat extra's op gezet, als je de led bedoelt.
zal wel aan mij liggen dan, ik zie niks zitten.Op maandag 08 april 2002 21:57 schreef E-MANs het volgende:
[..]
zit er wel, z'n 4148
edit: kijk ff in de handleiding: 1N4148 glas
Bovendien: met die led erover zal je schakeling niet werken, die moet je weghalen om verder te kunnen.
Dat doet ie niet bij jouw
je moet hem wel in het midden zetten dan weet je zeker dat het goed is.
Nee, dat werkt dus niet. Ook andersom geprobeerd, radio aan en aan knoppie zwengele, eveneens geen nut.Op maandag 08 april 2002 22:01 schreef E-MANs het volgende:
regelbare condensator in het midden zetten, en met de radio gaan "draaien", als je stilte hoort, doet ie het.
Dat doet ie niet bij jouw
je moet hem wel in het midden zetten dan weet je zeker dat het goed is.
Als je wilt testen: Doe dan het 10cm antennesprietje omhoog steken, niet vlak laten liggen.
Controleer verder ook nog een keertje de transistoren.
En als laatste: je soldeerkunsten zijn niet echt toppie. controleer al je soldeerlassen op het volgende: kortsluiting, koude lassen (kan je oplossen door alle soldeerpunten nog even een keertje aan te stippen met de bout) en als laatste: of ze uberhaupt wel contact maken (ik zie onder in de hoek volgens mij draadjes door eilandjes steken, zonder echt gesoldeerd te zijn)
vloeimiddel. Niet erg, als je netjes wilt zijn hoor je het weg te poetsen.Op maandag 08 april 2002 22:15 schreef Prammenhanger het volgende:
Op sommige plekken zit wel een soort aanslag, is dat hars ofzo? Geleid dat ook? Moet het weg?
Zorg eerst maar dat je schakeling werkt
Bedankt hé?
Verwijderd
Ik zie namelijk een mike aansluiting (ongeveer 1mV) en een compu geeft toch al snel 1V. Het zou kunnen dat die transistors daar niet zo goed tegen konden.
Verder mag je zeker nooit iet opnieuw solderen, zoals in een reactie hierboven wordt aangeraden, zonder er nog wat extra tin tegen te houden. Dit veroorzaakt namelijk die 'koude lassen'. koude lassen kan je erg gemakkelijk herkennen door hun dof uiterlijk, terwijl het glanzend hoort te zijn.
Die flux kan je wegkrijgen met PCB van kontakt Chemie, maar dit is niet echt nodig (op korte termijn), zal je print niet opeens doen werken of zo.
ok niet dan
je moet toch oppassen met je compu aan te sluiten, ik zie net dat die schakeling slechts 10mV mag hebben
gebruik best een spanningsdeler van ongeveer 100, door een weerstand van 1Mohm in serie en daarna 1 van 10kOhm in parallel met de ingang te zetten.
Tis jammer genoeg wel mono misschien is dit ook wat voor jeOp maandag 08 april 2002 22:39 schreef Prammenhanger het volgende:
GoT-itwordt een compu->koptelefoon zender btw, wie weet ook nog andersom, want ik heb twee setjes

Moet je nog wel ff oefenen op je soldeerkunsten
Verwijderd
Wist je wel, want dat had ik je gezegdOp maandag 08 april 2002 22:48 schreef mast3r het volgende:
daimik had net alles gehaald om die schema na te maken. Ik wist niet dat je alles zo kon kopen
![]()
[afbeelding]
Verwijderd
Zit ie niet verkeerd om? 'k zie aan de rechterkant een ring, als dat de kathode is zit ie niet goed. Ja, 't is wat moeilijk om te zien vanaf hier.Op maandag 08 april 2002 22:02 schreef Prammenhanger het volgende:
Wow, dank voor de vele reacties, ik houd ze bijna niet meer bij. Ik heb het ledje er vanaf gehaald, die diode zat er dus wel, maar nu werkt het nog niet
ehmm.. hij doet het al weer!Op maandag 08 april 2002 23:23 schreef exter het volgende:
[..]
Zit ie niet verkeerd om? 'k zie aan de rechterkant een ring, als dat de kathode is zit ie niet goed. Ja, 't is wat moeilijk om te zien vanaf hier.
1. Soldeer dat kreng opnieuw, en houd iig in je HF deel de kabeltjes zo kort mogelijk / zo laag mogelijk aan de print.
Dat scheelt een hoop storing.
Let ff op: D1 is een capaciteitsdiode, die moet in tegengestelde polariteit geplaatst worden!
Verder wil die HF tor (BF 245 dacht ik) ook nog wel eens doodgaan.
Bereik? een meter of 50 ofzo.
Met een dipool op 1/4 golf, afgesteld op de frequentie(ooit gebouwd ervoor) haalde ik z'n 500meter.
Met een betere fatsoenlijke antenne kom je wel verder denk ik.
of 't mag? zal wel niet, maar is wel leuk.
Ik had er toen ook nog eens een 19Khz oscilator bij gebouwd, leek 't net stereo (je stereo lampje gaat dan branden). Was gewoon mono natuurlijk maar het had wel wat
Edit: zender gevonden. Mic deel heb ik niet gebouwd, had m op de line out zitten toen.
Picje kan ff niet, broertje slaapt en heeft digicam gejat GRBMLGRBML morgen pak slaag
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Verwijderd
Maar... daar heb je wel standaard componentjes voor.
Verwijderd
gaaf man ik heb er net ook eentje gekocht alleen is die van mij iets netterOp dinsdag 09 april 2002 15:21 schreef killalot het volgende:
stereo is echt niet zo makkelijk. Je hebt een extra carrier nodig. Dan worden links en rechts opgeteld en uitgezonden op de ene carrier. Het verschil tussen links en rechts wordt dan uitgezonden op de andere carrier.
Maar... daar heb je wel standaard componentjes voor.