[velleman-kit] fm-oscilator werkt niet

Pagina: 1
Acties:
  • 226 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:05

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
Waarom een vraag als dit in dit forum? Omdat het de enige logische plek is, want de oscilator valt bij Velleman onder de categorie Audio&HiFi. Wie een logischere plek heeft mag een suggestie doen.

Ik heb dus een tijdje geleden een velleman-kitje gekocht, de fm-oscilator k1771 (http://www.velleman.be/kits/k1771.htm), en die werkt niet. Ik heb er echter de ballen verstand van, maar heb begrepen dat ik hem door kan meten. Kan iemand dat uitleggen? Of kunnen er andere dingen loos zijn?

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 08:55
Op maandag 08 april 2002 21:01 schreef Prammenhanger het volgende:
Ik heb dus een tijdje geleden een velleman-kitje gekocht, de fm-oscilator k1771
Wanneer heb je die gekocht? Ik heb namelijk afgelopen weekend zo'n ding verkocht, zou wel heel toevallig zijn :P

Kan je iets specifieker zijn over wat er precies niet gebeurd? Zendt hij niks, stuurt hij geen geluid mee, kan je hem niet afstemmen?

Een paar punten waar je met dat dingetje op moet letten zijn de correcte aansluiting van de mic en de antenne. Ook de voeding (batterijtje van 9 volt) moet goed aangesloten zijn. Wanneer je hem in een metalen kassie bouwt en je doet geen antenne naar buiten toe, doet hij ook niks.

• -Pi-air-
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 19:13
Heb je de diode in de juiste richting geplaatst? verder kan je het beste je radio afregele op 103 mhz ofzo en dan langzaam met het trimmertje rond tot dat je een soort van brom hoort. Verder kan er eigelijk weinig kapot.. en kijk even of alle sporen aan de onderkant heel zijn en of je alles goed vast gesoldeerd hebt. Ik heb zelf jaren terug 3 van die kitjes aangeschaft.. 1 heb ik een extra versterker voor gemaakt en die kan 1.5 km ver komen, standaard kitje hooguit 400 meter. Als je trouwens over de mic aansluitingen een regelbare potmeter van 10 k (dacht ik) schakeld kan je je ingangs geluid harder zetten en em precies afregelen zodat ie niet overmoduleerd. suc6 ermee :)

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
Op maandag 08 april 2002 21:14 schreef Lampje het volgende:
Wanneer heb je die gekocht? Ik heb namelijk afgelopen weekend zo'n ding verkocht, zou wel heel toevallig zijn :P
Nee, een iets langer tijdje :)

Ik zal even een picje schieten, maar hij zendt niks, of m'n twee radio's ontvangen niks...

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/2513327674
de onderkant, neuh, geen soldeerwonder :)

Bovenkant komt...
Bovenkant:
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/1384377946

• Peertje NL
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-08 13:25
standaard kitje hooguit 400 meter
ehmm 15 zul je bedoelen :?

ook ff de voorkant
oke gedaan dus

ziet er niet uit, voortaan de weerstanden VLAK tegen de pcb

Reality beats fiction by far!

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:42

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Maakt die nergens kortsluiting met dat soldeersel? En ik vind je draadjes niet zo goed vastgemaakt, eerlijk gezegd.

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
Op maandag 08 april 2002 21:31 schreef E-MANs het volgende:
ziet er niet uit, voortaan de weerstanden VLAK tegen de pcb
Hm, ja, geen soldeerwonder, maar zo zijn de onderdelen makkelijker te verwisselen :)

• Raymond
Op maandag 08 april 2002 21:31 schreef E-MANs het volgende:

[..]

ehmm 15 zul je bedoelen :?
Nee, met de juiste antenne en setup kan je makkelijk meer dan een kilometer halen (moet je wel weten waar je mee bezig bent)

• Peertje NL
hoe zit dat met het ledje?
ken je niet ff de layout enzo hiero zetten

Verwijderd

Poepen voor beginners! als ik zo naar je soldeerkunsten kijk dan snap ik dat het niet werkt! koop eerst eens een 15w. boutje + 1mm soldeerdraad. Ik had het tot voor kort ook nog nooit gedaan maar met wat concentratie + de bovengenoemde matialen, heb ik moeilijkere pakketjes in elkaar gepoept en die werken als de brandweer!

• Peertje NL
Op maandag 08 april 2002 21:37 schreef Lampje het volgende:

[..]

Nee, met de juiste antenne en setup kan je makkelijk meer dan een kilometer halen (moet je wel weten waar je mee bezig bent)
ik op mijn A-99 (van 27 mz bakkie) kon je net 15 - 20 halen.

• Raymond
Op maandag 08 april 2002 21:39 schreef E-MANs het volgende:

[..]

ik op mijn A-99 (van 27 mz bakkie)
Zegt me niks...wat is het?

Dit velleman zendertje heeft 1 milliwatt zendvermogen. Als je inderdaad wat kennis van zenden hebt, zal je zelf wel weten hoe ver je daar mee kan komen.

Ik weet er zelf ook niks van, maar mijn chef bij de winkel heeft in het verleden veel met hoogfrequent gedaan en die vertelde dat dus aan de klant (eigenlijk zei hij 1,5-2km, maar hij wil nog wel eens overdrijven, dus heb ik het maar door 2 gedaan :P )

• Peertje NL
Das een antenne van 6 meter, 17 meter top hoogte

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
Op maandag 08 april 2002 21:38 schreef E-MANs het volgende:
hoe zit dat met het ledje?
ken je niet ff de layout enzo hiero zetten
Dat ledje heb ik er zelf opgezet, om te kijken of de batterij werkte. Maar hier het een en ander aan info:

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/1744981372

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/2893261122

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/2501463384

Dat was het weer.

• Raymond
Op maandag 08 april 2002 21:50 schreef Prammenhanger het volgende:

[..]

Dat ledje heb ik er zelf opgezet, om te kijken of de batterij werkte. Maar hier het een en ander aan info:
En nu ben je dus vergeten de diode te monteren.....

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
Nee, ik heb er alleen wat extra's op gezet, als je de led bedoelt.

• Raymond
Op maandag 08 april 2002 21:53 schreef Prammenhanger het volgende:
Nee, ik heb er alleen wat extra's op gezet, als je de led bedoelt.
Ik zie niks zitten onder de led, daar hoort nog een diode te zitten.

• Peertje NL
brand het ledje wel? zo niet, omdraaien, je maakt kortsluiting!

• Peertje NL
Op maandag 08 april 2002 21:55 schreef Lampje het volgende:

[..]

Ik zie niks zitten onder de led, daar hoort nog een diode te zitten.
zit er wel, z'n 4148
edit: kijk ff in de handleiding: 1N4148 glas

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-04 17:57

Blamm

Niet meer Smart

Ja onder dat ledje hoort toch D2?

• Raymond
Op maandag 08 april 2002 21:57 schreef E-MANs het volgende:

[..]

zit er wel, z'n 4148
edit: kijk ff in de handleiding: 1N4148 glas
zal wel aan mij liggen dan, ik zie niks zitten.

Bovendien: met die led erover zal je schakeling niet werken, die moet je weghalen om verder te kunnen.

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
Die diode zit er wel hoor, zo dom ben ik niet :) Ook brand het ledje

• Peertje NL
regelbare condensator in het midden zetten, en met de radio gaan "draaien", als je stilte hoort, doet ie het.
Dat doet ie niet bij jouw :?
je moet hem wel in het midden zetten dan weet je zeker dat het goed is.

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
Wow, dank voor de vele reacties, ik houd ze bijna niet meer bij. Ik heb het ledje er vanaf gehaald, die diode zat er dus wel, maar nu werkt het nog niet :'(

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
Op maandag 08 april 2002 22:01 schreef E-MANs het volgende:
regelbare condensator in het midden zetten, en met de radio gaan "draaien", als je stilte hoort, doet ie het.
Dat doet ie niet bij jouw :?
je moet hem wel in het midden zetten dan weet je zeker dat het goed is.
Nee, dat werkt dus niet. Ook andersom geprobeerd, radio aan en aan knoppie zwengele, eveneens geen nut.

• Raymond
Ik heb de weerstandjes gecontroleerd, lijken wel goed te zijn. Controleer zelf nog even een keertje de condensatortjes.

Als je wilt testen: Doe dan het 10cm antennesprietje omhoog steken, niet vlak laten liggen.

Controleer verder ook nog een keertje de transistoren.

En als laatste: je soldeerkunsten zijn niet echt toppie. controleer al je soldeerlassen op het volgende: kortsluiting, koude lassen (kan je oplossen door alle soldeerpunten nog even een keertje aan te stippen met de bout) en als laatste: of ze uberhaupt wel contact maken (ik zie onder in de hoek volgens mij draadjes door eilandjes steken, zonder echt gesoldeerd te zijn)

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
Op sommige plekken zit wel een soort aanslag, is dat hars ofzo? Geleid dat ook? Moet het weg?

• Raymond
Op maandag 08 april 2002 22:15 schreef Prammenhanger het volgende:
Op sommige plekken zit wel een soort aanslag, is dat hars ofzo? Geleid dat ook? Moet het weg?
vloeimiddel. Niet erg, als je netjes wilt zijn hoor je het weg te poetsen.

Zorg eerst maar dat je schakeling werkt :P

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
Zit ik alles vast te maken, pleurt er ineens een condensator uit :) Even vastmaken, en dan opnieuw kijken :)

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
Jahoe! Hoe dom kan je zijn? Electr.-n00b :) Hij werkt, voor zover te zeggen als er nog geen signaal achter zit. Mocht ik er ooit een behuizing voor maken, komen al jullie namen erop :)

Bedankt hé?

Verwijderd

het zou natuurlijk ook kunnen dat je de boel al lang hebt opgeblazen met het signaal uit je compu.

Ik zie namelijk een mike aansluiting (ongeveer 1mV) en een compu geeft toch al snel 1V. Het zou kunnen dat die transistors daar niet zo goed tegen konden.

Verder mag je zeker nooit iet opnieuw solderen, zoals in een reactie hierboven wordt aangeraden, zonder er nog wat extra tin tegen te houden. Dit veroorzaakt namelijk die 'koude lassen'. koude lassen kan je erg gemakkelijk herkennen door hun dof uiterlijk, terwijl het glanzend hoort te zijn.

Die flux kan je wegkrijgen met PCB van kontakt Chemie, maar dit is niet echt nodig (op korte termijn), zal je print niet opeens doen werken of zo.

edit:

ok niet dan

je moet toch oppassen met je compu aan te sluiten, ik zie net dat die schakeling slechts 10mV mag hebben
gebruik best een spanningsdeler van ongeveer 100, door een weerstand van 1Mohm in serie en daarna 1 van 10kOhm in parallel met de ingang te zetten.

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
Ik heb een heel mooi potmetertje gekregen van de aardige meneer met de bril en de snor bij radioservice twenthe in den haag :) die zei dat dat met de computer zou werken (47K)

Verwijderd

als je die bijna dichtdraait wel ja, dan werkt dat prima.
Goed gezien van die verkoper!

• Peertje NL
we willen pics zien als ie af is he ;)

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Topicstarter
GoT-it :) wordt een compu->koptelefoon zender btw, wie weet ook nog andersom, want ik heb twee setjes :)

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

Op maandag 08 april 2002 22:39 schreef Prammenhanger het volgende:
GoT-it :) wordt een compu->koptelefoon zender btw, wie weet ook nog andersom, want ik heb twee setjes :)
Tis jammer genoeg wel mono misschien is dit ook wat voor je
Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/jurgen.ludolph/stereo.jpg

Moet je nog wel ff oefenen op je soldeerkunsten :)

Verwijderd

daim :'( ik had net alles gehaald om die schema na te maken. Ik wist niet dat je alles zo kon kopen :?

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/1744981372

• Raymond
Op maandag 08 april 2002 22:48 schreef mast3r het volgende:
daim :'( ik had net alles gehaald om die schema na te maken. Ik wist niet dat je alles zo kon kopen :?

[afbeelding]
Wist je wel, want dat had ik je gezegd >:)

Verwijderd

Op maandag 08 april 2002 22:02 schreef Prammenhanger het volgende:
Wow, dank voor de vele reacties, ik houd ze bijna niet meer bij. Ik heb het ledje er vanaf gehaald, die diode zat er dus wel, maar nu werkt het nog niet :'(
Zit ie niet verkeerd om? 'k zie aan de rechterkant een ring, als dat de kathode is zit ie niet goed. Ja, 't is wat moeilijk om te zien vanaf hier.

• Peertje NL
Op maandag 08 april 2002 23:23 schreef exter het volgende:

[..]

Zit ie niet verkeerd om? 'k zie aan de rechterkant een ring, als dat de kathode is zit ie niet goed. Ja, 't is wat moeilijk om te zien vanaf hier.
ehmm.. hij doet het al weer!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-08 11:31
Mmm.. heb hier ook ergens zo'n zendertje liggen.

1. Soldeer dat kreng opnieuw, en houd iig in je HF deel de kabeltjes zo kort mogelijk / zo laag mogelijk aan de print.
Dat scheelt een hoop storing.

Let ff op: D1 is een capaciteitsdiode, die moet in tegengestelde polariteit geplaatst worden!
Verder wil die HF tor (BF 245 dacht ik) ook nog wel eens doodgaan.

Bereik? een meter of 50 ofzo.

Met een dipool op 1/4 golf, afgesteld op de frequentie(ooit gebouwd ervoor) haalde ik z'n 500meter.

Met een betere fatsoenlijke antenne kom je wel verder denk ik.
of 't mag? zal wel niet, maar is wel leuk.

Ik had er toen ook nog eens een 19Khz oscilator bij gebouwd, leek 't net stereo (je stereo lampje gaat dan branden). Was gewoon mono natuurlijk maar het had wel wat :)

Edit: zender gevonden. Mic deel heb ik niet gebouwd, had m op de line out zitten toen.
Picje kan ff niet, broertje slaapt en heeft digicam gejat GRBMLGRBML morgen pak slaag

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

Trouwens hoe zou je hiervan nou een stereo zender kunnen maken? (N00B vraag). Met een encoder ofzo?

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

Verwijderd

stereo is echt niet zo makkelijk. Je hebt een extra carrier nodig. Dan worden links en rechts opgeteld en uitgezonden op de ene carrier. Het verschil tussen links en rechts wordt dan uitgezonden op de andere carrier.

Maar... daar heb je wel standaard componentjes voor.

Verwijderd

Op dinsdag 09 april 2002 15:21 schreef killalot het volgende:
stereo is echt niet zo makkelijk. Je hebt een extra carrier nodig. Dan worden links en rechts opgeteld en uitgezonden op de ene carrier. Het verschil tussen links en rechts wordt dan uitgezonden op de andere carrier.

Maar... daar heb je wel standaard componentjes voor.
gaaf man ik heb er net ook eentje gekocht alleen is die van mij iets netter >:)
Pagina: 1