Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Meerdere mensen (waaronder ik) hebben soms wel eens een deja vu (een moment dat je bijv. iets op de tv hebt gezien, en dat je het dan vaag herinnerd, terwijl je het in feite nog nooit gezien hebtn).
Ik vind dit nogal een vreemd iets. Ik denk zelf iets als deze theorie van mij:

Als je iets ziet, wat je al eerder gezien hebt, wordt er als het ware een soort programmaatje gestart, die ervoor zorgt dat je denkt "Hee, dat heb ik eerder gezien".
Maar wat als je bijvoorbeeld tv zit te kijken, en het programaatje wordt per ongeluk gestart? Dan krijg je hetzelfde effect, terwijl je het nog nooit eerder hebt gezien! Dat 'programmaatje' zou misschien één of andere stof kunnen zijn die vrijkomt in de hersenen, of een chemische reactie.

Wat denken jullie erover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan gelijk hebben maar ik denk dat je het gewoon bijna hetzelfde eerder hebt gezien...

Of het is gewoon iets van een deur open... elke dag zie je wel een deur open gaan.. tenzij je 24/7 achter je comp zit natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JER00N
  • Niet online
Nee maar ik bedoel ook niet zoiets als een deur die opengaat, maar dingen die je maar weinig ziet.
Want pas bijvoorbeeld, zag ik een film (weet niet meer welke) en daar liepen een paar gasten over een schip.
Toen kreeg ik weer een deja vu, ik zie ook niet elke dag een paar gasten over een schip lopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hu9o
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16:29

Hu9o

Schokkend

Ik heb ooit eens gehoord dat het komt omdat je linker oog dingen net iets eerder naar je hersenen seint dan je rechter oog (kan ook naders om wezen). Hierdoor heb je het gevoel van "He dat ken ik!".

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Vertel Microsoft over dit probleem <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Deja vu is een korstsluiting in je hersenen. Je moet beseffen dat je hersenen een soort index van herinneringen hebben. Soms gaat er wat fout tijdens het zoeken in die index, en dan 'denken' je hersenen dat ze het al kennen en dat ze dus iets meemaken wat al gebeurd is. Dat is niets anders dan kortsluiting.

Een deja vu moet je echter niet verwarren met een voorspellende droom of hallucinatie; dat is iets anders. Een deja vu geeft je het idee dat je de situatie al eens meegemaakt hebt, maar het verteld je niet wat er gaat gebeuren. Dat is met de anderen wel zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tofus
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-05-2014

tofus

it's all in the game

Déja Vu's zijn 'adjustments to The Matrix'...
...hebben jullie die ene film niet gezien dan?

hoe heette 'ie ook al weer... ;p

"Whoever undertakes to set himself up as judge in the field of truth and knowledge is shipwrecked by the laughter of the Gods." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Wat ik dus wel eens heb is wel het gevoel hebben van dat ken ik maar niet precies weten wat "dat" is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JA, dit soort ervaringen heb ik ook. Maar ik zou me god niet weten hoe dit kan :? Volgens mij heeft iedereen dit weleens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het kan toch ook zijn dat je in je dromen al zoiets gezien hebt :? of heb ik dat helemaal mis :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tirillo
  • Niet online

Tirillo

Joker of Unauwen

Op dinsdag 09 april 2002 00:16 schreef metalass het volgende:
Het kan toch ook zijn dat je in je dromen al zoiets gezien hebt :? of heb ik dat helemaal mis :?
Het is dus meer zoals ChristiaanVerwijs zei in zijn post in dit topic, je DENKT dat je het in je droom ooit gezien hebt, terwijl je het eigenlijk gewoon voor t eerst ziet, die "kortsluiting" dus weer..

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja...het schijnt te komen doordat je hersenen een bep. beeld opslaan in je geheugen, maar niet op de goede plaats (misschien in je lange- ipv kortetermijn geheugen?) waardoor datgene wat in je feiten 0.01 seconde daarvoor hebt waargenomen veel langer geleden lijkt te zijn...

Ook wel vaag is een "jamais-vu"...dat een bekende situatie/plaats plotseling volkomen vreemd aandoet...alsof een plaats waar je al 2 jaar dagelijks komt, plotseling helemaal nieuw is. Vreemd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb dat ook heel vaak gehad, ik heb dat nog heel vaak zelfs.... ik zit soms ergens of loop ergens en dan denk ik heej man dit ken ik dit heb ik al eens gehad, dan heb ik opeens zoiets van ok nu komt er iemand om de hoek en die zecht dit en verdomd het is nog zo ook..... heel vaag is dat soms geef ik ook al gewoon antwoord als ze nog nix hebben gevraagd en dan vragen ze hoe ik het wist....

Heeeel vaag en ik heb dit erg vaak zou ook wel eens weten hoe het komt???

Misschien veranderd er wat in de matrix dan heb je het gevoel van een dejavu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-07 08:24
Op maandag 08 april 2002 22:23 schreef ChristiaanVerwijs het volgende:
Deja vu is een korstsluiting in je hersenen. Je moet beseffen dat je hersenen een soort index van herinneringen hebben. Soms gaat er wat fout tijdens het zoeken in die index, en dan 'denken' je hersenen dat ze het al kennen en dat ze dus iets meemaken wat al gebeurd is. Dat is niets anders dan kortsluiting.

[...]
Zo kun je het ook bekijken. Zelf denk ik echter dat het toch iets moet zijn waar je eerder over gedroomt heb. Zelf kan ik inderdaad niet voorspellen wat er daarna gebeurt (als ik een deja vu heb), maar heb wel het idee dat als ik er goed over nadenk en de tijd neem (meestal gaat het ook zo snel) dat ik dan misschien wel kan voorspellen wat er gebeurt.

Ik heb het overigens nooit achter de tv, ook niet achter de computer, maar meer als ik ergens ben of heen ga, of in het contact met andere mensen, en dan met name bepaalde gespreks-passages.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan
Op dinsdag 09 april 2002 08:55 schreef MetHod het volgende:

[..]

Zo kun je het ook bekijken. Zelf denk ik echter dat het toch iets moet zijn waar je eerder over gedroomt heb. Zelf kan ik inderdaad niet voorspellen wat er daarna gebeurt (als ik een deja vu heb), maar heb wel het idee dat als ik er goed over nadenk en de tijd neem (meestal gaat het ook zo snel) dat ik dan misschien wel kan voorspellen wat er gebeurt.

Ik heb het overigens nooit achter de tv, ook niet achter de computer, maar meer als ik ergens ben of heen ga, of in het contact met andere mensen, en dan met name bepaalde gespreks-passages.
Ik bekijk het niet zo, het is zo :) Dit is wetenschappelijk allang bewezen hoor. Deja Vu's zijn niets bijzonders maar puur het gevolg van een lichamelijke 'malfunction'. Dat betekent niet dat ik niet geloof in bijvoorbeeld voorspellende dromen, dat doe ik wel degelijk, maar bij Deja Vu's moet je je er niet teveel van voorstellen. Mensen met hersenaandoeningen op bepaalde plekken krijgen bijvoorbeeld heel vaak Deja Vu's of Jamain Vu's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ooit gedacht aan dromen? Dromen kan je je bewust vaak niet herinderen maar zitten wel in je onderbewust zijn, als je het dan in het ech ziet/mee maakt, gaat dat "Progamaatje" werken, waardoor een deja vu ontstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Al heb ik ook vaak voorspellende dromen, maar die onthoud je meestal wel, ik weet niet of er een link is tussen deze en een deja-vu...

En ja inderdaad, als de Matrix waar is :0) Maar bekijk het eens zo:Meeschien is ook de matrix een schijnwerkelijkheid waar weer een "Echte" werkelijkheid achter zit enz...

Is het leven een lang saai computerspelletje?(en hoe heet die film die daar over gaat?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 09 april 2002 10:50 schreef SleepleSS666 het volgende:
...
Is het leven een lang saai computerspelletje?(en hoe heet die film die daar over gaat?)
Dat was volgens mij ExistencE.
Zou je het ooit kunnen bewijzen, dat je in een schijnwerkelijkheid leeft? Ik denk van niet. Tenminste, als al je zintuigen voor de gek worden gehouden dan kun je nooit een correcte waarneming doen. Misschien kun je aantonen dat de natuurwetten niet kloppen oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:18

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Wat ik zelf denk is dat je het op een of andere manier twee keer het zelfde beeld twee keer interpreteerd. De eerste keer erg grof de 2e keer denk je dan hee dit ken ik al. Omdat je het heel erg vlak ervoor reeds een keer eerder hebt geinterpreteerd. Ik probeer vaak tijdens een dejavu te voorspellen wat er gaat gebeuren en dat lukt dus niet omdat je slecht een hele korte tijd voor ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ontstond dat niet als je vermoeid was ontstond dat niet als je vermoeit was:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen
  • Laatst online: 17:59

almightyarjen

When does the hurting stop?

Waar ik heel vaak (+/- een keer per twee weken) last van heb is dat ik bijvoorbeeld TV zit te kijken en dan denk ik: jee, dat heb ik een paar nachten geleden gedroomd... :) Ik kan niet bedenken wat daarna gebeurd, maar dit schopt de theorie van dat het linker oog sneller is dan het rechter oog een beetje onderuit... :P

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hersenen proberen toch altijd een herkenbaar beeld te vormen (daarom zien mensen in het donker ook van alles wat er niet is, maar de hersenen maken gewoon een beeld aan). Kan het daarom niet komen dat als je dus iets wat voor jou nieuw is ziet, dat je hersenen toch gaan graven in wat je eerder gezien hebt en proberen om dat beeld er bij te pakken :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exar
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03:19
Volgens mij bestaat een deja-vu dus niet alleen uit beelden. Tenminste, ik heb wel eens het gevoel dat ik iets opnieuw meemaak, maar dan betreft het dus de hele situatie, en vooral wat iemand zegt.

Ik had het een paar dagen geleden nog. Mijn broertje vertelde me iets, waar ik een reactie op gaf. Toen voelde ik dat ik diezelfde reactie al eerder had gegeven en dacht dus aan een deja-vu. Maar het gekste is nog: ik dacht toen, dat ik de 'vorige keer' ook al dacht dat het een deja-vu was....
Zou mijn leven in een loop zitten??? Damn, echt vaag man. :?

Hoekwoning 2021, 100m2 vvw, ERST20D-VM2D, SUZ-SWM60VA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou de matrix dan toch echt bestaan :?

Heeft nog niemand de wetenschappelijke verklaring hiervoor kunnen vinden :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen
  • Laatst online: 17:59

almightyarjen

When does the hurting stop?

Op dinsdag 09 april 2002 11:15 schreef Exar_Kunn het volgende:
Ik had het een paar dagen geleden nog. Mijn broertje vertelde me iets, waar ik een reactie op gaf. Toen voelde ik dat ik diezelfde reactie al eerder had gegeven en dacht dus aan een deja-vu. Maar het gekste is nog: ik dacht toen, dat ik de 'vorige keer' ook al dacht dat het een deja-vu was....
Volgens mij gaf je in dit geval een standaard antwoord, wat je vaker gebruikt. Ik heb vaak de neiging om "yeah, right" te antwoorden, maar dat doe ik zo vaak (erg irri |:( ) zodat het bij mijzelf niet als een deja vu ervaart. :)

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exar
  • Laatst online: 03:19
Op dinsdag 09 april 2002 11:41 schreef almightyarjen het volgende:

[..]

Volgens mij gaf je in dit geval een standaard antwoord, wat je vaker gebruikt. Ik heb vaak de neiging om "yeah, right" te antwoorden, maar dat doe ik zo vaak (erg irri |:( ) zodat het bij mijzelf niet als een deja vu ervaart. :)
Nou nee, het was geen standaard antwoord hoor.... ik weet nu niet recies meer wat het was en het kan natuurlijk toeval zijn...
Op zo'n moment voelt het iig erg vaag.

Hoekwoning 2021, 100m2 vvw, ERST20D-VM2D, SUZ-SWM60VA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 09 april 2002 10:54 schreef Melkor het volgende:

[..]

Dat was volgens mij ExistencE.
Zou je het ooit kunnen bewijzen, dat je in een schijnwerkelijkheid leeft? Ik denk van niet. Tenminste, als al je zintuigen voor de gek worden gehouden dan kun je nooit een correcte waarneming doen. Misschien kun je aantonen dat de natuurwetten niet kloppen oid?
Nee dit kun je niet bewijzen, hoe weet je dat iets niet klopt als je het altijd als kloppent hebt ervaren? Meschien moet je stoppen met bestaan voordat je de werkelijkheid ziet, maar wie zecht dat die echt is? Maar zoiets zei ik net al. Het kan ook dat iedereen zijn eigen werkeleikheid heefd en dat die als een schaduw langs de werkeleikheid van een ander gaat, en soms "Lekt er iets" en ontstaad de deja vu. Of, dit kan ook de waarheid achter ufo's en bigfoot enzo zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan
Volgens mij bestaat een deja-vu dus niet alleen uit beelden. Tenminste, ik heb wel eens het gevoel dat ik iets opnieuw meemaak, maar dan betreft het dus de hele situatie, en vooral wat iemand zegt.

Zou mijn leven in een loop zitten??? Damn, echt vaag man. :?
Sommige dingen gebeuren in je leven ook echt vaker. Ik merk het bij mezelf ook dat ik vaak deja vu's heb terwijl ik bezig ben. Maar als ik dan logisch nadenk dan is het ook niet zo vreemd dat je de situatie weer meemaakt, alleen denk je daar bij de eerste keer niet meteen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Salo
  • Laatst online: 06-11-2024
Er is voor dit probleem een heel simpel antwoord op.

Je ene oog is dominanter dan je andere oog, waardoor je dominante oog sneller de informatie naar je hersenen verzendt en daarna je andere oog. Daardoor lijkt het alsof je het eerder hebt gezien/meegemaakt.

I closed my eyes and closed myself, and closed my world and never opened, up to anything...and then it fell apart..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als dat zo is dan kun je alleen een Déja Vu krijgen als je ergens naar kijkt. En dus niet door een bepaalde geur of smaak of een bepaald gevoel.
Ik vind je verklaring trouwens wel heel aannemelijk. Wel grappig hoeveel (misschien téveel) vertrouwen we hebben op onze zintuigen om onze werkelijkheid te defineren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Salo
De wereld om ons heen is data wat ons hersenen verwerken, verder niks.

I closed my eyes and closed myself, and closed my world and never opened, up to anything...and then it fell apart..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViNcE
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

ViNcE

Nog 3, nog 2, nog 1, .....

Ik had begrepen dat het komt door de manier waarop de hersenen informatie verwerken. Al je zintuigen worden op een bepaalde plek in de hersenen verwerkt, je ziet/hoort/proeft iets, dan vergelijken je hersenen dit met je geheugen en dan komt er een resultaat uit. Jer herkent het als een koe, of het komt niet bekend voor of ga zo maar door. Dit wordt dan weer opgeslagen in het geheugen. Wat er bij een deja vu schijnt te gebeuren is dat de informatie eerst naar het geheugen wordt gestuurd, en daarna komt het pas aan bij het verwerkings proces. Als er dan een signaal gaat naar het geheugen dan blijkt het er al te zijn, dus komt het bekend voor.
Dit was volgens mij de uitleg, maar ik weet het ook niet zeker.

"Sometimes I really think people ought to have to pass a proper exam before they're allowed to be parents. Not just the practical, I mean." - Terry Pratchett, Thief of Time
Mijn BGG profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Salo
Op dinsdag 09 april 2002 15:03 schreef ViNcE het volgende:
Ik had begrepen dat het komt door de manier waarop de hersenen informatie verwerken. Al je zintuigen worden op een bepaalde plek in de hersenen verwerkt, je ziet/hoort/proeft iets, dan vergelijken je hersenen dit met je geheugen en dan komt er een resultaat uit. Jer herkent het als een koe, of het komt niet bekend voor of ga zo maar door. Dit wordt dan weer opgeslagen in het geheugen. Wat er bij een deja vu schijnt te gebeuren is dat de informatie eerst naar het geheugen wordt gestuurd, en daarna komt het pas aan bij het verwerkings proces. Als er dan een signaal gaat naar het geheugen dan blijkt het er al te zijn, dus komt het bekend voor.
Dit was volgens mij de uitleg, maar ik weet het ook niet zeker.
Dat klopt ja, maar dat is een soort "afwijking" in de hersenen.
Deja vu komt bij veel mensen voor, men hoeft niet bang ervoor te wezen. Het is normaal dat het voorkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oogapp0ltje
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
...ik heb wel eens het gevoel dat ik iets opnieuw meemaak, maar dan betreft het dus de hele situatie, en vooral wat iemand zegt.
ik heb precies hetzelfde, 't blijft voor mij ook maar een raadsel hoe het kan :?, iig het bewijzen van een theorie hiervoor is erg moeilijk.

| To acknowledge what is known as known and what is not known as known is knowledge. |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JER00N
  • Niet online
Op dinsdag 09 april 2002 00:16 schreef metalass het volgende:
Ja, maar da's ook weer niet een echt logische/wetenshcappelijke verklaring, anders zou die droom voorspellend wezen.

----

Ik heb het meestal als ik ergens mee bezig ben, en dan meestal met m'n ogen, als ik iets zie op TV, maar soms ook als iemand iets tegen me zegt. Ik heb het ook vaak als ik een boek lees. Dan krijg ik geen Deja vu over de tekst of inhoud oid, maar meer over de opmaak, hoe alle alinea's enzo verdeeld zijn.

Die theorie van dat het ene oog sneller is dan het andere oog zo best mogelijk kunnen zijn, maar zou je dan met één oog dicht, nooit een Deja vu kunnen hebben?
En iemand die maar één oog heeft, of er maar één kan gebruiken dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0g0ff
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:33

L0g0ff

omg

Volgens mij is een deja vu:

Je ziet bijv een boom. Je hersenen nemen die boom op maar je beseft die boom niet. Vervolgens kijk je een keer goed en je denkt vervolgens: Heej ik heb een deja vu :)

Ik heb namelijk wel 2x per week een deja vu en dit lijkt me de enige logische verklaring.

Wat mij ook opgevallen is, is dat als je stoned, dronken, stronken of leip van de pillen bent, dat je dan vaker een deja vu meemaakt dan nuchter.

Blog.wapnet.nl KompassOS.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 16:43

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Op maandag 08 april 2002 21:39 schreef Hu9o het volgende:
Ik heb ooit eens gehoord dat het komt omdat je linker oog dingen net iets eerder naar je hersenen seint dan je rechter oog (kan ook naders om wezen). Hierdoor heb je het gevoel van "He dat ken ik!".
Na een broodje wiet had ik dat gevoel heel sterk. Je kunt zeggen dat de regelaar die zegt in welke volgorde seintjes van buiten binnenkomen even buiten spel was.

Ik zat TV te kijken, en op een gegeven moment kon ik woord voor woord voorspellen wat ze zouden zeggen. Achteraf gezien komt dat natuurlijk gewoon doordat de woorden eerder in m'n korte termijn geheugen zaten dan in m'n versta-centrum.

Ik wil geen drugs promoten (ik heb dit zelf ook maar 1x gedaan), maar ik geloof dat je je hersenen beter snapt door ze af en toe te foppen.

Siditamentis astuentis pactum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JER00N
  • Niet online
Ja het zou inderdaad zo kunnen zijn, dat je niet 'in de toekomst' kan kijken, maar dat jijzelf juist later reageert (vanwege wiet ofzo). Maar hoe kan het dan dat je een Deja vu krijgt als je nuchter bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FleshY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-06-2023
Ik heb soms ook deja vu's, maar dan wel anders dan dat jij dat zegt. Ik heb het niet van televisie of wat dan ook. Vaak komt het meer voort ui dag dromen of gewoon een droom. Maar het gekke is iedere keer als zoiets gebeurd schrik ik een beetje mn hart slaat over etc., maar het vreemde is als ik zoiets zie bv mensen dan herinner ik mij dat gesicht omgeving situatie met het gevoel dat ik op dat moment heb precies, heel raar maar soms ook leuk. soms slaat het gewoon nergens op ik herinner mij soms iets van jaren terug of van de dag ervoor, en het gekke eraan is hoelanger het lijkt dat ik het eerder heb gezien hoe eerder ik het herken als ik het de dag ervoor heb gezien herken ik het pas vlak erna en denk ik van HEY. Het is best gek, maar ik vindt et best geinig en intressant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-07 22:52

DinX

Motormuis

Ik heb ook een soort van déja vu. Het gebeurt heel regelmatig dat ik iemand zie lopen en hem/haar "ergens van ken". Maar ik heb dan echt geen idee van waar. Ik denk soms dat het mensen zijn die'k gewoon eens gezien heb.
Zit je jezelf een half uur af te vragen van waar je die kent. Word je gewoon gek van.

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

we herinneren de toekomst :)

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op donderdag 11 april 2002 11:52 schreef siggy het volgende:
we herinneren de toekomst :)
We smelten de paashaas :)

Dat heefd precies evenveel inhoud :0)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

Op donderdag 11 april 2002 16:30 schreef SleepleSS666 het volgende:

[..]

|:(

heeft niet evenveel inhoud.... :+

het is nog altijd "we smelten de kaazu" :+

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op donderdag 11 april 2002 16:30 schreef SleepleSS666 het volgende:

[..]

Heideroosjes :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 08 april 2002 20:27 schreef Silvermonkey123 het volgende:
Als je iets ziet, wat je al eerder gezien hebt, wordt er als het ware een soort programmaatje gestart, die ervoor zorgt dat je denkt "Hee, dat heb ik eerder gezien".
Maar wat als je bijvoorbeeld tv zit te kijken, en het programaatje wordt per ongeluk gestart? Dan krijg je hetzelfde effect, terwijl je het nog nooit eerder hebt gezien! Dat 'programmaatje' zou misschien één of andere stof kunnen zijn die vrijkomt in de hersenen, of een chemische reactie.
dat is ongeveer de gangbare theorie;
Normaal gesproken wordt wat je waarneemt eerst opgeslagen in het korte-termijn geheugen, dan vergeleken met het lange termijngeheugen. is er match, dan is er dus een herinnering.
Bij deja-vu gaat er idd iets mis: het gaat eerst het lange-termijn geheugen in, dan alsnog naar het korte-termijn geheugen, waarna de match gemaakt wordt. Dan is het dus alsof het een herinnering van langer geleden is, terwijl je het net voor het eerst gezien hebt. zoiets...

Typisch eraan is dat de herinnering aan de ene kant heel specifiek is. Ieder detail van wat je ziet lijkt precies te kloppen met je herinnering; alsof het een letterlijke herhaling is van iets dat je eerder hebt meegemaakt.
Tegelijk is de herinnering vaag omdat je niet precies weet waar en wanneer je dat eerder gezien hebt (in werkelijkheid heel kort geleden maar dat realiseer je je op dat moment niet). Dat is dus extra raar omdat de herinnering zo gedetaillerd is; het 'voelt' ahw heel bekend zonder dat je het kan plaatsen. Dat het bekend aanvoelt klopt dus op zich wel, omdat je het net hebt meegemaakt.

Ook eigenaardig is dat deja-vu vaak langer dan een moment aanhoudt; je herinnert je niet slechts een enkel moment maar het zijn vaak minuten die zich letterlijk lijken te herhalen.
Dat maakt het lichtelijk griezelig.
Pagina: 1