Toon posts:

[HDD] Windhoos overzetten op 7200 rpm schijf?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik ga binnenkort ( dees week ) een nieuwe HD halen. Een 7200 RPM 60 gb schijfje van Maxtor ( of ibm :) )

Nu draait alles, dus windows, programmas en spellen nog op mijn oude schijfje. Een 12 gb 5200 rpm.

Is het nu de moeite waard om dat allemaal "overte-ghosten" :P naar die 7200 rpm schijf? Dus is de snelheidwinst echt merkbaar?

Het enige nadeel is dan wel dat ik die 60 gb removable wil. Dus is niet zo handig als windows er dan op staat.

Maar als ik windows op die 5200 zet, en de rest op die 7200 ( programmas ensow ) heeft ook geen zin.

Dus wat zal ik doen? Is het verschil in snelheid de moeite waard?

Alvast bedankt he...

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

gebruik die 5400 rpm (5200 bestaat niet) als schijf voor windows, zoveel meer performance is het ook weer niet.
Zeker als je die 60GB removable wilt maken.

• Def_P
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Het heeft wel zin om de rest op 7200 te zetten, vooral grote films enzo. Maar je programma's erop lijkt me nie goed als je hem removable wil hebben.

I, for one, like Roman numerals

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 08 april 2002 20:20 schreef Terw_Dan het volgende:
gebruik die 5400 rpm (5200 bestaat niet) als schijf voor windows, zoveel meer performance is het ook weer niet.
Zeker als je die 60GB removable wilt maken.
Ow ja soz, doh :) bedoel natuurlijk 5400 :P

Ok dat ga ik dan maar doen denk ik.
Op maandag 08 april 2002 20:37 schreef Def_P het volgende:
Het heeft wel zin om de rest op 7200 te zetten, vooral grote films enzo. Maar je programma's erop lijkt me nie goed als je hem removable wil hebben.
Nee ok thnx m8

Dus jullie zeggen het is niet de moeite waard?

Dan doe ik dat ook niet :) Het is toch vooral als je er iets naar toe, of vanaf kopieert waar het om gaat?

Verwijderd

maakt niet echt uit nee, ik ga binnenkort ook weer terug van een 7200rpm schijf naar een 5400rpm schijf voor m'n os. Ik word gek van het lawaai van die 7200rpm (klote ibm) dus ik zet de os mooi op die 5400rpm en hou die 7200rpm voor backup enzo. Sluit ik 'm 1x in de maand ff aan ofzo.

Het enigste waar je het wel wat bij merkt is het opstarten van windows (progress bar gaat wat sneller) en het laden van spelletjes enzo. Maargoed, dat heb ik er wel voor over, scheelt hooguit een seconde ofzo.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 08 april 2002 21:50 schreef PsyFlux het volgende:
maakt niet echt uit nee, ik ga binnenkort ook weer terug van een 7200rpm schijf naar een 5400rpm schijf voor m'n os. Ik word gek van het lawaai van die 7200rpm (klote ibm) dus ik zet de os mooi op die 5400rpm en hou die 7200rpm voor backup enzo. Sluit ik 'm 1x in de maand ff aan ofzo.

Het enigste waar je het wel wat bij merkt is het opstarten van windows (progress bar gaat wat sneller) en het laden van spelletjes enzo. Maargoed, dat heb ik er wel voor over, scheelt hooguit een seconde ofzo.
Ok bedankt he gasten.

• KBDE
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13-04 17:41
Op maandag 08 april 2002 21:50 schreef PsyFlux het volgende:

Lawaai + IBM ? Hmm... Kan aan mij liggen, maar ik heb 3 IBM HD's in mijn pc, kast staat open en het enigste wat ik hoor is de FAN van mijn voeding (rest van de FANS allemaal omlaag geregeld tot zo'n 2000RPM)
En aan de voeding heb ik zelfs nog een intake fan gemonteerd (zoals bij enermax voedingen) scheelt ook weer herrie daar de voeding de snelheid van de externe fan omlaag schroeft.
Ok, je hoort de IBM's wel als je ernaast gaat liggen met je oor een halve cm van die dingen af, maar ja, daarvoor staat mijn kast ook op de grond zodat je daar geen last van hebt :D

Maar goed, als je echt een super stille kast hebt kan ik me voorstellen dat je die IBM's hoort, is net wat je zelf wilt natuurlijk, ik heb dan toch liever de extra snelheid. :)

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
gek, metteen naar die 7200 rpm! Erg merkbaar verschil.

specs

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:54

pistole

Frutter

bedenk wel, dat als je XP draait, dat je opnieuw moet activeren (MS bellen >:) )
Dat probleem had ik toen ik mijn 2x20GB omruilde voor een 40GB

Komt waarschijnlijk doordat ie naar het serialnumber van je system partitie kijkt.

Ik frut, dus ik epibreer

Verwijderd

Op dinsdag 09 april 2002 09:50 schreef KBDE het volgende:

Maar goed, als je echt een super stille kast hebt kan ik me voorstellen dat je die IBM's hoort, is net wat je zelf wilt natuurlijk, ik heb dan toch liever de extra snelheid. :)
kheb echt een superstil systeem :)
als ik m'n hd's uitzet hoor ik 'm eigenlijk gewoon helemaal niet meer als ik met m'n hoofd boven het buroblad zit. M'n beeldscherm maakt dan nog meer lawaai. Die ga ik dus binnenkort ook vervangen door een TFT schermpje.

waar ik me het ergste aan erger is dat gegier de hele tijd van zo'n 7200rpm (zowel m'n 75GXP als m'n huidige 60GXP hebben dat). En dan ook niet een constant geluidje, nee de hele tijd zo'n gejengel als het ware. Een 5400rpm hoor je ook nog wel, maar een stuk minder. En die kun je tenminste nog in een silent drive kastje stoppen.

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 09 april 2002 10:19 schreef gladiool het volgende:
gek, metteen naar die 7200 rpm! Erg merkbaar verschil.
Ja nou weet ik het niet meer hor! Nu is er weer iemand die wel het verschil merkt :P ???
Op dinsdag 09 april 2002 10:38 schreef pistole het volgende:
bedenk wel, dat als je XP draait, dat je opnieuw moet activeren (MS bellen >:) )
Dat probleem had ik toen ik mijn 2x20GB omruilde voor een 40GB

Komt waarschijnlijk doordat ie naar het serialnumber van je system partitie kijkt.
Ghehe, met mijn versie hoeft dat niet :P

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Tuurlijk is er verschil, je systeem partitie met windows en je swapfile erop word sneller, en je progs laden sneller.

Of dit snelheids verschil jouw uitmaakt is een ander verhaal, mij in ieder geval wel, je HD is toch de grote bottleneck, ik zou het wel weten.

specs

Pagina: 1