• Orphix
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik las ergens (ik dacht de telegraaf ofzo) dat er eens in het jaar een soort container naar ruimtestations wordt gestuurd om goederen e.d. te brengen. Ook is het bedoeld om het station op een iets hoger niveau te brengen door het een duwtje te geven (voor zover ik begreep).

Maar nou vroeg ik me naar aanleiding daarvan 2 dingen af (die ik ooit wel heb geweten maar ben vergeten |:():

- Hoe kan een ruimtestation / ruimteschip 'sturen' in de ruimte?
- Bij het koppelen aan een ruimte station zal er wel een redelijke impulse in het schip zitten, hoe zorgen ze ervoor dat die niet per ongeluk uit z'n baan geschoten wordt?

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Als het goed is kunnen ze niet sturen, ze moeten gewoon op de goeie plek en op het goeie tijdstip worden gelanceerd.

• Orphix
  • Niet online
Op maandag 08 april 2002 20:20 schreef Silvermonkey123 het volgende:
Als het goed is kunnen ze niet sturen, ze moeten gewoon op de goeie plek en op het goeie tijdstip worden gelanceerd.
Hmmz ik vind het prachtig wat de NASA doet ... maar op de centimeter nauwkeurig zo'n shuttle richting je station sturen lijkt me toch wat overdreven .... toch :?

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-01 10:54

Tjark

DON'T PANIC

zo'n ruimtestation (en ook nbv de space shuttle en satellieten) heeft kleine stuurrakettjes om ervoor te zorgen dat zo'n ding een beetje op z'n plaats blijft. Moet je niet denken aan zo'n enorme raket, maar echt klein (decimeter oid)

*insert signature here

Verwijderd

gewoon met mini-raketjes die overal aan de space shuttle zijn bevestigd

edit:

Tjark was me ff voor

Verwijderd

Op maandag 08 april 2002 20:14 schreef Orphix het volgende:
- Bij het koppelen aan een ruimte station zal er wel een redelijke impulse in het schip zitten, hoe zorgen ze ervoor dat die niet per ongeluk uit z'n baan geschoten wordt?
[1] d.m.v. stuur-raketjes. Omdat er in de ruimte geen weerstand is, sturen ze dmv een jet-aandrijving, die duwen het schip in een bepaalde richting (de actie). Omdat er dus geen wrijving is moet je dan een tegengestelde 'burst' geven op het moment dat het schip in de positie is waarin je het wilt hebben (de -reactie), anders blijft het eeuwig doordraaien.
[2] je ne sais pas

• windancer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-12-2025
Ik las ergens (ik dacht de telegraaf ofzo) dat er eens in het jaar een soort container naar ruimtestations wordt gestuurd om goederen e.d. te brengen. Ook is het bedoeld om het station op een iets hoger niveau te brengen door het een duwtje te geven (voor zover ik begreep).

Maar nou vroeg ik me naar aanleiding daarvan 2 dingen af (die ik ooit wel heb geweten maar ben vergeten |:():

Een ruimteschip kan in de ruimte sturen door gebruik te maken van de wet van behoud van impuls.

Stel je zweeft in de ruimte en je hebt een gasfles vast en stel dat de totale impuls van jou en die fles gas 0 is. Als je dan een kraantje op die gasfles opendraait zal er gas uit die fles stromen. Het gas dat uit die fles komt zal, netto, een impuls hebben in een bepaalde richting. Omdat de totale impuls 0 moet blijven zul jij met je gasfles een evengrote impuls krijgen in tegengestelde richting.

Als je nu meerdere gasflessen combineert kun je niet alleen voor voortstuwing zorgen maar ook voor rotaties.

Verwijderd

Die stuurraketten zijn zo klein dat de bewegingssnelheid vrijwel nul is. Het bevooradingsschip beweegt ten opzichte van het doelwit met een snelheid van misschien 10 meter per uur bij de koppeling.

Wat hieraan meewerkt is het feit dat de horizontale snelheid bij een orbitale baan eigenlijk onveranderlijk is. Als je in een ruimteschip zit, in een baan om de aarde, en je geeft gas ga je niet sneller maar hoger vliegen. Het idee is dus niet om direct naar je doel te vliegen maar om dezelfde hoogte te krijgen wanneer dat nodig is.

• almightyarjen
  • Laatst online: 19-01 21:22

almightyarjen

When does the hurting stop?

Vergelijking: het te dokken ruimteschip heeft een veel kleinere massa dan het ruimtestation. hierdoor is de impact niet groot. Denk aan als je zelf springt: als je springt ga je van de aarde af en als je neerkomt ga je naar de aarde toe, maar de aarde komt ook naar jou toe, maar dat is zo minimaal, omdat de aarde weet ik hoe veel keer zwaarder is. Hetzelfde geldt voor de spaceshuttle. Het gewicht van de space shuttle mag worden verwaarloosd t.o.v. het ruimteschip. Zo nu en dan moet de space shuttle ook docken aan een object van kleinere massa (hubble bv) dan komt het heel precies. En daar heeft de NASA een paar supercompu's voor. :)

En wat betreft de stuurraketjes:

http://www.crosswinds.net/~almightyarjen/space.jpg

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

Verwijderd

Leuke link jah, als ie zou werken :P

En wat betreft dokken aan b.v het iss das heel simpel gewoon een grote rubbere flexibele ring van een meter of 2 en daarmee de schok opvangen.

En natuurlijk de e.v.t. na schok iets bij sturen met op luchtdruk gebaseerde stuur raketjes, die werken meestal met gecommpresseerde lucht, das goedkopers als brandstof en ook vijliger in die delicate zaken....

• Orphix
  • Niet online
Bedankt voor de antwoorden, de gasflesjes had ik al aan gedacht, maar iets zegt me dat het niet zo werkt in de ruimte (de gasdeeltjes kunnen gewoon ontsnappen zonder jou 'terug' te duwen), maar ik geloof je :)

Die impuls-behoud trouwens ... als je met een auto inrijdt op een muur blijft de impuls toch niet hetzelfde?

Je zou het dus idd op kunnen lossen door rubberen ringen die impuls omzetten in vervorming (=energie). Ik zal nog eens op inet zoeken naar die stuwing, zal vast wel ergens wat over staan.

Verwijderd

[quote]Op dinsdag 09 april 2002 20:54 schreef Orphix het volgende:
Bedankt voor de antwoorden, de gasflesjes had ik al aan gedacht, maar iets zegt me dat het niet zo werkt in de ruimte (de gasdeeltjes kunnen gewoon ontsnappen zonder jou 'terug' te duwen), maar ik geloof je :)
[quote]

ff snel een plaatje gebrouwen:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/krabben/raketbasics.jpg

Door de verbranding in de verbrandinskamer onstaat druk, en die drukt naar alle kanten even sterk. Vereenvoudigd kun je die kamer even als een kubus zien.
Omdat de kamer aan een kant open is, zal de uitgeoefende kracht op die zijde van de kubus minder zijn omdat daar de oppervlakte kleiner is (er zit immers een gat in).

De krachten zijn zwart aangegeven, je ziet dus dat je wat kracht overhoudt, die de motor in de richting van de rode pijl wil duwen.

Verwijderd

Het vreemde van dit gehele verhaal vond ik, dat er zoveel duizend kilometer boven de aarde nog aantrekkingskracht is van de aarde. Tot hoever reikt die aantrekkingskracht??

• Leon_The_Pro
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-08-2023
Op woensdag 10 april 2002 01:01 schreef Jigglewood het volgende:
Het vreemde van dit gehele verhaal vond ik, dat er zoveel duizend kilometer boven de aarde nog aantrekkingskracht is van de aarde. Tot hoever reikt die aantrekkingskracht??
De gravitatiekracht F tussen 2 objecten (bijv. aarde en een shuttle) met een massa van respectievelijk <M> en <m> kan bepaald worden met de volgende formule: F=G*[(M*m)/r^2] waarin G de gravitatieconstante is (hoe groot doet er hier niet toe want hij is toch constant). Oftewel de grootte van de aantrekkingskracht is omgekeerd evenredig met het kwadraat van de afstand r tussen de 2 massa's. Oftewel op een oneindig grote afstand van de aarde is de gravitatie oneindig klein maar in theorie nog wel aanwezig...

"Failure isn't about falling down, Failure is staying down"

• Pathfinder
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:09

Pathfinder

Ondertitel gezocht (M/V)

De impuls van het schip is minimaal, omdat de snelheid ervan tov het ruimtestation praktisch tot nul wordt gereduceerd (ze vliegen dan dus met vrijwel dezelfde snelheid achter elkaar). Dan begint het 'docken', waarbij de stuurraketjes gebruikt worden.

Hier stond wat, maar nu niet meer! Of toch...

Verwijderd

met laser kunnen ze volgens mij wel degelijk op de cm nauwkeurig aankoppelen..

Verwijderd

Laser, dat werd idd gebruikt bij het aankoppelen van dat ding.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-01 13:29

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Op dinsdag 09 april 2002 11:36 schreef almightyarjen het volgende:

[..]

Vergelijking: het te dokken ruimteschip heeft een veel kleinere massa dan het ruimtestation. hierdoor is de impact niet groot. Denk aan als je zelf springt: als je springt ga je van de aarde af en als je neerkomt ga je naar de aarde toe, maar de aarde komt ook naar jou toe, maar dat is zo minimaal, omdat de aarde weet ik hoe veel keer zwaarder is. Hetzelfde geldt voor de spaceshuttle. Het gewicht van de space shuttle mag worden verwaarloosd t.o.v. het ruimteschip. Zo nu en dan moet de space shuttle ook docken aan een object van kleinere massa (hubble bv) dan komt het heel precies. En daar heeft de NASA een paar supercompu's voor. :)

En wat betreft de stuurraketjes:

http://www.crosswinds.net/~almightyarjen/space.jpg
prima uitleg ik denk dat het overdreven is hoe moeilijk rekenwerk dit is. Het lijk mij gewoon een kwestie van wat 6 vwo mechanica. Mischien iets meer maar geen zeer zwaar rekenwerk.

• almightyarjen

almightyarjen

Okee, hoe dat met die supercompu's zit, weet ik ook niet. Kan best zijn dat het inderdaad een stukje simpele mechanica is...

Heb trouwens ook ff de link gefixed: :)

http://www.geocities.com/almightyvegeta2000/space.htm

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

overigens die stuurraketjes lopen op hydrazine en dat is zo giftig als de pest. Er is geloof ik vrijwel geen zuurstof nodig om het te laten verbranden. Dat zit reeds in het molekuul. En het levert erg veel energie op.

• almightyarjen

almightyarjen

Op donderdag 11 april 2002 11:14 schreef TrailBlazer het volgende:
overigens die stuurraketjes lopen op hydrazine en dat is zo giftig als de pest. Er is geloof ik vrijwel geen zuurstof nodig om het te laten verbranden. Dat zit reeds in het molekuul. En het levert erg veel energie op.
Kewl! Zal ook wel: d'r is geen zuurstof in de ruimte! :)

Verwijderd

Uhm strikt genomen bevat hydrazine geen zuurstof, de chemische formule is namelijk NH2-NH2

Waarschijnlijk wordt het als hydraat gebruikt. Er zijn nogal wat kosten aan moeilijkheden aan gebruik ervan, daarom zijn ze ook bezig een alternatief voor hydrazine te vinden:

http://space-power.grc.nasa.gov/ppo/projects/shuttle/

• Bar_en_boos
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Op dinsdag 09 april 2002 11:36 schreef almightyarjen het volgende:

Het gewicht van de space shuttle mag worden verwaarloosd t.o.v. het ruimteschip.
Ik weet niet of dat inderdaad zo is. Misschien is het ISS veel zwaarder wanneer het volledig uitgebouwd is, maar ik moet nog zien of dat momenteel al het geval is.

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Op donderdag 11 april 2002 23:27 schreef Kemel het volgende:
Uhm strikt genomen bevat hydrazine geen zuurstof, de chemische formule is namelijk NH2-NH2

Waarschijnlijk wordt het als hydraat gebruikt. Er zijn nogal wat kosten aan moeilijkheden aan gebruik ervan, daarom zijn ze ook bezig een alternatief voor hydrazine te vinden:

http://space-power.grc.nasa.gov/ppo/projects/shuttle/
Klopt ik heb het ook nog ff opgezocht. Dan weet ik ook niet wat precies het voordeel is.

• almightyarjen

almightyarjen

Op vrijdag 12 april 2002 08:23 schreef Bar_en_boos het volgende:

[..]

Ik weet niet of dat inderdaad zo is. Misschien is het ISS veel zwaarder wanneer het volledig uitgebouwd is, maar ik moet nog zien of dat momenteel al het geval is.
Het gaat inderdaad niet altijd op. Vandaar denk ik dus dat de NASA ook een paar supercompu's heeft staan om dit ontzettend nauwkeurig te berekenen. Maar ik geloof wel dat de ISS op dit moment al groter is dan een Space Shuttle.

Ik had trouwens ergens op tv gezien dat meneer Bush ( :r ) Te veel geld uitgeeft aan defensie en daardoor nogal kort op het budget van de ruimtevaart. De toekomst van ISS staat een beetje op het randje... :(

Pagina: 1