Toon posts:

[laptop] Welke laptop als desktopvervanger?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een laptop die ik als desktopvervanger kan gebruiken. Ik koop geen nieuwe desktop meer, omdat ik binnenkort ga studeren en daarbij gebruik wil maken van een laptop. Ik wil af en toe een 3d-spel spelen en verder gewoon kunnen internetten en typen enzo.

Ik ben de volgende 3 laptops tegengekomen. Deze laptops hebben de volgende eigenschappen gemeen:
- Pentium 4-M processor 1,6/1,7 GHz
- CD-RW / DVD Combo
- Touchpad
- Enhanced UXGA scherm (scherper en betere kijkhoek dan UXGA)
- 256 of 512 MB DDR PC2100 RAM

Dell Inspiron 8200
Voordelen:
- 64 MB Geforce 4 Go 440 videokaart
- Relatief lang werken op batterij
- Fijn toetsenbord layout
- 15" Ultra Sharp UXGA scherm (1600x1200)
Nadelen:
- Geen mooie vormgeving
- 4200 RPM harddisk
- Zwaar en groot
- Geluidskwaliteit redelijk

Toshiba Satellite 5100-501 (NL) / Toshiba Satellite 5105-S607 (US)
Voordelen:
- Mooi design
- 5400 RPM harddisk
- Cpad (LCD achter touchpad)
- Zeer goede geluidskwaliteit
- 15" UXGA Flexview scherm (1600x1200)
Nadelen:
- Hoge prijs
- Korte batterij tijd
- 32 MB Geforce 4 Go 440 i.p.v. 64 MB

Ik heb de keuze uit 3 laptops:

Sony Vaio GRX 590
Voordelen:
- 16.1" Enhanced UXGA scherm (1600x1200)
- Mooi design
- Redelijk lange batterijduur
Nadelen:
- 4200 RPM harddisk
- 32 MB ATI Radeon 7500 i.p.v. Geforce 4 Go
- Slechte support/ondersteuning

Nu is mijn vraag: voor welke laptop kan ik het beste gaan? Het is erg moeilijk de voordelen af te wegen tegen de nadelen, enz. Help me a.u.b. want ik kan niet kiezen!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:25
Ik zou zelf voor de DEll gaan

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

GaMbiNo

1337

Ik zou voor de Dell gaan en wel hierom:
1. Het beste merk van de drie que service enz.
2. De beste videokaart en dat lijkt me wel handig aangezien je ook soms wilt kunnen gamen.
3. 15" is een lekker formaat scherm.
4. Fijne toetsenbord layout en dat lijkt me erg belangrijk als je er veel achter moet werken.
5. Een goede accu is ook erg belangrijk aangezien je niet overal stroom zal kunnen aftappen.

Verder zijn de andere 2 ook zeker niet slecht maar ik zou persoonlijk dus voor de Dell gaan. :)

• Talon
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-08 22:24

Talon

Booooom !

Ik zou zelf voor de DEll gaan
Ik zal een poging doen dit te onderbouwen (is veeeel handiger):
Dell heeft goede garantie en support.
Maakt stevige laptops en uit persoonlijke ervaring kan ik zeggen dat ze lang meegaan.
En de prijs is ook goed te noemen.
Misschien is het verstandig om nog even een maandje of wat langer te wachten totdat de P4's (mobile) wat in prijs zakken en wat meer merken ermee gaan stunten ...

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik zou ten eerste nooit voor Sony gaan:

- Design, maar absoluut niet degelijk. Zo fragiel als wat.
- Alles wat ik van Sony heb gezien ging na 3 jaar stuk (ja dan is de garantie al voorbij)
- Sony houdt zich bezig met walchelijke zaken op het gebied van kopieerbeveiligingen..zo'n bedrijf ga ik niet spekken.

DELL en Toshiba dus.
Persoonlijk vind ik die Toshiba's ook niet echt degelijk. Harstikke dun, maar voelen ook slap aan. Laptops zijn om mee te nemen, degelijkheid is imho daarom erg belangrijk.

Ik denk dat ik geneigd zal zijn voor de Dell te gaan.
Goed merk, zeer goede ondersteuning, oerdegelijk. Ik hoor weinig slechte verhalen over Dell.

Al raad ik je zeker aan om in ieder geval twee van de drie laptops eens in het echt te bekijken.

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Het ligt eraan wat je er allemaal mee wilt, maar je zegt zelf al dat de DELL een lkkr toetsenbord heeft, een lkkr scherm heeft en lang mee gaat. Voor mij is de vormgeving toch iets minder belangrijk, die 4200 RPM schijf valt in de praktijk echt wel mee te leven qua snelheid en of je nou veel muziek gaat luisteren, tjah, dan kan je beter gewoon een kabeltje naar je stereo leggen, en als je een mp3 gaat luisteren in de trein ofzo, staat ie toch niet hard.

Sony's vind ik over het algemeen altijd erg fragiel en gevoelig. En als er iets stuk gaat, heb je slechte support/ondersteuning zeg je zelf.

Toshiba maakt cker ook goeie laptops, maar als je echt veel en lang weg gaat, is de korte baterijduur een flink nadeel. Zijn hogere prijs zie ik niet terug in service of andere noemenswaardige extra's.

Ik zou dus ZELF voor de DELL gaan, wat jij wilt is voor een deel persoonlijk en voor een deel ook wel en beetje afhankelijk van ervaringen/meningen van anderen.

Verwijderd

http://www.hp.com/notebooks/us/eng/products/omnibook_vt6200/omnibook_vt6200_specifications.htm

Hp lappie
kheb zelf de 6100 en is een oudere serie en ben er erg tevreden mee.
Vooral om de magnesium casing.. erg sterk en licht.

Werkt met hot swappable modules. Dus je ken je dvdr combo eruit trekken en er een extra hdd/batterij in doen bijv. Of een FDD.

-Heeft wel een 4200 rpm schijfje.

Verwijderd

Topicstarter
Is er duidelijk verschil merkbaar tussen een 4200 RPM harddisk en een 5400 RPM harddisk? En heeft er iemand misschien foto's van zijn Dell Inspiron 8100 (aangezien deze dezelfde vormgeving heeft als de 8200)?

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-08 16:10

YellowCube

Wait...what?

volgens mij is het verschil tussen een 4200 en 5400 niet direct merkbaar...hooguit in energieverbruik.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Verwijderd

Dit is een echt desktop vervanging! (als je geld hebt That is :7 >:) ).
Follow the white rabbit: http://www6.tomshardware.com/mobile/02q1/020306/index.html
Succez, ;)

Verwijderd

ik zou de dell nemen die is gewoon beter en een langere garantie en e wilt 3d games dus is de geforce er in is goed

• Case
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-08 09:17
Hier een fotootje van mijn 8100.
Afbeeldingslocatie: http://www.home.zonnet.nl/m.jilderda/photos/februari/23-2-2002%20003.jpg

Ik moet zeggen dat het een topding is, en ik heb "maar" een P3 933. Hij gaat bij intensief zo'n anderhalf a 2 uren mee op de accu. Verder doet hij het met spellen ook prima, en het scherm is beter dan ik ooit gezien heb op een laptop.

Ik heb zelf de 1400 X 1050 versie, en die is echt superscherp. De 1600 X 1200 had ik achteraf ook wel willen hebben, maar toen had ik nog niet zo'n vertrouwen in de scherpte van het scherm.

Ik heb verder geen ervaring met Toshiba, maar de Dell vind ik een aanrader. Ik heb nu een uptime van 5 dagen, gebruik heb ook als desktopreplacement omdat ik een tijdje in engeland zit voor mijn werk.

Mijn Firewizzie

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 09 april 2002 17:51 schreef Telefoongids het volgende:
Dit is een echt desktop vervanging! (als je geld hebt That is :7 >:) ).
http://www6.tomshardware.com/mobile/02q1/020306/index.html
Bij Tom's Hardware Guide is gisteren een review verschenen van de Geforce 4 Go in de Dell Latitude C840. Deze configuratie is vergelijkbaar met die van de Inspiron 8200, m.u.v. het UXGA scherm. Uit deze test is gebleken dat de Dell iets beter presteert dan de IBM in zowel 3d spellen als gewone applicaties. (zie o.a. hier en hier)

Verwijderd

Zie conclusie van ome Tom,
For the time being, each of the new mobile GPUs has areas where they have gained ground. Selecting a clear winner would be difficult, as there seems to be a good balance between each of the cards, but performance of the GeForce4Go would appear to have a bit of an edge over the Mobility Radeon 7500 at the moment. The Mobility Radeon 7500, on the other hand, does show better performance in a few areas where the GeForce4Go is lacking. The bottom line is that, depending on what you are using your notebook for, the decision is almost a draw.

Until such a time that we are able to test optimized versions of both mobile video solutions on the same platform, in the same machine, the jury is still out. We would welcome an opportunity to do this, but currently it looks like the odds are against it happening anytime soon.
Dus voor de goedkoopste systeem gaan ;)

Verwijderd

Topicstarter
Op dinsdag 09 april 2002 17:44 schreef YellowCube het volgende:
volgens mij is het verschil tussen een 4200 en 5400 niet direct merkbaar...hooguit in energieverbruik.
Ik heb van Dell te horen gekregen dat de 5400 RPM harddisken niet in Nederland te krijgen zijn en dat ze nog niet weten wanneer deze er wel zijn. Daarnaast zijn ze nogal prijzig omdat ze alleen in 48 GB en 60 GB verkrijgbaar zijn (in de VS). Ik ga dus maar voor een 4200 RPM.
Pagina: 1