[Nieuwe PC] Wel of geen nVidia kaart?

Pagina: 1
Acties:

• Niek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-07 11:42

Niek

f.k.a. The_Surfer

Topicstarter
Hallo mede-NOSers :)

Omdat mijn oude PC aan vervanging toe is ben ik een nieuwe aan het samenstellen. Nu zit ik een beetje te twijfelen over de hardware.
Op het moederbord zit een AC97 onboard geluidschip, deze wordt iig ondersteund via ALSA. De netwerkkaart moet verder ook geen probleem zijn.
Waar ik een beetje mee zit is de videokaart. Ik was van plan een GeForce 3 Ti 200 er in zetten, die is goed in zowel 2D als 3D. Nu hoor ik nogal vaak gezeur over de nVidia-drivers, ze zijn instabiel, XFree crasht vaak, enz.
Is het beter hierom een andere kaart aan te schaffen?
Weet iemand hoe het zit met de ondersteuning/prestaties van de ATI Radeon 8500 in Linux?

Alvast bedankt :)

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-08 18:05
Als je opengl wilt gebruiken onder linux kun het beste een nvidia kaart gebruiken, de DRI ondersteuning die (niet door ati BTW, die zijn te lui om drivers te maken) er is voor de 8500 schijnt wel te werken maar zeker niet zo goed als de opengl support van nvidia, met de onstabiliteit van de drivers valt het bij mij daarnaast reuze mee.

Ik zou ook niet voor de ti200 gaan, maar ff wachten op de gf4 4200, net zo duur en veel sneller

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Ondersteuning van de Radeon series in Linux is wat 3D betreft gewoon heel erg enorm klote. * Jordi schopt ATI heel erg enorm hard.
[/frustratie]
Ook ik hoorde altijd van een hoop mensen "klote N :r V :r I :r D :r I :r :A" enzo, maar ik wilde toch fatsoenlijke 3D prestaties. Ik op zoek naar nVidia kaarten en prijzen hier in de buurt. Ik zie Geforce4MX voor nogal schappelijk prijsje staan (bespaar me je aub preken over welke kaart jij in mijn geval had genomen, ik ken de verhalen :P ), ik twijfel, koop toch en download nVidia drivers. Eventjes wat instellen in XF86Config-4 en gaaaaan. Het werkt, afblijven van die config dus. Alhoewel, na een uurtje crasht ie. Muurvast. "Godnonde... zie je wel". En na 1,5 uur weer, terwijl ik niet eens met 3D bezig ben :?
Ik sla de readme en de sample config er nog eens op na en zie een 'BusID' directive staan. Die had ik niet en ook nog nooit gehad eik. Ik voeg dat toe en sindsdien heb ik geen crash meer gehad. Ook niet na mijn workstation 3 dagen aan te hebben gehad zonder X restart. Vriend van me zelfde verhaal na toevoegen van dat ding, bij een heel andere kaart.
Moraal van het verhaal: lees de neukende handleiding :o :)

Die nVidia drivers zijn best te pruimen. Ik ben er eigenlijk heel tevreden over. Als je 3D in linux belangrijk vindt, zou ik voor nVidia gaan, ondanks dat het 'gesloten bron' is ;)

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:53
Het is duidelijk, onder linux doet me radeon het net beter dan de 8 jaar oude Matrox millenium 1 :r

Ik heb de radeon omdat TOEN nVidia kaarten een [flame] klote 2d [/flame] hadden, dit lijkt nu beter te zijn (van horen zeggen)

Tenzij Ati heel erg snel iets aan Linux drivers gaat doen (ja closed source is prima, als het maar werkt binnen een paar weken met de nieuwste X) zal ook mijn volgende kaart nVidia zijn (een Ti dan)
* Ronald vindt Jotti vaag, maar het is zijn kaart en hij is tevreden ermee duuuus ;)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:42
Op maandag 08 april 2002 15:11 schreef nitenite het volgende:
Het is duidelijk, onder linux doet me radeon het net beter dan de 8 jaar oude Matrox millenium 1 :r

Ik heb de radeon omdat TOEN nVidia kaarten een [flame] klote 2d [/flame] hadden, dit lijkt nu beter te zijn (van horen zeggen)

Tenzij Ati heel erg snel iets aan Linux drivers gaat doen (ja closed source is prima, als het maar werkt binnen een paar weken met de nieuwste X) zal ook mijn volgende kaart nVidia zijn (een Ti dan)
* GeeMoney vindt Jotti vaag, maar het is zijn kaart en hij is tevreden ermee duuuus ;)
Ik heb zelf de Geforce3 ti500 en doet het prima met de nieuwe drivers van nvidia geen crashes nix en ben ook dik tevreden over de 3d kwaliteit hoor :)

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

it0

Mijn mening is een feit.

ik heb 2 dozen, 1x tnt 2 en 1x radeon.

tnt 2 crashed nooit, radeon regelmatig. hoewel ik moet zeggen dat hij met 4.2 toch een stuk stabieler is geworden.

Ik kan binnenkort mijn tnt ruilen voor geforce en dan denk ik dat hij mijn radeon vervangt...

De Nvidia drivers zijn naar mijn mening van erg goede kwaliteit...

• Niek

Niek

f.k.a. The_Surfer

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties :)

Zo te horen valt het best wel mee met die drivers, ik denk dat ik dan toch voor een GeForce ga. Ik ga nog even de GeForce 3 met 4 vergelijken, desnoods wacht ik nog even tot de 4Ti4200 uit is, ik las dat die $199 gaat kosten?

• Masterdam
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-08 19:01

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

Op maandag 08 april 2002 16:38 schreef The_Surfer het volgende:
Bedankt voor jullie reacties :)

Zo te horen valt het best wel mee met die drivers, ik denk dat ik dan toch voor een GeForce ga. Ik ga nog even de GeForce 3 met 4 vergelijken, desnoods wacht ik nog even tot de 4Ti4200 uit is, ik las dat die $199 gaat kosten?
$179 voor de snellere 64MB versie, reken maar 250 euro voor die kaart (tussenhandels etc)
Ik vind zelf dat er 3 NVidia kaarten evt interessant zouden kunnen zijn (als je geen ATi wilt, bvb vanwege de brakke linux-drivers) de Ti4200 voor (verwacht) 250 euro, Ti200 voor 170 euro, MX440 voor 120 euro

Specs

Verwijderd

/me heeft hier o.a. een Geforce2 MX400 en daarnaast een TNT2 Vanta in dezelfde machine zitten. X draait hier regelmatig meer dan 1,5 week. Zonder crash en ik kan je garanderen dat ik niet alleen maar naar m'n scherm zit te kijken, maar ook daadwerkelijk aan het werken ben ;)

Het is inderdaad een kwestie van "Lees de neukende handleiding". Daarnaast ben ik van mening dat de drivers van nvidia enorm verbeterd zijn qua stabiliteit. :)

• Niek

Niek

f.k.a. The_Surfer

Topicstarter
Op maandag 08 april 2002 16:45 schreef Masterdam het volgende:

[..]

$179 voor de snellere 64MB versie, reken maar 250 euro voor die kaart (tussenhandels etc)
Ik vind zelf dat er 3 NVidia kaarten evt interessant zouden kunnen zijn (als je geen ATi wilt, bvb vanwege de brakke linux-drivers) de Ti4200 voor (verwacht) 250 euro, Ti200 voor 170 euro, MX440 voor 120 euro
Ik lees net in een preview van de Ti 4200 dat die goedkopere 64MB idd sneller is als de 128MB variant.
Weet jij toevallig ook wanneer ongeveer deze kaart op de (Nederlandse) markt komt?

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Ik moet toch nog aangeven dat die drivers wel af en toe crashen. Dat is echter niet meer dan hooguit 1x per maand hier, dus daar valt voor de meeste mensen mee te leven. Even een puntje van aandacht: als je echt iets met framebuffer wilt gaan doen dan kun je de nVidia-drivers niet gebruiken. De beide manieren van aansturen gaan zo tegen elkaar in dat zelfs een SysRq niet meer werkt.
Ondanks dit (kleine) probleem denk ik dat nVidia op het moment de enige serieuze keus voor videokaarten onder GNU/Linux is. Matrox is voor 3D te traag, ATi produceert geen drivers en die Kyro-based kaarten willen al helemaal niet...dan moet je helaas voor een producent kiezen die tenminste nog binary-only drivers ter beschikking stelt.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• NeOTheMaTriXM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11-07 20:31
dit komt recht streeks van ati's der website
code:
1
2
3
4
5
6
7
LINUX and XFree86

ATI does not currently develop or distribute LINUX or XFree86 drivers.

However, our Developer Relations team actively supports 
3rd party LINUX/XFree86 developers by supplying technical
information and software development kits.

mischien is er toch nog eens hoop :)
( en krijg ik zelfs het 3d gedoe aan de praat :'( )

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op maandag 08 april 2002 17:33 schreef odysseus het volgende:
Matrox is voor 3D te traag
Ik speel fijn Quake III Arena op mijn G450 hoor :)
Ok, het is geen top-kaart qua 3D snelheid, maar dan nog.
en die Kyro-based kaarten willen al helemaal niet
[topic=424453/1/25]

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op maandag 08 april 2002 18:52 schreef deadinspace het volgende:
Ik speel fijn Quake III Arena op mijn G450 hoor :)
Ik speel niet meer dan Patience en mijn TNT2M64 doet het oook prima :). Het is inderdaad maar net wat je doet, maar je zult moeten toegeven dat de engine van Q3 al vrij oud is en dat je nieuwe spellen gewoon niet meer lekker kunt spelen. Dat neem ik in ieder geval aan, bij gebrek aan een Matrox en de zin om spelletjes te spelen kan ik het niet testen :).
[topic=424453/1/25]
Beta drivers zonder AGP-ondersteuning waar behalve dit topic volgens mij geen enkel verhaal over is geweest in NOS over het al of niet werken van die dingen? Dat tel ik als 'helemaal niet willen werken', al is het misschien niet helemaal correct geformuleerd...

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op maandag 08 april 2002 19:16 schreef odysseus het volgende:
Beta drivers zonder AGP-ondersteuning waar behalve dit topic volgens mij geen enkel verhaal over is geweest in NOS over het al of niet werken van die dingen? Dat tel ik als 'helemaal niet willen werken', al is het misschien niet helemaal correct geformuleerd...
Ik vinnet meer 'ATi-het-werkt-een-beetje' status hoor :+

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-08 21:25

tweakerbee

dus..?

Er zijn weinig spellen die onder linux draaien, dus de fabrikant vind het niet nuttig om aan linux ondersteuning te werken. Specs vrijgeven is niet zoveel moeite, dus dat willen ze nog wel doen...
Jammer voor die paar mensen die linux echt serieus willen gebruiken (dus ook voor CAD e.d.).

You can't have everything. Where would you put it?

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-08 18:05
mischien is er toch nog eens hoop
Die DRI drivers zijn wel leuk, maar tegen de support die een fabrikant zelf kan bieden kunnen ze denk ik op de langere termijn niet op..
Er zijn weinig spellen die onder linux draaien, dus de fabrikant vind het niet nuttig om aan linux ondersteuning te werken. Specs vrijgeven is niet zoveel moeite, dus dat willen ze nog wel doen...
Er zijn niet zoveel spellen omdat de support door de meeste 3d chip bakkers ronduit crap is, de windows game markt is ook alleen maar zo groot omdat er vanaf het begin support voor was (omgekeerde situatie dus)
Ik boycot games die alleen voor windows zijn (aangezien er een prima cross platform 3d-api is vind ik dat soort games het geld niet waard)
Wat ik eigenlijk het meest vervelend zijn zijn games die met zeer weinig moeite naar linux kunnen worden geport (bijv gebaseerd op de q3 engine) maar waar uitgever nauwelijks de moeite doet om naar de vraag te kijken (er schijnt wel degelijk een substantieel marktpotentieel te bestaan voor linux games)

Zelf draai ik jedi knight 2 prima in linux met wine, en ook mohaa draait wel (hoewel mohaa duidelijk een haastklus was gezien de masaale clipping e.d.), deze 2 spellen wilde ik opzich wel aanschaffen, maar dat heb ik nu niet gedaan...hopelijk zal lucasarts nog een client versie voor linux uitbrengen (nu ze wel de server hebben uitgebracht, veel moeite is het iig niet)

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Verwijderd

NVIDIA werkt hier prima. (Kernel AGPGART support uit, NVIDIA AGP support aan).
Pagina: 1