Toon posts:

Oude pc, heeft upgrade zin?

Pagina: 1
Acties:
  • 136 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier nog een oude Compaq 4810 staan en mijn zus gebruik hem op dit moment maar alleen al internet explorer laden duurt echt mijna 30 sec ofzo :?, hier de specs:

:r Compaq 4810
Intel Pentium 1 233MMX
32 MBRam (type, unknown)
HDD, 4gb (type, snelheid, unknown)
sound, onboard
videokaart, voodoo2 pci 12mb
- draait op win2k (win98 en winme draaien al helemaal k*t)

meer weet ik niet echt van de pc, nou heb ik/mijn zus er wel wat geld voor over om hem een stukkie te upgraden, ik dacht zelf aan 128mbram erbij, en een 5200rmp hdd erin. (het moet natuurlijk niet te duur worden). :7

Nu mijn vraag: heeft dit zin, om hieraan geld uit te geven
en je weet het met compaq... werkt alles dan wel zoals het hoort, ik hem wel klemmen om die hdd in een 5.2 bay te gooien. :)

• flat
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
mja ik zou 'm gewoon verkopen/gebruiken als server of mp3-bak

"Happiness is a way of travel, not a destination."
--Roy Goodman

• OProg
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-01-2022

OProg

Molletje

Upgrade is best wel kansloos :P

Verwijderd

Topicstarter
jah das wel een oplossing maar dan heeft mijn zus geen pc meer :P Het gaat mij erom dat ik moet weten of je er dan fatsoenlijk op kan werken, anders koop ik die spullen en als het dan weinig rendement oplevert is het weggegooit geld. Als iemand ook zon upgrade heeft gedaan, of heeft iemand die die kent die dat gedaan heeft. Het gaat welleswaar niet om heel veel geld maar het is toch zonde anders. :)

Verwijderd

Win 95 installeren, die is voor zo'n pc geschreven.

Verwijderd

Topicstarter
ok.. das een oplossing, maar kan ze dan nog wel blijven doen wat ze nu doet? Ik neem aan dat win95 wel iets k*tter is dan win2k, of het netwerk nog wel flex loopt en dat het filesharen goed gaat. :?

• Fuelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:00

Fuelke

Forza Ferrari

Alvast de hoeveelheid RAM omhoog gooien, 32MB is wel aan de erg lage kant (alhoewel ik daar ook mee begonnen ben in deze PII @ 233 Mhz)

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

• JWO
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:56

JWO

meer geheugen + veel snellere schijf in die tijd werd er meestal bigfoots van quantum in die compaqs geleverd die zijn retetraag

Verwijderd

Ligt eraan, wat wil je ermee gaan doen??

Internet explorer duurt 30sec?? Misschien harddisk eens formatteren en alles er opnieuw opzetten?

Meer geheugen erin helpt iig wel. Meer zou ik er niet aan doen, is niet echt meer de moeite. Als je alles goed configureert loopt ie als een trein in Windows. (zou wel 98se eropzetten of iets dergelijks)

Succes ermee!

• Rollerjooster
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-05 11:48

Rollerjooster

OhNoNotHim

Op maandag 08 april 2002 14:50 schreef JcaG het volgende:
Win 95 installeren, die is voor zo'n pc geschreven.
Ik dacht niet dat er al P233's waren toen Win95 uitkwam :?

Maarre... meer geheugen zou al veel schelen.

Forza Mucca!

• IzoOoo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-07 13:35
Het lijkt me zonde om die bak nog te gaan upgraden. Ben je maar kwijt dan het systeem waard is :)

• enter.nu
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-05-2020

enter.nu

enterToys

Wat is je 'upgrade budget' ?
Afhankelijk daarvan kun je twee dingen doen:

1) enkele elementaire zaken upgraden zoals bijv. memory
2) woensdag in de rij staan bij de aldi om een mooi nieuw machientje te halen

~~ meesterprutser ~~

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-08 09:13
Mjah, voor standaard dingetjes kun je misschien nog met die machine vooruit..(office, internet). Maar let vooral bij het geheugen even op.. P1 kan zowel met simms als met dimms werken.. En verder hebben sommige chipsets de 'leuke' eigenschap dat ze trager worden met meer dan 128MB geheugen, vanwege een caching verhaal..

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-08 22:01
Ik heb hier een 133ér. deed ook erg moeilijk, sinds 3 weken zit er 64 mb (geheugen) in en alles draait lekker. paps kan erop internetten en zusje kan msnen. alleen spelletjes werken er moeilijk op.

eventueel heb ik wel wat geheugen liggen. maar ik weet niet of ik dat hier zo mag zeggen.

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Topic-starter: Zet er gewoon eens Windows NT 4 workstation op in plaats van Windows 2000. Windows 2000 is leuk, maar gekkenwerk met 32 MB RAM. NT 4 zal echter prima draaien, zeker als je er nog 32 MB bij steekt.
Internet Explorer 5 er bij, Office er op (niet 2000, maar gewoon 97!) en je kunt nog heel veel plezier hebben aan het bakje.

Sommige tweakers denken echt te moeilijk...

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

GaMbiNo

1337

Op maandag 08 april 2002 14:45 schreef novagamer het volgende:
Ik heb hier nog een oude Compaq 4810 staan en mijn zus gebruik hem op dit moment maar alleen al internet explorer laden duurt echt mijna 30 sec ofzo :?, hier de specs:

Intel Pentium 1 233MMX
32 MBRam (type, unknown)
sound, onboard
Een beetje internetten en tekstverwerken moet op zo'n pc nog makkelijk kunnen, probeer eens een nieuwe Win-install en installeer niet teveel meuk. :)

Op zo'n pc moet je trouwens nooit Win2k draaien.
Om dat een beetje lekker te kunnen draaien heb je toch echt wel minstens 128 mb nodig.
En met 256 mb draait ie pas echt lekker.
Ik zou het toch echt op Win98 houden.
Waarom draaide dat niet goed dan? :?
meer weet ik niet echt van de pc, nou heb ik/mijn zus er wel wat geld voor over om hem een stukkie te upgraden, ik dacht zelf aan 128mbram erbij, en een 5200rmp hdd erin. (het moet natuurlijk niet te duur worden). :7
128 MB RAM erbij zal een probleem worden als je mobo alleen EDO RAM pakt, en daarnaast erg duur.
Als je geluk hebt kan er SDRAM in dan is het nog te doen maar SDRAM is ook wel eens goedkoper geweest.

Een 5200 RPM schijf bestaat niet trouwens.
Je hebt nu waarschijnlijk een 5400 RPM schijf en je wilt er een 7200 RPM inzetten?
Het is maar de vraag hoeveel snelheidswinst zo'n schijf oplevert op een Pentium1 mobo met alleen ATA33 ondersteuning.
Dat zal niet echt veel helpen gok ik.
en je weet het met compaq... werkt alles dan wel zoals het hoort, ik hem wel klemmen om die hdd in een 5.2 bay te gooien. :)
Als je echt iets wil zal je toch echt een nieuw mobo/processor/schijf/geheugen en mogelijk voeding (afhankelijk van het aantal watts dat je nu hebt) moeten kopen.
Op deze manier moet je over 6 maanden weer omdat ie weer te traag wordt. ;)

Verwijderd

Op maandag 08 april 2002 15:23 schreef svdmeer het volgende:
Topic-starter: Zet er gewoon eens Windows NT 4 workstation op in plaats van Windows 2000. Windows 2000 is leuk, maar gekkenwerk met 32 MB RAM. NT 4 zal echter prima draaien, zeker als je er nog 32 MB bij steekt.
Internet Explorer 5 er bij, Office er op (niet 2000, maar gewoon 97!) en je kunt nog heel veel plezier hebben aan het bakje.

Sommige tweakers denken echt te moeilijk...
NT 4 licentietje kost ook niet niks, hoor!
;)

• jhksema
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:02
...
Een 5200 RPM schijf bestaat niet trouwens.
Je hebt nu waarschijnlijk een 5400 RPM schijf en je wilt er een 7200 RPM inzetten?
rdt. ;)
Jawel hoor, heb zelf ook nog een 2.1Gb NEC schijf op 5200 RPM liggen. Weliswaar een kutding, maar bestaat toch echt...

• Campos
  • Laatst online: 26-07 21:37
tja, 'tis een compaq; compaq is altijd vrij nauwkeurig met de hardware die 'tie accepteert bij inbouwen. dus als je zou willen upgraden, eerst ff goed controleren of het wel mogelijk is. en sja, voor standaard gebruik moet 'tie absoluut wel werkbaar te maken zijn.

• Opa
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:29

Opa

Nu Multifocaal!

Windows 2000 is net aan op een P233. WinNT is ook niet alles voor gewone thuis PC. Ik zou het bij Win98 houden, ZEKER NIET WinME!!!

Hardware inderdaad zoals je al voorstelt:
128 MB er bij (Compaq heeft sinds de 133 al SDRAM afaik, 100 MHz is billiger dan 66 MHz)
billige 5400 schijf erbij (of vervangen)

Software:
Office 97 ipv 2000
IE 5.5sp2 ipv 6.00

Dan moet hij weer als een zonnetje draaien.

Natuurlijk wel ff met TweakUI en X-Setup enkele dingen zoals cache tunen en stroomlijnen. Als alles tiptop draait maak je een image en je zit gebeiteld.

Win2k kan ook maar is iets trager. Wel zo stabiel en veilig natuurlijk. Eigenlijk zal het met 160 MB, na wat lang opstarten, wel doorboenderen.

Hyundai ioniq Electric 8/2020 > Zeekr X Long Range 8/2024

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

GaMbiNo

1337

Op maandag 08 april 2002 15:37 schreef jhksema het volgende:

[..]

Jawel hoor, heb zelf ook nog een 2.1Gb NEC schijf op 5200 RPM liggen. Weliswaar een kutding, maar bestaat toch echt...
Dan is dat vaste en eenmalige serie schijven van NEC.
Over het algemeen is 5400 en 7200 RPM op dit moment de standaard.
Slechts sporadisch wordt er een serie schijven op andere snelheden gefabriceerd. :)

• MaikelG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-08-2024

MaikelG

^^

als je het mij vraagt is upgraden van zo'n beessie het niet waard. Kost handenvol en schiet je meestal weinig mee op.

Zelf heb ik nog een ouwe Compaq 486 100 MHz, hierop staat Win95 en kan best redelijk mee internetten / MSN-en.

Best bet: Win95 erop, gewoon een beetje basic houden, dan kan ie nog wel even mee.

[edit]
Qua office en IE dus ook niet de nieuwste versies, Off. 97 en IE 5 of 5.5

^^ 4 mega pixels - BF1 / Discord: bierrrrrtje

• Bart B
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-04 17:55
[jehova mode]
Heb je wel eens aan linux gedacht als O.S. :? ik denk dat, wanneer je dat goed configureerd (dus niet apache, SMTP, FTP e.d. als je niet nodig hebt) kun je denk ik nog best genoeg resources overhouden voor een redelijk snelle GUI. Verder is een oude computer bij linux een voordeel, want alles wordt gesupport :P
[/jehova mode]

Als je echt een snelheidsupgrade wilt doen zou ik voor een 7200RPM schijf gaan (OOK bij een oude computer).
Je zou er ook wat geheugen bij kunnen doen ja. In jou geval zou ik onder alle omstandigheden (ongeacht O.S.) kijken of je voor een zacht prijsje ergens 128MB geheugen kan vinden.
Videokaart zou ik niet in investeren als je met de hoeveelheid kleuren op je scherm tevreden bent.

Je kunt hem ook gebruiken als een servertje. Stop er dan een grote harddisk in (e.v.t. kleine om van te booten wanneer BIOS niet support :( )
[jehova mode]
Linux er opzetten met APACHE, PHP, FTP, Sendmail, SAMBA, en een wereld gaat voor je open :9 (zelf ook zo'n config, kan niet meer zonder :z )
[/jehova mode]

• Darth Punk
  • Laatst online: 28-06 18:40

Darth Punk

professionalized prutz0r

ff over geheugen he, ik had ooit gehoord dat er (speciaal) compaq geheugen inzit, klopt dat? want die zijn aardig prijzig.

i want LART!

• alx
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

alx

Pas erg op met die Compaq's
Heb thuis nog een Compaq 4540 staan,
= ongeveer zelfde hardware. (iets
kleinere schijf, mindere videokaart)
Eigenlijk is qua geheugen win9x alleen
geschikt, maar het is ongelooflijk hoe
moeilijk het is om dat er foutloos op te
krijgen. Installatie hangt om de haveklap.
Wat dat betreft is winMe beter, maar dan
begint je nog meer het tekort aan geheugen
te merken.
Een geheugenupgr zou zeer helpen, maar
waarschijnlijk moet er dan apart Compaq
geheugen in. En om het nog mooier te maken
kan het zijn dat er 1 vaste en 1 verwisselbare
module in kan, dan moet je dus gaan verwisselen.
En dat met de prijzen van het Compaq geheugen,
das verspillend.

Ik zou kijken of de restore cd die er bij de
aankoop waarsch bijzat, uitkomst biedt, daar
is de pc oorspronkelijk mee getest/voor bedoeld.

Als je geheugen wilt bijplaatsen, zou ik eerst
de leverancier 'ns aan de tand voelen; verder
biedt het Compaq forum soms nuttige info.

BTW: Linux draait wel lekker; alleen ik kon
niet inbellen met een (win)modem, dus daar ben
ik mee gestopt
Extra hd erbij ging bij mij wel,
zelfde type 6,4 Gb werkte goed en iets
groter had het ook nog wel gedaan.

• SvMp
  • Niet online
Windows 2000 is net aan op een P233. WinNT is ook niet alles voor gewone thuis PC. Ik zou het bij Win98 houden, ZEKER NIET WinME!!!
Niet mee eens.

Windows NT 4 heeft inderdaad de reputatie dat het niet voor thuisgebruik is. Maar who cares? Het draait fantastisch en zeker sneller als 98. Ik heb hier zoveel '98 users al gehad die met verbazing zaten te kijken hoe lekker mijn PC's werkten omdat er NT 4 op stond.

Waarom wél 98 en geen NT 4, daar ben ik wel erg benieuwd naar.

Spelletjes doen op zo'n oude bak gaat toch niet, dus dan heb je er ook geen last van dat NT 4 niet geschikt is voor spellen. Bovendien: Er draaien verbazend veel spellen mee.
Je kunt gewoon moderne meuk, zoals Internet Explorer 5.5 en zo draaien. Je kunt zelfs met een regfiletje en de SHELL32.DLL en EXPLORER.EXE van Windows '98 de iconen van NT 4 er net zo gelikt uit laten zien, zodat je het verschil niet meer ziet.
Het is alleen een stuk sneller als 98 en crasht niet :)
(althans mijn laptopje, p133 met 32 MB RAM draait als een zonnetje)

* SvMp snapt totaal niet dat zoveel mensen blindelings overal 98 op smijten.
(laatst hoorde ik een gast zeggen: Zit er 32 MB in die Pentium 75 van je? Oh dan flikker ik er wel 98 op |:( )

Verwijderd

Misschien een domme opmerking, maar wat dachten jullie van Linux op dit systeempje?

Kan je prima mee tekstverwerken, en browsen..

Verwijderd

Op maandag 08 april 2002 14:47 schreef Flat© het volgende:
mja ik zou 'm gewoon verkopen/gebruiken als server of mp3-bak
zou ik ook doen en anders iets meer geheugen er in doen

Verwijderd

Alles kan :D ik draai Windows 2000 Advanced Server op een Pentium 1 133 MHz met 64 mb intern. :P

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:37

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ik heb hier een Cyrix 100 staan met 16 MB geheugen.. Daar is echter nog goed mee te werken!!!

Niet teveel op de achtergrond draaien (kazaa, virusscanner, office zoekding) surfen met Opera!.. En ik moet zeggen dat er ook nog met office 2000 goed te werken is.. Probeer een oude versie van msn te bemachtigen (niet die nieuwe met XP look). Zorg dat je je hardeschijf eens goed defragmenteerd en er gewoon ff de software op zet die er voor bedoeld is (lees geen win2K)..

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:04
Ik kan op de 3e (oudste PC) Pentium 60MHz redelijk snel werken. Hij draait met Win98SE en IE6 opstarten duurt ongeveer 10 seconden. De 1 MB (Avance logic) beeldschermkaart krijgt er flink van langs met 24- bits kleuren.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• ddkiller0900
  • Laatst online: 13-06 09:21
Win2k kan ook maar is iets trager. Wel zo stabiel en veilig natuurlijk. Eigenlijk zal het met 160 MB, na wat lang opstarten, wel doorboenderen.
Met 160 MB zal ie soepel lopen. Niet zoals bij ons op school. Hebben ze ook win2k draaien op een amd k6-2 400 mhz met 32 MB ram geheugen. Duurt 6 minuten eer dat ding is opgestart :? Rare school :D

Verwijderd

Op maandag 08 april 2002 18:52 schreef Janoz het volgende:
Ik heb hier een Cyrix 100 staan met 16 MB geheugen.. Daar is echter nog goed mee te werken!!!

Niet teveel op de achtergrond draaien (kazaa, virusscanner, office zoekding) surfen met Opera!.. En ik moet zeggen dat er ook nog met office 2000 goed te werken is.. Probeer een oude versie van msn te bemachtigen (niet die nieuwe met XP look). Zorg dat je je hardeschijf eens goed defragmenteerd en er gewoon ff de software op zet die er voor bedoeld is (lees geen win2K)..
Idd, Opera is veel en veel beter voor trage pc's. (of het ook voor snelle pc's beter is, laat ik in het midden ;).

Verwijderd

[..]

Compaq 4810
Intel Pentium 1 233MMX
32 MBRam (type, unknown)
sound, onboard
opties:
- probeer eens wat extra geheugen erin te planten. Geen wonder dat hij zo langzaam is (w2k met 32 mb ram, kenda?)
- evt. een wat grotere harddisk. Probeer eens ergens een goedkope 5400rpm-disk te scoren

En probeer verder eens gewoon de complete HD te formatteren, en dan gewoon weer win98 erop. Zou goed moeten gaan. Hiero werkt een p166 met IE5 en win98 ook redelijk op de meeste site, wel met 64 mb ram overigens...

Ow ja, en EDO ram kost dúúr :+

Verwijderd

Als je je PC upgrade met alleen RAM en HDD space kom je niet veel verder. Hij zal wel beter lopen maar een echte vooruitgang maak je niet.

ZOals al gezegt: maak er een Mp3 bak van.
Uit je ebricht kan ik opmaken dat je niet veel geld over hebt (kan besteden) aan een nieuwe PC, dus zou ik er geen mp3 bak van maken aangezien je meer dingen uit je PC wil halen.. toch?

Ik zou heb verpatsen en voor een goede 1Ghz gaan. Als je niet teveel eisend bent kan je een leuke op de kop tikken (B-merk hardware) excl monitor en keyboard+muis. Deze 3 dingen hou je gewoon achter van je oude PC.

Als dit niet gaat... tja, upgraden dan maar he?

good luck

Verwijderd

Op maandag 08 april 2002 20:06 schreef Licht uit het volgende:
Als je je PC upgrade met alleen RAM en HDD space kom je niet veel verder. Hij zal wel beter lopen maar een echte vooruitgang maak je niet.
Mwa, dit ben ik niet helemaal met je eens. Internetten op een p233 zou gewoon goed moeten gaan. Dat zou met name door ietsje extra geheugen heel goed kunnen. En als er in dat model gewoon SDRAM kan, moet je gewoon ff zorgen dat je een goedkoop reepje 64 MB kunt scoren ofzo...

Verwijderd

Ik kon anders prima internetten op mijn p233mmx(Je moet wat als je athlon het begeeft, maar nu doet ie het weer :) laptop. Word e.d. gingen ook prima. Winamp enzo ook.
Alleen spelletjes was een beetje minder.
Half life deed het wel maar daar was ook alles mee gezegd. Ik kon wel weer relaxed Red Alerten. Maargoed voor de topicstarter:

Beetje zonde om nu nog te gaan upgraden(Ik heb het met mijn laptop wel gedaan van 32mb naar 96mb ram) Maar als je wat upgrade moet het de ram zijn denk ik.

• SvMp
  • Niet online
Op maandag 08 april 2002 18:58 schreef Japie_17 het volgende:
Ik kan op de 3e (oudste PC) Pentium 60MHz redelijk snel werken. Hij draait met Win98SE en IE6 opstarten duurt ongeveer 10 seconden. De 1 MB (Avance logic) beeldschermkaart krijgt er flink van langs met 24- bits kleuren.
Maar waarom in hemelsnaam Windows '98 als er een veel sneller Windows systeem op kan?

• AlPha.BeYoNdeR
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-05 16:07

Intel Pentium 1 233MMX
32 MBRam (type, unknown)
sound, onboard

"wat een opmerking"

Waarom is mijn pc zo traag --> Win2k op een P233 met 32mb Ram omboard.

Ik zou misschien Windows NT 4.0 eens proberen als ik jou was. Dat is nog ouder dan Windows 98 en draait ook superstabiel :)

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:05
Zoals wel eerder gezegd: er moet geheugen bij en waarschijnlijk een ander os op. Echter waar je ff op moet letten of die Compaq wel meer geheugen ondersteunt dan 64 MB of 128 Mb.
Ook zal ik als ik jou was gewoon win 98 se erop doen. Als ie dan kut draait, misschien moeten er wel speciale drivers geinstalleerd worden omdat het een Compaq is.
Misschien heb je dit al wel geprobeert hoor, maar wil het toch ff zeggen.

• Fallout
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:12
Ik heb ook een 233MMX met w2k erop als server draaien. Wat erg goed zou helpen is zo veel mogelijk geheugen erbij plaatsen! Ik heb hier 128MB edo. (ik ken iemand die nog 98mb te koop heeft) W2k heeft ook MINSTENS 64MB nodig.

• Campos
  • Laatst online: 26-07 21:37
Op maandag 08 april 2002 23:35 schreef -Fallout- het volgende:
Ik heb ook een 233MMX met w2k erop als server draaien. Wat erg goed zou helpen is zo veel mogelijk geheugen erbij plaatsen! Ik heb hier 128MB edo. (ik ken iemand die nog 98mb te koop heeft) W2k heeft ook MINSTENS 64MB nodig.
en 't draait dan soepel? of draait 't meer van 'och, 't kan d'r mee door' :? als je NT4 erop had zou ik zeggen van ja, ok, maar 2K?
Pagina: 1