Kan iemand misschien een algoritme geven (in wat voor taal dan ook), om D te berekenen. We komen er (ook na zoeken) echt niet uit.
[topic=316262/1/25]
hijz wel een beetje crappy hoor
Hmmmm hadden we net al mee lopen klooien. Maar we proberen het nog eens... bedankt iig
edit:
Damnit, met die functie lukt het idd. Stelt dus niks voor. Volgens mij snappen we de theorie erachter nog niet helemaal
Bedankt
Damnit, met die functie lukt het idd. Stelt dus niks voor. Volgens mij snappen we de theorie erachter nog niet helemaal
Bedankt
Voor de theorie:
http://www.icim.fnt.hvu.nl/vak/3widi1/Week14/Coll14.doc
(bekijk ook even week 13)
Toch handig dat die docent dit soort info publiekelijk beschikbaar maakt
http://www.icim.fnt.hvu.nl/vak/3widi1/Week14/Coll14.doc
(bekijk ook even week 13)
Toch handig dat die docent dit soort info publiekelijk beschikbaar maakt
Probleem dat we nu hebben is dat we met het rekentool BC een string van cijfers willen doorlopen... Per 4 cijfers moeten we coderen...
Nergens kunnen we vinden hoe we met een string kunnen werken in BC... Kan het uberhaupt wel?
Nergens kunnen we vinden hoe we met een string kunnen werken in BC... Kan het uberhaupt wel?
MMM, snap ik het nou zelf niet meerOp maandag 08 april 2002 14:16 schreef Glimi het volgende:
[topic=316262/1/25]
Even op nieuw:
p is priem
q is priem
n = (p-1)(q-1)
e is zo gekozen dat gcd(e,n)=1
We willen nu d zodat:
ed = 1 mod n.
In bovenstaande thread stel jij voor:
d=an + 1, met voor a een random getal.
Om een reden die ik nu niet meer kan bedenken was ik het met je eens dat dit een theoretisch correcte d oplevert. Nu denk ik daar echter anders over:
d e = 1 mod n
={invullen van d = an + 1}
(an + 1)e = 1 mod n
={rekenen}
ean + e = 1 mod n
={ean is een veelvoud van n dus die mogen we links wegstrepen}
e = 1 mod n.
M.a.w. d=an+1 is een goede keuze voor d als e=1 mod n, maar dit zal in het algemeen helemaal niet waar zijn! Ik snap dus eigenlijk niet waarom deze methode bij jullie werkt
edit:
Ik denk dat ik het begrijp. Officieel moet je voor e een getal nemen dat relatief priem is met n. Dus gcd(e,n)=1. Ik krijg het vermoeden dat Glimi in plaats daarvan een e heeft genomen waarvoor geldt: e = 1 mod n. Dit gaat goed, omdat e = 1 mod n impliceert dat gcd(e,n)=1. Met zo'n keuze voor e kun je de keuze voor d nemen die Gimli voorstelt. In principe neem je dan voor zowel d als e een veelvoud van n met 1 daarbij opgetelt. Deze keuze voldoet in principe aan de eisen voor d en e, maar het is absoluut niet wat bij een goede RSA implementatie gebruikelijk is en waarschijnlijk absoluut onveilig!
Ik denk dat ik het begrijp. Officieel moet je voor e een getal nemen dat relatief priem is met n. Dus gcd(e,n)=1. Ik krijg het vermoeden dat Glimi in plaats daarvan een e heeft genomen waarvoor geldt: e = 1 mod n. Dit gaat goed, omdat e = 1 mod n impliceert dat gcd(e,n)=1. Met zo'n keuze voor e kun je de keuze voor d nemen die Gimli voorstelt. In principe neem je dan voor zowel d als e een veelvoud van n met 1 daarbij opgetelt. Deze keuze voldoet in principe aan de eisen voor d en e, maar het is absoluut niet wat bij een goede RSA implementatie gebruikelijk is en waarschijnlijk absoluut onveilig!
He who knows only his own side of the case knows little of that.
Pagina: 1