[Linux] seriele poorten benaming ???

Pagina: 1
Acties:

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:50

iMars

Full time prutser

Topicstarter
Ik heb een vraagje:

Bij oude(re) kernels worden seriele poorten "/dev/Cua00" en "/dev/Cua01" genoemd.

Bij nieuwe(re) kernels heet dit "/dev/ttyS0" en "/dev/ttyS1" genoemd.

Nou vind ik het raar dat ik met linux varianten zoals freesco WEL mijn casema modem aan de praat krijg. (zo'n houtje touwtje modem voor aan de seriele poort)

En met RedHat 7.0..7.2 niet????

FreeSco maakt gebruik van /dev/cua0 en RedHat gebruikt weer ttys0 ...

Als ik een andere analoge modem aansluit met RedHat 7.*, krijg ik deze wel werkend. (deze modem is een hardware matige modem van E-Tech)

Weet iemand mischien waar dit aan kan liggen????

Ik heb echt alles geprobeerd, onder andere:
http://nl.linux.org/doc/HOWTO/Casema-kabelmodem-HOWTO-NL.html

Maar het enige wat werkt, is FreeSco...
En ik wil juist veel meer mogelijkheden hebben, en dus RedHat gebruiken.

Iemand???

Owja, FreeBSD schijnt ook gebruik te maken van cua0 ...
Maar ik snap er niks van, hoe je FreeBSD moet installeren.
Wat ik ook probeer, ik krijg het niet aan de praat.

Koop hier mijn P1 reader :)

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ik gebruik zelf geen Casema, maar na het lezen van die HOWTO vraag ik me 1 ding af: heb jij die link /dev/modem ook echt aangemaakt naar de betreffende seriele poort?

Dus /dev/ttyS0 of /dev/ttyS1 *?* :)

[edit]
En weet je zeker dat je de juiste hebt? ;)

[edit-2]
Gebruik van hoofdletters |:(

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• Sjonny
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:16

Sjonny

Fratser

let op hoofdletters:
com0 is dus /dev/ttyS0 en niet /dev/ttys0

The problem is in the part of your brain that handles intelligence.

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-05 11:48
Geen FreeBSD draaien... en wel een FreeBSD-duiveltje als logo gebruiken?? Dan moet je wel erg graag willen.

FreeBSD installeren is niet zo moeilijk hoor, makkelijker dan Slackware en Debian in mijn ervaring (no offence).

Hier kun je een simpele installatie-guide vinden:
http://www.orchardlabs.com/freebsd/freebsd.html (Edit: gaat over versie 4.3, maar het werkt net zo voor 4.5!)

Als je deze uitprint en naast je computer legt, kan het bijna niet mis gaan... Het is fun!

Omdat deze voor een specifieke toepassing is geschreven, kan het zijn dat je sommige dingen moet aanpassen, bijvoorbeeld de installatie-optie 'developer' - daar zul jij misschien X-User van willen maken. Verder heten netwerkkaarten niet, zoals onder Linux, eth0 etc. maar naar de module die ze gebruiken, bijv. rl0 is een Realtek kaart. De meeste hardware wordt trouwens direct gevonden. Verder kun je na de installatie met het commando /stand/sysinstall alles instellen wat je wilt... Handig!

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Verwijderd

Op maandag 08 april 2002 15:08 schreef Lethalis het volgende:
Ik gebruik zelf geen Casema, maar na het lezen van die HOWTO vraag ik me 1 ding af: heb jij die link /dev/modem ook echt aangemaakt naar de betreffende seriele poort?

Dus /dev/ttyS0 of /dev/ttyS1 *?* :)

[edit]
En weet je zeker dat je de juiste hebt? ;)

[edit-2]
Gebruik van hoofdletters |:(
/dev/modem is een link naar ttyS$ dus moef je niet aan te maken je kan rechtstreeks gaan haalt geen bal uit.

probeer een minicom en probeer eens te lullen met dat modem als dat werkt dan werkt het modem moet je alleen linux configureren dat hij er ook wat mee kan

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Op dinsdag 09 april 2002 13:21 schreef lemac4444 het volgende:

[..]

/dev/modem is een link naar ttyS$ dus moef je niet aan te maken je kan rechtstreeks gaan haalt geen bal uit.
Dat snap ik ook wel .. maar de configuratie van PPP die hij gebruikt, gaat misschien van het /dev/modem device uit .. en dan werkt het niet he :P

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Verwijderd

ik weet niet of het kan, maar probeer eens eens symbolic link te maken,

ln -s /dev/ttyS0 /dev/Cua00
Pagina: 1