[Mandrake 8.2] 3com 3c905b installeren

Pagina: 1
Acties:

• F.U.B.A.R
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-07 22:15
Ik heb Mandrake v8.2 geïnstalleerd, en tijdens de installatie werd mijn NIC goed herkend als een 3com 3c905B-TX (Cyclone), en geïnstalleerd door de 3c509-driver module.

Maar als Mandrake boot, dan krijg ik een foutmelding dat hij eth0 (waar dus de NIC zit) niet kan initialiseren.

Gelukkig heb ik nog Win98SE waarmee ik op internet kan, en zo heb ik de 3com Linux drivers voor mijn NIC gedownload.

Dit is een .tar.gz archive met daarin de driver-file die gecompileerd moet worden (3c90x.c), een readme-file en twee batchfiles die de driver zouden moeten compileren voor UP- en SMP-systemen.

Probleem: ik kan de drivers niet compileren.

1. als ik de compile_UP batchfile uitvoer, gebeurt er (ogenschijnlijks) nix
2. als ik het hele commando om te compileren intik (zoals aangegeven in de readme) in een Xterm-venster rolt er een hele tekst over het scherm (met verschillende errors) maar is er geen loadable module gecreëerd.

Vraag: Hoe kan ik de 3c509-module vervangen door de 3c90x-module die wel zou moeten werken?

Verwijderd

Probeer de 3c59x driver eens. Die gebruik ik voor een aantal modellen 3com kaarten, waaronder de 3c905C-TX. Zit waarschijnlijk al wel bij Mandrake.
code:
1
modprobe 3c59x

• F.U.B.A.R
Oeps, typefoutje: Linux laadt dus de 3c59x module, en deze blijkt niet te werken met mijn NIC.

Maar als ik zou weten hoe ik die driver moet compileren en als een module in de kernel moet laden, weet ik genoeg.

Verwijderd

Kernel source package installeren, linkje /usr/src/linux laten wijzen naar die sourcedir en dan de instructies die bij de driver zitten opvolgen.

• F.U.B.A.R
Even mijn kennisniveau van Linux aanduiden:
Op maandag 08 april 2002 16:31 schreef janjanjansen het volgende:
Kernel source package installeren, linkje /usr/src/linux laten wijzen naar die sourcedir en dan de instructies die bij de driver zitten opvolgen.
Wtf?! Zou je het iets simpeler kunnen zeggen? :)
Of een linkje kunnen plaatsen naar een site waar voor Linux-dumbo's de installatieprocedure wordt uitgelegd?

Thx

Verwijderd

http://www.linux-mandrake.com/nl/doc/81/en/user.html/softwaremanager.html

Daar staat de werking van het installeren van packages uitgelegd onder Mandrake. Je zult (indien je deze nog niet hebt geinstalleerd) kernel-sources moeten installeren. Deze zijn nodig om een kernel module (wat je netwerkkaart driver is) te kunnen compileren. Wat je in ieder geval nodig hebt naast kernel-source zijn make en gcc. Ik weet niet wat je allemaal al hebt geinstalleerd.

Wat is bijvoorbeeld de foutmelding wanneer je probeert te compileren en welk commando heb je gegeven. Dat zijn essentiele dingen om je een enigzins zinvol antwoord te kunnen geven.

• F.U.B.A.R
code:
1
2
3
4
5
gcc -c 3c90x.c -O2 -Wall -Wstrict-prototypes -fomit-frame-pointer \
         -I/lib/modules/$(uname -r)/build/include \ 
         -fno-strength-reduce -pipe -m486 -malign-loops=2 \
         -malign-jumps=2 -malign-functions=2 -DCPU=486 \
         -DMODULE -D__KERNEL__

Dit commando heb ik opgegeven, zoals het beschreven staat in de bijgevoegde readme.

En dan komt er een hoop tekst over het scherm rollen.

Als ik lsmod tik, staat de 3c90x-module in de lijst (not installed).
En als ik bij hardware kijk, dan wordt mijn NIC door de 3c59x-module aangestuurd. Dus blijkbaar heb ik toch een iet of wat "module" gecompileerd... :D

Zou het ook kunnen dat ik de netwerkinstellingen fout heb staan? Omdat ik overal zie staan dat mijn kaart wel degelijk ondersteund zou moeten worden door die driver.

Alleen vind ik het vreemd dat Mandrake hem dan niet kan detecten bij het booten... :?

Btw: bedankt voor alle moeite! :)

Verwijderd

http://www.linux-mandrake.com/nl/doc/81/en/user.html/draknet.html
Daar staat in een notedop hoe je je netwerk configureert.

lsmod laat de geladen modules zien, niet de aanwezige modules op je harde schijf. Na het installeren van de driver is het handig even als root depmod -a te draaien, zodat nieuw toegevoegde modules ook herkend worden door je systeem. Je zou kunnen proberen -als de bovenstaande link niet werkt- om als root het commando
code:
1
2
rmmod 3c59x
modprobe 3c90x

Je haalt hiermee de actieve netwerkkaart driver uit het geheugen en laadt de nieuwe. Kijken of dat wil werken in combinatie met bovenstaande url.

• F.U.B.A.R
Ik heb de 3com 3c905B vervangen door een Compaq Netelligent 10/100MBit PCI en SuSE v7.3 Pro geinstalleerd, en alles werkt zoals het hoort! :)

Nu nog proberen de HPT-370 RAID-controller te installeren in Linux.

Thx voor al je moeite janjanjansen!
Pagina: 1