RPG alleen

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• mca2
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:45
RPGs liggen me wel en liggen me niet. Jaren textbased AD&D gespeeld (DutchMountains). Dat was gaaf, de quests, het verkennen, je party.

Dus ik laatst vol goede hoop BG2 aangeschaft. Het verhaal is leuk, de graphics weinig mis mee maar ik word er schijtend ziek van een complete party te moeten besturen. Dus voor een battle eerst snel freezen, iedereen instucties geven, na 2 klappen erachter komen dat het niet helemaal werkt en weer je party opnieuw briefen. Dat ligt me dus totaal niet.

Kortom ik wil een rpg waarin ik alleen mezelf hoef te verzorgen en sturen. Er mag best een party achter me aanhobbelen maar die wil ik niet bij elke stap hoeven te sturen. Is er zo'n rpg? En dan beetje niveau bg2?

En oja, wel offline, want de tijd dat ik onbeperkt kon internetten is voorbij.

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-11 12:57

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Arcanum comes to mind. Je hebt wel een party, maar je party members besturen zichzelf.

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

• Crashman
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-10 12:34
MIsschien is Fallout 1 of 2 ook aan te raden?

specs | You know you are addicted to the internet when you refer 'books' as 'portable websites'. | http://radio.c64.org:8000/

• Genghis Khan
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
idd fallout 1 en 2!

• Tirillo
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Tirillo

Joker of Unauwen

[lichtelijk offtopic]
Op maandag 08 april 2002 13:01 schreef mca2 het volgende:
RPGs liggen me wel en liggen me niet. Jaren textbased AD&D gespeeld (DutchMountains). Dat was gaaf, de quests, het verkennen, je party.
Jaren Dutch Mountains gespeeld?? Als in nu dus niet meer en hoe lang al niet meer en onder welke naam/namen :)??

[/lichtelijk offtopic]

...

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Fallout 1 en 2 zijn leuk, maar die zijn natuurlijk al wel redelijk oud. (Hoewel je nu heel goedkoop aan Fallout 1 kan komen: bij de Free Record Shop hebben ze een 'Adventure Hall of Fame' voor 7 euro liggen, maar daarin Fallout 1 en nog 5 spellen.) Arcanum is wat nieuwer, en precies wat mca2 zoekt denk ik. :)

Overigens gebruiken geen van deze 3 spellen de AD&D regels, maar daar lig je vast niet wakker van.

Wat bedoel je trouwens met 'textbased'? Pen & paper, of een PC-spel zonder graphics?

Verwijderd

Ik sluit mij bij mijn geeerde mod W&L aan :)
Kijk maar eens of Arcanum iets voor je is! Want ik verwacht dat dit is wat je zoekt.

• BlackMage
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-09 16:25
Arcanum is idd erg goed.
Een beetje weinig attack magic (als je een mage bent heb je het heel moeilijk)
En wat vooral leuk is is dat de NPC's helemaal beinvloed worden van wat je doet enz. (nog meer als fallout) Als je bijv. veel magic gebruikt dan zullen gastjes die pistolen enz verkopen niet zo aardig tegen je zijn.

• mca2
Arcanum is mij onbekend maar ik zal eens zoeken of het nog ergens te verkrijgen is. Ziet er niet verkeerd uit. Maar wat ontbreekt er dan met de AD&D regels? Die zijn toch ook niet echt eenduidig? Zijn er nogal veel van? Kweet ooknie precies, ben geen echte AD&Der.

Textbased als in al telnettend door DutchMountains lopen
"Your slash ***ROCKS*** the Ofcol City gaurd"
Dat werk, toendertijd erg verslavend.

Nadat mijn HERO mage de crash van de database niet had overleefd was voor mij de lol er wat vanaf. Was mijn eerste char en met veel moeite zo hoog gekregen, sureshot heettie die. Die andere heroes van me ben ik de naam even van kwijt. Tis ookal weer 5 jaar geleden. De tijd van bitcrasher, mad, coglin en tamara. Zowaar nog eens met nomad, kelpie, herb en ehhh dinges wezen eten. Daarna hebben ze de maps en de gameplay flink verbouwd dus ik snapte er geen zak meer van. Ben er ook maar mee gestopt en kreeg een echt sociaal leven ;)

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:16

Bezulba

Formerly known as Eendje

je kan baldurs gate ook in je eendje doen hoor! tis wel vet moeilijk maar mischien is dat iets voor jouw :)

blup

• Neelon
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-10 15:04

Neelon

FOR PONY!!!

Op maandag 08 april 2002 13:09 schreef Crashman het volgende:
MIsschien is Fallout 1 of 2 ook aan te raden?
Fallout 1 en 2 all the way. Maar laat Fallout Tactics aub (heel ver) links liggen.

"We here at the Torgue Corporation sincerely think that this is F*CKING AWESOME!!"

Verwijderd

Als je van Textbased multiplayen houdt moet je misschien over op Diamond Mud gaan kijken ... telnet 145.52.123.2 4000 ... doe ze maar de groeten van Chandler ... dan gaan ze blaten dat ze die al heeeeel lang niet meer gezien hebben :)

Verwijderd

Icewind Dale

:Y)

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Op maandag 08 april 2002 14:48 schreef mca2 het volgende:
Maar wat ontbreekt er dan met de AD&D regels? Die zijn toch ook niet echt eenduidig? Zijn er nogal veel van?
Er is maar 1 set AD&D regels: de 2nd edition Advanced Dungeons and Dragons. (Je hebt ook 1st en 3rd edition, maar die zijn niet 'advanced', en dus gewoon D&D ipv AD&D.)

Sommige spellen, zoals Baldur's Gate, gebruiken gemodificeerde AD&D regels. Andere CRPGs gebruiken soms de regels van andere pen&paper games (zo gebruikt Vampire: The Masquerade: Redemption, hoe verbazend, de regels van Vampire: The Masquerade), of helemaal hun eigen regels.

Dat laatste is (vind ik) eigenlijk beter, omdat wat je wil in een computerspel en wat je wil in een pen&paper game niet hetzelfde is.

• White Dust
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-09 16:08

White Dust

PlaneScape: Torment

Arcanum is idd een leuk spel, je hebt ook nog het wat oudere lands of lore 2 en 3 waar je maar 1 persoon hebt...

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:11

Bosmonster

*zucht*

Op maandag 08 april 2002 15:55 schreef Corneel het volgende:
Icewind Dale

:Y)
Ben je daar in je eentje? Want dan lijtk me dat ook wel wat..

Verwijderd

koop een GC
Zelda Mario en nog veeeeeeeeeeel meer

• The Will
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 11:33
Sinds wanneer is Mario een RPG :P

There is no magic.

• White Dust

White Dust

Op maandag 08 april 2002 18:04 schreef Bosmonster het volgende:

[..]

Ben je daar in je eentje? Want dan lijtk me dat ook wel wat..
Nope, je speelt evenals in BG1 en 2 een party van 6 personen... mischien kan het wel alleen maar dat zal erg moeilijk zijn...
Op maandag 08 april 2002 18:09 schreef The Will het volgende:
Sinds wanneer is Mario een RPG :P
Ik heb ooit van Mario RPG gehoord, ik denk dar OrkBozz daar op doelt...

• Zamorano
  • Niet online
Ultima IX Ascension

• White Dust

White Dust

Op maandag 08 april 2002 18:59 schreef DeLaVega het volgende:
Ultima IX Ascension
Ja, die had je ook nog... best wel grappig en het verhaal is ook wel goed :) het spel ging toendertijd onder aan de bugs en kritiek...

• Zamorano
  • Niet online
Op maandag 08 april 2002 19:00 schreef White Dust het volgende:

[..]

Ja, die had je ook nog... best wel grappig en het verhaal is ook wel goed :) het spel ging toendertijd onder aan de bugs en kritiek...
Klopt maar bugs vond ik wel meevallen. Blijft een fantastisch spel.

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Ultima IX vinnik bagger imho. Heb hem origineel en zelfs met de laatste patches istie niet goed speelbaar. Na ongeveer een half uur begint het geheugen vol te raken en loopt je spel vast op het swappen (en dat met 256MB). Enige dat helpt dan is herstarten.

Verder is het hele verhaal etc niet echt aansprekend.

• Zamorano
  • Niet online
Op dinsdag 09 april 2002 11:37 schreef Bosmonster het volgende:
Ultima IX vinnik bagger imho. Heb hem origineel en zelfs met de laatste patches istie niet goed speelbaar. Na ongeveer een half uur begint het geheugen vol te raken en loopt je spel vast op het swappen (en dat met 256MB). Enige dat helpt dan is herstarten.

Verder is het hele verhaal etc niet echt aansprekend.
Hmm dat swap probleem heb ik nog nooit gehad. k heb wel 512 MB maar vroeger met een machine met 384 MB ook niet.

En of het verhaal je aanspreekt blijft altijd persoonlijk natuurlijk.

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Kon ook komen doordat ik eerst een jaar lang UO had gespeeld.. Dan valt elke singleplayer game tegen :P

Als je overigens ook een ECHT goed singleplayer RPG zoekt zul je de meeste lol vinden in MMORPG's als Asheron's Call. Dat spel heb ik zelf bijna 2,5 jaar gespeeld..

Verwijderd

je kan diablo proberen >:)

• Neelon

Neelon

FOR PONY!!!

Op dinsdag 09 april 2002 14:45 schreef ReV3rEnD het volgende:
je kan diablo proberen >:)
:X Is niet echt als RPG te kwalificeren.

"We here at the Torgue Corporation sincerely think that this is F*CKING AWESOME!!"

Verwijderd

Op dinsdag 09 april 2002 15:27 schreef Neelon het volgende:

[..]

:X Is niet echt als RPG te kwalificeren.
welles

• The Will
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 11:33
*zucht* Krijgen we die discussie weer.

Diablo 2 is in feite gewoon een Hack and Slash met wat RPG elementen, en niet als "echte" RPG te omschrijven. Voornamelijk omdat het enige verhaal wat er is gewoon poppetjes neermaien is. Maar die discussie is al zo vaak gevoerd. Zoek maar op "Diablo RPG" ofzo ;)

There is no magic.

Verwijderd

Op dinsdag 09 april 2002 15:30 schreef ReV3rEnD het volgende:

[..]

welles
Nietes. Diablo is hack&slash.
En hier hou die discussie op :)

Verwijderd

Probeer Dungeon Siege eens, die komt aardig in de buurt, je hebt wel een hele party op een gegeven moment, maar die kun je heel goed op autopiloot laten gaan.

En als je online gaat spelen dan ben je wel degelijk in je eentje en kan je je character meenemen die je in de Single player campaign hebt "gemaakt".

Natuurlijk zal Neverwinter Nights de natte droom worden van elke zichzelf respecterende PnP RPG'er :)

Voor info van beide games.. kijk hier of hier.

Hoop dat dit helpt.

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

En hier hou die discussie op
Das best, maar niet als je eerst nog ff als mod snel je mening der over geeft :P

Diablo is RPG, waarin de nadruk ligt op actie. In andere RPG's ligt de nadruk op verhaal. Een van de belangrijkste eigenschappen voor een RPG IMHO is character advancement, iets waar het in Diablo II niet aan ontbreekt. Zodra ook dat wegvalt heb je een Hack 'n Slash over.

Diablo II is zeker de moeite waard en met expansion zeer cheap te krijgen.. Bovendien schijnt het online ook nog wel leuk te zijn (wou het proberen.. als KPN nu mn ADSL eens ging verhuizen).

• Neelon

Neelon

FOR PONY!!!

Op dinsdag 09 april 2002 15:47 schreef Bosmonster het volgende:

[..]

Das best, maar niet als je eerst nog ff als mod snel je mening der over geeft :P

Diablo is RPG, waarin de nadruk ligt op actie. In andere RPG's ligt de nadruk op verhaal. Een van de belangrijkste eigenschappen voor een RPG IMHO is character advancement, iets waar het in Diablo II niet aan ontbreekt. Zodra ook dat wegvalt heb je een Hack 'n Slash over.

Diablo II is zeker de moeite waard en met expansion zeer cheap te krijgen.. Bovendien schijnt het online ook nog wel leuk te zijn (wou het proberen.. als KPN nu mn ADSL eens ging verhuizen).
RPG gaat ook zeer zeker over character development, en dat zit er bij diablo dus niet in. ook een verhaal is ver te zoeken. Is wel zeker een zeer goed spel, maar zeker geen RPG. 8-)

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

RPG gaat ook zeer zeker over character development, en dat zit er bij diablo dus niet in. ook een verhaal is ver te zoeken.
Zit er bij Diablo niet in? Heb je het wel eens gespeeld? Kan in Diablo 2 meer elementen van char-advancement vinden dan in b.v. Baldur's Gate.

En er zit wel degelijk een verhaal in. Dat het niet zo'n super verhaal is schopt het nog niet uit het genre. Een minder boek is nog steeds een boek.

Maar goed.. heb nog nooit goede argumenten gehoord waarom actie-RPG's geen RPG's zouden zijn, dus zou verrassend zijn als dat nu wel zo was.

• Neelon

Neelon

FOR PONY!!!

Je character ontwikkelt geen persoonlijkheid, zoals je wel zien in Baldur's Gate, Planescape Torment en Fallout (om er maar een paar te noemen).

En Diablo 1 en 2 ken ik wel degelijk, die heb ik helemaal naar de klote gespeeld, en ik ben er nog steeds mee bezig.

Maar goed, het heeft geen zin om hier over te vechten, want meningen verschillen, en dat is maar goed ook. Het blijven gewoon goede spellen. Maar voor mij (en met mij veel anderen) is Diablo geen echte RPG.

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Op dinsdag 09 april 2002 16:40 schreef Bosmonster het volgende:
Maar goed.. heb nog nooit goede argumenten gehoord waarom actie-RPG's geen RPG's zouden zijn, dus zou verrassend zijn als dat nu wel zo was.
Dan heb je niet goed naar mij geluisterd. >:)

Wat is een RPG - wat is nu echt het definierende aan een RPG? Nou, zoals de naam al zegt is het een role-playing game. Je speelt als speler een rol.

Dit houdt ten minste in dat je karakter een persoonlijkheid heeft. Anders is er geen sprake van een rol. (Monopoly is bijvoorbeeld geen role-playing game: je speelt dan wel een onroerend goed magnaat, maar die heeft geen persoonlijkheid.) In Diablo 2 is geen sprake van een karakter met persoonlijkheid, dus het is geen roleplaying game. Zo simpel is het.
Op dinsdag 09 april 2002 14:20 schreef Bosmonster het volgende:
Als je overigens ook een ECHT goed singleplayer RPG zoekt zul je de meeste lol vinden in MMORPG's als Asheron's Call. Dat spel heb ik zelf bijna 2,5 jaar gespeeld..
Uhm, ik heb deze nu drie keer over gelezen, maar ik snap het echt niet. Als je een goede singeplayer game zoekt, moet je een massive multiplayer online game gaan spelen? :?

• Neelon

Neelon

FOR PONY!!!

De beste single player CRPG die ik heb is nog steeds Fallout (en Fallout 2), en natuurlijk Planescape Torment. :D

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Uhm, ik heb deze nu drie keer over gelezen, maar ik snap het echt niet. Als je een goede singeplayer game zoekt, moet je een massive multiplayer online game gaan spelen?
singleplayer in de eerste regel doelde op "geen party" zeg maar :P Juist de MMORPG's zijn erg gericht op het ontwikkelen van je personage en je hebt nooit een hele party aan je kont hangen.

Maaruh.. leg eens uit waarom een char in Baldur's gate bijvoorbeeld wel persoonlijkheid heeft en mijn Barbaar in Diablo 2 niet? Heb ze beiden gespeeld, net als vele andere (actie-)RPG's en daar merk ik nu juist de overeenkomst, niet het verschil.

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Dta is vrij simpel. In Baldur's gate 2 moet je zeer veel roleplaying besluiten nemen. Je hebt gesprekken met opties waar je werkelijk bij na moet denken wat je character zou doen. Nu is het in BG2 nog redelijk simplistisch (zoals in eigenlijk alle CRPGs, dat is helaas niet anders), maar je kan toch duidelijke keuzes maken tussen altruisme en egoisme, goed en kwaad, orde en chaos - ectetera. Je kan dus een persoonlijkheid spelen.

Dat is bij Diablo simpelweg niet het geval. Je kan niet eens iets terug zeggen in een gesprek. |:( Ik heb het een paar uur gespeeld in de hoop dat het nog leuk zou worden, maar nee hoor. Klik, klik, klik - he weer een level erbij en nog een magic item, lekker boeiend - klik, klik, klik - zucht. Maar goed, dat is een kwestie van smaak. :)

• mca2
Diablo heb ik wel gespeeld, lekker simpel, best wel grappig.

Gelet op de reacties zijn RPGs die ik zoek Arcanum en fallout. Beide ken ik niet en heb ik ook nog nergens in de winkel zien liggen. Heb net Dungeon Siege te leen dus die eens proberen.

andere suggesties voor RPGs waarbij ik niet ene hele party hoef te sturen of te verzamelen blijven welkom.

Verwijderd

Dungeon Siege kun je een group policy aanzetten :)

MAAR ik blijf erbij: dat geld ook voor Baldur's Gate cs.: je kunt de groep zo instrueren dat ze aanvallen bij contact met vijand, niet aanvallen etc.

Kwestie van instellen ;) Dus probeer het binnenkort toch nog maar eens :+

Verwijderd

[promo-modus]
Kijk eens op http://www.morrowind.com

is een 1st of 3rd person RPG waar je echt helemaal los kan gaan.
Is The Elder Scrolls III, en voor diegenen die daggerfall kennen geen onbekende dus! :P

komt 15 mei uit.... dus nog ff wachten... :'(

[/promo-modus]

• Neelon

Neelon

FOR PONY!!!

Op woensdag 10 april 2002 12:35 schreef mca2 het volgende:
Diablo heb ik wel gespeeld, lekker simpel, best wel grappig.

Gelet op de reacties zijn RPGs die ik zoek Arcanum en fallout. Beide ken ik niet en heb ik ook nog nergens in de winkel zien liggen. Heb net Dungeon Siege te leen dus die eens proberen.

andere suggesties voor RPGs waarbij ik niet ene hele party hoef te sturen of te verzamelen blijven welkom.
Dan zou ik voor Fallout en Fallout 2 gaan (persoonlijke mening). Is echt een bruut en grof spel.

*Neelon critically hits super-mutant in the leg for 158 points of damage, smashing the knee-cap into the next town.*

:o

En dat met een BB-gun (red ryder le bb-gun that is).

• Lord Daemon

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Ik zou Arcanum kopen, volgens mij kan je die nu wel redelijk budget krijgen. Leuk spel, zeer goed verhaal, zeer grote wereld, zeer veel opties, je kan op zeer veel manieren spelen en character advancement is zeer goed. De graphics vallen wat tegen en de gameplay is soms niet 100% soepel, maar het is zeker een goed spel.

Verwijderd

Op dinsdag 09 april 2002 15:36 schreef ItSnows het volgende:

[..]

Nietes. Diablo is hack&slash.
En hier hou die discussie op :)
zet anders in het FAQ een Hack&slash is of je krijgt een OW :)
Pagina: 1