Toon posts:

Problemen bij verwijderen Debian/Lilo

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit hier met een systeem waar momenteel Debian op staat, en waar Debian eraf moet, en Win2K Advanced erop.

Aangezien niemand meer weet wat de paswoorden van de root zijn geweest, kan ik er ook niet inkomen. Via de search kon ik uit diverse topics afleiden dat fdisk /mbr de klus zou klaren.

Ik heb dus een MSDos 6.22 bootflop aangemaakt, en vervolgens achter de a: prompt fdisk /mbr gedaan. Vervolgens ook via fdisk "delete NON-Dos partition" gedaan en gerestart. Gevolg.. Debian start vrolijk weer op met lilo.

C: schijf is niet toegankelijk dus low level format kon ik ook niet doen.

Vervolgens heb ik via de setup van Win2K Advanced de partitie verwijderd, en geformateerd met NTFS. Ik doe een restart, en Debian start weer vrolijk op.

Wat doe ik hier nu mis? Ik krijg dat hele Debian en Lilo gedoe maar niet verwijderd maar dat komt ook omdat ik er nooit mee heb gewerkt :P

• agent327
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-10-2022

agent327

^&)^*&^$#@#!)*

Probeer het eens met partition magic, daar heb ik nooit problemen mee gehad.

Wanbeleid is ook beleid.

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08:28
Je moet nog ff een SYS doen, ik weet alleen niet hoe dat met Win2K moet. Zal wel met de rescue disk moeten :)

[edit]
Iemand hier naast me begint Recovery mode te schreeuwen met iets van fixboot ofzo :z

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 08 april 2002 12:56 schreef MikeN het volgende:
Iemand hier naast me begint Recovery mode te schreeuwen met iets van fixboot ofzo :z
Laat die jongen zijn hele verhaal even in een reply schreeuwen :+ :P

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 08 april 2002 12:56 schreef agent327 het volgende:
Probeer het eens met partition magic, daar heb ik nooit problemen mee gehad.
Ach en wee, moet ik zeker dat hele programma installeren op een ander systeem om vervolgens vanuit dat programma nog een bootflop te maken zeker :D

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op maandag 08 april 2002 12:53 schreef Gordijnstok het volgende:Via de search kon ik uit diverse topics afleiden dat fdisk /mbr de klus zou klaren.
klopt :)
en vervolgens achter de a: prompt fdisk /mbr gedaan. Vervolgens ook via fdisk "delete NON-Dos partition" gedaan en gerestart. Gevolg.. Debian start vrolijk weer op met lilo.
Klopt ook, je hebt een nieuw mbr op je flop geschreven.. En dat was nou net niet je bedoeling volgens mij :D

FF vanaf de C: schijf draaien dus, dan zou 'ie Debian niet meer willen opstarten..

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 08 april 2002 18:22 schreef moto-moi het volgende:

[..]

klopt :)
[..]

Klopt ook, je hebt een nieuw mbr op je flop geschreven.. En dat was nou net niet je bedoeling volgens mij :D

FF vanaf de C: schijf draaien dus, dan zou 'ie Debian niet meer willen opstarten..
Een paar dagen verder, en geloof het of niet, het is me niet gelukt :o

Ik heb dus voor PQ Partition Magic 2 bootdisks aangemaakt, en eenmaal in het PM menu, kan ik geen *piep* doen met de 2 HD's die in Raid staan. Het enige wat ik kan doen is undelete, en dan krijg ik de melding dat er niets te undeleten valt :D

fdisk /mbr op C: had ik wel aan gedacht, maar ik kan heel C: niet op, of zou ik dan in fdisk de NON-dos partitie even moeten verwijderen en een nieuwe primaire partitie moeten aanmaken :? ..

Ik heb ook vanaf de PM bootdisk Nr1 fdisk gedaan, waar vervolgens allerlei vreemde partities worden aangegeven. Novell, Linux, etc.. verwijderen mag ik deze niet op de een of andere manier..

Ik snap er geen reet meer van, Linux is nog hardnekkiger als een virus :)

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op woensdag 10 april 2002 12:28 schreef Gordijnstok het volgende:
fdisk /mbr op C: had ik wel aan gedacht, maar ik kan heel C: niet op, of zou ik dan in fdisk de NON-dos partitie even moeten verwijderen en een nieuwe primaire partitie moeten aanmaken :? ..
Je kunt niet 'fdisk /mbr' doen op C:, dat kan alleen op een hele schijf, aangezien de MBR een onderdeel is van een hele schijf, niet van een partitie. Hoe je fdisk dan wijs maakt welke HD hij moet hebben is beyond me.
Ik heb ook vanaf de PM bootdisk Nr1 fdisk gedaan, waar vervolgens allerlei vreemde partities worden aangegeven. Novell, Linux, etc.. verwijderen mag ik deze niet op de een of andere manier..
Dat komt omdat MS fdisk een #(&*@(%#)$ brak kutprog is, dat voor geen meter met non-windows partities om kan gaan. Het enige wat fdisk hoeft te doen is in de MBR even schrijven dat je de partitie gedelete hebt, maar dat kan hij niet |:(
Ik snap er geen reet meer van, Linux is nog hardnekkiger als een virus :)
Nee hoor, dit is pure incompetentie van de MS fdisk en vriendjes.

Een HD heeft een MBR, waar in staat welke partities er op de HD staan. Ook de bootloader (klein programmaatje dat het OS in kwestie start of zelfs laat kiezen uit meerdere OSsen) staat in de MBR.
In jouw MBR staat dus dat er een aantal partities aanwezig zijn (waarschijnlijk Linux Ext2 partities), en in de MBR is de bootloader LILO geinstalleerd.

Het zijn echter nog altijd gewone partities, net als FAT32 en NTFS partities. Het enige verschil is dat het 'type' field in de MBR voor Linux Ext2 partities 0x83 is, en voor FAT32 0x0b. Je moet ze dus gewoon kunnen verwijderen.

In de MBR staat LILO geinstalleerd, en deze gaat alleen weg door er een andere bootloader overheen te installeren. Alle installs van Windows die ik ken installeren altijd (lekker lomp zonder te vragen) Windows' eigen bootloader in de MBR. Waarom w2k dat nu weer ineens niet kan moet je mij niet vragen.
Voor fdisk /mbr (die de windows/dos bootloader in de MBR pleurt) geldt hetzelfde.
Pagina: 1