Toon posts:

A-merk & B-merk?

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Laatst las ik ook wat berichten over A-merken en B-merken...
Wat zijn dat??

Zijn de A-merken erg goede merken? Of Goedkope hardware of zoiets??? En hoe zit het met B-merken????

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Met A merken worden meestal de grote bekende merken bedoeld. B merken zijn iets minder bekend en hebben over het algemeen een iets slechtere kwaliteit.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• InterCC
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-06 13:42
Ik vind bvb Trust ( :r )een B merk.

• DeX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-01 09:52

DeX

A-merk: Hardware is in elkaar gezet en uitbundig getest op samenwerking en compatibiliteit in combinatie met de OS. Centrale helpdesk voor de hele PC. Meestal a-merk hardware en OEM software.

B-merk: Pc in elkaar gezet en getest. Geen centrale helpdesk/ondersteuning.

• Potatoman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-08 18:14

Potatoman

koniwa

Op maandag 08 april 2002 12:35 schreef InterCC het volgende:
Typisch voorbeeld van een D-Merk >:)

Maaruh, meestal is een A-merk zoiets als Compaq of HP, en een B-merk het huismerk van een pc-zaak of iets dat je zelf in elkaar zet.

The cyclographing developer

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:39
Op maandag 08 april 2002 12:35 schreef InterCC het volgende:
B-merk is ook gewoon goed, Trust mag niet eens een letter krijgen.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

A merken zijn merken met een grote naamsbekendheid, maar hoeven niet per definitie goed/het beste te zijn.

B merken zijn merken zonder een grote naamsbekendheid, maar hoeven niet per definitie rommel te zijn.

• kleefding
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-08 08:28
trust maakt niet alleen slechte dingen.

ik heb zelf speakers van trust, die bevallen me goed

de muizen toetsenborden camera's e.d. zijn wel bagger

• DeX
  • Laatst online: 13-01 09:52

DeX

Op maandag 08 april 2002 12:50 schreef kleefding het volgende:
trust maakt niet alleen slechte dingen.

ik heb zelf speakers van trust, die bevallen me goed

de muizen toetsenborden camera's e.d. zijn wel bagger
Oh ja..
dit staat er in je sig: 250watt noname,

Je schaamt je ervoor he..
;)

• Extremiel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-01-2025
philips A-merk / Aristona (=Philips) B-merk?

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:10

Croga

The Unreasonable Man

En als je over componenten praat, kun je zaken als Asus, Diamond, Creative Labs onder A merken scharen, terwijl je Trust inderdaad een B merk zult noemen (hoewel dat een beetje veel eer is....)

• _JGC_
Op maandag 08 april 2002 12:52 schreef Extremiel het volgende:
philips A-merk / Aristona (=Philips) B-merk?
Andersom toch? Philips is :r

• Extremiel
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-01-2025
zelfde apparaten alleen ander naamstickertje, philips maken ze reclame voor, aristona niet...

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
A-merk geheugen is meestal rommel...

Verwijderd

Op maandag 08 april 2002 13:10 schreef rick_h het volgende:
Sinds wanneer :?

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-03 23:04
Op maandag 08 april 2002 13:10 schreef rick_h het volgende:
LOL :+

• Palomar
  • Niet online
Op maandag 08 april 2002 13:12 schreef mgfun het volgende:

[..]

Sinds wanneer :?
Het goedkope geheugen bij winkels is altijd 'A-merk'.. terwijl de 'echte' A-merken zoals Kingston, Dane Elec etc. apart vernoemd worden voor veel hogere prijs.. A-merk geheugen is altijd het goedkoopste wat ze hebben met maar 1 jaar garantie enzo.. die 'A-merken' zijn altijd van een heel vaag merk.. ik heb bij www.funprice.nl ook es A-merk geheugen gekocht.. nou was mooi a 1 jaar en 1 maand kapot... die kerel bij funprice zei dat ik pech had en dan maar goed geheugen had moeten kopen van kingston... :(

Verwijderd

Op maandag 08 april 2002 13:20 schreef rick_h het volgende:

[..]

Het goedkope geheugen bij winkels is altijd 'A-merk'.. terwijl de 'echte' A-merken zoals Kingston, Dane Elec etc. apart vernoemd worden voor veel hogere prijs.. A-merk geheugen is altijd het goedkoopste wat ze hebben met maar 1 jaar garantie enzo.. die 'A-merken' zijn altijd van een heel vaag merk.. ik heb bij www.funprice.nl ook es A-merk geheugen gekocht.. nou was mooi a 1 jaar en 1 maand kapot... die kerel bij funprice zei dat ik pech had en dan maar goed geheugen had moeten kopen van kingston... :(
Tja funprice is een beetje gek :P Als je alle reacties hier boven hebt gelezen dan kom je misschien op het idee dat het anders om is. Dus A merk is MajorBrand, B merk is MinorBrand.

Trouwns merk loos geheugen mag zeker niet kapot gaan naar 1 jaar. Funprice had je echt een nieuwe moeten geven als ze een beetje net bedrijf waren. (Wat kost dat nou voor hun)

• Palomar
  • Niet online
Op maandag 08 april 2002 13:56 schreef mgfun het volgende:

Trouwns merk loos geheugen mag zeker niet kapot gaan naar 1 jaar. Funprice had je echt een nieuwe moeten geven als ze een beetje net bedrijf waren. (Wat kost dat nou voor hun)
ja dat dacht ik dus ook.. ik ging met kassabon en dimm naar funprice en die kerel zegt gewoon: "Die kun je wel aan de muur spijkeren".. :{ ik vroeg hem daarna of dat normaal is dat als je spul bij hun koopt dat het na 1 jaar en 1 maand kapot gaat.. toen gaf ie wel toe dat dat A-merk (merkloos dus) geheugen gewoon rommel was (hij zei het niet zo maar bedoelde het wel) en dat ze bij garantie grenzen moesten trekken... nouja.. nooit meer funprice voor mij dus..

Verwijderd

Op maandag 08 april 2002 12:40 schreef Potatoman het volgende:

[..]

Typisch voorbeeld van een D-Merk >:)

Maaruh, meestal is een A-merk zoiets als Compaq of HP, en een B-merk het huismerk van een pc-zaak of iets dat je zelf in elkaar zet.
Bovenstaande merken zijn voor thuisgebruikers echte "C" merken...

Alleen bedrijfscomputers, servers ed zijn goed van hun...

Maar A en B merken gebruiken we voornamelijk met intern geheugen...

A:Corsair, Dane-Elec, Samsung, Crucial, Hyundai, Kingston
B: M-tec, en ga zo maar door...

Meeste spullen tegenwoordig zijn voornamelijk A merken

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:05

joker1977

Tweakert

Op maandag 08 april 2002 14:12 schreef rick_h het volgende:

[..]

ja dat dacht ik dus ook.. ik ging met kassabon en dimm naar funprice en die kerel zegt gewoon: "Die kun je wel aan de muur spijkeren".. :{ ik vroeg hem daarna of dat normaal is dat als je spul bij hun koopt dat het na 1 jaar en 1 maand kapot gaat.. toen gaf ie wel toe dat dat A-merk (merkloos dus) geheugen gewoon rommel was (hij zei het niet zo maar bedoelde het wel) en dat ze bij garantie grenzen moesten trekken... nouja.. nooit meer funprice voor mij dus..
Ik zal wel onnozel overkomen, maar je zult ergens een grens moeten trekken qua garantie. Bij Funprice is die grens dus 1 jaar. Mede daardoor is de prijs van dat spul ook zo laag.

Dus als ik het goed begrijp: Je koopt iets goedkoops, maar verwacht de garantie/service van iets duurs. En als de leverancier dat dan terecht niet doet, is het een slechte winkel.

Nou wil ik niet lopen flamen, of Funprice verdedigen, maar heb je enig idee wat de marge is op het gemiddelde computeronderdeeltje?

Als Funprice coulant was geweest en die DIMM gratis had vervangen, hadden ze bij de leverancier zelf geen garantie kunnen claimen. Kortom: Verliespost van Funprice is de inkoopprijs van het te vervangen artikel. Als de winstmarge op een DIMM nou eens 7% is (wat niet belachelijk laag is voor een Funprice-winkel), dan moeten ze vervolgens 14 (!) DIMM's verkopen om weer QUITTE te draaien.

Overigens: Hetzelfde geldt voor sommige 'A-Merken'. Zowel Hewlett-Packard als Philips verstrekken alleen in zéér uitzonderlijke gevallen garantie aan artikelen die 1 dag over de garantie-termijn zijn.

Dus denk eerst eens na, voordat je zo'n winkelier veroordeelt. Wat je als gemiddelde PC-verkoper allemaal moet doen en moet slikken van klanten om je hoofd boven water te houden is echt geen pretje. Misschien eens een apart topic over openen :)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor al je reacties. Ik begrijp het verschil nu wel...

Trust spullen zijn echt inderdaad waardeloos! (uit ervaring van mijn vriend) :)

• Palomar
  • Niet online
Op maandag 08 april 2002 14:51 schreef joker1977_forum het volgende:
ik kan me dr ook best iets bij voorstellen hoor als winkel zijnde.. maar ik voel me persoonlijk gewoon een beetje genaaid als het ding na 1 jaar en 1 maand kapot gaat en de verkoper vervolgens toegeeft dat het eigenlijk waardeloos spul is (hij zei letterlijk: "tja, de ene keer gaan ze na 3 maanden kapot en de andere keer na 3 jaar, jij heb de pech dat het na 1 jaar en 1 maand gebeurde")... maar het gaat hier wel om een product dat me toendertijd 150 gulden heeft gekost.

Maar als die zaak een beetje coulant was geweest hadden ze me echt wel een andere meegegeven.. ik heb daar voor zoveel honderden guldens al aan spul gekocht en je maakt wel een vergelijking dat ze voor 1 weggegeven dimmetje 14 anderen moeten verkopen, maar hun afzet is natuurlijk veel meer dan alleen dimmetjes.. je kunt me niet wijsmaken dat ze in grote problemen komen als ze mij een nieuwe meegaven.. dat toont alleen maar aan dat ze een klantvriendelijke winkel zijn. Nu hebben ze iig een klant minder...

• joker1977

joker1977

Tweakert

Op maandag 08 april 2002 15:26 schreef rick_h het volgende:

[..]

ik kan me dr ook best iets bij voorstellen hoor als winkel zijnde.. maar ik voel me persoonlijk gewoon een beetje genaaid als het ding na 1 jaar en 1 maand kapot gaat en de verkoper vervolgens toegeeft dat het eigenlijk waardeloos spul is (hij zei letterlijk: "tja, de ene keer gaan ze na 3 maanden kapot en de andere keer na 3 jaar, jij heb de pech dat het na 1 jaar en 1 maand gebeurde")... maar het gaat hier wel om een product dat me toendertijd 150 gulden heeft gekost.

Maar als die zaak een beetje coulant was geweest hadden ze me echt wel een andere meegegeven.. ik heb daar voor zoveel honderden guldens al aan spul gekocht en je maakt wel een vergelijking dat ze voor 1 weggegeven dimmetje 14 anderen moeten verkopen, maar hun afzet is natuurlijk veel meer dan alleen dimmetjes.. je kunt me niet wijsmaken dat ze in grote problemen komen als ze mij een nieuwe meegaven.. dat toont alleen maar aan dat ze een klantvriendelijke winkel zijn. Nu hebben ze iig een klant minder...
Uitzonderingen maken voor een winkel is altijd lastig, tenzij ze je echt persoonlijk kennen. Daarnaast is het natuurlijk wel zo dat DIMM's niet de enige afzetpost zijn van Funprice, maar het verhaal gaat natuurlijk ook op voor CPU's, mobo's, CD-ROM spelers, etc. En daarop zijn de absolute verliezen vaak nog groter.

Er gaan talloze (startende) computer-bedrijven op de fles die niet goed ingecalculeerd hebben hoeveel garantie-afhandelingen de winkel kost. Voor een winkel kost iedere handeling wél geld, portokosten, tijd, RMA-procedures doorworstelen, etc. etc.

Het verstrekken van garantie op produkten die geen garantie meer hebben maakt het natuurlijk nog (veel) duurder.

• Palomar
  • Niet online
Op maandag 08 april 2002 15:44 schreef joker1977 het volgende:

[..]

Uitzonderingen maken voor een winkel is altijd lastig, tenzij ze je echt persoonlijk kennen. Daarnaast is het natuurlijk wel zo dat DIMM's niet de enige afzetpost zijn van Funprice, maar het verhaal gaat natuurlijk ook op voor CPU's, mobo's, CD-ROM spelers, etc. En daarop zijn de absolute verliezen vaak nog groter.

Er gaan talloze (startende) computer-bedrijven op de fles die niet goed ingecalculeerd hebben hoeveel garantie-afhandelingen de winkel kost. Voor een winkel kost iedere handeling wél geld, portokosten, tijd, RMA-procedures doorworstelen, etc. etc.

Het verstrekken van garantie op produkten die geen garantie meer hebben maakt het natuurlijk nog (veel) duurder.
even los ervan of het nadelig is voor de winkel, is er niet een wet die zegt dat een product een bepaalde verwachte levensduur heeft.. bijv. een TV koop je met 1 jaar garantie.. na 2 jaar gaat ie kapot. Dan heb je volgens de wet volgens mij nog steeds (gedeeltelijk) garantie omdat je mag verwachten dat een TV toch minstens 5 jaar meegaat (ik lees de consumentengids wel eens). Is zo'n wet ook niet van toepassing op dat geheugen? Niet dat ik nu nog weer terug ga naar funprice ofzo (ze kunnen dat dimmetje lekker in hun r**t steken) :P maar ik vroeg het me zo af :)

• joker1977

joker1977

Tweakert

Op maandag 08 april 2002 16:01 schreef rick_h het volgende:

[..]

even los ervan of het nadelig is voor de winkel, is er niet een wet die zegt dat een product een bepaalde verwachte levensduur heeft.. bijv. een TV koop je met 1 jaar garantie.. na 2 jaar gaat ie kapot. Dan heb je volgens de wet volgens mij nog steeds (gedeeltelijk) garantie omdat je mag verwachten dat een TV toch minstens 5 jaar meegaat (ik lees de consumentengids wel eens). Is zo'n wet ook niet van toepassing op dat geheugen? Niet dat ik nu nog weer terug ga naar funprice ofzo (ze kunnen dat dimmetje lekker in hun r**t steken) :P maar ik vroeg het me zo af :)
Dat klopt, een TV heeft een verwachte levensduur van 8 jaar. Gaat de TV na 3 jaar kapot, dan draait de leverancier voor 5/8e deel op voor de rep.kosten, de klant voor 3/8e.

Er zijn echter 2 problemen, ik weet niet de verwachte levensduur van een RAM-module, en om nu een rechtszaak aan te spannen voor zoiets is erg prijzig. Bovendien moet je die gedeeltelijk zelf betalen en dat deel is al duurder dan het deel wat je terugkrijgt. Dus: Zinloos :(

• _JGC_
Op maandag 08 april 2002 14:12 schreef rick_h het volgende:

[..]

Ik had Gistron een mailtje gestuurd over hun OEM PC133geheugen, wat dus niet wou werken met de meeste moederborden, zoals de ECS K7S5A die je daar ook kunt kopen. Kreeg ik een mailtje terug:
OEM geheugen is rotzooi, we verkopen het alleen omdat het goedkoop is en er nog steeds mensen zijn die het willen kopen.
Was letterlijk wat hij me terugstuurde. Twee dagen later stond er wel een handleiding bij de geheugenafdeling, waar in stond welk geheugen nou welke voordelen had:

OEM geheugen: + goedkoop - werkt vaak niet, beter is het om een merk te kopen

• kleefding
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-08 08:28
Op maandag 08 april 2002 12:52 schreef DeX het volgende:

[..]

Oh ja..
dit staat er in je sig: 250watt noname,

Je schaamt je ervoor he..
;)
euh dat is mn voeding :?

die twee speakersets erachtir zijn van trust

Verwijderd

Ik zal wel onnozel overkomen, maar je zult ergens een grens moeten trekken qua garantie. Bij Funprice is die grens dus 1 jaar. Mede daardoor is de prijs van dat spul ook zo laag.
Nee hoor je hebt best wel gelijk er is een grens wanneer je iets niet terug kunt nemen. Maar als mijn geheugen dimm een paar dagen na de verloop van de garantie kapot gaat en ik kan hem zonder moeite wisselen dan is dat alleen maar positive reclame voor die winkel.
Dus als ik het goed begrijp: Je koopt iets goedkoops, maar verwacht de garantie/service van iets duurs. En als de leverancier dat dan terecht niet doet, is het een slechte winkel.
Ik weet niet wat je goedkoop vind maar die geheugen modules zijn behoorlijk duur als je bedenkt dat ze voor 5 dollar per stuk van de band afkomen. Er zit immers nix geen werk in zo'n ding.
Nou wil ik niet lopen flamen, of Funprice verdedigen, maar heb je enig idee wat de marge is op het gemiddelde computeronderdeeltje?
Ja zeker weet ik dat voor webwinkels is dat tussen de 5 (soms 0) en 17 procent en voor normale winkels ergen er boven.
Als Funprice coulant was geweest en die DIMM gratis had vervangen, hadden ze bij de leverancier zelf geen garantie kunnen claimen. Kortom: Verliespost van Funprice is de inkoopprijs van het te vervangen artikel. Als de winstmarge op een DIMM nou eens 7% is (wat niet belachelijk laag is voor een Funprice-winkel), dan moeten ze vervolgens 14 (!) DIMM's verkopen om weer QUITTE te draaien.
Tja ik vind dat je als winkel geen troep moet gaan verkopen waarvan je zelf al weet dat het binnen 3 maanden dood zal zijn. Ik heb in totaal zo'n 10 goedkope dimms bij funprice gekocht... waarvan er 4 stuk waren bij aankoop.
Overigens: Hetzelfde geldt voor sommige 'A-Merken'. Zowel Hewlett-Packard als Philips verstrekken alleen in zéér uitzonderlijke gevallen garantie aan artikelen die 1 dag over de garantie-termijn zijn.
No comment. :)
Dus denk eerst eens na, voordat je zo'n winkelier veroordeelt. Wat je als gemiddelde PC-verkoper allemaal moet doen en moet slikken van klanten om je hoofd boven water te houden is echt geen pretje. Misschien eens een apart topic over openen :)
Ik veroordeel ze alleen voor het verkopen van troep... waar de winkelbediende trouwns helemaal nix mee te maken heeft omdat het assortiment word samengesteld door de hoofdvestiging van het bedrijf.

• joker1977

joker1977

Tweakert

Op maandag 08 april 2002 18:05 schreef mgfun het volgende:

Ik weet niet wat je goedkoop vind maar die geheugen modules zijn behoorlijk duur als je bedenkt dat ze voor 5 dollar per stuk van de band afkomen. Er zit immers nix geen werk in zo'n ding.
[..]
De rest van je verhaal is een mening, daar worden we het niet over eens, maar dat een DIMM maar $5 kost, omdat er geen werk in zo'n ding zit, is wel erg kortzichtig. Er moet een compleet machinepark worden aangeschaft, er lopen mensen rond, er is R&D in de ontwikkeling gestoken en noem maar op. Dat moet allemaal terugverdiend worden.

Anders kun je dezelfde redenering ophangen voor een complete CPU (of een klomp goud: Er zit immers nix geen werk in zo'n ding).

Verwijderd

Op maandag 08 april 2002 18:09 schreef joker1977 het volgende:

[..]

De rest van je verhaal is een mening, daar worden we het niet over eens, maar dat een DIMM maar $5 kost, omdat er geen werk in zo'n ding zit, is wel erg kortzichtig. Er moet een compleet machinepark worden aangeschaft, er lopen mensen rond, er is R&D in de ontwikkeling gestoken en noem maar op. Dat moet allemaal terugverdiend worden.

Anders kun je dezelfde redenering ophangen voor een complete CPU (of een klomp goud: Er zit immers nix geen werk in zo'n ding).
Voordat de geheugen dip kwam koste die dingen bijna 200 tot 500 gulden nu nog maar 80 tot 200 en de meeste grote en kleine bedrijven leven nog steeds... dan vraag je je toch af hoeveel winst ze er op maken :?

Een klomp goud is hier trounws niet van toepassing omdat dit een bijna uniek object is met hele speciale eigenschappen vandaar ook dat ze zo duur zijn.

• joker1977

joker1977

Tweakert

Op maandag 08 april 2002 18:25 schreef mgfun het volgende:

[..]

Voordat de geheugen dip kwam koste die dingen bijna 200 tot 500 gulden nu nog maar 80 tot 200 en de meeste grote en kleine bedrijven leven nog steeds... dan vraag je je toch af hoeveel winst ze er op maken :?

Een klomp goud is hier trounws niet van toepassing omdat dit een bijna uniek object is met hele speciale eigenschappen vandaar ook dat ze zo duur zijn.
Je zegt het zelf dus al: Er zijn meer eigenschappen dan alleen de eigenschap 'er zit geen werk in, dus kost het nix'. Je noemt zelf al het voorbeeld van schaarste. Wees nou eens even reeël, het gaat bar en bar slecht in die branche (ontslagen bij Philips Semiconductors bv.) en kort geleden vroeg een grote geheugenfabrikant, waar ik de naam van kwijt ben, al surseance van betaling aan. Daarnaast fuseren er ook bedrijven, omdat ze het in hun eentje niet financieel kunnen bolwerken.

Nee, de concurrentie is moordend in deze branche... Winstmarges zijn echt, geloof me, belachelijk laag. Ook voor de fabrikanten.

Verwijderd

Bij die funprice hoeven ze je niet compleet gratis een nieuwe mee te geven, maar 'pech gehad' gaat ook weer niet helemaal op. Je mag verwachten van een geheugenchip dat het langer dan 1 jaar (garantiejaar) meegaat. Dus als je na bijv. 1.5 jaar je chip vern*kt, is het 'normaal' (juridisch dan) dat je bv een nieuwe voor de 1/2 prijs kunt kopen ofzo.
Pagina: 1