Toon posts:

Compaq Prosignia 300 grotere HD

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Thuis heb ik al een tijdje een leuk Linux servertje draaien op een Compaq Prosignia 300 (P75, 16Mb RAM en 1Gb SCSI).

Nu wil ik dat machientje upgraden met een grotere harddisk. Mijn keuze is gevallen op een 40Gb Maxtor (7200rpm) disk, IDE welteverstaan.

Omdat m'n server niet over een IDE controller beschikt, zal ik die ook moeten aanschaffen. Maar nu de vraag: wil m'n Compaq servertje wel vriendjes worden met die IDE controller en 40 gieg disk??? :?

• intert0y
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-03-2025
ik dacht eigenlijk dat het wel mogelijk was om een IDE HD op een SCSI-bus (is het een bus?) aan te sluiten. Hier zijn convertors voor. Ik weet alleen niet ofdat je dan nog steeds meerdere apparaten op een flatcable kan aansluiten. (het ID verhaal enzow)

ik ben geen postbode, maar postman Pat rulez!

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:45

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

(jarig!)
Weet je heeeel zeker dat die Prosignia echt geen IDE-poorten heeft?
Meestal is namelijk de CDrom-speler ook gewoon IDE bij Compaq.

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

Verwijderd

op zich geen antwoord op je vraag, maar is het niet een beetje overkill om zo'n grote en snelle (7200 rpm) harde schijf op een p75 te planten? Ik vraag me af of die pc die datastroom wel aankan...

• hereweare67893
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Op deze site: http://www.ambry.com/html/prosignia_300_parts.html staan de onderdelen die je voor die comp kan bestellen zeg maar. Als je hem nieuw koopt, wat er dan in kan of wat je kan bestellen. Damn dat is duidelijk... |:(

Maar in ieder geval, bij de Storage Devices staan alleen maar SCSI hd's en SCSI cd-rom's. Dus het argument dat Compaq in deze comp een IDE cd-rom heeft zitten lijkt mij niet opgaan. ;)

• richard_kraal
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-03-2025
Op maandag 08 april 2002 11:50 schreef Oscar the Grouch het volgende:
Weet je heeeel zeker dat die Prosignia echt geen IDE-poorten heeft?
Meestal is namelijk de CDrom-speler ook gewoon IDE bij Compaq.
ikheb een prosignia 500 uit diezelfde tijd, een p120, die heeft onboard raid en scsi controllers, alles behalve IDE, de cd-rom is ook SCSI, bij nieuwere servers zoals proliant heb je minimaal 1 ide controller.

btw, al zou er ide inzitten, dan herkent ie de 40gb niet denk ik, de hd is veel te groot.... wordt (volledig) herkend door ide controller, maybe a pci ata controller ideetje? :)

Verwijderd

Topicstarter
Er zit op dit moment geen IDE controller in (ook de CD-ROM speler is SCSI), die moet er dus ook in komen.

Die 40Gb lijkt mij geen "overkill". Het is meer voor opslag van bestanden die over m'n thuisnetwerkje vliegen.

• Kirpeknots
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 07-08 23:39

Kirpeknots

Wazzup!

Ik weet niet wat je voor OS draait. Als het 98/98Se/ME/NT/2000 of XP is dan kan je de onderstaande optie doen. Voor Novell zijn er geen drivers voor dit kaartje. Linux weet ik niet.

Een IDE controller met eigen bios kan prima een 40Gb schijf aansturen. Ik weet alleen niet of je er ook van kan booten. (Ik was laatst bezig met een oude IBM en daar ging dit niet mee)

Zo'n oude bak ziet een IDE controller met bios als een SCSI controller.

Ik adviseer een: Advance 29100 IDE U100 controller. (= een OEM Higpoint 370A). Flash vervolgens de bios van een Highpoint 370A raid of van een Advance 29101 op deze kaart en ja hebt een goedkope IDE RAID controller. (Kan je van meerdere schijven een volume maken). Ik heb dit ook gedaan. Het kaartje kost 49,- bij Alternate.

Voor bios: http://www.highpoint-tech.com

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
In mijn ogen zijn er 2 oplossingen.
1. Geen IDE maar een SCSI-schijf, maar die zijn duur en niet wat je wil.
2. Een IDE-kaartje (met of zonder RAID) kopen en daar je schijf aanhangen. Ik denk niet dat je compaq problemen op zal leveren met een dergelijk kaartje, eerder je linux.

Verwijderd

Topicstarter
Een dure SCSI disk hoef ik niet nee, dus blijft optie 2 over.

Misschien dat Linux dan wat problemen gaat opleveren, maar dat moet altijd wel oplosbaar zijn, toch?! ;)

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op maandag 08 april 2002 12:24 schreef WackyWes het volgende:
Een dure SCSI disk hoef ik niet nee, dus blijft optie 2 over.

Misschien dat Linux dan wat problemen gaat opleveren, maar dat moet altijd wel oplosbaar zijn, toch?! ;)
Inderdaad....

Ik heb zelf geen raid controller oid, maar ik heb wat topics gezien dat ie lastig zou zijn onder linux, maar misschien dat dat in nieuwe kernels opgelost is of dat dat alleen met een RAID-config is...

Verwijderd

Topicstarter
Onderstaande kwam ik op de Red Hat website tegen, over een High Point 370 IDE Controller onder RH 7.
This chipset is commonly found as the UltraDMA/100 controller on many PCI IDE adapters, as well as on some motherboards. If this is the only enabled IDE controller in the system, you should have no problems (although, you will only get 33MB/s speeds), but if its the second of two (or more) then you will have to pass the kernel a parameter at the LILO boot: prompt, as documented in /usr/src/linux/Documentation/ide.txt.
Aangezien het straks de enige IDE controller wordt, moet het dus aan de praat te krijgen zijn.

• Koelkasten
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 00:29

Koelkasten

har har koelkast op je knar

ik was best wel benieuwd of het nu gelukt was ?

is het voor elkaar te krijgen dat ding aan de gang te krijgen

Zelf wil ik graag nog dat cpu bourd upgraden waar kan je dat vandaan halen zit nu een pentium 90 bourd in echter 150 is de max ik heb nog een 150 Mhz cpu liggen maar die kan niet in dat 90 Mhz bourd dan klokt ie hem gewoon terug tot 90 Mhz :)

Sommige mensen....

Verwijderd

hej ik heb hier ook zo'n zelfde compaq prosignia 300 staan met deze specs
(P75, 32Mb RAM en 2Gb SCSI) staat hier te draaien met Windows NT4 server
(het is een basisschool) maar nu heb ik het probleem dat ze NT eraf willen hebben
(draait echt voor geen meter), daarom willen ze liever linux of Windows 98 ervoor in de plaats.
Hij start soms op via de bootdisk en als ie dat al doet dan ziet ie de scsi cd-rom niet.
Ik heb er al een andere scsi cd-rom extern op aangesloten maar dat werkte ook niet ( de kabel voor de externe cd-rom werkt wel goed want dies van mijzelf en die gebruik ik thuis voor me eigen server, dus daar kan het niet aan liggen!)
En die Prosignia 300 heeft idd geen ide controller.
Ik heb alles al geprobeerd, maar ik wor er een beetje gek van |:( (en het is mijn stage plek dus dat ding uit de raam gooien mag ik niet 8)7 8)7)
Wie kan me helpen?? :?
Het bios kan ik ook niet inkomen dus ik kan daar de instellingen ook niet controleren, het bios is: Compaq System Bios E15 :r (08/17/1998).

Ok ik heb dus bij compaq support een driver gevonden voor de scsi cd-rom onder dos maar, hij boot dus niet meer van de bootdiskette en alles staat goed ingesteld!
Pagina: 1