Toon posts:

Probleem met SUBNET en WINS

Pagina: 1
Acties:
  • 31 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Situatie op dit moment:

1 subnet: 255.255.255.0
2 ranges: 192.168.1.x & 192.168.2.x
1 router
1 mailserver
1 ineternetserver
1 linux-bak (firewall)

Mijn netwerk loopt hier nu perfect alle pc kunnen elkaar goed berijken helemaal geen probleem. Servers lopen goed helemaal geen op of aanmerkingen op!

Maar ik wil graag het volgende creeën:

2 subnetten: 255.255.255.1 met 192.168.1.x als range
255.255.255.2 met 192.168.2.x als range

Dit omdat ik overbelasting van het netwerk wil terug brengen dmv van WINS wil ik dan de verschillende subnetten/ranges met elkaar wil laten communiceren

Nu is mijn vraag: Wie kan mij een optie geven hoe dit aan te pakken?
o.a. welk subnet kan ik het best nemen?
Moet ik internetserver ook als Wins laten fungeren?
En problemen waar ik tegen aan kan lopen?

Wie heb hier wat ervaring mee en kan mij daar een beetje mee helpen?

Greetz SPACECAT

:D p.s. Alvast bedankt :D en ik hoop dat ik genoeg info heb gegeven

• MrG
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-04 13:12

MrG

Op maandag 08 april 2002 08:51 schreef SPACECAT het volgende:
Situatie op dit moment:

1 subnet: 255.255.255.0
2 ranges: 192.168.1.x & 192.168.2.x
1 router
1 mailserver
1 ineternetserver
1 linux-bak (firewall)

Mijn netwerk loopt hier nu perfect alle pc kunnen elkaar goed berijken helemaal geen probleem. Servers lopen goed helemaal geen op of aanmerkingen op!

Maar ik wil graag het volgende creeën:

2 subnetten: 255.255.255.1 met 192.168.1.x als range
255.255.255.2 met 192.168.2.x als range

Dit omdat ik overbelasting van het netwerk wil terug brengen dmv van WINS wil ik dan de verschillende subnetten/ranges met elkaar wil laten communiceren

Nu is mijn vraag: Wie kan mij een optie geven hoe dit aan te pakken?
o.a. welk subnet kan ik het best nemen?
Moet ik internetserver ook als Wins laten fungeren?
En problemen waar ik tegen aan kan lopen?

Wie heb hier wat ervaring mee en kan mij daar een beetje mee helpen?

Greetz SPACECAT

:D p.s. Alvast bedankt :D en ik hoop dat ik genoeg info heb gegeven
Begin eens met het subnet 255.255.0.0 dat zou moeten werken.
Als je gaat lopen klooien met die subnetten heb je straks kans dat je PC's elkaar niet meer zien, en dat zou je dus niet willen.
Je kan het beste één WINS-server nemen als je omgeving niet te groot is (voor het gemak minder dan 75 pc's)

Conclusie, 1 WINS-server en 1 subnet. :)

Verwijderd

Topicstarter
Begin eens met het subnet 255.255.0.0 dat zou moeten werken.
Als je gaat lopen klooien met die subnetten heb je straks kans dat je PC's elkaar niet meer zien, en dat zou je dus niet willen.
Je kan het beste één WINS-server nemen als je omgeving niet te groot is (voor het gemak minder dan 75 pc's)
Conclusie, 1 WINS-server en 1 subnet.
Het is juist de bedoeling om naar 2 subnetten te gaan ik zit nu inderdaad op het subnet 255.255.0.0 dit werkt inderdaad perfect :) maar te veel overbelasting op het netwerk vandaar dat ik na een 2de subnet :)

• MrG

MrG

Op maandag 08 april 2002 09:02 schreef SPACECAT het volgende:

[..]

Het is juist de bedoeling om naar 2 subnetten te gaan ik zit nu inderdaad op het subnet 255.255.0.0 dit werkt inderdaad perfect :) maar te veel overbelasting op het netwerk vandaar dat ik na een 2de subnet :)
Ik weet niet hoe je bij het fenoneem overbelasting komt, maar je netwerk ziet er niet dusdanig spannend uit dat je twee subnets nodig zou hebben.
Wil je het per see toch, gan dan eens kijken op www.technet.com en zoek in de knowledge base.
www.windows2000faq.com heeft ook leuke guides voor dit soort dingen.

Succes

Verwijderd

Topicstarter
Overbelasting komt omdat we programma's draaien voor de verkoop en programma's voor CTCP machines :D

• MrG

MrG

Dan zou ik eerder bij mn hardware te rade gaan dan bij mn goed draaiende netwerk.

Het is vrij simpel, if it works don't fix it.
Jouw voorstel zal niet de oplossing worden van het probleem verwacht ik...

Verwijderd

Topicstarter
Dan zou ik eerder bij mn hardware te rade gaan dan bij mn goed draaiende netwerk.
Het is vrij simpel, if it works don't fix it.
Jouw voorstel zal niet de oplossing worden van het probleem verwacht ik...
Hardware is wel in order ik wil dit gewoon gaan uitproberen en kijken wat het word ik verw8 een verbetering van het netwerk! Maar iig bedankt voor de url's nog (had ze al ;) )

Verwijderd

Op maandag 08 april 2002 09:10 schreef SPACECAT het volgende:
Overbelasting komt omdat we programma's draaien voor de verkoop en programma's voor CTCP machines :D
Ah, dat maakt het een stuk duidelijker (not).

Maar om bij het begin terug te komen, als je inderdaad het gevoel hebt dat je netwerk het te druk heeft, waarom plaats je dan niet een switch om het netwerkverkeer te scheiden?

Als ik verder zie hoeveel (weinig) machines je hebt staan, dan heb je echt geen twee subnets nodig.

Verwijderd

Topicstarter
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Op maandag 08 april 2002 09:10 schreef SPACECAT het volgende:
Overbelasting komt omdat we programma's draaien voor de verkoop en programma's voor CTCP machines
--------------------------------------------------------------------------------

Ah, dat maakt het een stuk duidelijker (not).
Maar om bij het begin terug te komen, als je inderdaad het gevoel hebt dat je netwerk het te druk heeft, waarom plaats je dan niet een switch om het netwerkverkeer te scheiden?

Als ik verder zie hoeveel (weinig) machines je hebt staan, dan heb je echt geen twee subnets nodig.
Kijk we hebben dus 2 verschillende afdelingen Verkoop en Machines (om het makkelijk te houden) die zitten nu verdeeld in 2 domeinen ik wil dus dat helemaal gaan scheiden dmv 2 subnetten en dan met WINS server ,de pc's die alsnog met elkaaar moeten communiceren, te verbinden!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-04 11:59

TrailBlazer

Karnemelk FTW

wat wil je nou die subnets die je opgeeft zijn ongeldige subnetmaskers bekijk eerst dit topic met mijn post over subnetmaskers is wel handig denk ik.
[topic=457500]
Ik denk dat je het volgende wil
code:
1
2
netwerk1    --- router --- netwerk2
192.168.1.0/24         192.168.2.0/24

maar dat heb je nu ook al denk ik kortom ikke niet begrijpen :?

Verwijderd

Op maandag 08 april 2002 09:32 schreef SPACECAT het volgende:

[..]

Kijk we hebben dus 2 verschillende afdelingen Verkoop en Machines (om het makkelijk te houden) die zitten nu verdeeld in 2 domeinen ik wil dus dat helemaal gaan scheiden dmv 2 subnetten en dan met WINS server ,de pc's die alsnog met elkaaar moeten communiceren, te verbinden!
Domeinen heeft NIETS met subnetten te maken. Stop alle machines in 1 en hetzelfde subnet, en je hebt met een beetje geluk geeneens WINS nodig, het browsing-proces regelt alles.

Verwijderd

Topicstarter
code:
netwerk1 --- router --- netwerk2
192.168.1.0/24 192.168.2.0/24
Jepz dat heb ik nu al!

• MrG

MrG

dan even zomaar een vraag... Als je amper weet waar je mee bezig bent waarom voer je dat in godsnaam uit op een bedrijfsnetwerk... Als het fout gaat...

Maar goed, dat is even terzijde.

En als 5 mensen zeggen dat je het beter anders kunt doen, kan je dat misschien beter aannemen ;)

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-05 17:05
tja, denk dat je het ook niet helemaal begrijpt. Zeker niet met mask 255.255.255.1
Ik zou beginnen met een switch te plaatsen.
1 Winsserver lijkt mij voldoende.
Waarom neem je niet subnet 255.255.0.0 , dan kan iedereen elkaar zonder problemen zien, en kan je eventueel je servers en printers in een andere range zetten.
Tevens kan je in de toekomst makkelijk subnetten erbij maken.

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

Verwijderd

Topicstarter
ok agree

Delete hem dan maar ik denk dat ik jullie niet duidelijk kan maken hoe het netwerk hier in elkaar zit (erg ingewikkeld)

DELETE THREAD

tnx for reactions

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

[...]
Dit omdat ik overbelasting van het netwerk wil terug brengen
Waarom klinkt dit krom?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Hehe het is ook brak geformuleerd ik denk dat ik het maar laat zitten dat wat ik bed8 heb toch niet kan!

:(

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:07

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Dicht op verzoek van t.starter

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.