[Videobewerking] Wat is voor mij de beste optie?

Pagina: 1
Acties:

• real_jd
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-04-2025

real_jd

Go ahead punk... Make my day!

Topicstarter
Ik beschik momenteel over een 1e generatie dig. camera. Helaas heeft deze camera geen digitale in/out, alleen S-video. Ik ga snel een nieuwe pc kopen. Eind dit jaar of volgend jaar wil ik een digitale camera met digitale in/out kopen.

Wat is nu voor mij de beste optie? Nu reeds een videobewerkingskaart kopen met zowel s-video als digitale in/uit of te wachten en alleen een kaart aanschaffen met s-video? Ik ben een absolute n00b op dit gebied...

• A3-D
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02:28
Als je toch van plan bent om een camera met dv in/ou aan te gaan schaffen zou ik zelf de kaart alvast aanschaffen. Een leuke beginnerskaart is de Studio DV van Pinnacle. Ik heb zelf de Pinnacle DV500 gebruikt, en ben nu overgestapt op de Matrox RT2500, en die is echt smullen!

EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.36 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V157.3 - CT003 V118 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber

• real_jd

real_jd

Topicstarter
Wat is het verschil tussen die kaarten (b.v. jouw matrox t.o.v. de studio DV)?

Verder had ik uit andere threads ook begrepen dat een videobewerkingskaart bij eens snelle pc niet meer echt nodig is, alleen een firewire aansluiting... Wat is hier nu van waar?

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-03 08:58

FastBunny

Give it the Works !

Op maandag 08 april 2002 09:22 schreef real_jd het volgende:
Wat is het verschil tussen die kaarten (b.v. jouw matrox t.o.v. de studio DV)?

Verder had ik uit andere threads ook begrepen dat een videobewerkingskaart bij eens snelle pc niet meer echt nodig is, alleen een firewire aansluiting... Wat is hier nu van waar?
Bewerken ervan kost zeker nog wel cpu kracht. Als je effecten gaat gebruiken etc heb je je cpu nodig. Voordeel van de duurdere videobewerkingskaarten is dat die een eigen cpu hebben voor een aantal effecten die ze dan in real time kunnen. Andere dingen komen toch echt op je eigen cpu aan.

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Voor videobewerken kan je CPU in ieder geval niet snel genoeg zijn, als harddisk en geheugen OK zijn is de snelst mogelijke CPU gewoon het eerst klaar met videobewerken.

Iemand nog over het verschil tussen de Pinnacle DV500 en de Matrox 2500 ? Ik heb wel ervaring met Pinnacle kaarten maar niet met Matrox :?

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• SystemLord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-10-2022
Kijk eens op:

www.nonlineair.nl

Wellicht wordt hier aldaar allemaal wat duidelijker voor je.

• tbusquet
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-02 23:14
Ik zou niet gaan beginnen aan dure kaarten met analoog in en out die tevens een simpele firewire interface hebben. Zoek dan, als je persé nu al wilt monteren een kaart ala DC10 plus van Pinnacle... Dan kan je vast analoog-materiaal monteren. En als je dan een camera met digi in en out hebt kan je een simpel firewire kaartje kopen.. (wat bijna niets kost).

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• tbusquet
Op maandag 08 april 2002 09:32 schreef limoentje het volgende:
Voor videobewerken kan je CPU in ieder geval niet snel genoeg zijn, als harddisk en geheugen OK zijn is de snelst mogelijke CPU gewoon het eerst klaar met videobewerken.

Iemand nog over het verschil tussen de Pinnacle DV500 en de Matrox 2500 ? Ik heb wel ervaring met Pinnacle kaarten maar niet met Matrox :?
Ze claimen allebei allerlei realtime effecten te hebben, maar ik heb de DV500 gehad.. en die kan bv. een aantal hele simpele filters realtime weergeven. Maar als je meer dan 1 effect te gelijk wilt gebruiken. Wordt het toch weer renderen.

Matrox realtime effecten stellen helemaal niets voor, heb me een demo laten geven op IBC2001... Maar hij bakte er niet veel van.. het was ook nog eens rete onstabiel onder Premiere.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-03 16:32
Gewoon een videokaartje met TV in (hoeft geen S-VHS) in je nieuwe PC zetten, dan kun je al een beetje kloten. En als je een dv cam hebt, zet je er een firewirekaartje bij.

• SystemLord
Heeft iemand hier al ervaring met de
Canopus Raptor RT ?

Deze kaart word nl bijna overal aangeraden qua
prijs / kwaliteit verhouding.

Te vinden op www.justedit.com

• tbusquet
Op maandag 08 april 2002 10:33 schreef SystemLord het volgende:
Heeft iemand hier al ervaring met de
Canopus Raptor RT ?

Deze kaart word nl bijna overal aangeraden qua
prijs / kwaliteit verhouding.

Te vinden op www.justedit.com
Ja, instabiel, en helemaal niet zo Realtime als geclaimed wordt. Heb hier ook een demo van gehad op IBC2001. Geen succes in mijn ogen.

• SystemLord
Zo te lezen heb je al aardig wat ervaring met deze kaarten.

Wat gebruik je zelf op dit moment?

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-03 10:23

joker1977

Tweakert

Op maandag 08 april 2002 10:06 schreef tbusquet het volgende:
Ik zou niet gaan beginnen aan dure kaarten met analoog in en out die tevens een simpele firewire interface hebben. Zoek dan, als je persé nu al wilt monteren een kaart ala DC10 plus van Pinnacle... Dan kan je vast analoog-materiaal monteren. En als je dan een camera met digi in en out hebt kan je een simpel firewire kaartje kopen.. (wat bijna niets kost).
Lijkt mij ook de meest verstandige keus. De kaarten die zowel analoog-in als digitaal-in hebben zijn duurder dan een DC10+ en een Firewire kaartje los.

Lees wel even het topic
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/434760/

Studio DC10 onder XP voordat je een DC10+ aanschaft. Je moet een DC10+ met Studio7 aanschaffen, geen oude versie dus....

Verwijderd

Op maandag 08 april 2002 10:53 schreef tbusquet het volgende:

[..]

Ja, instabiel, en helemaal niet zo Realtime als geclaimed wordt. Heb hier ook een demo van gehad op IBC2001. Geen succes in mijn ogen.
Je kan dan beter overstappen op een van zijn twee grotere broeren! Ik werk hier zelf met de strom en ben uiterst te vreden!
Heb ook een tijd op de Raptor en een tijd op de rex gewerkt. De rex is uiteraard de beste maar daar hangt ook een aardig prijs kaartje aan!
De Storm kan ik niks over klagen!
De raptor heeft inderdaad zo zijn min puntjes maar als ik hem zou kunnen betalen om er thuis mee te kunnen werken zou ik dat zeker doen!
Ik weet niet wat je overwegingen zijn en welke kaarten je nog meer aan het denken bent??

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-03 07:56
Op maandag 08 april 2002 10:24 schreef Bigfoot het volgende:
Gewoon een videokaartje met TV in (hoeft geen S-VHS) in je nieuwe PC zetten, dan kun je al een beetje kloten. En als je een dv cam hebt, zet je er een firewirekaartje bij.
niet doen, hij heeft gelijk in het kloten, als je wilt video bewerken met een TV-kaart blijf je kloten en er komt niet echt een bevredigend resultaat uit.

Ga idd voor een pinnacle DC10+, een firewirekaartje is minder dan 100 euro, dat kun je altijd nog kopen, als je nu een dc10+ koopt heb je iig een goede svhs out, die heb je nodig als je je digitale filmpjes over wilt zetten om een gewone videoband

• real_jd

real_jd

Topicstarter
Op maandag 08 april 2002 16:50 schreef arjandijk het volgende:

[..]

niet doen, hij heeft gelijk in het kloten, als je wilt video bewerken met een TV-kaart blijf je kloten en er komt niet echt een bevredigend resultaat uit.

Ga idd voor een pinnacle DC10+, een firewirekaartje is minder dan 100 euro, dat kun je altijd nog kopen, als je nu een dc10+ koopt heb je iig een goede svhs out, die heb je nodig als je je digitale filmpjes over wilt zetten om een gewone videoband
Dus met de dc10+ kan ik altijd terugzetten op videoband? Ook als ik straks eventueel een camera heb met dv-in / out?

Verwijderd

Het kan wel maar dan heb je niks aan je dv in/out van je camera dan moet je gewoon composiet gebruiken van je camera en dat zou wel zonde zijn!
Ik raad je toch aan de raptor te kopen www.canopuscorp.com

Of kijk eens op video-editen.nl

• TD-er
  • Laatst online: 16-02 22:16
Op maandag 08 april 2002 19:08 schreef real_jd het volgende:

[..]

Dus met de dc10+ kan ik altijd terugzetten op videoband? Ook als ik straks eventueel een camera heb met dv-in / out?
Als je een camera koopt met DV in/out (ook met DV-in dus) dan zul je de DC-10 niet zo veel meer gebruiken. Deze kaart is namelijk een analoge kaart.
Wanneer je een digicam met alleen DV-out koopt, dan zul je nog wel belangstelling hebben voor een analoge output, maar dan is mischien de Studio DV-plus een oplossing.
De vraag is dus hoelang je nog analoog wilt editen en of voor die periode een uitgave van ongeveer 500 gulden te verantwoorden is.
De DV-plus kan namelijk DV- en Mpeg-2-gecomprimeerde filmpjes op de analoge uitgang laten zien, wat de DC-10 niet kan. Deze laatste kan namelijk alleen MJpeg-gecomprimeerde files laten zien op de output. Dat zou dus betekenen dat je je gemonteerde materiaal opnieuw zou moeten comprimeren om het op de output te laten zien.
Het is dus aan te raden om nu alvast een schatting te maken van de hoeveelheid analoog materiaal wat je wilt gaan bewerken en per wanneer je een digitale DV-camera wilt gaan kopen (al dan niet met DV-in)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-03 07:56
Op maandag 08 april 2002 20:52 schreef TD-er het volgende:

[..]

Als je een camera koopt met DV in/out (ook met DV-in dus) dan zul je de DC-10 niet zo veel meer gebruiken. Deze kaart is namelijk een analoge kaart.
Wanneer je een digicam met alleen DV-out koopt, dan zul je nog wel belangstelling hebben voor een analoge output, maar dan is mischien de Studio DV-plus een oplossing.
De vraag is dus hoelang je nog analoog wilt editen en of voor die periode een uitgave van ongeveer 500 gulden te verantwoorden is.
De DV-plus kan namelijk DV- en Mpeg-2-gecomprimeerde filmpjes op de analoge uitgang laten zien, wat de DC-10 niet kan. Deze laatste kan namelijk alleen MJpeg-gecomprimeerde files laten zien op de output. Dat zou dus betekenen dat je je gemonteerde materiaal opnieuw zou moeten comprimeren om het op de output te laten zien.
Het is dus aan te raden om nu alvast een schatting te maken van de hoeveelheid analoog materiaal wat je wilt gaan bewerken en per wanneer je een digitale DV-camera wilt gaan kopen (al dan niet met DV-in)
groot gelijk, en hoe je je bewerkte filmpjes wil opslaan natuurlijk, op vhs of op DV-cassete

• igg
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-10-2025

igg

waar een wil is ben ik weg

Als je nu tijdelijk nog wat analoog wil doen en later wil overstappen naar dv, raad ik je voor nu een tv-kaartje aan (gebruik zelf een pinnacle pctv).

Als je dan later op het digitale pad gaat, kun je er een dv-kaart bijzetten en kun je indien gewenst ook nog tv kijken en/of opnemen.

Voordeel van tv-kaartje is dat ze niet echt duur zijn.

NUON: sponsored by igg (xp2600+, xp1600+, dual duron1000, dual pI, pII, 3x celeron)

• BigSurf
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:37
Lijkt me handiger om eerst de digitale videocamera met DVin/out te kopen en je huidige pc te upgraden met een flinke harde schijf en een firewire kaart. Je hoeft helemaal niet zo een snel systeem te hebben om videobewerking te doen, ik doe ook DV bewerking met onderstaande specs.

Als je een DV camera koopt die ook analoog naar digitaal kan converteren (zoals de Sony Digital 8 of de Canon MV400i of 500i serie) kun je ook je huidige opnames in DV op je PC krijgen.

• tbusquet
Op maandag 08 april 2002 11:06 schreef SystemLord het volgende:
Zo te lezen heb je al aardig wat ervaring met deze kaarten.

Wat gebruik je zelf op dit moment?
Een simpele Firewirekaart.. En dat werkt perfect moet ik zeggen. Heb zelf een Trust movie-editor gehad, helemaal in het begin, maar dat was drama, uren renderen voor een paar seconden en vaak crashes. Daarna een DC10 van Miro (niet de + dus).. Dat ging al beter, en ik heb hem altijd met Premiere 4.2 gebruikt. Later heb ik een DC30+ icm Premiere 5.0 gebruikt. Toen kocht ik een digitale videocamera.. En heb daarbij meteen een firewirekaart gekocht. Dat ging hartstikke lekker onder Premiere 6.01.. maar ik wilde sneller renderen. Dus ben ik voor de DV500+ van Pinnacle gegaan.. Dit was ellende.. niets werkte meer, RAID setup naar de klote.. continue crashes, dus die heb ik maar weer verkocht. En nu gebruik ik weer de standaard firewirekaart. En dat loopt gewoon als een zonnetje.

• real_jd

real_jd

Topicstarter
Vele reacties op mijn vraag. Dat maakt het voor mij allemaal wel wat duidelijker. Toch heb ik nog een vraag die ik niet direct hierboven beantwoord zie.

Als je een digitale camera hebt met zowel digitale in als out, betekent dit dan dat je een bewerkt filmpje van je pc op je camera kan zetten en daarna bijvoorbeeld op een VHS?

• TD-er
  • Laatst online: 16-02 22:16
Op woensdag 10 april 2002 00:04 schreef real_jd het volgende:
Vele reacties op mijn vraag. Dat maakt het voor mij allemaal wel wat duidelijker. Toch heb ik nog een vraag die ik niet direct hierboven beantwoord zie.

Als je een digitale camera hebt met zowel digitale in als out, betekent dit dan dat je een bewerkt filmpje van je pc op je camera kan zetten en daarna bijvoorbeeld op een VHS?
Yep, dat klopt.
Die stap kun je ook overslaan door een DV-kaart met TV-out te kopen (DV-plus bijvoorbeeld)
Maar er is een redelijk prijsverschil tussen een standaard firewirekaartje en de DV-plus, terwijl het firewire-deel exact gelijk blijft.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• SystemLord
Op dinsdag 09 april 2002 12:45 schreef tbusquet het volgende:

[..]

Dit was ellende.. niets werkte meer, RAID setup naar de klote.. continue crashes, dus die heb ik maar weer verkocht. En nu gebruik ik weer de standaard firewirekaart. En dat loopt gewoon als een zonnetje.
Dus een conclusie zou kunnen zijn voor DV bewerking:

Indien je pc snel genoeg is, een firewire kaart met goede editing software als Adobe Premiere.

Indien je sneller wilt renderen, of een trage pc hebt dan op zoek naar een videobewerkingskaart met hardware rendering / coding / encoding.

Vraag ik me nog 1 ding af. Zit er nog kwaliteitsverschil in de keuze tussen soft of hardware rendering in het algemeen?

• blackbit
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-01-2008

blackbit

626C6163 6B626974

Persoonlijk ben ik heel tevreden van de DVD2000 met firewire. Heb ik onlanks gekocht als vervanging van de combinatie van een aparte firewire kaart & video capture kaart. Vooral de breakout-box kan je na een tijdje gewoon niet meer missen...

Nog iets : als je met DV gaat werken, is een snelle processor en veel geheugen (heb 1GB) eigenlijk nooit een optie. Realtime support in de hardware werkt wel, maar op een bepaald moment zijn er toch altijd dingen die je via software moet doen... en dan is een snelle PC echt wel handig.

• real_jd

real_jd

Topicstarter
Allemaal bedankt voor jullie reacties en hulp. Ik ben er eigenlijk wel zo'n beeje uit.

Ik heb besloten op korte termijn een dig.camera met dv in/out aan te schaffen. Verder schaf ik een firewire kaart aan. Voorlopig nog even geen aparte videobewerkingskaart. Kan ik eerst even "drrogzwemmen" :)

• tbusquet
Op woensdag 10 april 2002 00:04 schreef real_jd het volgende:

Dat heb je goed ja.

Verwijderd

Kevenius zit hier ook al te forummen :)

Maar in ieder gavel, er zijn veel opties en die zijn al genoemd. DV500, RT2500, Raptor,... bedenk wat je wilt en bel een bedrijf waarvan JIJ denkt die je kan helpen en waar je al je vragen kwijt kan. Er zit veel verschil in uiteindelijk beeldmateriaal en bijvoorbeeld het realtime zijn van die kaarten,...

• tbusquet
Op woensdag 10 april 2002 09:37 schreef SystemLord het volgende:

[..]

Indien je sneller wilt renderen, of een trage pc hebt dan op zoek naar een videobewerkingskaart met hardware rendering / coding / encoding.

Vraag ik me nog 1 ding af. Zit er nog kwaliteitsverschil in de keuze tussen soft of hardware rendering in het algemeen?
Nee, dit gaat dus niet per defenitie op.. op een 1ghz t-bird ging hardwarematig renderen (via DV500+) net zo snel als via de software DV-codec van MS. Soms was software nog wel sneller ook.

Kwaliteits verschil is niet merkbaar.. Ik moet mensen die met DV onder Premiere gaan werken wel de codec van Mainconcept aanraden.. deze is zwaar superieur ten opzichte van de M$-codec. Titles en effecten worden mooier met de Mainconcept codec en hij is in sommige gevallen ook nog sneller.

• tbusquet
Op woensdag 10 april 2002 09:48 schreef blackbit het volgende:
Persoonlijk ben ik heel tevreden van de DVD2000 met firewire. Heb ik onlanks gekocht als vervanging van de combinatie van een aparte firewire kaart & video capture kaart. Vooral de breakout-box kan je na een tijdje gewoon niet meer missen...
Maar die kaart van jou werkt met hardware MPEG2 das toch een heel ander verhaal. En een hele andere prijsklasse.
Wel mooi board trouwens..

Pagina: 1