Toon posts:

[WC] koper vs. alu

Pagina: 1
Acties:
  • 121 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus al eens gehoord dat alu en koper niet samen kunnen omdat ze gaan corroderen. Kan iemand me vertellen wat er nou pcies gebeurd? Ik hoorde dat koolance een alu radiator had en een koper blokje :? niemand probleempje?

• BusMastah
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-10-2024
Gooi er demi-water en/of waterwetter in, dat gaat corrosie tegen.

Workstation

Verwijderd

het schijnt nog wel mee te vallen omdat op het alu een beschermend laagje vormt die verdere doorroesting voorkomt

Verwijderd

Dat komt door een verschil in electrische potentiaal. Zie ff 'n scheikunde-boek voor de exacte uitleg. (iets met redox-reacties)

• Dagobert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-02 23:17
als je koper en aluminium gebruikt en er stroomt water door of langs die 2 metalen dan krijg je het zelfde effect als een batterij. de 2 metalen reageren op elkaar en het zwakste metaal legt het af, in dit geval koper dus. ik heb hier alles al een keer over uitgezocht en ik heb toen besloten om alles maar van koper te doen, dit om risico te voorkomen en omdat koper de warmte toch beter geleid dan aluminium. als je demi water gebruikt ga je het al een beetje tegen maar nooit voor de volle 100%.

I must insist that reading my posts is a prerequisite to replying to them. *KLICK*

Verwijderd

Het is inderdaad zoals al gezegd. Het koper en aluminium vormen samen met het water als elektrolyt een batterij. De elektriciteit die deze levert moet ergens vandaan komen, en deze komt van oxidatie van het aluminium af.

In de praktijk slaat je aluminium donkergrijs/zwart uit, en verdwijnt het langzaam.

Verwijderd

Je krijgt ionen in het water waardoor er reacties onstaan die alu en koper wegvreet. Om dit tegen te gaan gebruik je niet alleen gewoon water, maar bijvoorbeeld Water Wetter. Koolance heeft er een apart goedje voor om corrosie tegen tegen te gaan.

Verwijderd

Hmz het effect is niet zo gigantisch drastisch als veel mensen je doen geloven. het is wel degenlijk aanwezig maar je kan het vrij stevig vertragen door wat anti corosie vloeistof zoals koelvloeistof door je water heen te gooien. of evt duur doen en water wetter kopen.

ik heb het even nagezocht enige tijd geleden en op overclockers.com hebben ze zo iets van: electrocosie? who cares. maargoed,het blijft jou WC systeem dus bij voorkeur een metaal soort is wel het beste.

beter vermijden dan voorkomen.

EDIT:
In auto's gooien ze vrolijk koper en alu in een systeem trouwens. die dingen blijven ook vrij lang rijden. Om maar even aan te geven dat je niet gelijk een lekkende radiator hebt als je een koperen koeblok gebruikt.

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Bron: artikel @ Dan's Data

Voor:

Afbeeldingslocatie: http://www.dansdata.com/images/senfu/open320.jpg

Na (bovenste 2 shots zijn met algen, rest is na (herhaalde pogingen tot) schoonmaak) :

Afbeeldingslocatie: http://www.dansdata.com/images/burn/gunked400.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.dansdata.com/images/burn/erodea400.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.dansdata.com/images/burn/erodeb400.jpg

Combinatie van algen èn corrosie. Tijdsduur: 6 maanden.

En zie hier de schade aan (ondertussen als antiek te beschouwen) Slot A Athlon wegens te weinig water flow. (Beestje schijnt het nog overleefd te hebben ook: solide 0,25 µ krengen :)

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Verwijderd

Dat voorbeeld is wel een beetje flauw aangezien de structuur van het blok nog prima aanwezig is en er OOK nog algen bij zitten, dat is vermoedelijke de grootste teringzooi die je daar ziet.

Je moet natuurlijk geen kraanwater zonder gif gebruiken. gewoon ff een goeie sheut koelvloeistof door je waterheen doet al wonderen. (tot 20% anders wordt je koelvloeistof minder effectief)

Verwijderd

Bij mij vrat het alu anders behoorlijk weg. In een maand of 3 miste ik aardig wat aluminium van m'n koeler.

• hellfire_ultd
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20-11-2025

hellfire_ultd

Effe checke!

En als je reacties met koper en aluminium wilt voorkomen, zorg dan voor een zinkblok ergens in je watercircuit.
Een plaats waar je het blok zou kunnen stoppen is in het reservoir. Zink is een "zwakker" metaal dan koper en aluminium, daardoor zal in plaats van het aluminium het zinkblok aangevreten worden, en blijven je radiator en koelblok intact.

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Op dinsdag 09 april 2002 09:36 schreef Peltier het volgende:
Dat voorbeeld is wel een beetje flauw aangezien de structuur van het blok nog prima aanwezig is en er OOK nog algen bij zitten, dat is vermoedelijke de grootste teringzooi die je daar ziet.
Als je de verklarende tekst leest: alleen de eerste foto van de aangetastte koeler is mèt algen, midden (koeler en deksel) en onder (alleen koeler) is na meerdere malen ultrasoon reinigen.

Wat je ook even niet moet vergeten is dat het hier om de situatie gaat waarbij de radiator van koper is, en het koelblok van aluminium. Over het algemeen is de radiator een stuk minder dik-wandig dan het koelblok, dus dan is wel goed voor te stellen dat je binnen een half jaar door je alu radiator heen kan zijn, in combinatie met een koperen koelblok.

Plus dat het hele binnenwerk van zowel koeler als radiator onder een lastig definieerbare laag, een oxidehuid, komt te zitten die je koelend vermogen zal verminderen.

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• roedie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-10-2025
Een scheut waterwetter zou moeten helpen. Of gewoon een koperen blok. En algen, uvlicht en doorzichtige slangen :)

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Op dinsdag 09 april 2002 13:19 schreef roedie het volgende:
[..]En algen, uvlicht en doorzichtige slangen :)
Grapjas :+ En dan houdt de slang toevallig UV straling tegen, en kunnen die algen lekker fotosynthetisch hun gang gaan!

In de perfecte situatie is het water in je systeem volledig afgesloten van de buitenlucht, en kan er dus geen zuurstof bij, wat de algen toch echt wel nodig hebben. Geen licht erbij zou nog beter zijn, maar het lijkt me dat je om andere redenen toch zal kiezen voor doorzichtige slangen.

Water/glycol of water/alcohol mengsels zijn inderdaad nog beter: als je genoeg glycol of alcohol erbij doet, dan RUIK je ook meteen als er iets lekt...

Pagina: 1