gentoo + nvidia + rtcw

Pagina: 1
Acties:

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Sinds de installatie van gentoo, nu al weer enkele weken geleden op mijn desktop, heb ik Return to castle Wolfenstein nog niet aan de praat gekregen :'(

Volgens mij heb ik alles gedaan wat ik kan doen, maar ik krijg het probleem niet opgelost.

Wie kan mij helpen?
Ik heb gentoo geinstalleerd met kde 3 (final). Ik heb de drivers van nvidia gemerged (de meest recente) de oude heb ik weggedaan. Ik gebruik de 2.4.19 kernel. Tuxracer (gebruikt volgens mij ook opengl) doet het prima. Voor RTCW heb ik de binaries gedownload en geinstalleerd. Ook heb ik /usr/lib/libGL.so omgeleid naar /opt/nividia/lib/libGL.so (zoals op de website van gentoo is te lezen).

Desondanks krijg ik, als ik wolfmp run als root, onderstaande output :(
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
<knip>
----- Client Initialization -----
----- Initializing Renderer ----
-------------------------------
Loaded 714 translation strings from scripts/translation.cfg
Loaded 71 translation strings from translations/icelab.cfg
----- Client Initialization Complete -----
----- R_Init -----
...loading libGL.so: Initializing OpenGL display
...setting mode 3: 640 480
Error couldn't open the X display
...WARNING: could not set the given mode (3)
----- CL_Shutdown -----
RE_Shutdown( 1 )
-----------------------
----- CL_Shutdown -----
-----------------------
Sys_Error: GLimp_Init() - could not load OpenGL subsystem

Verder komt 'ie niet. Wat hij met 'given mode (3)' bedoelt weet ik niet. Ik heb mijn configuratiesfiles van Windows geprobeerd, maar geen succes. Volgens mij moet het ook werken zonder .cfg files, die moet 'ie genereren na de eerste keer starten.

Verwijderd

Wat is de reden dat je hem als root draait?

Draai je X ook als root?

Als het antwoord ja hierop is, dan is je XF86Config-4 in /etc/X11 niet helemaal goed ingesteld. (Mist resolutie 640 x 480 ).

Als het antwoord nee is, dan doe maar eens hetvolgende:
code:
1
2
3
xhost +localhost
su -
export DISPLAY=:0

Normaliter wil je je programma's overigens niet als root draaien tenzij je daar gegronde redenen voor hebt.

• DAzN
  • Niet online
Op zondag 07 april 2002 23:56 schreef nelske het volgende:

Draai je X ook als root?
Nee. Ik start automagisch kdm op (als root) en log in als gewone gebruiker. Het installatieprogramma moet als su worden uitgevoerd.
Als het antwoord nee is, dan doe maar eens hetvolgende:
code:
1
2
3
xhost +localhost
su
export DISPLAY=:0
OK Dat was het dus. Wel vreemd. Overigens moet ik het programma nog steeds als su uitvoeren. Ik kan ook nergens iets vinden over het uitvoeren als gewone gebruiker. Ik ga nog even verder zoeken. In ieder geval bedankt voor bovenstaande tip!

Verwijderd

You're welcome :)

Als je su doet i.p.v. "su -", dan mag je die export regel overslaan ;) Die staat al in je variabelenlijstje dan (echo $DISPLAY).

Mjah, het kan best zijn dat het programma perse als root moet draaien hoor. Alleen dat soort programma's zie ik het liefst zo min mogelijk ;) De reden daarvan hoe ik neem ik aan niet uit te leggen?

• DAzN
  • Niet online
De reden daarvan hoe ik neem ik aan niet uit te leggen?
Nee hoor, heb al eens een linux-partitie vernaggeld omdat het al laat was :(

Heb wegens die actie nu wel een mooie kale gentoo-install kunnen uitvoeren :D

Verwijderd

Gehehe, dat noemt men een geluk bij een ongeluk :+ ;)

/me is ook bezig met een nieuwe Gentoo installatie voor z'n werkstation :)

Verwijderd

Op maandag 08 april 2002 00:25 schreef nelske het volgende:
Gehehe, dat noemt men een geluk bij een ongeluk :+ ;)

/me is ook bezig met een nieuwe Gentoo installatie voor z'n werkstation :)
Hehe, Nelske is eindelijk op het rechte pad terecht gekomen :P

• Remenic
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 20:06
Op zondag 07 april 2002 23:56 schreef nelske het volgende:

Draai je X ook als root?

Als het antwoord ja hierop is, dan is je XF86Config-4 in /etc/X11 niet helemaal goed ingesteld. (Mist resolutie 640 x 480 ).
Naar mijn weten draait de X server ALTIJD als root. Als ie dat niet zo doen, zou hij geen (geavanceerde) toegang tot de muis en het beeld krijgen, waardoor GL en al dat spul niet werken zal...

Tenzij ik verkeerd ben ingelicht natuurlijk :P

Verwijderd

Uiteraard had ik het niet over X zelf, maar over het feit als welke user je X opstartte. Uiteraard zorgt dat ervoor dat de rest van je programma's als dezelfde user opgestart worden. Kortom als root alles draaien is niet slim (Iets wat helaas maar al te veel mensen doen, zonder zich te realiseren wat de consequenties van een exploit in een programma kunnen zijn als deze als root draait).
Pagina: 1