Eigen arcade kast bouwen

Pagina: 1
Acties:
  • 2.854 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22261

Topicstarter
Je hebt van die sites zoals Arcade at home waar mensen foto's neerzetten van zelfgebouwde Arcade machines. Mooie houten kasten met een grote monitor, 2 of meer stevige joysticks en een PC'tje met MAME erin. Honderden coole games!

Je kunt natuurlijk iemand anders het werk laten doen en een compleet apparaat bestellen, zoals bij ArcadePC, maar dat is erg prijzig.

Afbeeldingslocatie: http://www.webwonderland.net/arcade/IM000398.jpg

Ik vraag me af of iemand wel eens geprobeerd heeft zoiets te bouwen, of weet waar je onderdelen kan vinden hier in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zamorano
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ja ik heb hier ook vroeger wel eens over nagedacht.

Het is nog makkelijker met een spelcomputer denk ik alleen ja met een emulator heb je meer spellen natuurlijk en is makkelijker switchen tussen spellen. Maar waar haal je van die vette PC joysticks vandaan?

Zelfmaken is ook wel leuk. Kastje van MDF ofzo maken. oud TVtje erin en wat goeie Joysticks erin.

Wat ook een idee is is misschien een oud 2e hands arcade kaste oppikken ofzo en dat ombouwen. Alleen geen idee wat dat zou kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chello200
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-11-2022
Dit is eerlijk gezegd de eerste keer dat ik zoiets gehoord heb. Maar een leuk idee.
Sorry kan je niet helpen.

dikzak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15031

Op zondag 07 april 2002 23:44 schreef DeLaVega het volgende:
Ja ik heb hier ook vroeger wel eens over nagedacht.

Het is nog makkelijker met een spelcomputer denk ik alleen ja met een emulator heb je meer spellen natuurlijk en is makkelijker switchen tussen spellen. Maar waar haal je van die vette PC joysticks vandaan?

Zelfmaken is ook wel leuk. Kastje van MDF ofzo maken. oud TVtje erin en wat goeie Joysticks erin.

Wat ook een idee is is misschien een oud 2e hands arcade kaste oppikken ofzo en dat ombouwen. Alleen geen idee wat dat zou kosten.
een spelcomputer zou inderdaad makkelijker zijn dan een pc, en gewoon zorgen dat je makkelijk de games kan switchen inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Will
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 27-05 16:15
Misschien heb je hier wat voor de controllers -> [topic=458788/1/250]

There is no magic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zamorano
  • Niet online
Op zondag 07 april 2002 23:49 schreef The Will het volgende:
Misschien heb je hier wat voor de controllers -> [topic=458788/1/250]
Dat zijn wel vette plezierstaafkes.

Maar toch zou ik t liever proberen met mn Dreamcast. Mooier, makkelijker en goedkoper ook tenzij je die Arcade-kast op je TV-out en naast je PC zet.
Spellen heb ik daar ook wel voor (SF Alpha3, Capcom VS SNK, Marvel VS Capcom 2, Guilty Gear X) dus misschien wel een leuk project voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja, die X-Arcade sticks lijken me al een goed begin. Hoewel ik wel erg graag een machine met 4 sticks zou willen, zoals deze:

Afbeeldingslocatie: http://www.arcadeshopper.com/images/simpsons1.jpg

Paar barkrukken erbij.. feest! :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zamorano
  • Niet online
Op maandag 08 april 2002 00:01 schreef Vibromass het volgende:
Ja, die X-Arcade sticks lijken me al een goed begin. Hoewel ik wel erg graag een machine met 4 sticks zou willen, zoals deze:

[afbeelding]

Als die sticks op een com-poort gaan of op USB kun je er toch 2 aansluiten. En als je een console gebruikt met maar 2 gamepad aansluitingen heb je altijd nog een Multi-Tap of iets in die richting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op maandag 08 april 2002 00:04 schreef DeLaVega het volgende:

[..]

Als die sticks op een com-poort gaan of op USB kun je er toch 2 aansluiten. En als je een console gebruikt met maar 2 gamepad aansluitingen heb je altijd nog een Multi-Tap of iets in die richting.
De X-Arcade gaat op de keyboard ingang, zodat ie alle spellen die via toetsenbord gaan kan besturen (alles in MAME dus). Maar er staat ook bij dat er een USB-adapter mogelijk is, geen idee of je er dan meer dan 1 kan aansluiten.

Lege kast erbij:
Afbeeldingslocatie: http://www.arcadeshopper.com/images/cabinet1.jpg

Dat is dus 199$ x 2 voor 2 sets X-Arcade sticks,
800$ voor de kast
600$ voor een 22 inch monitor

PC heb ik nog wel

Zo kan het eigenlijk best wel :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zamorano
  • Niet online
Op maandag 08 april 2002 00:14 schreef Vibromass het volgende:

[..]

De X-Arcade gaat op de keyboard ingang, zodat ie alle spellen die via toetsenbord gaan kan besturen (alles in MAME dus). Maar er staat ook bij dat er een USB-adapter mogelijk is, geen idee of je er dan meer dan 1 kan aansluiten.

Lege kast erbij:
[afbeelding]

Dat is dus 199$ x 2 voor 2 sets X-Arcade sticks,
800$ voor de kast
600$ voor een 22 inch monitor

PC heb ik nog wel

Zo kan het eigenlijk best wel :D
Ik vind 800$ wel erg veel hoor voor zo'n kast. denk dat je met een tripje naar de Gamma goedkoper uit bent. En als je een Console gebruikt hoef je geen dure 22" monitor. Lijkt me zonde om zo'n ding alleen aan te schaffen voor je SNES emulator :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op maandag 08 april 2002 00:21 schreef DeLaVega het volgende:

[..]
Ik vind 800$ wel erg veel hoor voor zo'n kast. denk dat je met een tripje naar de Gamma goedkoper uit bent.
Ja, da's waar. Je kunt ook wel goedkopere kasten vinden op het net, maar dit is het enige 4 stick cabinet wat ik zo kon vinden, en hij is wel erg professioneel afgewerkt. Maar die kasten zijn idd eigenlijk vrij eenvoudig, je kan makkelijk zelf ook wat zagen.
En als je een Console gebruikt hoef je geen dure 22" monitor. Lijkt me zonde om zo'n ding alleen aan te schaffen voor je SNES emulator :)
Bij mij zou hij waarschijnlijk voornamelijk Outrun, Power Drift, Space Harrier, Afterburner en Golden Axe draaien, oftewel de coolste old school Sega spellen, en dan wil je wel een vet groot scherm ;) Hoewel een grote TV met een tv/out videokaart ook heel mooi zou werken denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zamorano
  • Niet online
Ja psies. Een 55cm TVtje is veel goedkoper dan een 22" monitor die toch een beetje overkill is lijkt me :) Van t prijsverschil kun je makkelijk een leuk videokaartje met TV-out kopen zonodig. En anders een Dreamcast of een Megadrive met tig spellen als dat nog 2e hands te vinden is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-05 00:07

BdR

TV is gooder then books

die ArcadePC is gewoon een pc in de vorm van een arcade kast, wel leuk maar ja.. MAME kan je net zo goed op je pc spelen, dan hoef je niet zo'n gevaarte in je kamer voor te hebben

zo'n Simpsons, Outrun of Mortal-Kombat kast (wat een 'dedicated arcademachine' wordt genoemd) dat is inderdaad :9~ en daar kan je ook andere arcade games in doen (kwestie van PCB verwisselen en klaar, is bij Outrun e.d. overigens lastiger -> geen standaard joysticks)

ik zou zeggen kijk ff op marktplaats daar heb ik wel eens Outrun voor ong. 600 gulden gezien (in de mini uitvoering, dwz niet zo'n ding waar je in kan zitten, maar wel 'dedicated' dus met stuur en Outrun+SEGA logo enzo) andere dedicated machines (Operation Wolf, Simpsons, Line of fire enzo) zijn vaak tussen de 800 en 1200 gulden.. maarja je moet er maar de ruimte voor hebben

mijn web games -> Impossible Snake 2 :: Impossible Snake :: Snake Slider

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-05 19:32

ThaHandy

Discovery Channel

Op zondag 07 april 2002 23:44 schreef DeLaVega het volgende:
Maar waar haal je van die vette PC joysticks vandaan?
ik heb ze ooit in de conrad (catalogus) zien staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op maandag 08 april 2002 00:51 schreef BdR het volgende:
die ArcadePC is gewoon een pc in de vorm van een arcade kast, wel leuk maar ja.. MAME kan je net zo goed op je pc spelen, dan hoef je niet zo'n gevaarte in je kamer voor te hebben
Nuchter bezien heb je gelijk, maar het gaat mij vooral om de sfeer. Ik heb er nu eerlijk gezegd nog geen plaats voor, maar ik ben dan ook al op zoek naar grotere woonruimte ;)
ik zou zeggen kijk ff op marktplaats daar heb ik wel eens Outrun voor ong. 600 gulden gezien (in de mini uitvoering, dwz niet zo'n ding waar je in kan zitten, maar wel 'dedicated' dus met stuur en Outrun+SEGA logo enzo) andere dedicated machines (Operation Wolf, Simpsons, Line of fire enzo) zijn vaak tussen de 800 en 1200 gulden.. maarja je moet er maar de ruimte voor hebben
Goeie tip.. ik keek ff en ik zag al een JAMMA-compatible kabinet voor 150 euro, daar kan ik al wat mee doen. Maar ik ben niet zo'n purist dat ik de spellen van de originele PCBs en ROMs hoef te runnen of zo, het zou toch wel zeker een MAME-kast worden. Soms heb je opeens zin in Zaxxon, dan weer Donkey Kong, Dig Dug, Mortal Kombat, etc etc :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdR

BdR

TV is gooder then books

Op maandag 08 april 2002 01:04 schreef Vibromass het volgende:
Goeie tip.. ik keek ff en ik zag al een JAMMA-compatible kabinet voor 150 euro, daar kan ik al wat mee doen. Maar ik ben niet zo'n purist dat ik de spellen van de originele PCBs en ROMs hoef te runnen of zo, het zou toch wel zeker een MAME-kast worden. Soms heb je opeens zin in Zaxxon, dan weer Donkey Kong, Dig Dug, Mortal Kombat, etc etc :)
maar misschien is dit wat: koop zo'n 'algemene' arcade kast (een JAMMA videokast dus) die heb je al voor 300 a 400 gulden. Dan een i-pac of jpac er bijkopen, dat is een apparaatje waarmee je een pc heel simpel kan aansluiten op die JAMMA kast (die plugt dus de pc monitor en keyboard door naar de JAMMA monitor en joysticks enzo) Dan een goedkoop pc-tje dr bij en MAME installeren 8-) dan kan je ook nog 'gewone' arcade PCB's erin proppen. heb zelf ook zo'n kast en een kameraad van me ook. Hij die had eerst ook zo'n Jpac (slechts 50 piek) maar dat was zonder on-board video versterker, daardoor was het te donker beeld. Die nieuwe modellen hebben zo'n versterker standaard erop..

oh en btw, op dit moment is er een Simpsons kast in de aanbieding :9~ zeer cool en niet eens zo heel groot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-05 19:24

Blamm

Niet meer Smart

Voor de dreamcast zijn ook emulators te vinden zodat je er MAME op kunt emuleren geloof ik.

Check eens op http://www.dcemulation.com

Dat zou een goede oplossing zijn denk ik. Die dingen zijn overal spotgoedkoop te krijgen en hebben een tv-uitgang, dus je kunt gewoon een oude tv gebruiken ipv een 22" monitor.

Misschien kun je zelfs gewoon joysticks gebruiken van de DC!

Zie hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjorker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:08

Bjorker

Cadillacs rule!

Ik heb toevallig afgelopen donderdag ook zo'n kast gekocht met hetzelfde idee.. ombouwen naar een mame kast.
Heb er samen met een maat van me 2 gekocht voor in totaal 75 euro. De mijne is er een uit 1982 (space pilot, bootleg van time pilot) en buiten het geluid nog volledig werkend ;), maar de planning is toch om er een pc in te bouwen. Ben er alleen nog niet helemaal overuit of ik hem jamma compatible ga houden. Denk wel dat ik ondanks de lage resolutie toch de huidige 19 inch arcade monitor ga gebruiken.

Nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdR

BdR

TV is gooder then books

ja die MAMED en MAMEDC zijn wel cool, maar helaas niet echt compleet. Bij sommige games zijn de randen v/h scherm niet zichtbaar enzo. Maar als je dat door ontwikkelen en de DC-guncontroller ondersteunen zodat je de enige echte operation wolf op je tv kan spelen dan ren ik alsnog naar de winkel om zo'n DC te kopen :7 (helaas niet echt waarschijnlijk want het wordt nu al nauwlijks ge-update)

Bjorker: is die ipac niet een idee? dan kan je meteen gebruik maken van die monitor. en btw een JAMMA kast uit 1982? ik dacht dat die standaard pas later bedacht was..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bjorker
  • Laatst online: 19:08

Bjorker

Cadillacs rule!

Op maandag 08 april 2002 01:41 schreef BdR het volgende:
Bjorker: is die ipac niet een idee? dan kan je meteen gebruik maken van die monitor. en btw een JAMMA kast uit 1982? ik dacht dat die standaard pas later bedacht was..
Je hebt helemaal gelijk BdR ik zeg het verkeerd. Mijn connector is inderdaad niet JAMMA, maar wel eventueel zo te maken met een verloop. Ik zat te denken om de kast eventueel ook kunnen gaan gebruiken op orginele boards. Dan is die jpac inderdaad een goede oplossing.

edit: link fixed

Nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rexcore
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:44
Als je hem af hebt dan kom ik eens bij je langs.. *D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 10300

Op maandag 08 april 2002 00:01 schreef Vibromass het volgende:

[afbeelding]

dat is idd gaaf, maar je zit dan wel met 'maar' 2 knoppen per speler terwijl je bij de Arcade PC 7 hebt (wel handig voor streetfighter en andere beat 'm ups). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdR

BdR

TV is gooder then books

btw dr is ook een apart forum Dutch arcade collectors

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op maandag 08 april 2002 01:15 schreef BdR het volgende:

[..]
maar misschien is dit wat: koop zo'n 'algemene' arcade kast (een JAMMA videokast dus) die heb je al voor 300 a 400 gulden. Dan een i-pac of jpac er bijkopen, dat is een apparaatje waarmee je een pc heel simpel kan aansluiten op die JAMMA kast (die plugt dus de pc monitor en keyboard door naar de JAMMA monitor en joysticks enzo)
Dat is geniaal, zoiets zou een hele mooie en betaalbare oplossing zijn. Hoewel het voor mijn idee wel jammer is dat ie 28 inputs heeft, als ik goed reken kun je daarmee met 4 sticks elke speler 3 knoppen geven, wat niet voor alle spellen afdoende is.. denk denk
Dan een goedkoop pc-tje dr bij en MAME installeren 8-) dan kan je ook nog 'gewone' arcade PCB's erin proppen. heb zelf ook zo'n kast en een kameraad van me ook. Hij die had eerst ook zo'n Jpac (slechts 50 piek) maar dat was zonder on-board video versterker, daardoor was het te donker beeld. Die nieuwe modellen hebben zo'n versterker standaard erop..

oh en btw, op dit moment is er een Simpsons kast in de aanbieding :9~ zeer cool en niet eens zo heel groot
Hij is mooi O+ Had ik alvast maar wat meer leefruimte, m'n vriendin brengt me om als ik nu zo'n stofvanger hier in de huiskamer zet, anders had ik hier zeker een bod op gedaan ;(

Mooie kast overigens die Royal video van je. Leuke hobby lijkt me dit man, ik krijg er helemaal jeuk van..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BdR

BdR

TV is gooder then books

Op maandag 08 april 2002 10:31 schreef Vibromass het volgende:
Dat is geniaal, zoiets zou een hele mooie en betaalbare oplossing zijn. Hoewel het voor mijn idee wel jammer is dat ie 28 inputs heeft, als ik goed reken kun je daarmee met 4 sticks elke speler 3 knoppen geven, wat niet voor alle spellen afdoende is.. denk denk
de JAMMA standaard ondersteund sowieso slechts 2 joysticks. Die Simsons (en Turtles, Pitfighter etc.) zijn JAMMA+ ik denk niet dat IPAC dat ondersteund en die JAMMA+ verschilt ook onderling (Pitfighter PCB in Simpsons kast is denk ik niet compatible)

Als je multiplayer wil zou ik gewoon een aantal coole joysticks voor de pc kopen (er bestaan ook een soort multi-taps voor de pc, bijv deze) plus daarbij een 21" scherm :7 of toch die arcade pc (maar die vin ik zelf nie zo.. :{)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@NIC
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-05 12:50
Leuk :D
Maar volgens mij errug duur :{

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 10300

die ArcadePc is er ook nog in 3 verschillende uitvoeringen :)
Leuk :D
Maar volgens mij errug duur :{
inderdaad, hij moet in Amerika gebouwt worden. Reken maar uit: assemblagekosten, nieuwe PC, 22" monitor, subwoofersysteem, coin-op (ook uit te zetten) bezorgkosten.

dat zal wel niet gratis zijn :{

Je kunt er natuurlijk zelf 1 bouwen, maar diegenen die het allemaal in elkaar zetten hebben ook voor Sega / Konami en andere bedrijven gewerkt.. dat zijn de pro's. ;)

dan heb je ook wat :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raimond613
  • Laatst online: 27-05 15:40

Raimond613

Simracer

Het is zeker een cool idee, maar ook een hoop werk lijkt me.

Ik kwam toevallig net op deze website terecht, misschien heb je er wat aan:

http://oliver.hasler.bei.t-online.de/

iracing profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zamorano
  • Niet online
Zelf bouwen is misschien wel half the fun.

En zo'n 22" monitor is dikke overkill. Voor die prijs koop je een Console + TV of als je PC wil doen een 15" monitor + TV en lekker op je TV/out.
Die spellen die je op je SNES emulator draaien hebben echt genoeg aan een TV hoor.
Pagina: 1