Toon posts:

Kan een MMX op een non-MMX mobo?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb een Socket 7 mobo met een SiS 5511 Chipset, en daar zit nu een P75 op. Ik wil er graag een andere proc opzetten, en kan een P166 MMX kopen.. (Hij ondersteund tot 200 MHz, maar die zijn nergens te vinden) Alleen, dat mobo ondersteund geen MMX. Is het een probleem om er een MMX in te zetten?

Ik heb via de search 2 topics gevonden, maar kon daar geen antwoord uit opmaken, maar wel dat er iets was met dual-voltage ofzo? Wie kan mij dit ff duidelijk uitlegen? Tnx alvast :)

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14-08 10:53
Hij moet het vermogen hebben om het voltage te splitsen. Meer info over chipsets en proc's vind je hier:

http://tweakers.net/~crew/havana/chips.html

DIT IS MIJN WEBSITE

Verwijderd

kan dus niet. een oud moederbord geeft maar 1 voltage, en MMX processors hebben er 2 nodig.
Hetzij krijgt een bepaald gedeelte van de processor te weinig stroom, hetzij te veel. beide mogelijkheden gaat je processor kapot van.

[eigenlijk teveel/teweinig voltage, en hoe meer volt, hoe minder de stroomsterkte bij gelijk vermogen)

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 07 april 2002 22:34 schreef havana het volgende:
Hij moet het vermogen hebben om het voltage te splitsen. Meer info over chipsets en proc's vind je hier:

Klopt, die had ik al bekeken, en mijn sjipset staat niet bij Pentium MMX, maar een of andere gozer beweerde in een ander topic dat het wel kon, maar niemand bevestigde dat, dus heb ik het maar gevraagd :)
Op zondag 07 april 2002 22:35 schreef BBL the 2nd het volgende:
kan dus niet. een oud moederbord geeft maar 1 voltage, en MMX processors hebben er 2 nodig.
Hetzij krijgt een bepaald gedeelte van de processor te weinig stroom, hetzij te veel. beide mogelijkheden gaat je processor kapot van.

[eigenlijk teveel/teweinig voltage, en hoe meer volt, hoe minder de stroomsterkte bij gelijk vermogen)
Ok, dan kan het helaas niet ;( Dan moet ik maar een P133 nemen, iemand toevallig nog een P166 of P200 non-MMX liggen? :o :P

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:07
K6 233 moet wel lukken. Je moederbordje zal em alleen detecteren als een 486DX2-66 ofzo :(

K6-233 is idd een MMX CPU met split voltage, maar 3.2/3.3 ligt niet zo ver af van 3.45V, dus moet dat gewoon kunnen op single voltage, heb er zelf nml eentje per ongeluk op 3.5V een jaar lang zonder problemen laten draaien.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op zondag 07 april 2002 23:01 schreef _JGC_ het volgende:
K6 233 moet wel lukken. Je moederbordje zal em alleen detecteren als een 486DX2-66 ofzo :(

K6-233 is idd een MMX CPU met split voltage, maar 3.2/3.3 ligt niet zo ver af van 3.45V, dus moet dat gewoon kunnen op single voltage, heb er zelf nml eentje per ongeluk op 3.5V een jaar lang zonder problemen laten draaien.
Draaien zal hij hoogstwaarschijnlijk, maar als de BIOS'm niet goed herkent zul je niets hebben aan de ingebakken MMX. Maarja, sneller dan een P75 zal het wel zijn.

Maar als je alleen een P166MMX hebt... probeer te ruilen voor een P200 non-MMX...

Oslik blyat! Oslik!

• Sailorman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-08 21:49
Bij mijn weten zijn non-mmx processoren te krijgen tot 166 mHz. Daarboven is het vrijwel allemaal MMX wat de klok slaat. Er zijn wel speciale processoren die met een hogere kloksnelheid op non-MMX kunnen draaien, ik ben de naam ff kwijt misschien kan iemand mij aanvullen? Je kan ze in ieder geval nauwelijks aankomen.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-08 09:18
Op maandag 08 april 2002 10:54 schreef Sailorman het volgende:
Bij mijn weten zijn non-mmx processoren te krijgen tot 166 mHz. Daarboven is het vrijwel allemaal MMX wat de klok slaat.
De non-mmx versies zijn ook gewoon gemaakt tot de 200MHz hoor. (de mmx tot 233).

Overigens heb ik van de intel datasheets ooit begrepen dat de snellere P1's zonder mmx (166 en 200) ook socket7 nodig hebben, en geen socket5 (wel single voltage inderdaad). Dus daar zou ik ook even op letten.

• _JGC_
Op zondag 07 april 2002 23:07 schreef dion_b het volgende:

[..]

Draaien zal hij hoogstwaarschijnlijk, maar als de BIOS'm niet goed herkent zul je niets hebben aan de ingebakken MMX. Maarja, sneller dan een P75 zal het wel zijn.

Maar als je alleen een P166MMX hebt... probeer te ruilen voor een P200 non-MMX...
CPU loopt gewoon 233, en als Windows naar de CPUID kijkt en niet naar het BIOS, zal je er wel belang bij hebben.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
heb je wel een socket7 mobo en geen socket5? Socket7 is volgens mij altijd split voltage (en backwards comp. met socket5, single voltage dmv. jumpertje) en socket5 is single voltage only.. en als je mobo socket5 is past er volgens mij fysiek niet eens een socket7 in omdat er een pinnetje mist..

(correct me if i'm wrong ;) is alweer lang geleden dat socket 5/7 gedoe :P )

• _JGC_
Socket5 en Socket7 is idd 1 pin verschil. Ik heb hier echter een Digital Prioris XL 5133DP Dual server, met Socket7, maar helaas wel max Dual 133 :(

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-07 09:36

BrZ

Het lijkt me sterk dat dat mobo geen MMX ondersteund als het een socket 7 heeft... dat is namelijk het enige nut waarvoor socket 7 geintroduceert is: split voltage... en toendertijd waren MMX CPU's de enige cpu's met split voltage...

* BrZ denkt dat die 166MMX er dus zonder probs op kan... :D (ok, misschien bios update ;))

• _JGC_
BrZ: In een Digital server zonder jumperinstellingen qua voltage lijkt me dat niet handig ;)

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-07 09:36

BrZ

Op maandag 08 april 2002 13:28 schreef _JGC_ het volgende:
BrZ: In een Digital server zonder jumperinstellingen qua voltage lijkt me dat niet handig ;)
mja, ok, dan moet je dat voltage wel kunnen instellen... ;)
Maar dan vraag ik me echt af waarom ze er socket 7 op gedaan hebben... nogal nutteloos dan :D

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op maandag 08 april 2002 13:12 schreef BrZ het volgende:
Het lijkt me sterk dat dat mobo geen MMX ondersteund als het een socket 7 heeft... dat is namelijk het enige nut waarvoor socket 7 geintroduceert is: split voltage... en toendertijd waren MMX CPU's de enige cpu's met split voltage...
Klopt niet, het was een van de redenen, maar had technisch gewoon op So5 doorgevoerd kunnen worden. Die Pin-321 was nodig voor een extra multiplier bit. Dat geeft gelijk aan waarom So5 niet boven de 133 komt- het heeft maar 1 multiplier bit: 0=1.5 1=2. So7 heeft dmv die extra bit ook 2.5 en 3 ter beschikking (en AMD/Cyrix CPUs gebruikten later een GND pin om een derde bit toe te voegen voor multipliers tem 5.5)

Oslik blyat! Oslik!

• Tjark
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-08 09:50

Tjark

DON'T PANIC

Ooit bij iemand een P100 vervangen door een P200mmx op een mobo wat niet dual (2.8/3.3v) voltage ondersteunde: werkte prima, maar valt _niet_ te garanderen, erg mobo/bios afhankelijk.

Je kunt 't proberen, met een beetje goede koeler. Die P166 moet dan wel goedkoop zijn <10euro.

*insert signature here

Verwijderd

Op de pc-dump in de RAI zie je vaak van die oude pentiums liggen voor een prikkie ;)

Verwijderd

Op maandag 08 april 2002 11:04 schreef Twynn het volgende:

[..]
(de mmx tot 233).
Nie waar ik heb een P3 450 MMX! en een celly 333 mmx

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 08 april 2002 19:24 schreef T-Mug het volgende:

[..]

Nie waar ik heb een P3 450 MMX! en een celly 333 mmx
Het gaat ook over een Pentium, geen P3 :z

Heb inmiddels mn mobo omgeruild met een maat, die ondersteund volgens mij wel MMX, en hij had em niet nodig voor z'n Cyrix 166+ :)

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-08 13:52
hmzzz...ik kreeg n socket7 p1 166mhz (non MMX) in een socket 5 moederbordje, loopt nu vrolijk op 133mhz.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op maandag 08 april 2002 19:52 schreef PASware het volgende:
hmzzz...ik kreeg n socket7 p1 166mhz (non MMX) in een socket 5 moederbordje, loopt nu vrolijk op 133mhz.
Yup, dat is wat er gebeurt als die multiplier signaal van p321 niet gelezen kan worden.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 07 april 2002 22:34 schreef havana het volgende:

Ik heb dus net een nieuw mobo gekregen met SiS 5596 Chipset, maar die staat bij jouw lijstje bij de Pentium en niet Pentium MMX. In de handleiding staat bij de kloksnelheden P55C, en dat is toch MMX??? Er staat ook 'W/MMX', dus volgens mij mét MMX. Staat dit misshcien fout in je overzicht?

Verwijderd

en die Cyrix p200+ dingen dan ? :)
die zijn volgens mij niet MMX

Verwijderd

alle socket 7 mobo's die ik hier had konden helaas geen MMX ondersteunen, dus om naar een AMD met dual voltage te gaan, moest ik het mobo upgaden...

• Sailorman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-08 21:49
Op maandag 08 april 2002 20:13 schreef Dannyke het volgende:
en die Cyrix p200+ dingen dan ? :)
die zijn volgens mij niet MMX
Ligt er aan. Je hebt twee verschillende typen. De 6x86 en de 6x86 MX. De laatste is een P55C dus dual voltage (MMX) maar mag om technische redenen niet de titel MMX dragen, vandaar de betiteling MX. De PR200+ is er dacht ik alleen in MX (MMX) uitvoering dus kan alleen op een moederbord dat dual voltage ondersteund.
Pagina: 1